بازدید 15671
۹

نقش پررنگ «یلدا» در تداوم محدودیت‌های کرونایی در کشورمان

در هفته‌های اخیر، شاهد کاهش آمار‌های کرونایی در کشورمان بوده‌ایم، طوری که از حدود ۱۴ هزار مبتلای روزانه به کمتر از ۱۰ هزار مبتلا رسیده و به تناسب آن، شمار بستری شدگان نیز از مرز ۲۵۰۰ نفر به کمتر از ۱۵۰۰ در روز رسیده است؛ روندی که در آمار جان باختگان بسیار چشمگیرتر است. اما رهاورد این کاهش‌ها چه بود؟ پاسخ مسئولان به این سوال متفاوت از چیزی بود که انتظارش می‌رفت!
کد خبر: ۱۰۲۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸ 11 December 2020
تابناک اجتماعیسه هفته بعد از شروع محدودیت‌های شدید کرونایی در کشورمان، هنوز تداوم یا پایان یافتن این محدودیت‌ها برای بسیاری از ایرانیان سوال برانگیز است.

به گزارش «تابناک»؛ محدودیت‌های کرونایی که از نخستین روز آذرماه در کشورمان در دستور کار قرار گرفته و با منع سفر شهر به شهر موجب سوت و کور شدن شریان‌های ارتباطی در سراسر کشور شده، بسیاری از کسب و کار‌ها را در شهر‌های پرشمار تعطیل کرده و به منع تردد شبانه گره خورده، اکنون در مقطعی حساس قرار گرفته است.

این را می‌شود از کاهش آمار مبتلایان در هفته‌های اخیر دریافت که از حدود ۱۴ هزار در روز به کمتر از ۱۰ هزار مبتلا در روز رسیده و به تناسب آن، شمار مبتلایانی که هر روز بستری می‌شوند نیز از مرز ۲۵۰۰ نفر به کمتر از ۱۵۰۰ در روز رسیده است؛ روندی که در آمار جان باختگان کووید ۱۹ بهتر خودنمایی می‌کند، چون از ۵۰۰ جان باخته در روز به کمتر از ۲۵۰ فوتی در روز رسیده‌ایم.

اما رهاورد این کاهش‌ها چه بوده است؛ آیا موجب کاهش محدودیت‌ها شده؟ این سوالی است که پاسخ مسئولان به آن در ابتدای هفته گذشته، متفاوت از چیزی بود که انتظارش می‌رفت، به این صورت که از یک سو تاکید کردند اغلب شهر‌هایی که در وضعیت قرمز هستند، به وضعیت نارنجی تغییر کرده اند، اما تصمیم به تشدید محدودیت‌ها گرفتند و اعلام کردند که منع تردد شبانه که مختص شهر‌های قرمز بود، در شهر‌های نارنجی هم اجرا خواهد شد!
 
نقش پررنگ «یلدا» در تداوم محدودیت‌های کرونایی در کشورمان

مرور این تصمیم نشان می‌دهد، نمی‌توان کاهش آمار‌ها را مترادف تصمیم کاهش محدودیت‌ها دانست، بلکه هدف مسئولان از اتخاذ محدودیت، اهدافی بزرگتر است. اهدافی مانند تثبیت روند کاهش آمار‌ها که هنوز محقق نشده و تنها مقدمات آن رقم خورده است. موفقیت‌هایی شکننده که ممکن است با یک غفلت از دست بروند.

این همان چیزی است که وزیر بهداشت و برخی دیگر از مسئولان بار‌ها نسبت به آن هشدار داده و خواستار مقابله با عادی انگاری شرایط شده اند؛ اتفاقی که ممکن است برخی مناسبت‌های پیش رو موجب رقم خوردنش شوند، از جمله مناسبت مهمی به نام «یلدا»؛ شبی که برای ایرانیان از اهمیت بسیاری برخوردار است و با دورهمی‌ها برپا داشته می‌شود که به تاکید موکد مسئولان، مهم‌ترین عامل شیوع کرونا در این ایام است.

البته یلدا صرفا یک شب نیست و برای برگزاری اش، بازار‌ها شلوغ می‌شوند و ازدحام جمعیت هم عاملی است که شیوع ویروس را گسترش می‌دهد. نکاتی که بر اساس آن یلدا به رویدادی مهم در مبحث همه گیری کووید ۱۹ تبدیل می‌شود که برای رفع نگرانی‌ها پیرامون آن لازم است تدابیری ویژه در دستور کار قرار گیرد، همان گونه که غربی‌ها نگران کریسمس هستند و برای رفع نگرانی‌ها پیرامون آن، طرح‌هایی ویژه را در دستور کار قرار داده اند.

محدودیت‌هایی که کشور‌هایی مانند آلمان تا روز کریسمس تمدیدشان کرده اند تا مانع از گسترش شیوع ویروس در کشورشان شوند و احتمالا مشابه شان در کشورمان اتخاذ خواهد شد تا یلدا به نقطه اوج شیوع ویروس در کشور تبدیل نشود و دستاورد‌های اخیر را از بین نبرد. تصمیمی که ظاهرا قرار نیست، یکپارچه اتخاذ و اعمال شود و قرار است صورت تدریجی و شهر به شهر و استان به استان تمدید و اعلام شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۹
هممم !
یعنی فکر می کنید مهمونی یلدا از هیئت هایی که به زور تو خونه یا پیاده رو برگزار کردند ، شلوغتره ؟
همین کارها رو می کنید که کسی حرفهاتون رو باور نمی کنه.
کاش محدودیت ها را تا بعد عید 1400 ادامه دهند و تا وقتی واکسن برای همه مردم تزریق نشده جامعه را به حال خود رها نکنند
حتی محدودیت ها باید برای شب یلدا و عید بیشتر هم بشود
چون برداشتن محدودیت برای یلدا و عید یعنی هجوم مردم به مراکر خرید و دور همی و میهمانی و افزایش بیماری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
تنها محدودیت ممنوع بودن تردد خودروهای شخصی است اتوبوس، قطار، هواپیماها با تمام توان مسافران را جابجا می کنند از ساعت 21 تا 4 صبح هم فقط تردد با خودرو شخصی ممنوع است به نظر شما این نوع محدودیت به کاهش بیماری کمک می کند
یلدا را در کنار خویشاوندان خوش خ.واهیم گذراند

یلدا و نوروز را هرگز نمی توان پاک کرد
پاسخ ها
سهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
یاد ایام جاهلیت افتادم
با توجه به پایان یافتن تعطیلی ها بسیاری از مردم نیاز به مسافرت های کاری دارند در این شرایط جریمه خودروهای شخصی و وادار کردن مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی به انتشار بیشتر بیماری کمک می کند متاسفانه این محدودیت ممنوع بودن تردد فقط با خودرو شخصی کاسبی از بیماری است
با این وضعیت اقتصادی و قیمت های نجومی آجیل و میوه و .... بسیاری از مردم توان مهمانی ندارند همیشه برای جریمه مردم مقصر هستند اتوبوس ها، مترو، صف های خرید، تردد با هواپیما، ........ مهم نیستند چون جریمه و درآمد ندارند
مترو و اتوبوسی که هرروز شلوغه رو نمیگین یا نمیخواین ببینین ولی این همه روی شب یلدا مانور میدین. کل تعطیلات عید هم فقط سیزده بدر رو محدود کردین . واضح بگین با رسوم ایرانی مشکل دارین
یلدا سنت اصیل ایرانی فراموش نمیشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل