بازدید 8650

بهبود وضعیت کرونایی در اصفهان

آمار بیماری کووید ۱۹ در اصفهان در ۲ هفته نخست آذر امسال و با اعمال محدودیت های جدید گویای بهبودی وضعیت استان و برداشتن گام اساسی به سمت قطع زنجیره انتقال ویروس کروناست که مسوولان و کارشناسان تاکید دارند ادامه این مسیر در گرو انجام پروتکل‌های بهداشتی برای روزهای آینده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 04 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آمار مربوط به ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در اصفهان از مرداد امسال روند صعودی و نگران کننده ای به خود گرفت و این خطه را در وضعیت قرمز و بحرانی قرار داد بطوریکه میزان موارد قطعی ابتلا به حدود ۶۵ درصد از میان افراد مشکوک به کرونا و تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها به حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر و در آستانه مرز شکنندگی بخش درمان استان رسید.

اما با مجموعه تدابیر و اقدامات انجام شده از جمله گسترش اطلاع رسانی و آموزش به مردم درباره رعایت شیوه نامه های بهداشتی، افزایش تولید ماسک سه لایه و عرضه مناسب آن، اعمال محدودیت های فعالیت برخی مشاغل و تردد داخل شهری و بین شهری، آمار بیماری کووید ۱۹ از هفته نخست آذر روند کاهشی به خود گرفت.

تعداد کل موارد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ در استان اصفهان از یکهزار و ۴۵۹ نفر در یکم آذر به ۶۱۶ نفر در چهاردهم آذر و تعداد کل موارد بستری در بیمارستان ها در این مدت از ۲ هزار و ۶۰ نفر به یکهزار و ۵۵۵ نفر رسیده است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ۱۴ روز گذشته در اجرای طرح محدودیت های کرونایی ورودی به اورژانس‌ بیمارستان های این استان ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

بهروز کلیدری با بیان اینکه در روزهای آخر آبان ماه به روزهای خطرناک و بحرانی نزدیک شدیم و تعداد بیماران بستری به مرز ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار رسید، افزود: در ۲ هفته گذشته بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا بستری در استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در این مدت فضای خوبی برای تنفس و خدمت رسانی به بیماران ایجاد و خاطرنشان کرد: اگر این روند به همین شکل ادامه یابد به زودی به آمار و ارقام قابل قبولی در استان دست می‌یابیم همچنین آثار محدودیت‌های ۲ هفته گذشته از هفته آینده ظاهر می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میزان مرگ و میرها در ۲ هفته گذشته نسبت به مدت مشابه ماه آبان گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت، افزود: در آبان ماه تا سه هزار تست کرونا در روز انجام می‌شد که حدود ۶۰ درصد آنها مثبت بود اما در روزهای اخیر میزان نیاز به آزمایش پی سی آر (تست قطعی کرونا) کاهش یافت و بطور میانگین حدود یکهزار و ۵۰۰ تست در استان انجام می‌دهیم زیرا متقاضی کاهش یافته است که از این تعداد حدود ۵۰۰ بیمار در روز شناسایی می‌شوند.

کلیدری با بیان اینکه عمده شهرستان‌های استان به واسطه اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی از وضعیت قرمز خارج و وارد رنگ‌بندی نارنجی شدند، افزود: سه یا چهار شهرستان استان همچنان در وضعیت قرمز باقی ماندند.

به گفته علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از استان اصفهان چهار شهر تیران، اردستان، نطنز و نایین در وضعیت قرمز همه گیری کرونا قرار گرفته اند.

کاهش گردش ویروس کرونا در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعتقاد دارد که تغییر آمار بیماری کووید ۱۹ بویژه در زمینه میزان موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا نشان دهنده کاهش گردش این ویروس در سطح جامعه و نزدیک شدن به خاموش سازی این همه گیری است.

آرش نجیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آمار همه گیری کووید ۱۹ در ۲ هفته اخیر بسیار تغییر کرد، به بیمارستان الزهرا(س) که بزرگترین مرکز درمانی مرجع کرونا در استان است، اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش بستری ها در ماه آبان در حال تدارک رساندن تعداد تخت های کرونایی این بیمارستان تا ۷۰۰ تخت بودیم اما در ماه آذر میزان بستری ها کاهش یافت و در زمان حاضر حدود ۳۵۰ بیمار دارای علائم کرونا در آن بستری هستند.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت امسال تعداد موارد مثبت از کل تست های کرونا در استان حدود ۲۰ درصد بود، خاطرنشان کرد: این نرخ از خرداد روند افزایشی به خود گرفت و در مهر امسال به رقم ۶۷ درصد رسید اما در هفته اخیر کاهش یافته و به زیر ۴۰ درصد رسید.

نجیمی با اشاره به اینکه میزان موارد مثبت تست های کرونا، معیاری برای میزان شیوع و گردش ویروس در سطح جامعه است، تصریح کرد: کاهش این آمار نشان دهنده نزدیک تر شدن به خاموش سازی همه گیری بیماری کووید ۱۹ است به طوری که اگر به زیر پنج درصد برسد یعنی از همه گیری عبور کردیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آمار تعداد بستری های جدید در روز اشاره و اضافه کرد: این تعداد در مهر و آبان به نزدیک ۳۰۰ نفر رسیده بود که فشار زیادی به بخش درمان استان وارد می کرد اما در زمان حاضر به ۲۰۰ نفر رسید و امید است در ادامه باز هم کاهش یابد.

وی تعداد موارد ترخیص از بیمارستان ها را حدود ۲۴۰ بیمار در روز دانست و گفت: هرچه میزان ترخیص افزایش یابد تعداد بستری ها کاهش می یابد به طوری که تعداد بستری بیماران دارای علائم کرونا از بیش از ۲ هزار و یکصد نفر به یکهزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

نجیمی با بیان اینکه از هفته آینده به کاهش معنادار موارد بدحال بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا خوش بین هستیم، تاکید کرد که لازم است محدودیت های موجود با جدیت و نظارت بیشتری در هفته های آینده دنبال شود و مردم در این زمینه هوشیار باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم در روزهای اخیر دیدند که تغییر رفتارها، رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و افزایش نظارت ها خود را در کاهش آمار کرونا نشان داد، خاطرنشان کرد: اوج گرفتن آمار ابتلا به کووید ۱۹ در مهر و آبان امسال متاثر از تجمع تابستان امسال بود بهمین دلیل مردم باید همچنان از دورهمی پرهیز کنند.

ارتباط مستقیم شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

مسوولان و کارشناسان تاکید دارند که شیوع ویروس کرونا ارتباط مستقیم با میزان رعایت محدودیت های مصوب و شیوه نامه های بهداشتی دارد و هرچه رعایت دستورالعمل‌ها بیشتر باشد، کاهش بیماری کووید ۱۹ را به دنبال خواهد داشت و اوضاع به سمت عادی شدن‌ پیش می‌رود.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شرایط حاضر بسیار شکننده است و عادی انگاری نسبت به بیماری به تجربه تلخ تابستان امسال منجر خواهد شد ولی اگر مردم پایبندی خود را به قواعد حفظ کنند به شرایط عادی‌تر نزدیک و شرایط درمان قابل قبول می‌شود.

کلیدری از اصناف و مردم برای رعایت حداکثری شیوه‌نامه های بهداشتی و اجرای محدودیت‌ها تشکر کرد و با تاکید بر اینکه نباید معیشت مردم و اصناف آسیب ببیند، افزود: پیشنهاد مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این است که بازگشایی‌ها به صورت مرحله بندی صورت گیرد و محدودیت زمانی عصر همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به دورهمی‌های خانوادگی بیان کرد: ادامه داشتن محدودیت‌های شبانه و تردد می‌تواند دورهمی‌های خانوادگی را محدود کند که باید سیاستگذاران کلان در استان و کشور به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه آمار بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش داشت، تاکید کرد که مردم استان اصفهان فهم و آگاهی خود را در این محدودیت‌ها نشان دادند و در رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی پیشگام بودند.

عباس رضایی، هوشمندسازی ترددها، جلوگیری از اجتماعات و اجرای دورکاری در اداره ها را بهترین تصمیم در راستای جلوگیری هرچه بیشتر شیوع ویروس کرونا دانست.

به گفته دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان کاهش شمار ابتلا و فوتی‌های بیماری کووید ۱۹ نتیجه اعمال محدودیت‌های کرونایی بود که جای خوشحالی دارد.

ایوب درویشی خاطرنشان کرد: طرح سلامت محله محور در قالب قرارگاه شهید سردار سلیمانی توسط بسیج و با محوریت فرمانداران و مدیریت سپاه در پایگاه ها، مسجدها و با کمک افراد نیکوکار در همه محله‌ها در حال اجراست و با این طرح به طریق مختلف بیماریابی می شود.

معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی و رعایت ممنوعیت‌ها به بهبود وضعیت جامعه از نظر بیماری کمک می‌کند و آینده خوبی پیش رو خواهد بود.

نقش مردم در کنترل کرونا جدی تر شد

عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نظارت و جدیت بیشتر در اجرای محدودیت های کرونایی کمک بسیاری به کاهش آمار بیماری کووید ۱۹ در روزهای اخیر کرد، گفت: قوانین و مقررات در این زمینه بسیار نقش دارد و در ۲ هفته گذشته این موضوع خود را به خوبی نشان داد و اثبات کرد.

پرستو گلشیری با اشاره به اینکه هرچه مردم کمتر باهم در اجتماعات باشند میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا کاهش می یابد، افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم نشان داد که تا میزان زیادی در بهبودی آمار موثر است و آنها دیدند که هموطنان و عزیزانشان کمتر آسیب دیدند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است آموزش و اطلاع رسانی های بیشتر درباره رعایت درست شیوه نامه های بهداشتی توسط رسانه ها صورت گیرد، تصریح کرد: مردم باید بدانند که ماسک های سه لایه پزشکی، یک بار مصرف هستند و هنگام استفاده نباید مدام به آنها دست زد، افراد باید هنگام صحبت کردن حداقل یک و نیم از هم فاصله داشته باشند و دست خود را به صورتشان نزنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه هیچ کشوری بطور کامل نمی تواند همه کسب و کارها و اداره ها را برای کنترل کرونا تعطیل کند، اظهارداشت: اگر محدودیت ها به مرور زمان کاهش یافت و برخی فروشگاه ها مجدد باز شدند این مردم هستند که باید به همدیگر برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی تذکر دهند و کمک کنند تا شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.

گلشیری با تاکید بر اینکه نقش مردم در پیشگیری و کنترل کرونا از این پس جدی تر خواهد شد، افزود: مردم باید رعایت و نظارت بر شیوه نامه ها و محدودیت ها را از خود شروع کنند و برای اینکه به دوران اوج همه گیری کووید ۱۹ برنگردیم رفتارهایشان را تغییر دهند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اسفند پارسال تا یازدهم ۱۱ آذر امسال در استان اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان ها بستری شدند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون بیش از ۹۷۵ هزار نفر بطور قطعی در کشور به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان