بازدید 19498
در گفت و گويي از سوي مشاور رهبر انقلاب در امور بين الملل

ايران براي بازگشت آمريكا به برجام شرط تعيين كرد/ ولايتي: اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد، شرطش برداشتن تحریم‌هاست

دولت قبلی آمریکا که رفت و دولت بعدی آمد، اصلاً به این تعهد پایبند نبود. ببینید هر دولتی که در آمریکا روی کار باشد اگر تعهدی بکند، برای دولت‌های بعدی الزام‌آور است. این‌ طور نیست که هر دولتی تعهد خاص خودش را داشته باشد؛ بنابراین، ما تعهدات را انجام دادیم، ولی آن‌ها بد عهدی کردند و طبیعی است که اگر می‌خواهند برگردند، باید تحریم‌هایی که تعهد داشتند را بردارند.
کد خبر: ۱۰۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 12 January 2021

ايران براي بازگشت آمريكا به برجام شرط تعيين كرد/ ولايتي: اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد، شرطش برداشتن تحریم‌هاست

رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی درباره‌ی گمانه‌زنی‌ها و مباحث جاری در فضای سیاسی کشور پیرامون رفتار جمهوری اسلامی در قبال برجام و وظایف آمریکا در این خصوص، گفتند: «ما هیچ اصرارو عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مساله‌‌ی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ی منطقی ما و مطالبه‌ی عقلانی ماست، رفع تحریم هاست؛ این حقّ غصب‌شده‌ی ملّت ایران است.»؛ این جملات مواضعی بود که رهبر انقلاب آن را به عنوان «سخن پایانی و قطعی» جمهوری اسلامی اعلام کردند.


به گزارش «تابناك»؛ KHAMENEI.IR ذیل پرونده «حرف قطعی» موضع جمهوری اسلامی در زمینه‌ی تحریم‌ها و برجام را در گفت‌وگو با آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌کند.

* چرا غربی‌ها موظف‌اند همه‌ی تحریم‌ها علیه ملت ایران را بردارند؟ و چرا برچیده‌ شدن تحریم‌ها بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد؟ در صحبت‌های رهبر انقلاب این نکته خیلی پررنگ بود و ایشان تأکید داشتند که تحریم‌ها باید برچیده شود و این امر بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد.
* مطّلع هستید که آمریکایی‌ها در این مساله پیشتاز بودند و به ما پیشنهاد دادند اگر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌تان را محدود کنید، ما هم تحریم‌ها را برمی‌داریم. ما در همان مهلتی که مقرر بود و با ۱+۵ تعهد کرده بودیم، این کار را انجام دادیم و هیچ تأخیری هم نداشتیم؛ امّا در طرف مقابل آمریکایی‌ها، مقطعی بعضی از تحریم‌ها را برمی‌داشتند و در فاصله‌های کوتاهی تمدید می‌کردند؛ یعنی از اوّل بنای این را داشتند که کار موقتی انجام بدهند که اگر یک مرتبه قطع کردند، موجب شگفتی و تعجب نشود.

دولت قبلی آمریکا که رفت و دولت بعدی آمد، اصلاً به این تعهد پایبند نبود. ببینید هر دولتی که در آمریکا روی کار باشد اگر تعهدی بکند، برای دولت‌های بعدی الزام‌آور است. این‌ طور نیست که هر دولتی تعهد خاص خودش را داشته باشد. بنابراین ما تعهدات را انجام دادیم، ولی آن‌ها بد عهدی کردند و طبیعی است که اگر می‌خواهند برگردند، باید تحریم‌هایی که تعهد داشتند را بردارند.

نکته‌ی مهم و تأسف‌آور این است که سه کشور دیگر غربی؛ یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس که نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا هستند هم در متابعت از آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای ما تحمیل کردند و به‌ نوعی تحریم غیرمستقیم هم داشتند؛ ولی از بین ۱‌+۵، روسیه و چین تا آنجایی که توانستند کمک کردند و به تعهدشان عمل نمودند. وقتی یک چنین سابقه‌ی سوء از طرف آمریکایی در انجام تعهداتشان دارند، ما حق داریم که بدبین باشیم و اگر باز هم برگردند و مذاکرات را از سر بگیرند، در حالی که تعهدات قبلی را انجام ندادند، به‌ هیچ‌ وجه، قابل قبول نیست. 

بنابراین هرچه زودتر این تحریم باید برداشته شود، به‌علاوه این که ما از قبل هم خسارت دیدیم و باید خسارت‌های ما را تأمین کنند چرا که بی‌جهت و غیرقانونی تحریم کردند و ما خسارات‌ زیادی را متحمل شدیم.

* آیا بازگشت آمریکا به برجام فایده‌ای خواهد داشت؟ به نظر شما اگر برنگردد، ضرر بیشتری برای ملت ایران متصور است؟
* ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا برگردد؛‌ امّا اگر می‌خواهد برگردد شرایطی دارد که مهم‌ترینش این است که تحریم‌ها را بردارد و معلوم بشود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است؛ یعنی اعلام کند و رئیس‌جمهور آمریکا هم متعهد شود. در نوبت اوّل مقرر بود که آقای اوباما رئیس‌جمهور وقت تعهد بدهد و شرط رهبر معظّم انقلاب هم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا مکتوب بنویسد که بعداً نتواند کتمان کند. البته گفتند قول شفاهی ما کافی است و رهبر معظّم انقلاب هم به این راضی نبودند و متأسفانه قول شفاهی شد و بعد هم به قول شفاهی‌شان عمل نکردند.

لذا اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد، باید تحریم‌ها را پایان دهد و البته ما اصراری نداریم به این برگشت، می‌خواهد برگردد، می‌خواهد برنگردد. اگر می‌خواهند برگردند باید شرایط مورد نظر که شرایط کاملاً معقولی است را انجام بدهند و کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند. کوتاهی‌های گذشته هم این بود که نه‌‌ تنها تحریم‌ها را برنداشتند، بلکه تحریم‌ها را‌ اضافه کردند و این خلاف تعهدی است که انجام دادند. لذا به طرف‌های مقابل حق بدهند که به تعهد آمریکایی‌ها شک کنند و بعد هم کارهایی که رئیس‌جمهور یا دولت در آمریکا انجام می‌دهد یا در هر کشور دیگری، دولت بعدی ملزم است که تعهدات قبلی را انجام بدهد.
 
*  ارزیابی شما از پیامدهای عزم مجلس و دولت در لغو تدریجی تعهدات ایران در برجام چیست؟
* مجلس و دولت به تکلیف خودشان عمل کردند. در مجلس بیش از چهار پنجم نمایندگان به این قانون رأی دادند و قانون بسیار معتبری است و دولت موظف است که به این قانون عمل کند. البته دولت ما هم نشان داد که از مجلس تبعیت می‌کند. کار دولت و مجلس ما کاملاً قانونی بود و درست نبود که بیش از این معطل کنند.

نکته‌ای که در این قانون جدید وجود دارد این است که ما به تأثیرات علمی و پزشکی هسته‌ای نیاز داریم و برای این هم به اورانیوم غنی‌شده‌ی ۲۰ درصد احتیاج است. سال‌ها پیش وقتی رآکتور تهران تأسیس شد، نیاز به غنی‌سازی ۲۰ درصد داشت و ما از آرژانتین می‌خریدیم که آرژانتین دیگر به ما نفروخت. لذا دانشمندان هسته‌ای ما با درایت و کفایت توانستند ۲۰ درصد را تهیه کنند که مورد نیاز فعالیت‌های تشخیصی و درمانی پزشکی است و این اقدام هم از موارد بسیار ارزشمند مجلس و دولت بود و کاملاً قانونی است.

ما تعهد ندادیم مواردی که مربوط به کاربرد صلح‌آمیز و پزشکی هسته‌ای است را انجام ندهیم. لذا کار بسیار خوبی بود و نشان‌دهنده‌ی این است که ایران هر زمانی تصمیم بگیرد غنی‌سازی بالاتری انجام بدهد، به‌راحتی، می‌تواند اقدام نماید.

*  جناب‌عالی به‌عنوان مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، نقشه‌ی راه جمهوری اسلامی در مورد ادامه‌ی برجام چگونه می‌بینید؟ ادامه‌ی این مسیر را چگونه باید طی کنیم؟
* هر دولتی که عضو ان.پی.تی باشد، حق دارد از مزایای صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند. صنعت هسته‌ای یک صنعت مادر است و حدوداً به پانصد رشته‌ی صنعتی و علمی مرتبط است. هیچ کشوری نمی‌تواند در عصر حاضر خودش را از استفاده‌ی صلح‌آمیز انرژی اتمی محروم کند. دیر یا زود سوخت‌های فسیلی تمام می‌شود و ما برای تولید برق و انرژی و برای پیشبرد کارهای صنعتی و علمی‌مان نیاز به استفاده از ظرفیت‌های هسته‌ای داریم. اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خودکفا نباشد، آن‌وقت تحت فشار دارندگان انرژی هسته‌ای قرار می‌گیرد. البته ایران هم حتماً زیر بار این موضوع نمی‌رود و با استقلالش مغایرت دارد. دیگران نشان دادند که به تعهداتشان پایبند نیستند، لذا ما حتماً نیاز داریم که از مزایای صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم.

امّا با تعهدی که در برجام کردیم، مدت کوتاهی فعالیت‌هایمان محدود خواهد بود، ولی از سال ۲۰۲۵ به بعد این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ما با تعهدی که داریم به‌‌لحاظ شرعی و بین‌المللی که رهبر معظّم انقلاب فرمودند سلاح هسته‌ای حرام است، منهای آن هر نوع کاربردی از سلاح هسته‌ای برای ما مباح است و لازم است و ان‌شاءالله انجام خواهیم داد. ما هیچ‌وقت از صنعت هسته‌ای جدا نخواهیم شد و خودمان را محروم نخواهیم کرد.

* رهبر انقلاب چند سال پیش در نامه‌ی مربوط به تأیید مشروط برجام، شروط و الزاماتی را برای اجرایی‌شدن مطرح کرده بودند که مواردی از این شروط تحقق پیدا نکرد. در حال حاضر هیئت نظارت بر اجرای برجام چه اقداماتی را برای عملی‌شدن این موارد می‌تواند در دستور کار داشته باشد؟
* آنچه رهبر معظّم انقلاب مشخص کردند، به برخی از آن عمل شد و به برخی از آن عمل نشد. به هر حال اگر آن شروط انجام شده بود، حتماً این سیر وقایع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای به‌گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد. البته ایشان فرموده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا امضا کند و حتی رهبر معظّم انقلاب از اوّل به قضیه‌ی مکانیسم ماشه راضی نبودند و خلاف‌نظر ایشان انجام شد. حتماً در صورت برگزاری مذاکرات بعدی باید این مکانیسم به‌ عنوان یک اصل غیرمنطقی کنار گذاشته شود.
 
* اگر نکته ناگفته‌ای باقی مانده بفرمایید.
* ما یک کشور مستقل هستیم و بابت استقلالمان بهای سنگینی دادیم. کشور ما با سابقه‌ی فرهنگی ده هزارساله و سابقه‌ی سیاسی دو هزار‌وپانصدساله و سابقه‌ی علمی فوق‌العاده در شکل‌دهی تمدن اسلامی این حق را دارد که نیازمندی‌های خودش را تأمین کند و با اقتدار کشورش را اداره نماید. اداره‌ کردن مقتدرانه‌ی کشور مغایرت دارد با اینکه دیگران بدون اینکه حق داشته باشند در امور داخلی ما دخالت کنند و بگویند این کار را بکنید یا آن کار را نکنید.

بنابراین ما در رابطه با آینده‌ی کشورمان به هر شکلی که مصلحت ملت باشد و منافع کشور اقتضا بکند، در چهارچوب مقررات بین‌المللی و نیازمندی‌های ملی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و بدون تردید زیر بار تحمیلات آمریکا و غیر آمریکا نخواهیم رفت. اصلاً‌ مهم‌ترین خاصیت و ویژگی انقلاب این بود که از وابستگی نجات پیدا کند، چون حدود دویست سال حکومت قاجار و حکومت پهلوی سند وابستگی این کشور را به بیگانگان داده بودند و این موجب عقب‌افتادگی کشور شد. با انقلاب اسلامی ایران عملاً دست سلطه‌گران قطع شد و ایران آزاد شد. اگر قرار باشد که ما بپذیریم دیگران منافع ما را تشخیص بدهند یا برای ما تعیین‌تکلیف بکنند، یعنی استقلال را که مردم ما در ده‌ها سال از مشروطه و تحریم تنباکو گرفته تا مبارزات نفت و انقلاب اسلامی برایش زحمت کشیدند را از دست داده‌ایم و ما هر کاری که مغایرت با استقلال داشته باشد حتماً انجام نخواهیم داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۸
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶۹
نه فقط آمریکا بلکه هر کدام دیگر از اعضای 5+1 هر لحظه که بخواهند بدون هیچ هزینه ای می توانند از برجام خارج شوند و تنها ایران است که به دلیل غفلت یا سستی یا ساده لوحی و یا ... هیئت مذاکره کننده ایرانی نمی تواند از برجام خارج شود چرا که با انواع و اقسام مکانیزم ماشه ، عقوبات و تحریم هایی که خود ایران آنها را پذیرفته مواجه خواهد شد . بنا بر این لازم است که برجام از برخی جنبه ها مورد بازبینی قرار گیرد و یکی از شرایط بازگشت امریکایی ها به برجام هم باید همین باشد .
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
کجا دانند


حال ما سبک بالان عاشق رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شما کلا نشستی متن انگلیسی برجام رو خوندی یا فقط رو هوا حرف میزنی یا مثل دوستان دیگه براتون ترجمه کردن
نااشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
چقدر خوبه کشور در تصمیم گیری یکدست ویکپارچه شود وبجای مراکز قدرت متعدد وکانال هی مختلف وپستگوناگون برای کشور داری یکصدا گردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
وقتی ایشان دارای ۳۷ شغل و سمت عالی است
و دو پسر جوانش دارای چندین شرکت و دهها پروژه برج سازی عالی داخلی و خاری هستند
و خودش در کنار کاخ سعد آباد در ویلای ۱۰۰۰ متری زندگی اشرافی میکند
چطور می فهمد که بیکاری و فقر و گرسنگی و بیماری و کمبود و فرزندان تحصیل کرده بیکار یعنی چه ؟
مسولان باید از قشر مردم عادی باشند و تا درد آنها را بفهمند
و یا منتخب اکثریت مردم و پاسخگو به آنها باشند
که متاسفانه اینطور نبوده و نیست
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
جناب ولایتی! ! از وقتی که شما دستوردادید ما لنگ میپوشیم و برای رفع گرسنگی هک نان خشک سق میزنیم . ولی میخواهیم بدونیم اگر امریکا مایل نباشه به برجام برگرده و تحریمهای علیه کشورایران را که مدنظرشما مسئولین کشور را بردارد، اونوقت دستور بعدی تون چیه و ما تاکی باید این لنگ را به دور کمر بسته باشیم وکی نان خشک سفره مون را با آب خورشتی میتونیم تر کنیم؟
به نظر من به جای توافق برجام باید به دنبال راهی برای یک ارتباط سازنده باشیم که هم به نفع ایران باشه و هم به نفع آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
منتظر بمون تا آمریکا با ایران تعامل سازنده کنه. ما در مورد آمریکایی حرف میزنیم که بیش از ۹۰ درصد تاریخشو در حال جنگ با باقی دنیا بوده و نسل کشی ۶۰ میلیون سرخ پوست رو در کارنامه داره. قبل از انقلاب که مثلا تعامل داشتیم فقط منابعمون رو غارت کردند که برای هفت پشتمون بسه. رژیمی که با بمبهای آتشزا صدها هزار زن و بچه بیگناه رو زنده زنده میسوزونه دنبال تعامل سازنده با باقی دنیا نیست بلکه به فکر به بردگی کشیدن دنیاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
عزیز سرخپوست ها رو نگو که دلمون کبابه. این ژاپن ماپن هم که تعامل کردن یه کم وضعشون خوب شده . ما خوبیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ناشناس ۱۵۲۱ نظرت درباره چینی که ۷۰ میلیون نفر از خودشو رو کشت یا استالین روسیه و یا کره شمالی چیست
تیتر اول روزنامه سینه چاک بورس:
ترک درقیمتها !!!
دلاربه کانال ۲۴ هزارتومان بازگشت !!!!ً
دلار شد ۲۴۹۵۰ تومان حضرات تیتر زدند دلار به کانال ۲۴ بازگشت
همین روزنامه یک ماه پیش زمانیکه بورس بعداز مدتها سقوط وارد کانال یک ونیم میلیون واحد شده بود تیتر زد:
بورس قله ۱۵۰۰۰۰۰ واحدی رافتح کرد اما اینروز ها که روزی ۳ درصد سقوط میکند شتردیدی ندیدی !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
دلال جان ناراحتي...
دلار چشم انداز كوتاه مدتش به خاطر اومدن بايدن 16.5 تا 17
هست
آمريكا برگرده برجام بالاي 11 حسابي نكن عزيز دلال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
من تا دیروز که سهاممو با ۲۸ درصد ضرر فروختم سهامداربودم و به بورسی ها توصیه میکنم تا ارزش سهامتون ازاینکه هست پایین ترنیامده بفروشیدش
این بورس دیگه بورس بشو نیست و شاخص کل تاپایان سال به زیریک میلیون واحدسقوط خواهدکرد
در ادامه ریزش های سنگین چندروزگذشته بورس امروز هم نزولی شد و شاخص کل با بیش از ۳ درصد سقوط به نیمه کانال یک میلیون ودویست هزارواحدی سقوط کرد
اقای ولایتی لطفا اینقدر به دوتا اقازاده خودت ظلم نکن هنجر ازکمرشان دربیار ولااقل اینقدر نان خشک خوردن یکشب املت بده بخورند وراستی لنگ دورکمرشان هم رنگ ورو رفته است عوض کن شلیته پاشون کن ممنون که اینقدر وجهادی هستی ..
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اللهم شفاته الحسین(ع)یوم الورود


خدایا خودت به داد ما برس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بابا شرط و شروط!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
این تحریم ها برای امثال ایشان و اقازاده های ایشان نعمت و برکت است
با دنیا صلح کنید . همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
آن دنیای چند کشور مورد نظر با شما صلح کنند
علی
| United States of America |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اون کشوری که در تاریخش سابقه نسل کشی سرخپوستان، برده‌داری و کودتاهای متعدد در امریکای لاتین و دیگر نقاط دنیا از جمله کشور ما ( براددازی مصدق) رو داره و جنگ‌های متعددی در دنیا به راه انداخته مثل جنگ کره، جنگ ویتنام، استفاده از بمب اتم در ژاپن، جنگ عراق ۲ بار، جنگ افغانستان، جنگ سوریه، و جنگ یمن باید با دنیا صلح کنه. ولی مگه کمپانیهای اسلحه سازی تو این کشور اجازه میدن صلح بشه؟ نونشون آجر میشه.محض اطلاع بیشتر از ۵۰٪ درآمدش از راه فروش اسلحه هست.
نظر اقای ولایتی یعنی نظر ایران!؟!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
جنابعالی نظر مردمی رو میگی که چهار چشمی دارند بی بی سی و منوتو رو نگاه میکنند؟
خجالت نکش سانسور چی
شماها کی هستین دیگه
در عجبم که خبرنگار با اینهمه مشغله کاری(37شغل)تونسته ایشون را پیدا و مصاحبه کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اینا که کار نمیکنن فقط حقوق او 37 شغل میگیرن
ایشان باید در مورد پسرانشان توضیح بدهند. دقیقا تخصص اینها چیست که ره صد ساله رو چند ساله رفتند؟ خارج رفتن برای مردم عادی خوب نیست ولی چرا پسرانشان در خارج از کشور در مجالس مختلط اقتصادی ظاهر میشوند؟ جناب ولایتی عزیز، ایا توصیه به لنگ بستن و نان خشک خوردن و مقاومت در برابر استکبار فقط برای مردم عادی است و یا به فرزندانتان هم مربوط است؟ منتظر توضیحات شما هستیم.
آمریکا بدبخت شد .
اگر امام زنده بود اجازه این توافق که انگار بخشی از خاک کشور داده شد را نمی داد که عملی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شاید هم پول آب و برق نمی دادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
آب و برق برای فقرا بود و نه همه
برای شماها که تحریم نعمت بوده برای ملت بدبختی ببار آورده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
هدف از برجام هم اين بود كه تحريم برداشته شود ولي ...
تحریم رو بردارن که چی بشه
پسر های استاد راحت تر تو صنعت مسکن کشور های خارجی سرمایه گذاری کنن
راستی سمت های استاد چند است
مشاور
دانشگاه ازاد
بیمارستان
و .....
اقای ولایتی لنگ و نون خشکها رو تا کی ادامه بدیم؟
واقعا چرا ایشان مشاور است؟! یک سوال ساده هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
چون انتخاب شده برای این کار
خسارت این چندسال چی میشه؟ ایران نقدا همه تعهدات رو یکجا انجام داد و اروپا و آمریکا عملا تحریمهای بانکی رو بر نداشتند. اگه وارد برجام شدند و از مکانیزم ماشه استفاده کردند چی؟ اگه وارد برجام شدند و بعد از وادار کردن ایران به دور ریختن اروانیوم و آب سنگین تولید شده تو این مدت که وقت و هزینه براش صرف شده دوباره آمریکا از برجام خارج بشه یا در برجام بمونند ولی تحریمها فقط روی کاغذ برداشته شده باشه نه عملا چی؟ در دوره اوباما هم بعد از برجام بانک و شرکتهای بزرگ با ایران کار نمی‌کردند. اصلا چرا باید اسراییل که تنها کشور منقطه است که بر اساس نسل کشی و اشغال زمین دیگران تاسیس شده و تنها کشوریه که مرز تعیین نکرده و نژادپرستیرن و خطرناکترین رژیم دنیا رو داره چند صد بمب هسته‌ای داشته باشه ولی ما که برای قرنها به هیچ کشوری حمله نکردیم و همیشه مورد حمله و نسل کشی و استعمار قرار گرفتیم حتی از داشتن صنعت هسته‌ای برای تولید برق، دارو و استفاده به عنوان سوخت محروم باشیم؟ اگه اسراییل عضو ان.پی.تی نیست لزومی نداره ایران عضو باشه
نداری و فقر و رعایت حجاب برای مردم عادی آزادی در لباس پوشیدن و دانشگاههای خارجی درس خوندن با پول بیت المال و داشتن رفاه برای سیاسیون کشور و اعضاء خانوادشون امری واجب است.
سلام
در واقع تابناک اشتباه تیتر زده .
ایران برای بازگشت آمریکا به برجام شرط نگذاشته. برداشتن تحریم ها جزئی از برجام بوده که از چند سال پیش در حال اجراست. پس شرط جدید نیست متن برجام برداشتن تحریمهاست.
آقای ولایتی شما و طیف هم فکر شما که بطور کلی از همان ابتدا برجام را زیر سوال می بردید و مرتباً بر علیه آن شعار می دادید. حالا چه شده که برای بازگشت آمریکا به برجام شرط می گذارید؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
ﭘﺴﺮﻫﺎﻱ ﺑﺮﺝ ﺳﺎﺯﺗﺎﻥ ﭼﻪ ﺧﺒﺮ اﻗﺎﻱ ﻭﻻﻳﺘﻲ
ایشان ریاست هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده دارند ایا واقعا اطلاع دارند که اساتید وکارکنان مجموعه اش در چه شرایتی زندگی می کنند شاید باور نکنید ولی دانشگاه ازاد با این همه دب دبه وکب کبه پایین ترین حقوق دریافتی دارند حتی حقوقی پایین تر از کارکنان بهزیستی وکمیته امداد وبا حقوق های سه ملیونی کارمند وحقوق های پنج ملیونی استاد با مدرک دکترا ....دوستان ما کارکنان دانشگاه ثروتمندان فقیریم مجموعه دانشگاه ازاد با این همه ثروت واملاک کارکنان آن در رنج عذابند بارها اعتراض کردیم تحسن کردیم نتنها توجهی نکردند بلکه تهدید به اخراج نمودند آیا شایسته است با یه قشر فرهنگی اینگونه برخورد کرد همکاران ما در دانشگاه دولتی با ساعت کاری کمتر دو تا سه برابر حقوق می گیرند آقای ولایتی این تبعیض نیست البته شما اطلاع دارید ولی همیشه خدا همین بوده که نه سواره خبر از پیاده داشته ونه سیر خبر از گرسنه تورا خدا به داد ما برسید همین ماه گذشته وزارت علوم مبلغ 50درصد به حقوق کارکنان دولتی اضافه شد با با والله ما هم ایرانیم از همین آب وخاک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ابرهیم خان همان قدر حقوقی که بتو میدهند برابر سوادت زیاد هم سهت درضمن شرایط نه شرایت بخاطر همین حقوق کارکنان فضای سبز کم هست
اقای................. تحریمها که برای فرزندان شما بد نیست
حتما پوشیدن لنگ و خوردن نان خشک هم جزئی از شرایط باشه.
نظرات درست را منتشر نمی کنی؟ سانسورچی
ولایتی چقدرعوض شده .مردم راکلافراموش کرده.
لطفا شرایط را بصورت مکتوب بده ترجمه رسمی و زود بفرسید کاخ سفید تا بررسی و اقدام کنم
ﺷﺮﻁ و ﺷﺮﻭﻁ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﺎﻝ اﻳﺮاﻥ ﺟﻮﺭ در ﻧﻤﻴﺎﺩ
اولاکه ازپسرات چه خبر؟برجهای لاکچری الان قیمتشون چند؟..دوما مگه شماهانمیگفتیدتحریم هافرصت..الان همش دنبال فرصت سوزی هستین..چرا؟ازفرصتهااستفاده نبایدکرد؟
بسوزه سیاست و برجام و جاه طلبی . اقای ولایتی .مردم ایران نه نان دارند ونه مسکن ونه....
تنها راهی که من راضی بشم آمریکا به برجام برگرده خسارتی که این چند ساله از نظر روحی و روانی و اقتصادی بهم وارد کرده رو به کارت خودم واریز کنه و گر نه قبول نمیکنم.
در این مملکت چند تا رئیس داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی ملت عادت کردن مسئولین هر حرفی بزنن ساز مخلفشونو نشون بدن تمام برجام یعنی نبود تحریم دیگه
آمریکا: چشم، حتمن، ما که خیلی ترسیدیم. یه موقع از پروتکل الحاقی خارج نشید ها.
اگر آمریکا شرایط مارا نپذیرد دلارش را نمی خریم!
من تا دیروز که سهاممو با ۲۸ درصد ضرر فروختم سهامداربودم و به بورسی ها توصیه میکنم تا ارزش سهامتون ازاینکه هست پایین ترنیامده بفروشیدش
این بورس دیگه بورس بشو نیست و شاخص کل تاپایان سال به زیریک میلیون واحدسقوط خواهدکرد
ﭘﺴﺮاﻥ ﺑﺮﺝ ﺳﺎﺯﺗﺎﻥ ﭼﻪ ﺧﺒﺮ
سلام حاجی،
آقازاده ها این ... وال استریت خوب هستند؟
آمریکا چه نفعی از برجام میخواهد ببرد که حالا شرط هم گذاشتید برای برگشتنش؟
هر چند که برجام بود و نبودش برای مردم فرقی نداره و بیشتر به درد آقایون میخوره ولی آقای ولایتی کسی از این ژست ها میگیره که دست پری دشته باشه میشه بفرمائید الان ایران برگ برنده اش چی هست یک هسته ای نیم بند دارید که همه مذاکره کننده ها حداقل 60 الی 70 سال پیش به این تکنولوژی رسیدند
شرط برای آمریکایی ها میزارین ؟
مثلن قبول نکنن چی میشه ؟!
شما فرض رو به این بزار که هیچ وقت قبول نمی کنن و بدتر هم تحریم میکنن ؟
از برجها چه خبر جناب دکتر؟
ما مثل مردم یمن لنگ بستیم و نان خشک خوردیم تا فرزندان ...... وال استریت شوند!
آقای ولایتی
یه بیت شعر حافظ از حفظ بخون
جون مادرت
ایشان دارای چه سمتی در دولت و یا حکومت هستن که اظهار فضل میفرمایند
کاش یکی از شرایط آمریکا این بود که جنابعالی بازنشسته شوید یا با حمایت اروپایی ها حد اقل به یک شغل قناعت کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار