بازدید 5350
۲
در گردهمایی هیات‌های استانی فدراسیون ورزش های همگانی عنوان شد:

۶۴ درصد زنان ایرانی کم تحرک‌اند

طبق آمار سبک زندگی چه در روستا و چه در شهر به سمت کم تحرکی رفته است و برتری که زنان روستایی داشتند با پیروی از سبک زندگی شهری تغییر کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ 28 January 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ۶۴ درصد زنان ایرانی فعالیت ورزشی مناسبی ندارند و طبق آمار سبک زندگی چه در روستا و چه در شهر، به سمت کم تحرکی در حال پیشرفت است.

 افشین ملایی در نخستین گردهمایی نواب رئیس زنان هیات‌های استانی فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به اینکه تحول در ورزش زنان نیازمند کار جهادی است، اظهار کرد: طبق آمار ۶۴ درصد زنان کشور فعالیت ورزشی مناسبی ندارند و همین امر مسئولیت ها در ورزش همگانی به ویژه در بخش زنان را سخت تر می‌ کند.

وی افزود: تصور بر این است زنانی که در روستا زندگی می ‌کنند میزان تحرک بیشتری نسبت به زنان شهرنشین دارند اما طبق آمار سبک زندگی چه در روستا و چه در شهر به سمت کم تحرکی رفته است و برتری که زنان روستایی داشتند با پیروی از سبک زندگی شهری تغییر کرده است.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود فرمودند «به ورزش اهمیت دهید. من به خصوص روی ورزش همگانی تاکید می‌کنم. من ورزش را به عنوان یک کار بین المللی (قهرمانی)، یک کار نمایشی و هیجانی در درجه دوم قرار می‌دهم.»، گفت: وقتی رهبر کشور با آگاهی از تاثیرات ورزش در ابعاد مختلف، ورزش همگانی و ورزش تندرستی محور را به عنوان اولویت نخست کشور مدنظر قرار می دهند، این سیاست و تفکر یک ضرورت است برای وزارت ورزش و برای تمام فدراسیون‌ها و سازمان‌ هایی که در حوزه ورزش فعالیت می‌کنند.

ملایی افزود: همانقدر که کار پیچیده است، پیامدهای موثر و مثبت آن در حوزه ورزش زنان می ‌تواند تغییرات جدی تری را حتی نسبت به ورزش آقایان ایجاد کند، چرا که کانون اصلی توسعه کشور منابع انسانی است و اولین عنصری که روی منابع انسانی در سنین پایین می ‌تواند نقش حداکثری داشته باشد مادر است که جزو گروه‌های مخاطب اصلی برنامه‌ های توسعه ورزش همگانی به شمار می رود و امیدوارم با تلاش مضاعف از همه ظرفیت‌ ها که نیاز به نگاه جهادی دارد بتوانیم تحول آفرین باشیم چراکه با کارهای عادی نمی توان این مسئله را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کم تحرکی و فعالیت کم در ورزش زنان را نمی‌شود با کار کوتاه مدت دچار تحول کرد، گفت: باید با آسیب شناسی در بخش‌های مختلف و برنامه ریزی دقیق و اصولی، وضعیت ورزش زنان در ابعاد مختلف را بهبود ببخشیم.

زهرا موسوی، مدیرکل هماهنگی و نظارت ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه فشارهای روانی و استرس ناشی از کرونا باعث تشدید کم تحرکی شده است، گفت: زنان و دختران بیشترین مخاطبان ورزش همگانی هستند و برای توسعه ورزش زنان طرح‌ هایی را در نظر گرفته است که یکی از آن ها طرح اصلاح ساختار قامتی است که تلاش کرده ‌ایم با همکاری فدراسیون ورزش های همگانی این طرح را توسط استان‌ها و هیات‌ های همگانی اجرا کنیم و امیدواریم همه نهادها و سازمان‌ ها با برنامه ریزی در جهت رفع کم تحرکی زنان گام بردارند.

همچنین آذین ساکی، نایب رئیس زنان فدراسیون ورزش ‌های همگانی در این گردهمایی اظهار کرد: امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روز افزون پیدا کرده است و سلامت زنان در بر گیرنده رفاه جسمانی، روانی و اجتماعی آنان است که از عوامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تاثیر می گیرد.

وی افزود: بیش از ۴۹.۵ درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می ‌دهند و سلامت آنان به عنوان تربیت کننده نسل ‌های آینده اهمیت فراوانی دارد، باید بدانیک که رابطه «زن و ورزش از دو بعد» قابل طرح است؛ نخست تاثیر ورزش بر سلامت زن و در نتیجه سلامت جامعه و بعد دیگر، نقش زن به عنوان نقش تربیتی در مقام مادر و همسر و تاثیرگذار در ایفای نقش‌ های فردی، اجتماعی و خانوادگی در جامعه است.

نایب رئیس زنان فدراسیون ورزشهای همگانی ادامه داد: انتظار می‌رود ورزش همگانی در جهت افزایش فعالیت بدنی، جزء لاینفک سیاست‌ها و برنامه‌ های کلان دولت برای اقشار جامعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در آستانه ورود به قرن جدید، همچنان میزان حضور زنان در فعالیت ‌های ورزشی در کشورهای مختلف متفاوت است و در تمام کشورها شاهد حضور کمتر زنان در مقایسه با مردان در فعالیت‌های ورزشی هستیم و مطالعات و آمار رسمی منتشره حکایت از «وجود ۶۴ درصد کم تحرکی و عدم پرداختن به فعالیت بدنی و ورزش همگانی در بین زنان دارد.» و بیماری‌ ها و مشکلات ناشی از این معضل و عدم توجه به این مهم، هزینه‌ های مادی و معنوی بسیار گزافی را برای کشور به وجود می ‌آورد.

به گفته نایب رئیس زنان فدراسیون ورزش‌های همگانی شیوع بیماری ‌های غیر واگیر نظیر «دیابت، فشارخون چاقی و کم تحرکی دو سوم از زنان، نشان از سبک زندگی معیوب و غیر فعال جامعه و اعمال سیاست‌ های نامتوازن در توسعه ورزش‌های همگانی در گذشته دارد که این مهم رسالت ما را در اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهای اثربخش افزایش می دهد.

ساکی ادامه داد: گرچه نحوه مشارکت زنان در فعالیت ‌های ورزشی تا حدی پیچیده است اما باور داریم حضور فعال زنان در فعالیت ‌های بدنی منظم و کاهش کم تحرکی، دور از ذهن و دسترس نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهترین راه برای تحرک همگان استفاده از دوچرخه به جای ماشین و پیاده روی است
نه اینکه خیلی به حقوق زنان اهمیت داده اید و امکانات تحرک را برایشان فراهم کرده اید!!!!!!!!!!!!!! اگر کسی هم پیشنهادی برای خانم ها در خانه شخصی بدهد مجری را اخراج می کنید از بس به تحرک زنان حساسید!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر