بازدید 31158
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ / اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی / سخنرانی سالوادور آلنده در سازمان ملل / چگونه ایران سوخو ۲۵ خرید؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 28 January 2021

شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ / اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی / سخنرانی سالوادور آلنده در سازمان ملل / چگونه ایران سوخو 25 خرید؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


شلیک مشهور صدام حسین با تفنگ

یکی از تصاویری که به عنوان نماد حاکمیت مبتنی بر «نظامی گری / Militarism» صدام حسین مشهور است، شلیکش با یک اسلحه است. از این شلیک تصاویر متفاوتی بر جای مانده که علت آن، شلیک‌های مکرر صدام است. این تصاویر متعلق به افتتاح یک هتل جدید در عراق توسط صدام حسین در هشتم آگوست ۲۰۰۰ میلادی برابر با هجدهم مرداد ۱۳۷۹ است. صدام در آغاز این مراسم به نشانه شادی مرسوم در میان اعراب، از حاضران تفنگ می‌خواهد و مکرراً شلیک می‌کند. در این تصاویر تبلیغاتی، صدام حسین در داخل این هتل نماز می‌خواند و در ادامه در حضورش جشن و پایکوبی عربی می‌شود. صدام در این دوران که پس از حمله به کویت در ۱۹۹۱ و شکست صدام در آن است، از سوی کشور‌های عربی تنها گذاشته شده بود و به همین دلیل کشور‌های عربی را متهم می‌کرد، او را به آمریکا و اسرائیل فروخته‌اند. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی

«فردیناند والدو دمارا / Ferdinand Waldo Demara» یک شیاد آمریکایی بود که موفق شد خود را به عنوان سی شخص مختلف جا بزند و به عنوان مهندس، مدیر کالج، معاون کلانتر، وکیل و ... فعالیت کند؛ اما شاید مهمترین شیادی او حضور در جنگ کره به عنوان یک ستوان جراح بود. او در جنگ کره به عنوان یک جراح چندین عمل جراحی کرد و حتی دولت کره از او به خاطر تلاش‌هایش تقدیر کرد. وقتی خبر این واقعه در مطبوعات انعکاس پیدا کرد، با پیگیری‌های پزشکی که دمارا هویت او را جعل کرده بود، معلوم شد که در واقع دمارا یک پزشک نیست. اعترافات او که در برنامه‌ای با مجری‌گری گروچو مارکس کمدین معروف مطرح شده است با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


سخنرانی سالوادور آلنده در سازمان ملل

اقتصاد تک محصولی شیلی که روی صادرات مس تکیه داشت، تحت مدیریت آلنده شرایط نامساعدی پیدا کرده بود. فشارهای آمریکا به خاطر نگرانی از به قدرت رسیدن یک سیاست‌مدار مارکسیست و اختلافات داخلی آلنده با مجلس شیلی شرایط را برای او سخت کرده بود. او در سخنرانی خود در سازمان ملل از این مساله گلایه می‌کند؛ اما آنچه در این سخنرانی بیشتر جلب توجه می‌کند، گلایه آلنده از شرکت های چند ملیتی است. او می‌گوید که این شرکت‌ها بدون اینکه نماینده منافع عمومی هیچ جایی باشند روی مهمترین تصمیمات کشورهای در حال توسعه تاثیر می‌گذارند. این سخنرانی را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


تظاهرات طرفداران چماق به دست پهلوی

همزمان با اوج گیری تظاهرات مردم در جریان انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی چندین تجمع را در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ سازماندهی کرد که شمار شرکت کنندگان در اغلب آن‌ها محدود بود. در یکی از این تجمعات که با همراهی بخشی از نیرو‌های ارتش در ۲۳ آذر ۱۳۵۷ در اصفهان برگزار شد، گروهی از چماق به دست‌های طرفداران شاه از جنس چماق به دستان کودتای ۲۸ مرداد به خیابان آمدند و شعار «جاوید شاه» سر دادند! تصاویر این تجمع را که آسوشتیدپرس در آن زمان مخابره کرده بودید، در تابناک می‌بینید. این تصاویر به خوبی کیفیت و کمیت هواداران رژیم پهلوی در واپسین ماه‌‎های سلطنت محمدرضا پهلوی را نشان می‌دهد.

 


چگونه ایران سوخو ۲۵ خرید؟

ایران پس از جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق، به دنبال بازسازی و ارتقای توان هوایی خود بود و از آنجا که اروپا و آمریکا حاضر به فروش جنگند‌ه‌های مدرن به ایران نبودند، ایران سراغ نسخه‌های مشابه اروپای شرقی آن‌ها رفت. «سوخو ۲۵ / Sukhoi Su-۲۵ / Су-۲۵» که در ناتو «پاقورباغه / Frogfoot» خوانده می‌شود، در زمان عرضه توسط روسیه، یک هواپیمای جنگنده کارآمد بود که با ظهور نسل‌های بعدی جنگنده-بمب افکن‌ها و همچنین توسعه سامانه دفاع هوایی کشورها، کارکردش نسبت به گذشته کاهش یافت. اولین پیش‌نمونه سوخو ۲۵ در ۲۲ فوریه ۱۹۷۵ پرواز کرد و تولید انبوه آن از سال ۱۹۷۸ در کارخانه های در «تفلیس» گرجستان شوروی سابق آغاز و سپس از سال ۱۹۸۱ وارد خدمت فعال نظامی در ارتش شوروی سابق شد و کارکردی مشابه ای-۱۰ تاندربولت آمریکایی داشت. این هواپیما یکی از گزینه‌های ایران بود که نسخه‌های مختلفی از آن خریداری شد. اکبر هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری، به گرجستان سفر کرد. او با ادوارد شواردنادزه رئیس جمهور وقت گرجستان دیدار کرد و پس از امضای تفاهنامه‌هایی از خطوط تولید سوخو ۲۵ بازدید کرد. این بازدید باعث شد، چنین گمانه‌ای مطرح شود که ایران به دنبال خرید سوخو ۲۵ است. در نهایت ایران شماری از این هواپیما‌های جنگی را از روسیه خریداری کرد که در نیروی هوایی سپاه پاسداران خدمت می‌کنند. تصاویر این دیدار و امضای تفاهمنامه را در تابناک می‌بینید.

 


استفراغ بوش پدر روی نخست‌وزیر ژاپن

در هشتم ژانویه سال ۱۹۹۲ جرج اچ دابلیو بوش در مهمانی که در خانه نخست‌وزیر ژاپن کی‌ایچی میازاوا برگزار شده بود شرکت کرد. او که تمام بعد از ظهر دچار حالت تهوع بود، بالاخره سر میز شام از حال رفت و روی پای نخست‌وزیر ژاپن استفراغ کرد. این حادثه به شدت پوشش داده شد و تا مدت‌ها موضوع شوخی‌های کمدین‌های آمریکایی بود و همچنین در ژاپن نیز تا سال‌ها بعد این حادثه در خاطر ژاپنی‌ها ماند، به حدی که فعل «Bushu-suru» به خاطر این حادثه جا افتاد که به معنی انجام دادن کاری که بوش کرد استفاده می‌شد. تصاویر این حادثه را در ویدیو تابناک ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
ممنون که دیگه اتوماتیک باز تصاویر اتوماتیک باز نمیشه
جنگده های روسی برای کشوری خوب هستند که رقیب وهمسایه قدرتمند نداشته باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل