بازدید 15154

واکنش‌های منفی به درخواست نتانیاهو درمورد ایران

درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای کنترل کامل سیاست‌های این رژیم در قبال ایران با واکنش‌های منفی در فلسطین اشغالی روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲ 09 January 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، درخواست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای کنترل کامل سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران همزمان با روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا با واکنش‌های منفی در فلسطین اشغالی روبه‌رو شده است.

این خبر را پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی گزارش داده و نوشته درخواست نتانیاهو، باعث ایجاد مجادلات شدید در بالاترین سطوح کابینه اسرائیل شده است.

گزارش آکسیوس حاکی است نتانیاهو با «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، «گابی اشکنازی»، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و سران دستگاه‌های امنیتی این رژیم در خصوص ایران اختلاف دارد.

مطابق این گزارش، روز ۲۹ دسامبر، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیامی با این مضمون برای گانتز ارسال کرده است: «طبق دستورات نخست‌وزیر، موضع دولت اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای ایران با توجه به تحلیل‌های انجام شده در شورای امنیت ملی در دفتر نخست‌وزیر صرفاً توسط ایشان نهایی خواهد شد.»

این نامه برای اشکنازی، «ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، «یوسی کوهن»، رئیس موساد و «آویو کوچاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صیهونیستی هم ارسال شده است.

گانتز از نامه نتانیاهو متعجب شده و دو روز بعد نامه‌ای در جواب او نوشته است. او نوشته که نتانیاهو از اختیارات لازم برای نهایی کردن موضع اسرائیل برخوردار است، اما او نمی‌تواند کل دستگاه امنیتی و جامعه اطلاعاتی را در نظر نگیرد.

دربخشی از نامه گانتز آمده است: «مسئله امنیت و به خصوص پرونده هسته‌ای ایران مسئله شخصی فقط یک نفر نیست.»

گانتز اضافه کرد که سیاست‌های اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای ایران باید بعد از انجام تحلیل‌های امنیتی و سیاست خارجی مشخص شود.

آکسیوس نوشته نتانیاهو و گانتز هر دو بر سر سیاست راهبردی جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام اتفاق نظر دارند، اما میان آن‌ها در خصوص تاکتیک‌های محقق کردن این سیاست راهبردی اختلاف نظر وجود دارد.

مخالفان نتانیاهو معتقدند که مخالفت او با هر توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ باعث به حاشیه راندن اسرائیل شده و لازم است این بار همکاری‌های بیشتری با دولت آمریکا انجام شود.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است و با حمایت‌های آمریکا از اعمال هر گونه نظارت بر این برنامه تسلیحاتی جلوگیری کرده است.

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعا‌ها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشور‌های موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل