بازدید 29317

چه زمان واکسن کرونا به ایران خواهد رسید؟

سرانجام واریز وجه برای خرید واکسن کرونا برای کشورمان ممکن شد؛ اما چه زمان واکسن‌های خریداری شده به ایران می‌رسد؟ این یکی از مهم‌ترین پرسش هایی است که این روز‌ها ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده است. موعد رسیدن نوشدارویی که قرار است از ابتلای سهراب‌ها به بیماری‌ سخت و مرگبار جلوگیری و آینده مان را تا حد زیادی مثل گذشته کند.
کد خبر: ۱۰۲۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 26 December 2020
تابناک اجتماعیبالاخره واریز وجه برای خرید واکسن کرونا برای کشورمان ممکن شد؛ این خبری است که بامداد پریروز (پنجشنبه، ۵ دی ماه) رئیس کل بانک مرکزی کشورمان مخابره کرد؛ اما چه زمان واکسن‌های خریداری شده به ایران می‌رسد؟

به گزارش «تابناک»؛ این یکی از مهم‌ترین پرسش هایی است که این روز‌ها ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده است. موعد رسیدن نوشدارویی که قرار است از ابتلای سهراب‌ها به بیماری‌ سخت و مرگبار جلوگیری و آینده مان را تا حد زیادی مثل گذشته کند.؛ بدون ماسک، رعایت دقیق و مو به موی پروتکل‌ها و نگرانی‌های هر روزه و مدام.

البته رهایی از پروتکل‌ها هنوز آرزویی دور از دسترس است، حتی با وجود آنکه واکسن‌های مختلفی ساخته و واکسیناسیون در ابعاد وسیع در برخی کشور‌ها آغاز شده است، چون ریشه کنی این ویروس به شدت دشوار است، به ویژه وقتی به یاد آوریم که جهش‌های اخیرش، نسخه خطرناک‌تر و مسری تری از کرونا در برخی مناطق جهان پراکنده کرده است.

این اتفاق می‌تواند حکم پاشنه آشیل واکسیناسیون کرونا را داشته باشد و حتی در نگاه بدبینانه و در صورت شکل گیری جهش‌های خطرناک تر، به کل واکسن را بی اثر کرده و از آن پروژه‌ای شکست خورده بسازد. آینده‌ای که باید امیدوار باشیم رقم نخورد، ولی همین که احتمال وقوعش می‌رود، یعنی پابربرجا ماندن ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی کرونا برای مدتی طولانی تر.

اما صرف نظر از آینده غایی و احتمالاتی که ممکن است بروز و نمود بیابد، اکنون سوال مهم برای ایرانیان، موعد دستیابی به واکسن کروناست؛ سوالی که برای پاسخ به آن ناگزیر از بررسی اظهارات مسئولان کشورمان در خصوص روند تامین واکسن کرونا هستیم و در این مسیر به سخنان وزیر بهداشت می‌رسیم که تاکید کرده بود ایران از سه مسیر به دنبال دسترسی به واکسن است.

آن گونه که نمکی گفته، یکی از این راه ها، ساخت واکسن در کشورمان است که بر اساس گزارش ها، قرار است همین روز‌ها فاز آزمایش انسانی آن در کشورمان کلید بخورد. آزمایش بالینی یکی از چند واکسنی که در کشورمان در دست تهیه قرار دارد و تنها واکسنی است که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای ورود به مرحله آزمایش بالینی را دریافت کرده است.
 
چه زمان واکسن کرونا به ایران خواهد رسید؟

فارغ از هر گونه گمانه زنی درباره فرجام این واکسن وطنی، نکته جالب توجه در خصوص این راهکار برای دستیابی کشورمان به واکسن، مدت زمانی است که انجام فاز تست بالینی آن نیاز دارد که دست کم سه ماه خواهد بود و بعد از آن، می‌بایست فاز نهایی دیگری را پشت سر بگذارد که در صورت عبور موفق از آن، مجوز استفاده با رعایت نکاتی ویژه را به دست خواهد آورد.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که دستیابی کشورمان به واکسن با تکیه بر توان داخلی، دست کم تا اواخر بهار سال ۱۴۰۰ و حتی دیرتر ممکن نشود. اما این تنها راهکار کشورمان برای دستیابی به واکسن نیست، بلکه جدی‌ترین گزینه مان برای این مهم، خرید واکسن به واسطه کوآکس است؛ کنسرسیومی که سازمان بهداشت جهانی متولی شکل گیری اش شده و کشورمان یکی از اعضای آن است.

این همان پروژه‌ای است که انتقال پول برای خرید واکسن به واسطه آن تا ۴۸ ساعت پیش مقدور نشده بود و همتی، رئیس بانک مرکزی کشورمان، عاملش را تحریم‌ها خوانده بود. موانعی که حالا برداشته شده و پول خرید واکسن از طریق کوآکس واریز شده است؛ از طریق کنسرسیومی که قرار نیست واکسن بسازد، بلکه قصد دارد واکسن‌های معتبر خریداری کرده و در اختیار کشور‌های کم بضاعت بگذارد.

نکته کلیدی درباره کوآکس، حجم واکسنی است که قرار است در اختیار کشور‌ها قرار دهد. میزانی که قرار است برای استفاده گروه‌های حساس در کشور‌های عضو کوآکس کافی باشد و بنابراین، سهم کشورمان چیزی حدود ۸ میلیون واکسن خواهد بود که ظاهرا وزارت بهداشت اولویت‌ها برای دریافتش را از هم اکنون تعیین کرده است. اولویت بندی‌ که احتمالا کادر درمان و بیماران خاص در صدرش قرار دارند.

سوای این نکته، اگر بدانیم کوآکس برای خرید واکسن، مسیری مشخص تعیین کرده که به کارخانه gsk می‌رسد ـ که شرکایی از چند کشور جهان برگزیده و اسپانسر‌هایی برای پیشرفت امور انتخاب کرده ـ همه چیز پیرامون این پروژه شفاف می‌شود؛ آنقدر شفاف که سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده واکسن‌های خریداری شده در قالب کوآکس در سه ماه ابتدایی سال میلادی آتی یعنی ۲۰۲۱ توزیع خواهد شد.

بنابراین و با فرض این که تاخیر کشورمان در واریز وجه خرید این واکسن در اولویت واگذاری واکسن بی تاثیر باشد و هیچ مشکل دیگری بروز نکند، احتمالا تا پایان سال جاری خورشیدی و نهایتا تا فروردین ماه ۱۴۰۰ محموله‌ای از واکسن به کشورمان واصل خواهد شد و گروه‌های حساس با آن واکسینه خواهند شد؛ گروه‌هایی که کسر کوچکی از جمعیت کشورمان هستند.

اما تکلیف دیگران چیست؟ این سوالی است که باید در سومین راهکار کشورمان برای تهیه واکسن ـ که وزیر بهداشت و برخی دیگر از مقامات بر آن تاکید کرده اند ـ جست و جو شود؛ اینکه از بهترین منابع تولید کننده واکسن در جهان، واکسن خریداری خواهیم کرد. پاسخی به غایت کلی و مبهم که موجب شده برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را به دورخیز کشورمان برای خرید واکسن‌های چینی تعبیر کنند، نه خرید امثال واکسن فایزر یا مدرنا؛ برنامه ای که لازم است در خصوص آن توضیحاتی به مردم ارائه شود اما ترجیح مسئولان کشورمان «سکوت» است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۲
اصولا راه حل مسوولین برای حل مشکلات در این جمله که گفته خودشان است خلاصه می شود: مردم تاب آوری شان را بیشتر کنند!
بله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
واکسن روسی بسیار بسیار کم عوارض تر بود از واکسن انگلیسی و امریکایی آلمانی. چه اصراری به واردات واکسن غربی ها. مشکوکه. به غرب اعتماد نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
همه متخصصین امر می گویند که هر چه دیرتر واکسن ساخته یا مورد استفاده قرار بگیرد و هر چه بیشتر کرونا در سطح جوامع در حال گردش باشد امکان ریشه کنی آن مشکل تر می شود. پس از این نظر ما امتیاز خیلی بالایی داریم. از طرف دیگه کشورها وقتی ورژن جدیدی از کرونا در جامعه به گردش درمیاد هم خود را ایزوله می کنند و هم کشورهای دیگه مرزهاشون رو به روی اون ها می بندند. ما از این نظر هم امتیاز خیلی پایینی داریم. به این ترتیب به نظر میاد ما حالا حالاها باید با این ویروس سروکله بزنیم و کشته و مرده بدیم!
من جزو همین گروه های حساس بودم با کلی بیماری و قرار بود مثلا اولویت واکسن آنفولانزا با امثال من باشه اما هیچی که به ما نرسید به جاش واکسن ما رفت مجلس اونا زدن ! وقتی هم به ما رسید که دیگه وقتش گذشته بود و عملا اون کاسن به هیچ دردی نمیخورد . واکسن کرونا هم قطعا همین سرنوشت رو پیدا میکنه امثال من که باید اولویت داشته باشند هیچی گیرشون نمیاد اما در عوض اون دنیا به محض ورود واکسینه خواهند شد !
کی واکسن کرونا میرسه ؟ معلومه . وقت گل نی
کی واکسن کرونا میرسه ؟ معلومه . وقت گل نی
واکسن فایزر و مدرنا برای نماینده ها و مسوولین یا واکسن چینی براب بقیه مردم؟ کدوم رو میگین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
بهتر. فایرز پر بود از عوارض. ایرانی و چینی و روسی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ناشناس۱۶:۴۰
نگو این حرفا رو مردیم از خنده :)))))))
وقت گل نی
گروه های اولویت دار مثل نمایندگان مجلس وزیران و خانواده های محترمشان که خدایی نکرده مریض نشن خدمت رسانی به مردم قدرنشناس مختل بشه
مگر اینکه اون دنیا به ما واکسن بدن این دنیا که نه واکسن آنفولانزا گیرمون اومد نه ماسک و الکل نه یارانه کرونا تازه کارمون رو هم از دست دادیم بجاش کلی مالیات و جریمه هم ازمون گرفتن آخرش هم واکسن کرونا رسید اما بازم رسید دست از ما بهترون
اون وقت مگن تحریمه نعمته
نفهمیدیم تحریمها برای کی نعمته
یک سوال دارم.گفتین بالاخره ممکن شد.چون تا الان میگفتین بخاطر تحریمها نمیشه.پس یعنی ترامپ باید یک دستور اجرایی جدید برای معافیت صادر کرده باشه.ولی نه تو سایت وزارت خزانه داری آمریکا، نه تو سایت کاخ سفید نه تو سایت وزارت خارجه آمریکا و ... هیچ دستور اجرایی جدیدی اعلام نشده.پس یعنی این دستور قبلا صادر شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
این یعنی دارو هیچوقت تحریم نبوده ولی آقایون از ما دریغ میکردن که مظلوم نمایی کنن .....
هروقت مسولین یا اقوام درجه یک انها کرونا بگیرند تلاش خواهند کرد برای واردات
مسئولان با سفر به اروپا یا امریکا میتوانند از واکسن کرونای فایزر استفاده کنند پس نیازی به واردات واکسن مشاهده نمیشود
چین واکسن های خودش رو فروخت به کشورهای فقیر آفریقایی بعد خودش رفت از آمریکا خرید واسه ملت خودش، این دولت ما داره چه کارمیکنه؟ والا دزدتر و کثیف تر از چین وجود نداره حالا آمریکا دزد شده چین خوبه؟ شما یه ماشین چینی بخر یه ماشین آمریکایی بعد میفهمی کی دزده؟؟
آقا میخاین بودجه واکسن رو بزنین به جیب خب بزنین دیگه چرا مغلطه میکنین آخه،.....
۲ تا بنگاه دروغ پراکنی در کشور داریم
صداوسیما و برخی سایت ها
بقیه هم (ادولت ،مجلس،بسیج ،نهادهای انقلابی هم طبق معمول خواب
وارد کردن و به ایران رسیدن یه بحثه، دست مردم رسیدن یه بحث دیگه که هیچوقت اتفاق نمیفته
با ۲۰۰ میلیون یورو فقط ۳/۳ میلیون نفر رو واکسن زد حالا اولویت با کیه پرسش بعدیست!
عظمت ایران را چه کار کردن که حالا برای دارو هم باید التماس کنیم
خوشبختانه فرمانده بسیج گفت ما نمیزنیم با توجه به اینکه میگن 60 میلیون بسیجی دارن پس به همه میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
همچین که واکسن بیاد اولین نفر خودشون توو صف ایستادن. این حرفها هم مثل مرگ بر امریکا و تحریم و مقاومت و صبر فقط برای مردمه نه خودشون
آخرین کشور هستیم که واکسن میزنیم. آخرین طبق معمول
همان وقت که واکسن آنفولانزا رسید واکسن کووید هم می رسه.
بزک نمیر بهار می آد / کومبوزه با خیار می آد
پر منابع ترین کشور صنعتی فقیر بی بضاعت دنیا
خجالت که نمی کشین
واکسن هیچوقت به ایران نمیرسه
اگر هم برسه به دست مردم هیچوقت نمیرسه
به دست مردم هم که برسه باید کلی پول بدن تا تزریق کنن. فکر کردین مثل دنیا تزذیق رایگان انجام میدن؟
خیلی جالبه. کامنتهارو که میخونی میفهمی که مردم دیگه هیییچ اعتمادی به اینا ندارن...
امیدوارم خدا از سر هر کسی در حق مردم تو این مورد کوتاهی میکنه نگذره خداااااااایا کجااااایی به دادمون برس
بیچاره مردم که نون شب هم ندارن
میخوام نرسه
راستش از قدیم گفتن کی کار شیطونه
ولی درمورد ایران باید بگم وقت گل نی میرسه ایران.
ازشوخی گذشته با توجه به بی برنامگی که در همه عرصه ها به وضوع مشهوده
خود ورود و توزیع و تزریق واکسن هم کلی ماجرا خواهد داشت و از این الان کلی پرونده ناشی از سو استفاده و غیره رو تلمبار میبینم.
واكسن آنفلوآنزا رو كه با دو ماه تاخير و پنج برابر قيمت سال قبل به دست مردم رسوندن ، اين يكي رو هم با كيفيت چيني(آزمايش نشده در مرحله انساني) در زمان نامشخص و قيمت نامشخص به دستمون مي رسونن . از اين مسئولين دلسوز ديگر چه انتظاري داريد ؟
طبقاتی کردن جامعه بدترین کاریست که یک نظام میتواند انجام دهد
کل دنیا رسیده غیر از ایران ! تازه برسه هم پخشش دوباره داستانخ ! یه رور کامیون تنیست لابد یه روز یخچال ! خلاصه که کل دنیا که بحران تمام شد واکسن شروع میشه ایران‌لابد !!!با تشکر از مسوولین که سلامتی ملت براشون اولویته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی