بازدید 15567

هشداری که باید جدی گرفت؛ میلیون‌ها تُن کالای اساسی ترخیص شده به دست چه کسانی می‌رسد؟

در گذشته این تجربه وجود داشت که بار‌ها از سوی مسئولین اعلام شده که کالایی به وفور وارد کشور و از گمرکات ترخیص شده است؛ اما در بازار، مصرف کننده این وفور کالای مذکور را لمس نمی‌کند و این نشان دهنده وجود نشتی در فرآیند رسیدن کالا از گمرکات تا بازار و به دست مصرف کننده می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 15 November 2020

کالاهای اساسی

قیمت‌ها از اردیبهشت ماه سال جاری بر مدار صعود قرار داشته و در این میان، قیمت برخی کالا‌ها به خصوص کالا‌های اساسی رشد چشمگیرتری در مقایسه با سایر کالا‌ها داشته اند. کالا‌های اساسی و رصد وضعیت قیمت آن‌ها از این جهت بااهمیت است که مستقیم بر زندگی روزمره مردم تاثیرگذار هستند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در چند وقت اخیر، کمبود کالا‌های اساسی یا مواد اولیه مربوط به تولید آن‌ها نقش مهمی در افزایش قیمت این نوع کالا‌ها داشته است؛ برای نمونه کالاهایی چون برنج، روغن، پوشک و ... با کمبود‌هایی که داشته اند، رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرده اند. بررسی‌ها و مصاحبه مسئولین بیانگر آن است که این کالا‌ها یا مواد اولیه مربوط به تولید آن‌ها به وفور در گمرکات کشور وجود دارند، اما به هر دلیلی از جمله عدم تخصیص ارز، ترخیص آن‌ها با مشکلاتی رو به رو بوده است.

در همین باره مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۴ آبان ماه سال جاری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کالا‌های اساسی در گمرک قابل ترخیص هستند، افزود: ۳۰ درصد کالا‌های اساسی انباشته شده در گمرک، نیازمند ارز ترجیحی هستند؛ به عنوان نمونه، یکی از کالا‌های اساسی که به دلیل عدم تخصیص ارز اجازه ترخیص از گمرک را نداشته، برنج است.

مهرداد جمال ارونقی در خصوص برنج‌های دپویی طی مصاحبه‌ای در آبان ماه سال جاری توضیح داد: بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند و با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین‌المللی تجار زیر سوال رفته است. در این بین، سکوت دستگاه‌های مربوطه قابل تامل است.

ارونقی با اشاره به فسادپذیری بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج رسوبی در گمرک و بنادر کشور و اقدام نکردن بموقع دستگاه‌های مربوطه برای ترخیص این محصول، اظهار کرد: با وجود گزارش‌هایی که در این رابطه به مراجع ذی‌ربط اعلام شده، تاکنون کد رهگیری بانک برای این حجم از برنج صادر نشده است. وی افزود: گمرک بدون ارائه کد رهگیری بانک امکان صدور مجوز ترخیص برنج‌ها را ندارد.

به هر صورت، با توجه به اهمیت میزان عرضه کالا‌های اساسی، علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم را به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های کاری وزارت صمت در دستور کار قرار داد و برای نظارت بیشتر بر روند ترخیص کالا‌های اساسی، به منظور بازدید میدانی از گمرکات و بنادر، روز جمعه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۹ به استان هرمزگان سفر کرد تا از بندر شهید رجایی و وضعیت ترخیص کالا‌های اساسی دیدن کند.

وی بعد از بازدید از بندر شهید رجایی به خوزستان رفت تا از بندر امام خمینی (ره) نیز دیدن کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از بازدید از بندر امام خمینی (ره) گفت: هم اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان موجود بوده و ۴۹۰ هزار تن در لنگرگاه در حال تخلیه است. در مجموع از بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت بازار، وزارت صمت خود را مسئول می‌داند که در تامین کالای اساسی اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: با توجه به دستور رییس جمهوری در سه هفته پیش، مبنی بر ترخیص فوری کالا‌های موجود در بنادر کشور، امروز از انبار‌های منطقه ویژه بندرامام (ره) بازدید داشتیم. خوشبختانه کالا‌های موجود در بنادر زیاد است و باید هر چه سریعتر کار ترخیص آن‌ها انجام می‌شد که با دستور رییس جمهوری زمینه این کار فراهم شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به موجودی خوب بنادر و وضعیت ذخایر راهبردی کالا که در انبار‌ها داریم، از لحاظ کالای اساسی مشکلی نداریم، ولی باید عملیات ترخیص کالا را سرعت می‌دادیم تا کالا‌ها زودتر دست مردم و واحد‌های تولیدی برسد.

به هر صورت، بازدید از بنادر و گمرکات کشور توسط وزیر صمت در راستای سرعت بخشی به ترخیص کالا‌های اساسی به منظور تنظیم بازار جای بسی تقدیر و تشکر دارد؛ اما نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره شود، این است که فرآیند کاهش قیمت کالا‌های اساسی در بازار یک مرحله‌ای نیست و ترخیص این کالا‌ها از بنادر و گمرکات اولین مرحله از این فرآیند است.

نکته مهم‌تر در این فرآیند این است که کالا‌های اساسی با قیمت مناسب و به وفور باید در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

اگر قرار باشد، این کالا‌های اساسی از گمرکات و بنادر ترخیص شوند و به انبار‌ها بروند و به چرخه بازار وارد نشوند و یا اگر وارد شوند با قیمت بالاتر به دست مصرف کننده برسند، باید گفت که ترخیص آن‌ها تنها به نفع واردکنندگان و فروشندگان خواهد بود و مصرف کنندگان در این بین نفعی نخواهند برد؛ لذا باید از وزیر محترم صمت تقاضا کرد تا با توجه به نهاد‌های زیرمجموعه وزارت صمت، نظارت‌های کافی و لازم بر فرآیند عرضه این نوع کالا‌ها در بازار صورت گیرد. در گذشته این تجربه وجود داشته است که بار‌ها از سوی مسئولین اعلام شده که کالایی به وفور وارد کشور و از گمرکات ترخیص شده است، اما در بازار، مصرف کننده این وفور کالای مذکور را لمس نمی‌کند و این نشان دهنده وجود نشتی در فرآیند رسیدن کالا از گمرکات تا بازار و به دست مصرف کننده می‌باشد. در نتیجه، در شرایطی که کشور با جنگ اقتصادی مواجه است و حالا با تلاش‌های بسیار، شاهد ترخیص میلیون‌ها تن کالای اساسی از گمرکات هستیم، ضرورت دارد که مسئولان مرتبط با حوزه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار و سازمان‌هایی نظیر حمایت از مصرف کننده، به طور جدی در میدان نظارت و توزیع کالا‌های اساسی باشند تا از هر گونه سودجویی جلوگیری شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
خدارو شکر وضعیتمون الان یه طوریه که نگرانی اصلی فقط و فقط شده کالای اساسی که ملت از گرسنگی نمیرن
دیگه رفاه و ارامش و روحیه سالم و ارتقای فرهنگ و اینا به طور کامل از زندگی اکثریت مردم ایران رفته کنار
ممنون
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
احتکار دولتی یعنی انباشت کالاها در گمرکات برای گرانتر شدن وفرضا الان هم ترخیص شوند به نرخ روز ارزه شدن یعنی از اب کره گرفتن رانت خواران بهمین راحتی کی به کیه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
یک نفر این مسئله را حل کند ... چطور تحریم های آمریکا از تحریم های سازمان ملل قوی تر است و با اینکه حق با ماست باید این همه تحریم را بپذیریم و فقط چیزهای که خودمان پلمپ کرده بودیم رو باز کنیم و با این روش در مقابل تحریم های ظالمانه مقابله به مثل کنیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
حداقل یک نفر رو به عنوان مقصر هر مسئله پیدا و معرفی و محاکمه کنید .... تا درس عبرت شود ... با این روش نمی شود کشور داری کرد ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
قرار بود سوئیس اسلامی بشیم
الان خودمون نمونه ی فقر و سختی شدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
ما مردم به فنا رفتیم الان افغانستانی ها به بی ارزشی پول ما طعنه میزنند در عوض دولت میلیونها دلار کالا رو رانتی از گمرک رد میکنه به اسم کمک به مردم ولی عملا قاچاق دولتی و کمک به تجار کلان که عمدتا خودی هستند
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
شیرازه از دست خارج شده است .
همش هشدار!!! یه بار هم که شده بگید کی میبره و چه کسی باید رسیدگی و پیگیری کنه؟؟ اینو برای مردم شفاف سازی کنید نه اینکه فقط مسئول صدای زنگ هشدار و ... باشید؟! حالا این هشدار رو به گوش مردمی میرسونید که فقط نظاره گر هستند و در عمل هیچکاره!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
وظیفه حکومته که جلوی فساد، رانت، احتکار و غیره را بگیره
۲ ماه دیگه شروع میشه به گرفتن سلطانها.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
و بعدش میگن چیزی نداشت!
ماشاالله این همه وکیل و وزیر و مدیر و مدبر و مسئول و تحصیلکرده های عالیرتبه و سیاستمداران قدر و ....... آخرش می بینیم کاری که انجام داده اند لنگ می زند و کار را نصفه و نیمه رها کرده اند!!!!!!!!!!!! جنس در گمرک مانده، تولیدی ها مواد اولیه دریافت نمی کنند ولی مواد اولیه در دست دلالان به وفور موجود است، از فولاد و خودرو و مسکن و پوشک و .... بگیر تا شیر و مرغ و تخم مرغ و .... همه و همه کارشناسی نشده و مردم را به دست انداز انداخته است. علی برکت الله.
هنوز این مسئله حل نشده ؟؟؟!!!
فقط چیزی که مشخصه ، گرون به دست مردم میرسند
کالای اساسی هم تبدیل شده به نون دونی عده ای با این دلار4200
مافیا در تمام کالاها وارزاق و مایحتاج ملت شکل گرفته و بسیاری از متولیان امر نیز با با آنها همکاری می کنند ویا از طرف مافیا چنان درفشار ومنگنه قرار می گیرند که مجبورند با آنها همکاری کنند .مافیایی که از صنعت خودرو گرفته تا پیاز وگوجه فرنگی قدرت نمایی می کند ،اتحادیه های صنفی که باید ناظر برتولید توزیع وسود عادلانه بازار ومصر ف کننده باشند درکفه مافیا نشسته آند وفشار برمصرف کننده وارد می کنند .تعاونی‌های توزیع کننده سم وکود وبذرو خوراک دام چدارو وسایر احتیاجات ضروری مردم هیچ نظارتی را برنمی‌تابند کالاهایی که باید بدست تولید کنندگان و کشاورزان برسانند دربار آزاد ودست دلالان می سپارند ،تا ازاین چرخه بهره. ای ببرند ..وتمام این نارسایی‌های ایجاد شده توسط مافیا بردوش ملت عادی سنگینی می کند .باید ضروریست برای جلوگیری از این مافیا سپاه وسایر ارکان انقلاب دخالت کنند .تامردم به حاکمیت اتکا نمایند .
بدست کاسبان بی رحم و بی انصاف
هشدار مهمتر چرا تا کنون ترخیص نشده بود؟
چه کسی باید دستور می داد؟
آیا این کالا ها وجود خارجی دارد یا بصورت کاغذی میباشد ،اگر بصورت واقعی است چرا نوع کالا برای مردم روشن نمیشود چه نوع کالائی است با چه ارزی وارد کشور شده است اسامی وارد کنندگان اعلام شود اگر ورادت کننده زیر بار مسئولیت که پذیرفته است نمیرود درخواست حکم حکومتی کنید سخن ایشان فصل الخطاب میبایست کلیه کالاها میبایست بین استان ها تقسیم گردد نه فقط برای تهران ،
کالاهای اساسی هنوز کامل وارد بازار نشده مردم عراق میریزن تو شهرهای همجوار مناطق مرزی همه رو میخرن بار میکنن میبرن عراق . ببین تدبیر به چه روزگار ذلیل و فاجعه باری دچارمون کرد که حتی آشغال ترین پولهای کره زمین مثل افغانی و دینار پیش پول ما خیلی خیلی باارزشن و مردمشون میگن کالاهای ایرانی مفته . ولی از ابرتورم داخل اکثر مردم خودمون بشدت فقیر شدن و گرسنه
مسئولین از خداشونه که مردم گرفتار باشن. چرا؟ چون همین که صبح از خواب پا میشی، اینقدر گرفتار مشکلات مسخره و پیش‌پاافتاده که جوک کشورهای دیگه هست باشی که فرصت نکنی از خودت بپرسی که حال و روز کشوری با این ثروت کلان منابع طبیعی، بهترین موقعیت جغرافیایی در منطقه با نیروی جوان مستعد، چرا باید اینجوری باشه؟ برای همین اگه دقت کرده باشین، ترجیع‌بند کلام مسئولین «انشاءاله» هست و کلاً کار کشور رو به آسمون واگذا کردن و از خودشون هیچ همت و اراده‌ای برای رفع مشکلات کشور نشون نمیدن.
درحالیکه نرخ حواله دلار ۲۷۱۵۰ تومان است قیمت اسکناس دلار را ۲۵۸۰۰ ت‌ومان اعلام میکنند
این اختلاف فاحش قیمت که درحالت نرمال حداکثر باید ۲۰۰-۳۰۰ تومان باشد نشان میدهد که قیمت اعلام شده اسکناس واقعی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
یعنی هنوز نفهمیدی که نرخ دلار را دولت تعیین می کند ببینم تازه اومدی تو ایران؟
خب معلومه ! دلال های محترم !!
چون در این کشور حق گرفتنی است نه دادنی فقط یک عده خاص که رانت خواران هستند به اصطلاح حق خودشان را می گیرند و کاری به حق دیگران ندارند و به خاطر همین اوضاع فقط به کام یک عده ای خاص شیرین و به کام مردم تلخ است و این اصطلاح حق گرفتنی است باید منسوخ و به جای آن حق دادنی است جا بیفتد و راه برای فرصت طلبان بسته شود و خدا هم در کتاب قرآن کرارتاً اشاره به این دارد که حق دادنی است و با عنوان عدالت از آن یاد شده است و کسانی را که پا را فراتر از گلیم خود دراز می کنند ظالم و مستحق مجازات می داند
هشداری که باید جدی گرفت؛ میلیون‌ها تُن کالای اساسی ترخیص شده به دست چه کسانی می‌رسد؟:
خود این مسئولین اجرای بارها گفته اند، بیشتر اوقات این کالاها و اجناس بدست قاچاقچیان و دلالها میافتند. چند سال است که مقامات بلند پایه دولتی میگوید که "برای تامین کالاهای اساسی مشکل نداریم":
اولاً اگر مشکل نداید که نباید این جمله (برای تامین کالای اساسی مشکلی نداریم) را تکرار کنید. مشکل ندارید که ندارید خیلی هم خوب است ولی موقعی که این جمله تکرار میکنید یعنی مشکل دارید!!
دوماً اگر مشکل ندارید چرا هر روز گرانی است!
سوماً خود مقامات هر جای که برای پاسخگوی کم میاورند میگوید مقصر چاقاقچیها و دلالها هستند که این اجناس را به ده ها دلیل به خارج از کشور میفرستند.
مسئولین بقدر براحتی در رسانه ها از قاچاقچی و دلال سخن میگوند که ما نمیدانیم این گونه از اعمال قاچاقچیان، دلالان، سفته بازها و ... خوب است یا بد!، قانونی است یا غیر قانونی!، اگر غیرقانونی است چرا برخوردی با انان نمیشود!!!!!!
چرا دنیا واگنشو از لوکوموتیو چین جدا نمی کنه تا این همه دردسر نشه برامون؟
بی کاری و بیماری و...نداشته باشیم دیگه
چرا دنیا واگنشو از لوکوموتیو چین جدا نمی کنه تا این همه دردسر نشه برامون؟
بی کاری و بیماری و...نداشته باشیم دیگه
متاسفانه در ساختار اداری کشور حساب و کتاب دقیق در کارها وجود ندارد و از ابزارهای هوشمند به ندرت استفاده می شود و هر کس قدرت چانه زنی و زد و بند بیشتری داشته باشد می تواند از امتیازاتی که دولت گذاشته است بهره ببرد ولی در کشورهایی که ما از آنها بخوبی یاد می کنیم حتی برای گذاشتن قاشق و چنگال روی میز رستوران دستورالعمل و برنامه دارند و سعی می کنند فعالیت ها با کمترین پیچیدگی انجام شود و به جای آن مجازات تخلف را سنگین وضع می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار