بازدید 11262

تأیید ریاست‌جمهوری بایدن در کنگره باید تشریفاتی باشد

سخنگوی آتی کاخ سفید گفته تأیید ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در جلسه کنگره در تاریخ ۶ ژانویه باید صرفاً اقدامی تشریفاتی باشد.
کد خبر: ۱۰۲۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳ 31 December 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، در بحبوحه گزارش‌هایی که از قصد برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه برای به چالش کشیدن روند تأیید «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در جلسه مورخ ۶ ژانویه در کنگره خبر می‌دهند «جن ساکی»، سخنگوی آتی کاخ سفید گفت که این جلسه باید تشریفاتی باشد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، جن ساکی درباره این جلسه گفت: «این جلسه، صرفاً جلسه‌ای تشریفاتی است و کسانی که دارند آن را پوشش می‌دهند هم باید همین رفتار را با آن داشته باشند.»

سخنگوی آتی کاخ سفید گفت: «صرفظر از اقدامات مضحکی که عده‌ای برای روز ۶ ژانویه در سر دارند، رئیس‌جمهور منتخب ۲۰ ژانویه سوگند یاد خواهد کرد.»

اظهارات ساکی بعد از آن مطرح شده که «جاش هاولی»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا به عنوان نخستین قانونگذار آمریکایی گفت قصد دارد در جلسه ۶ ژانویه پیروزی بایدن در پنسیلوانیا و چند ایالت دیگر را به چالش بکشد.

اعضای مجمع گزینندگان چند هفته پیش با شرکت در جلسه‌ای در ایالت‌های مختلف، بر اساس نتیجه انتخاباتی که سوم نوامبر برگزار شد به «دونالد ترامپ» یا «جو بایدن» رأی دادند. در پایان این رأی‌گیری جو بایدن همان‌طور که برآورد شده بود با ۳۰۲ رأی الکترال به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا انتخاب شد.

آرای الکترال قرار است روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ طی جلسه‌ای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش شوند.

یک رسانه آمریکایی چند روز پیش گزارش داده بود «دونالد ترامپ» از معاونش «مایک پنس» که ریاست مجلس سنا را هم به عهده دارد خواسته در جلسه ۶ ژانویه نتایج رأی‌گیری در «مجمع گزینندگان» را تأیید نکند.

ترامپ روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر درخواست یکی از هوادارانش را که در آن از مایک پنس خواسته شده بود در جلسه روز ۶ ژانویه از تأیید رأی‌گیری مجمع گزینندگان خودداری کند، بازنشر کرد.

شبکه سی‌ان‌ان دوشنبه گزارش داد دونالد ترامپ چند ساعت قبل از بازنشر این پیام در توییتر دیداری در دفتر کارش با مایک پنس داشته است.

یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفت: «ترامپ برای مبارزه با [نتیجه رأی]مجمع گزینندگان بسیار مصمم است و هنوز فکر می‌کرد کار به پایان نرسیده است.»

ترامپ اخیراً به اطرافیانش گفته که مایک پنس به اندازه کافی به او برای رسیدن به اهدافش جهت برگرداندن نتیجه انتخابات کمک نمی‌کند. او در روز‌های اخیر روی نقش سنتی‌ای متمرکز شده که مایک پنس قرار است روز ۶ ژانویه در راستای تأیید نتیجه رأی‌گیری الکترال انجام دهد. مایک پنس، رئیس سنا است و روال تأیید آرای الکترال زیر نظر او انجام می‌شود.

منابع آگاه می‌گویند ترامپ در روز‌های اخیر مسئله را با مایک پنس مطرح کرده و از شنیدن اینکه پنس نمی‌تواند نتیجه انتخابات را در جلسه ۶ نوامبر تغییر بدهد متحیر شده است.

پنس و مقام‌های کاخ سفید تلاش کرده‌اند به ترامپ بفهمانند که ریاست او بر آن جلسه جنبه تشریفاتی دارد و او نمی‌تواند به صورت یکنفره نتیجه آرای الکترال را رد کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد. جو بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در این انتخابات پیروز شد. ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد، اما او تاکنون از پذیرفتن شکست در انتخابات امتناع ورزیده و بار‌ها تأکید کرده است که بایدن با تقلب این انتخابات را برده است.

ترامپ در جدیدترین ادعای خود بامداد سه‌شنبه ادعای جدیدی درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت «پنسیلوانیا» مطرح کرده بود.

ترامپ در توییتر نوشت: «در پنسیلوانیا ۲۰۵۰۰۰ رأی بیشتر از رأی‌دهندگان داشته‌ایم. همین یک مورد باعث چرخش این ایالت به سمت رئیس‌جمهور ترامپ می‌شود.»

توییتر این پیام ترامپ را برچسب‌دار کرده و پیامی با این مضمون به آن اضافه کرده است: «مسئولان انتخابات، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید کرده‌اند.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر