بازدید 11793
۱

بقعه «مالک» در سنقر کرمانشاه مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر و کلیایی از مرمت بنای تاریخی بقعه مالک این شهرستان پس از چهار دهه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ 02 January 2021

به گزارش «تابناک»، داریوش فرمانی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به اهمیت بنای تاریخی بقعه مالک، اظهار کرد: باتوجه به اینکه آخرین بار سال 1359 کار مرمتی روی این بنای تاریخی انجام گرفته بود، به علت گذشت زمان و فرسودگی بنا، سال گذشته برای مرمت و بازسازی آن اعتبار اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: هرچند طبق برنامه ریزی ها قرار بود اواخر سال گذشته با بهتر شدن شرایط جوی عملیات مرمتی این بنا را آغاز کنیم، اما متاسفانه عدم به موقع تخصیص اعتبارات و شیوع بیماری کرونا باعث شد که نتوانیم این پروژه را در زمان مقرر اجرا کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنقر افزود: پس از رفع موانع توانستیم از حدود یکی دوماه پیش عملیات مرمت و بازسازی این بنای تاریخی را پس از گذشت چهل سال آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در این مرحله مرمت گنبد، نم زدایی و بندکشی دیوارها، مرمت بخش هایی از سردابه داخل بنا، تعویض ناودانی ها و ... در دستور کار قرار گرفت.

فرمانی از اتمام عملیات مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی خبرداد و اعلام کرد: در این مرحله حدود 430 میلیون ریال برای مرمت بنا صرف شد و درصورتی که اعتبار جدیدی تخصیص پیدا کند، یک مرحله دیگر مرمت و بازسازی آن را اجرایی خواهیم کرد.

بنای تاریخی بقعه مالک در فاصله یک کیلومتری شهر سنقر و بر روی تپه ای واقع شده است. عده ای از باستان شناسان این بنا را یادگاری از دوران سلجوقی و عده ای دیگر مربوط به دوره ایلخانی می دانند.

به نظر می رسد که این بنای تاریخی یادمان سنقر نامی بودکه گویا حاکم منطقه بوده و بعد از مرگ و دفنش، مردم منطقه برای او بقعه ای ساخته اند که اکنون در نظر مردم شهرستان سنقر دارای احترام است.

آنطور که اسناد تاریخی می گویند، سال 1346 حین پاکسازی سردابه این بقعه تعداد 25 تابوت چوبی کشف می شود که روی هم قرار داشتند. از داخل این تابوت ها اجسادی کشف شد که همگی به شیوه اسلامی دفن شده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
آثار باستانی دیگر هم مورد توجه قرار دهید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار