بازدید 24669

اتفاقات بورس تحت تاثیر رفتارهای هیجانی سهامداران

یک کارشناس بورس گفت: رفتار هیجانی در خریدوفروش سهام، باعث شده اتفاقات عجیبی در بورس رخ دهد. با اینکه بازار در حال اصلاح شاخص‌های بورسی است و مثبت شدن آن در روزها و ماه‌های پیش رو، اتفاق خواهد افتاد اما بسیاری در حال فروختن سهام خود هستند.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 20 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، احمد بیات درباره تأثیر رفتارهای هیجانی مردم بر بورس، گفت: «ریشه این اتفاق به نیمه اول سال برمی‌گردد، با روندی که از آن زمان دیدیم، قابل پیش‌بینی بود که انتظار مردم از به دست آوردن سودهای بی‌حساب‌وکتاب، درنهایت به مرحله این رفتارهای هیجانی برسد».

او افزود: «برای همین می‌بینیم، برخی سهم‌ها که هم‌اکنون نیز ارزشمند است و پایین آمدن قیمت آن منطقی نیست، در حال سیر روند نزولی است و مردم این سهام را نیز نگه نمی‌دارند و می‌فروشند. طبیعتاً این روند به ضرر کسانی است که به این امید وارد بازار شدند که منفعت و سودی ببرند اما درنهایت متضرر شده‌اند.»

بیات، در خصوص اینکه چگونه می‌توان مانع تقویت رفتارهای هیجانی شد و سهامداران را با واقعیت‌های بازار آشنا کرد؟ گفت: «پاسخ به این پرسش، سخت است زیرا قانع کردن گروهی میلیونی برای انصراف از فروش سهامشان، کار راحتی نیست و شاید، اصلاً، امکان‌پذیر نباشد، مگر اینکه سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که خود مردم احساس کنند، نباید سهام خود را بفروشند تا بازار آرام شود و از سود آرامش بازار، منتفع شوند».

این کارشناس بورس، ادامه داد: «زمانی، فعالان بازار، کم شمار بودند و حرفه‌ای‌های بورس در قیاس با غیر حرفه‌ای‌ها، درصد خیلی بالاتری داشتند، برای همین، حرفه‌ای‌ها، تصمیمات بازار را می‌گرفتند و مردم و غیر حرفه‌ای‌ها نیز از روی دست آن‌ها نگاه می‌کردند و سهام خریدوفروش می‌کردند. اما در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای شده که حدود 90 درصد کسانی که در بورس حضور دارند، افراد تازه‌واردی هستند که طی یک سال اخیر کد بورسی گرفته‌اند و شروع به معامله کرده‌اند و شناخت عمیق و حتی کافی از بازار سرمایه ندارند. درواقع، تحولات اخیر بورس، نتیجه حضور 90 درصدی سهامداران غیرحرفه‌ای است».

بیات گفت: «به همین دلیل، معادله، معکوس شده و حرفه‌های ها نیز مجبورند تن به موج‌هایی بسپارند که غیر حرفه‌ای‌ها، راه می‌اندازند و از سرناچاری مجبور به خریدوفروش سهام می‌شوند. وقتی کنترل 90 درصد سهام بورس در اختیار غیر حرفه‌ای‌ها است، مطمئناً 10 درصد حرفه‌ای، کار خاصی نمی‌تواند انجام دهند و همین روند، باعث شده شرایط کار، بسیار سخت شود.»

او ادامه داد: «البته درست است که به‌هرحال، برخی سهم‌ها را نیز باید فروخت اما اکنون کار سهامداران به‌جایی رسیده که تقریباً همه در حال فروش هستند و بازار به‌هم‌ریخته و متأسفانه این اقدام‌ها درنهایت به ضرر همه و اقتصاد کشور تمام خواهد شد».

این کارشناس بورس تأکید کرد: «کنار اقدامات حمایتی دولت از بورس و سهامداران باید مردم را با ماهیت بورس و واقعیت‌های این بازار آشنا کرد تا به‌تدریج رفتار هیجانی مردم فروکش کند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۳
آقای به اصطلاح کارشناس که همگی‌تان هم پیاله هم هستید در این افتضاح. لطفا اینقدر فرافکنی نکنید و تقصیر را مثل همیشه به گردن مردم نیندازید. دست همه شما در این فساد رو شده. چطور آن موقع که هجم ورود نقدینگی خوب بود مردم بد نبودند و جیبتان را پر کردین ولی حالا مقصر مردمند چون فروش هیجانی انجام میدهند اصلا میخواهید بمانند تا سرمایشان ته‌دیگ شود آنهم شما نوش کنید؟؟؟؟!!!!!
این هایی که سهام می خرند و فردا می فروشند سهام دار نیستند دلال اند. بگذارید ضرر کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
دوست عزیز مهمترین ویژگی بازار سهام (البته از نوع اصولی جهانی، نه این نسخه من‌درآوردی وطنی) قدرت نقدشوندگی بالاست. اینکه در حد ثانیه شما بتونی واردش بشی یا ازش خارج بشی، حالا با سود یا ضرر. اگه کسی بخواد بلندمدت و در حد چند سال سرمایه‌گذاری کنه، مسلماً ملک امن‌ترین بازاره و بعد طلا. چون موجودی دردسترس هر دو مرتباً رو به کاهش هست، ارزششون در بلندمدت قطعاً افزایشی خواهد بود.
دوستی دارم که تا امسال فرق «سبد سهام» و «سبد میوه» رو نمی‌دونست، اما الان از دید خودش شده بورس‌باز و تحلیلگر. البته دستی هم در ثبت‌نام ماشین و سکه داره و از دلار هم نوسان‌گیری می‌کنه و پیگیر قیمت زمین و خونه هم هست. خلاصه ملتی هستیم که نه از گدشته پند می‌گیریم و نه برای آینده برنامه‌ای داریم، فقط گذشتن ثانیه فعلی برامون مهمه. ویژگی بعدیمون پیروی مطلق از صداوسیماست، با وجودی که که منتقد تند صداوسیما هم هستیم! همین بورس رو صداوسیما گذاشت توی دامن مردم. اینم اضافه کنید به انبوه تناقضاتی که در شبانه‌روز می‌بینیم.
دلیل اصلی مشکلات بورس دستهای پشت پرده است که دارند جیب ملت را خالی می کنند.
رفتار هيجاني کجاست باز مردم متهم است. چون مردم ساده لوحي کردند بر حرف دولت و ساير ارکان نظام گوش دادن فکر کردند دعوتش از روي صداقت و دلسوزي است..... حالا هم به دلايل سياسي (مذاکره و دادن امتياز به به دشمن کشور امريکا و فراهم زمينه جلب نظر مردم براي 22 بهمن و انتخابات) دلار را اوردند پايين که چي. لبنيات و هزار کوفت و زهر مار هر هفته روي قيمت شان مي گذارند
اقای کارشناس؟؟؟ مشکل بورس مردم ونااگاهی انها نیست.این را در متن استعفای اقای قالی باف امده لطفا مطالعه کنید اینقدر هی مردم را نادان فرض نکنید.ان روز که ورود مردم در امد هزاران میلیاردی برای تامین کسری دولت در بر داشت مردم خوب بودند.امروز مردم نااگاه هستند.
از دوستان تازه به بورس‌رسیده پرسشی دارم:
قبل از اینکه پس‌انداز یه عمرتون رو فقط به صرف توصیه چند نفر از صداوسیما بریزید توی بورس، آیا در حد 15 دقیقه مطالعه کردید که دز اقتصادی که رشدش با آمار خود بانک مرکزی منفیه و تنها منبع درآمدش یعنی نفت به نسبت جمعیت 85 میلیونی تقریباً به هیچ رسیده، با چه منطقی شاخص ظرف مدت کوتاه 2 ماه از 500 هزار میرسه به 2 میلیون؟ اول داستان درسته سودهای روزی 5 درصد خیلی شیرین بودن، ولی وقتی هیچ منطقی نداشتن، مشخص بود که یک کلاهبرداری بزرگ در مقیاس دولتی پشتشون هست.
ناله و فغان الان شما دقیقاً مثل کسانی هست که در طوفان شرکت‌های هرمی تمام زندگیشون رو از دست دادند، فقط چون دیدن تعدادی سرشاخه سود رؤیایی بدست آوردن و به توصیه‌ها گوش نکردن.
البته مسئولین بزرگترین مقصرند که برای تأمین مخارج روزمره کشور دارن از مردم نوسان‌گیری می‌کنن، چه با دلار، چه با سکه و چه با بورس. اما مسئولیت عدم مطالعه شما و طمع خودتون برعهده هیچکس نیست جز خودتون.
حرفه ای و غیر حرفه ای ندارد . من حرفه ای هستم ولی بیچاره شدم . وقتی همه چیز فرمایشی است نتیجه همین میشود .
«در یکی از قسمت‌های کارتون پینوکیو، روباه‌مکار و گربه‌نره در حالی که دو طرف پینوکیو داشتن راه میرفتن و صمیمانه دست روی شونه‌شون گذاشته بودن، زیر گوشش می‌گفتن اگه 1 سکه‌ای که توی جیبت داری رو اونجایی که بهت میگیم بکاری و 1 ماه بهش آب بدی، بعدش درخت سکه سبز میشه و ثروتمند میشی و یه عمر دیگه لازم نیست کار کنی. پینوکیو هم گول خورد و 1 سکه‌اش رو توی زمین کاشت، حتی با آب‌پاش بهش آب هم داد! اما شب در حالی که داشت با خوشحالی خواب چیدن سکه از درخت سکه رو می‌دید، روباه مکار و گربه نره سکه‌اش رو از توی خاک درآوردن و در حالی که هرهر به سادگی پینوکیو می‌خندیدن، فرار کردن.»
هیجان رو شما به اصطلاح کارشناسها وارد کردید. حالا چرا؟
سهم شرکتهای دولتی رو چند برابر قیمت به مردم فروختین واسه جبران کسری بودجه.
خرید ارزهای دیجیتال.
ریزش شدید سهم برای پس گرفتن سهمهای دولتی فروخته شده
پایین آوردن بی منطق و هیجانی قیمت دلار واسه خرید ارزدیجیتال به پایین ترین قیمت مصنوعی و دستوری از افراد عادی.
خوب بسلامتی بالاخره چندروز تجمع جواب داد وازامروز بورس را بالا کشیدند !!!
تحلیل کاملا درستی است . افراد با بی اطلاعی و با تحریک بدون هیچ گونه سایقه مالی به خرید سهام بی ارزش و ایجاد صف های طولانی اقدام می کردند و باعث افزایش روزانه قیمت سهام شدند. این کم اطلاعی و انتظار از سوئدهای سرشار روزانه باعث تصمیمات نابخردانه شده بود که به محض تعدیل و یا رفتار عادی شرکت ها مانند تقسیم سود سالانه یا افزایش سرمایه و فصل مجامع که معمولا با کاهش منطقی روبرو می شد سهامداران بی خبر را ترسانده هجوم بردند برای فروش و رفتارشان در فروش هم مانند رفتار در خرید بود به طوری که اول سهام با ارزش را در صف های طولانی فروش روزانه قرار دادند. بورس دارای نوسان است و باید با آگاهی و یا مشاوره خوب وارد شد و در این حال باید صبور بود
خاک برسرتون که همیشه دنبال مقصر میگردیدنه ریشه یابی اصلی که اون مقصر هم همیشه مردم بدبخته که همیشه مثل یه رعیت باهاشون برخورد میشه
آقای کارشناس کدام بی وجدان یابیوجدانهایی مردم به قول شماهیجانی!!روبه این فلاکت ودودشدن پول وسهماشون ۵ماه نظاره گرشدند!! ؟شماچطورشبهامیتونی راحت بخوابی!یکمقداروجدان و شرافت هم خوب چیزیه!!!!؟هرکی در بورس تونست سر مردم بدبخت بی درآمدکلاه گذاشت!پفک۵۰۰تومن شده۴هازتومن اونوقت سهم خساپا۲۰۰تومن شپنا۹۰۰تومن کودک و....من که بی تجربه نبودم با۵۰سال سن و۱۸سال سابقه!!؟نخیربنده به عقل خودم میخرم میفروشم چون بعدازسالهافهمیدم شپناوسهم دولتی خریدن باحقوقی های بی وجدانش حماقت محض!سودشان نمیخوام!دیدید که امروزبلاخره ناظرقبول نکرداکثرمعاملات شپناوفملی رو!!مردباشیدیاحرف نزنیدیااگه میزنیدازخدابترسیدومنافع پرست صرف نباشید...چوب خدابیصداست باورکباور کنید!! ؟
دوست عزیز یقینا اگر نوسان گیران قدرتمند و خون آشامان ضد ایرانی بگذارند فرمایش رهبری در خصوص خودکفایی در تمام صنایع تحقق پیدا میکند لعنت به ضد ایرانیها
آقای کارشناس!
چقدر پر رویی!؟
تو روی آدمها نگاه می کنی و دروغ میگی. چرا از بازارگردان و حقوقیهای نامرد نمی گی؟
دیواری کوتاه تر از مردم پیدا نکردید؟
کدام رفتار هیجانی. حرف مفت میزنی. مطمینم تو هم کارشناسی را از دانشگاه آزاد گرفتی.....
نمیدونم چرا به شما ها میگن کارشناس اقا یه دو دو تا بلد باشی یکم عقل داشته باشی دستکاری شاخص و قیمت سهام مشهود اینو همه فهمیده بودن آخر سر دیگه مجلس مجبور شد بگه بله اقا تخلف شده
کارشناس خان دیگه گذشت اون زمون مردم آگاهن
سلام ...آقای کارشناس لطف کنین ی کم از سبیل چرب دولت هر بزنین ...وقتی که شخص رئیس جمهور و نوچه هایش تریبون را در دست میگرفتن و داد میزدن آهای بورس بدو ک حراجش کردیم فکر اینجا رو نمی‌کردن...فکر نمی‌کردن مردم بدبختی وجود دارن که سواد بورسی ندارن ...چرا فکری برای بی سوادی مردم در بورس نکردن ..آیا هدفشان خدمت به مردم بود نمیتوانستن با آگاه سازی مردم از وضعیت بورس .آموزش و ... و هدف شوم خودشان آنان را با خبر کنن آره آقای کارشناس مقصر مردم هستن و شما نوچه های دولت و خود دولت طلبکار کامل هستین تا اون تهش هم چیزی نموده با این توجیه آبکیتون بفیشو بخورین ...
عجب کارشناس های بی خردی، تو این مملکت الان یه بچه هم میدونه این ریزش ها عمدی و کار حقوقی ها و ترک عمل سازمان بورس بوده، ولی باز بعضی از این کارشناس نماهای بی خرد دارن میندازن گردن مردم، خب با این همه ضرر چطور هیجانی نشن، خودشون میفروشن و پاشون رو میکشن کنار، بعد به مردم درس سهامداری یاد میدن
همه رو گردن سهامدار حقیقی میندازی اقای مثلاً کارشناس خودت حیره خور هستی .....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها