بازدید 6124

تشریح روش های زایمان طبیعی بدون درد

یک متخصص بیهوشی، درد و مراقبت‌های ویژه گفت: انجام زایمان بدون درد در هر زایمان طبیعی و حتی مادری که قبلاً سزارین کرده و اکنون درخواست زایمان طبیعی دارد، امکان پذیر است.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 30 January 2021

به گزارش «تابناک»، پدرام گلستانه در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: یکی از برنامه‌های تحول نظام سلامت کشور، ترویج زایمان طبیعی است و استفاده از روش‌های بدون درد زایمان طبیعی از روش‌های ترویج این برنامه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: زایمان منجر به درد شدیدی برای بسیاری از مادران می‌شود و این در حالی است که هر مادر حق دارد برای کاهش درد حین زایمان تقاضای خود را اعلام کند، بنابراین تقاضای زایمان بدون درد از سوی هر مادر کاملاً داوطلبانه و حق طبیعی اوست.

گلستانه ادامه داد: استفاده از این روش در بیماری‌های سیستمیک مثل افزایش فشار خون بارداری، برخی از انواع بیماری‌های قلبی و ریوی و اختلالات زایمان مثل انقباضات ناموزون رحمی و مواردی که استفاده از وسایل حین زایمان استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

این متخصص بیهوشی، درد و مراقبت‌های ویژه اضافه کرد: استفاده از روش زایمان بی درد، در صورت عدم رضایت مادر، عدم توانایی مادر برای همکاری در انجام روش بی دردی، وجود هرگونه اختلال انعقادی، افزایش فشار داخل جمجمه به هر علتی (توده و…)، عفونت موضعی محل تزریق، حساسیت مادر به داروی تزریق و یا دیسترس تنفسی شدید جنین ممنوع است.

وی یادآور شد: این روش هم مانند هر تکنیک جراحی یا بیهوشی ممکن است با عوارضی همراه باشد، از شایع‌ترین عوارض آن افت فشار خون، حالت تهوع، سردرد، خارش بدن و از عوارض نادرتر می‌توان به اختلال کارکرد مثانه بعد از زایمان، تضعیف سیستم تنفسی به خصوص در استفاده از مخدرها و عوارض بسیار نادر اما خطرناک نظیر مننژیت، آراکنویدیت، آسیب‌های عصبی موقت را به همراه داشته باشد.

گلستانه اظهار کرد: در این روش و برای جلوگیری از رخداد عوارض ناخواسته باید ویزیت مادر باردار از سوی متخصص بیهوشی و حضور مداوم کارشناس هوشبری زیر نظر متخصص بیهوشی برای مانیتور علائم حیاتی نظیر ضربان قلب، فشارخون، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی، الکتروکاردیوگرافی مادر باردار و ارزیابی‌های جنین نظیر مانیتورینگ قلب جنین و لزوم در دسترس بودن داروهای ضروری برای مقابله با عوارض ناخواسته ضروری است.

این متخصص بیهوشی، درد و مراقبت‌های ویژه در توضیح انجام این روش گفت: روش‌های مختلفی برای انجام زایمان بدون درد وجود دارد که انتخاب روش با نظر متخصص بیهوشی و با در نظر گرفتن بهترین حالت برای مادر باردار انجام می‌شود. روش‌هایی مانند بی حسی اپیدورال، بی حسی اسپاینال، روش ترکیبی اپیدروال-اسپاینال، روش سیستمیک است که هر کدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارد.

گلستانه ادامه داد: یکی از شایع‌ترین روش‌ها، روش اپیدورال است. در این روش، کاتتر را در فضای اپیدورال مستقر کرده و از طریق آن، داروی بی‌حسی را تزریق می‌کنیم، اثر بی‌حسی اپیدورال، حدود ١٥ تا ۲۰ دقیقه پس از تزریق نمایان می‌شود. البته اعصاب رحم در دقایق ابتدایی پس از تزریق بی‌حس خواهند شد. در طول زایمان، تزریق داروی بی‌حسی به میزان لازم، تداوم خواهد داشت و پس از زایمان، کاتتر بدون ایجاد درد خارج می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر