بازدید 28485
مرور روزنامه‌های یکشنبه نهم آذرماه

با شعار نمی‌توان امنیت برقرار کرد؛ زمانِ پالایش از درون است / زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم / تحلیل اعتماد از واکنش مسئولین به ترور شهید فخری زاده

تاکید رهبر انقلاب بر لزوم مجازات قطعی عاملان و آمران جنایت، بررسی ابعاد حادثه و گذرگاه‌های تروریست‌ها در رسیدن به منطقه آبسرد، سناریوی بودجه ۱۴۰۰ پیش‌فروش نفت، آتش‌بس در قفقاز و تحلیل‌های ناسیونالیستی، رقابت کهنه‌کار و تازه‌وارد انتخابات؟ کارگزاران اگر مجبور باشد از لاریجانی حمایت می‌کند، سخت‌ترین ۱۵۰ روز تاریخ معاصر ایران و بازگشت سهامداران خرد به بورس، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲ 29 November 2020

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز یکشنبه نهم آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب ترور شهید محسن فخری زاده و تحلیل‌ها و واکنش‌های داخلی و خارجی به این اتفاق، صفحات نخست بیشتر روزنامه‌های امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پیام رهبر انقلاب و واکنش رئیس جمهور درباره ترور دانشمند ایرانی و چگونگی پاسخ به این ترور ناجوانمردانه در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه طی یادداشتی با عنوان زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم، در شماره امروز ایران نوشت: واقعه تروریستی روز جمعه در تهران که یک چهره دانشمند جمهوری اســــلامی را هدف قرار داد در چارچوب یک اقدام امنیتـــی - اطلاعاتـی است که نخستین انــــگشــت اتهــام را به‌سمت رژیم صهیونیستی و شخص بنیامین نتانیاهو نشانه می‌رود. اسرائیل، رژیمی است که از ابتدای تشکیل تاکنون بسیاری از اهداف خود را از طریق اقدامات تروریستی محقق کرده است و در حقیقت ترور، یک ابزار و کارویژه مخصوص این رژیم است و از زمانی که تشکیل شده دست به ترور می‌زده و بسیاری از شخصیت‌های فلسطینی، عربی و غیر عربی و دشمنان خود و حتی یهودیان را از طریق ترور از بین برده است. استفاده از این ابزار در حالی است که مقام‌های اسرائیل در دوره دونالد ترامپ بیش از هر دوره دیگری روابط خوبی را با امریکا تجربه کردند. چنانکه نتانیاهو همه تخم مرغ‌های خود را در سبد امریکا گذاشته بود.


ترامپ کسی بود که همه خواسته‌های نتانیاهو را مرحله به مرحله محقق می‌کرد. چنانکه قدس اشغالی را به‌عنوان پایتخت اسرائیل پذیرفت، سفارت اسرائیل را به آنجا منتقل کرد، انضمام جولان اشغالی و کرانه باختری به اسرائیل را رسمیت بخشید و از شهرک‌سازی یهودی در منطقه اشغالی حمایت کرد؛ یعنی هر آنچه نتانیاهو مد نظر داشت، انجام داد.

با شعار نمی‌توان امنیت برقرار کرد؛ زمانِ پالایش از درون است/زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم/تحلیل اعتماد از واکنش مسئولین به ترور شهید فخری زاده
از سوی دیگر شماری از متحدان عربی امریکا از جمله عربستان هم مشابه چنین روابط نزدیکی را با دولت ترامپ تجربه کردند. این در حالی است که اینک دولت دموکرات بایدن اعلام کرده است که از جنگ عربستان در یمن حمایت نخواهد کرد، صدور سلاح به ریاض را متوقف می‌کند و مسأله حقوق بشر و قتل خاشقجی را در دستور کار قرار می‌دهد.


قابل انتظار بود که مجموعه این تحولات موجب نگرانی اسرائیل، عربستان و حتی امارات از رویکرد دولت آینده امریکا شود تا آن‌ها رخداد‌های بعدی بویژه احتمال کاسته شدن از بحران رابطه ایران و امریکا را به زیان خود ببینند؛ بنابراین اسرائیل و متحدان عربی واشنگتن در هفته‌های اخیر تلاش کردند که در فاصله‌ای که انتقال قدرت در امریکا صورت می‌گیرد شرایط را به اندازه‌ای بحرانی کنند که امکان تغییر سیاست در امریکا وجود نداشته باشد. آن‌ها حتی به‌دنبال این هستند که اگر بتوانند یک بحران بزرگ خلق کنند و جنگی راه بیندازند که باعث شود میراث ترامپ به دولت بعدی برسد و او ناچار باشد به خاطر منافع امریکا از عربستان و رژیم اسرائیل حمایت کند. دیدار اخیر نتانیاهو با سران ریاض و اقدام امارات برای توقف صدور ویزا به شهروندان ایرانی را باید در امتداد تقویت پیوند محور اسرائیلی – عربی دانست که به نظر می‌رسد در سطحی بزرگ‌تر با اقدام به ترور یک چهره مهم ایرانی می‌خواهند تقابل را به عرصه‌ای فراتر بکشانند؛ لذا به نظر می‌رسد آن‌ها می‌کوشند در این شرایط با حداکثر توان خود با به هم زدن اوضاع در منطقه، رابطه ایران و امریکا را بحرانی‌تر کنند.


در چنین فضایی به نظر می‌رسد که مقام‌های جمهوری اسلامی باید این هوشیاری را داشته باشند که در زمین آن‌ها بازی نکنند. در روابط دیپلماتیک اصل «اقدام متقابل» یک اصل پذیرفته شده است و این طور نیست که گفته شود اسرائیل نباید مجازات شود؛ خیر این رژیم باید تقاص این اقدام تروریستی را پس دهد. یعنی اقدام اسرائیل نباید بدون پاسخ بماند و باید پاسخ متناسب داده شود تا جرأت تکرار آن را نداشته باشد، زیرا اگر احساس کند که در باز است، جلوتر می‌آید، اما زمان و مکان اقدام تلافی جویانه باید در اختیار خود ایران باشد نه اینکه زمان و مکان را اسرائیل انتخاب کند که منافع خود را به دست آورد و به خواسته‌اش برسد.
ایران باید به‌گونه‌ای عمل کند که نتانیاهو میوه‌های اقدام ایران را در سبد خود نچیند؛ لذا باید هوشیارانه عمل کرد و شرایط را سنجید و در ابتدا اقدامات بین‌المللی را انجام داد و محکومیت بین‌المللی را برای اسرائیل به‌دست آورد تا وقتی زمان انتقام فرا رسید قابل توجیه باشد.

 

با شعار نمی‌توان امنیت برقرار کرد؛ زمانِ پالایش از درون است

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان زمانِ پالایش از درون است نوشت: پیام‌های فوری، متعدد و متنوع مسئولان سیاسی، قضائی، تقنینی، امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی را به مناسبت ترور شهید محسن فخری‌زاده دیدیم و خواندیم و شنیدیم، ولی چه سود؟‌
نمی‌توانیم به کسی بگوئیم پیام صادر نکنید، ولی می‌توانیم بپرسیم چرا برای حفاظت از سرمایه‌های بزرگ انسانی کشور، سرمایه‌گذاری بیشتری نمی‌کنید؟


از انفجار محل تاسیسات هسته‌ای در نطنز کاملاً مشهود بود که عوامل نفوذی صهیونیست‌ها تا عمق بعضی از دستگاه‌های حساس کشورمان رسوخ کرده‌اند. همان زمان در میان انکار‌ها و توجیهات رنگارنگ مسئولین مربوطه، در همین روزنامه هشدار دادیم و نوشتیم عوامل نفوذی دشمن در میان شما حضور دارند، مسائل امنیتی و حفاظتی را بالا ببرید و دستگاه‌ها را از وجود نفوذی‌ها پاکسازی کنید. هرچند بعد از مدتی همان‌ها که این واقعیت را انکار یا توجیه می‌کردند، سرانجام اعتراف کردند که انفجار نطنز کار عوامل نفوذی بوده، ولی ترور تاسف‌بار شهید فخری‌زاده نشان داد برای پاکسازی مجموعه‌های حساس کشور از وجود نفوذی‌های دشمن، کاری صورت نگرفته است.


ترور فخری‌زاده را دست‌کم نگیرید. این همه اطلاعات از مسیر رفت و آمد و زمان و مکان حضور او که توانست زمینه را برای این جنایت بزرگ فراهم کند و اینگونه با دقت این ترور انجام شود، مفهوم مهمی دارد. مفهوم دقیق این ترور فقط این نیست که یک گروه تروریستی با پول و امکانات دشمن توانسته اقدام به این کار کند. ماجرا فراتر از این است.

با شعار نمی‌توان امنیت برقرار کرد؛ زمانِ پالایش از درون است/زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم/تحلیل اعتماد از واکنش مسئولین به ترور شهید فخری زاده

مفهوم دقیق این ترور اینست که دشمن در میان خودی‌ها عوامل نفوذی دارد که می‌تواند این همه اطلاعات دقیق را از جزئیات رفت و آمد‌ها و ساعت و دقیقه و تمام مسیر‌های هدف مورد نظر خود به دست بیاورد و با این دقت، جنایت مورد نظر خود را انجام دهد.
بار‌ها به بعضی عزیزان که در سخنرانی بحمدالله ید طولائی دارند تذکر دوستانه و خیرخواهانه دادیم و درخواست کردیم به جای رجزخوانی به وظایف خود عمل کنید و بعد از عمل گزارش آن را به مردم بدهید. اینکه بگویید بالاترین امنیت را داریم و حتی بگوئید آنقدر امنیت زیاد است که حفاظت‌ها هم باید برچیده شوند و یا بگوئید هیچکس نمی‌تواند یک مو از سر یک ایرانی کم کند، این‌ها همه شعار‌های خوبی هستند، ولی با شعار نمی‌توان امنیت برقرار کرد. حالا هم که نیروی ارزشمندی مثل فخری‌زاده را از دست داده‌ایم، با صدور پیام و گفتن اینکه انتقام می‌گیریم و پدر درمی‌آوریم، نه فخری‌زاده به ما برمی‌گردد و نه مشکل ناامنی مراکز حساس و عناصر کلیدی ما حل می‌شود.


دیدید که درست در کوران بگومگو‌های زودهنگام مربوط به تصاحب قدرت و خیز برداشتن عناصر سیاسی و نظامی برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰، دشمن، توانست همه را به عزای یکی از بهترین فرزندان این ملت و این کشور بنشاند. آیا این ترور نباید هشداری به تمام کسانی باشد که به جای تشکیل اطاق‌های تامین امنیت و اقدام برای پالایش دستگاه‌های حساس کشور از عوامل نفوذی دشمنان خارجی، به تشکیل اطاق‌های تمهید جنگ قدرت برای تصاحب صندلی دوست‌داشتنی ریاست جمهوری مشغولند؟ آیا تجربه تلخ تشکیل اطاق‌های تمهید جنگ قدرت در سال‌های آخر دفاع مقدس که منجر به از دست رفتن فاو شد و دشمن بعثی در لاک خود فرورفته را جرات و جسارت دوباره داد و شد آنچه نمی‌بایست می‌شد، کافی نیست؟!


باور کنید مردمی که از جنگ قدرت و کرونا و بحران اقتصادی خسته هستند، استحقاق مشاهده پرپر شدن بهترین سرمایه‌های علمی و فکری کشور را ندارند. لطفاً شعار دادن را متوقف کنید و پالایش دستگاه‌های حساس کشور از لوث وجود نفوذی‌های دشمنان خارجی را با اولویت در دستور کار خود قرار دهید.

تحلیل اعتماد از واکنش مسئولین به ترور شهید فخری زاده

مجتبی حسینی در بخشی از یادداشتی با عنوان نکاتی درباره یک ترور در شماره امروز اعتماد نوشت: با وجود برخی درخواست‌ها و تیتر‌های رسانه‌ای برای انتقام‌گیری نظامی و بین‌المللی بیانی موجز، اما عمیق از رهبری نظام منتشر شد که هیچ نشانه‌ای از تایید این درخواست‌ها در آن دیده نمی‌شد.


پیام آیت‌الله خامنه‌ای نشان داد که راهبری کشور به راحتی تحت تاثیر صحنه‌آرایی‌های خطرناک خارجی و داخلی، موج‌سازی‌های رسانه‌ای و سایبری و فضاسازی‌های احساسی و روانی قرار نمی‌گیرد. این پیام نشان داد که مصالح و منافع ملت و کشور در بزنگاه‌های حیاتی و مهم با واقعیات و مقدرات موجود قابل رهبری و مدیریت است. پیام رهبری نظام برخلاف موج برآمده از احساسات و عواطف پس از ترور شهید فخری‌زاده به نوعی حکایت از صبر، طمانینه و توجه به مقدورات و مصالح کشور و صدالبته مجازات آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده پس از روشن شدن تمامی ابعاد ترور و داشتن آدرس و مختصات دقیق این جنایت است.


- با وجود همه انتقاداتی که به آقای حسن روحانی در مدیریت وارد است، اما برخلاف دیگر مقامات نظامی و سیاسی کشور به انتظار نشست تا ابتدا پیام فرماندهی کل قوا منتشر و جهت‌گیری‌های اساسی و اصلی حاکمیت، مشخص شده و سپس ایشان اقدام به موضع‌گیری کرد؛ موضع‌گیری‌ای که بیش از همه مقامات با رویکرد رهبری قرابت داشت.

با شعار نمی‌توان امنیت برقرار کرد؛ زمانِ پالایش از درون است/زمان انتقام را ما تعیین می‌کنیم/تحلیل اعتماد از واکنش مسئولین به ترور شهید فخری زاده
اهمیت این اقدام رییس‌جمهوری از آن جهت است که در چنین بزنگاه‌های مهم و حساس اختلاف دیدگاه در موضع‌گیری‌ها هزینه‌ساز و محل نفع دشمنان ملک و ملت خواهد بود. قطع به یقین از همه مقامات کشوری و لشکری و سیاسی کشور انتظار می‌رود تا برای جلوگیری از اعوجاج و انحراف در پیشبرد منافع ملت و کشور در این ماجرای مهم براساس چارچوب و مختصات ترسیم شده در پیام رهبری به عنوان راهبرد اصلی اقدام به موضع‌گیری و تصمیم‌گیری کنند.


- ترور شهید فخری‌زاده، آمران و عاملانی دارد که باید مجازات شوند. از همین جهت تکلیف دستگاه‌های اطلاعاتی کشور به ویژه وزارت اطلاعات و معاونت ضدجاسوسی و ضداطلاعات بسیار مهم و حیاتی است و چشم‌های نگران و روح‌های صدمه‌دیده منتظر اقدامات فنی و تخصصی آنان برای شناسایی عوامل این ترور ضدانسانی است.
اما از آنجایی که دانشمند شهید کشورمان به دلیل اهمیت جزو «سوژه‌های مثبت» سیستم اطلاعاتی برای جلوگیری از اتفاقی تلخ نظیر آنچه اتفاق افتاده، بوده قطع به یقین رفت وآمد، تلفن، جلسات، دیدار‌ها و تمامی تحرکات آن شهید عزیز را تحت کنترل و نظارت داشته است. از سوی دیگر باتوجه به «هندسه ترور» که به نظر می‌آید شبکه ترور هم از این حیث بر سوژه خود سوار بوده است، بر همین اساس به نظر می‌آید دستگاه اطلاعاتی کشور که توانسته‌اند از رخداد بسیاری از عملیات‌های مشابه جلوگیری کنند، خواهند توانست با بهره‌گیری از توان تخصصی کارشناسان زبده ضدجاسوسی و عملیات خود، سرخط چگونگی دستیابی شبکه ترور به اطلاعات محرمانه برای ترور شهید محسن فخری‌زاده را کشف و درنهایت آمران اصلی و عاملان مزدور را شناسایی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۲۳
کسانی که فکر می کنند سازمان های جاسوسی در ایران فقط در بخش امنیتی و ترور و خرابکاری تاسیسات مشغول برنامه ریزی و هدایت عملیات هستند دقت کنند بیدار و هوشیار باشند که عوامل این سازمان های جاسوسی در بخش های اقتصادی تجارت و صنعت در گلوگاه های بزرگ در حال توطئه ، خرابکاری ، رانت و اختلاس به ظاهر برای منافع شخصی و گروهی و لیکن در اصل در حال پنچر کردن و ضربه زدن به نظام هستند دقت کنید عرصه فقط ترور نیست.
اصل نگاه بیرون در مسایل اقتصادی و ضربه زدن است برخورد کنید با کسانی که در حال فساد هستند حالا در هر مقام و موقعیتی که هستند این دزدان و روش آن ها از پیچیده ترین مدل برای ساقط کردن نظام و ریختن اعتماد مردم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
درود بر شما هموطن فرهیخته
گمان میکنم که مقصود و منظور شما را بتوان در عبارت " تروریست های اقتصادی" خلاصه کرد
مثلا زمان آن را زمانی بگذارند که جوبایدن میاد وهمه همه چیز فراموش وزدن اسراییل و تلافی بی معنی می شود وهمه ایران مقصر بکنند نه عزیز ما اکنون ودر فاصله کوتاهی این تلافی باید انجام شود تا اثرش از بین نرود
مسئولیت اصلی حفاظت با سپاه است و گردن این و ان انداختن فقط باعث گمراه کردن مردم و پاک کردن صورت مسئله است.
اسرائیل موفق شد صرفا به اعتبار صحبت احمدی نژاد در مورد هولوکاست ٬ تقریبا تمام دنیا را علیه ایران بسیج کند و باب تحریم های وسیع را به ضد ایران باز نماید
آیا بهتر نیست بجای دعوا بر سر انتقام و انتظار ٬ به همان ترتیب این مجموعه ترو رها و خرابکاری ها بهانه دنیا پسندی شود که بتوان اسرائیل را در کنج قرار داد زمینه برای محدود سازی رفتار او در آینده فراهم شود؟!
اگر این عملی شود آیا خودش انتقام سختی نخواهد بود؟
کاملا قطعی است که در افتادن به بازی ترور و انتقام دفعه الوقتی بازی واگرای باخت باختی خواهد بود. می پرسید اگر اینطور است چرا اسرائیل همین تحلیل را ندارد و ترور ها را تکرار می کند. پاسخ آن است که برای اسرائل وضعیت "بازی واگرای باخت باخت از منظر ایران" خودش یک فرصت است تا تا از تهدید چشم انداز کنونی "بازی همگرای مغلوبه از منظر اسرائیل" فارغ شود.
از طرف دیگر بهتر نیست این شیوه قهرمان سازی از سران و نخبه ها در رسانه ها ) کنار گذاشته شود تا هم آنها تبدیل به هدف های با ارزش نشوند و هم وایستگی امور به افراد به بدنه جامع و حتی مسئولان القا نگردد؟
سالها قبل از ترور سردار سلیمانی مطرح شده بود که آیکون نمودن او هم جانش را بیشتر به خطر می اندازد و هم ترورش برای حریف بسیار با ارزش میگردد.
با شعار خیلی کارها رو نمیشه انجام داد
یکیش اقتصاده
دانشمند! درحال پیشرفت! 4 سال نزاشتن نفت بفروشیم کم کم داریم همو میخوریم
واقعیتو میتونی بپوشونی با شعار ولی نمیتونی درستش کنی
یکی ازدو پیام انتقام از عاملان بود! به حرف شما انگار ما باید بشینیم و ببینیم چند نفر دیگه هم ترور شن بعد به ترس از مهلکه عربستان و اسرائیل هیچی نگیم!ایران باید جواب اسرائیل رانظامی و هرچه زودتر بدهد تا دیگر ازاین غلتا نکند جنگ هم بشه فوقش تو 24ساعت اول عربستان تسلیم میشه وتو24ساعت بعد اسرائیل
بازهم سناریوی بادکردن وترکیدن حباب بورس داره تکرار میشه منتهی اینبار باسرعت کمتر وبجای روزی ۵ درصد روزی ۲-۳ درصد دارن بورس را میکشن بالا
واقعا ادم عاقل از یه سوراخ باید چندبار گزیده بشه تاعبرت بگیره ؟؟؟!!!!
بازهم سناریوی بادکردن وترکیدن حباب بورس داره تکرار میشه منتهی اینبار باسرعت کمتر وبجای روزی ۵ درصد روزی ۲-۳ درصد دارن بورس را میکشن بالا
واقعا ادم عاقل از یه سوراخ باید چندبار گزیده بشه تاعبرت بگیره ؟؟؟!!!!
طرح مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی
عضو هیأت رئیسه مجلس از طرح نمایندگان برای لغو اجرای پروتکل الحاقی در رابطه با بازرسی‌ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان خبر داد
انشالله که با صبر استراتژیک مثل بقیه موارد به فراموشی سپرده نشه
باید پاسخ عملی داد
شعار دادن معنی ندارد

یک نفر حرف بزند و عمل کند

کی مسئول پاسخگویی است؟
اگر خانواده خودتان هم بدست صهیونیست ها کشته میشد بازهم بخاطر نیفتادن در «تله تنش» ازان چشمپوشی میکردید؟؟؟!!!!
البته خیلی ها برای « ماندن» از خیلی چیزها چشمپوشی میکنند !!!!
ایران باید سریعا یک کشور عادی بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
ایران بسیار عادی است و نمیگذارد صهیون ها 7 میلیارد انسان را برده کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
اسرائیل باید به سرعت نابود شود تا تمام دنیا عادی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
نفس های آخر دولت یهود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
برو بابا گلابی خان. ایران عشقه.
محور شرارت یعنی اسرائیل و سعودی و امریکا باید نابود بشن که میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
دو سه سال دیگه ایران با نابودی اسرائیل ابر قدرت دنیاست. خودت خوب میدونی
این قدر شعار ندید عمل کنید
اطلاعات سپاه باید پاسخگو باشد و حفاظت اطلاعات سپاه چون حفاظت شهید عزیز با این ارگان بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
به سپاه ربطی نداره. حفاظتشون با وزارت دفاع بوده. به سپاه هم ربطی نداره دشمن یک پادگان نیرو و تجهیزات داره با کلی اطلاعات.
هر چی مساله سردار سلیمانی تلافی شد، اینا هم میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر