پدیده صف نشینی در بازار سرمایه چگونه از بین خواهد رفت؟

در هفته ای که گذشت، بازار سرمایه یکی از بدترین هفته های معاملاتی خود را پشت سر گذاشت. بیش از 50 درصد از نمادها همواره در صف فروش قفل بودند. آیا بازارگردان ها می توانند بازار را به تعادل برسانند؟
کد خبر: ۱۰۱۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 23 October 2020

در هفته ای که گذشت، بازار سرمایه یکی از بدترین هفته های معاملاتی خود را پشت سر گذاشت. بیش از 50 درصد از نمادها همواره در صف فروش قفل بودند.

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، این در حالی بود که در 20 شهریورماه سال جاری و در راستای افزایش میزان نقدشوندگی در بازار سرمایه، شورای عالی بورس تصمیم گرفت تا هر سهم، بازارگردان معرفی کند. مسئله ای که در این هفته به دلیل صف های فروش در بسیاری از نمادها، بسیار به چشم آمد.

آیا بازارگردان ها می توانند بازار را به تعادل برسانند؟

سید مرتضی نظاری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه گذاری حافظ سرمایه تاروس در گفتگو با خبرنگار نبض بورس در پاسخ به این پرسش گفت: از معایب و ناکارایی‌های بازار سرمایه ایران وجود دامنه نوسان و حجم مبنا است. زمانی که فشار فروش در سهام افزایش می‌یابد دامنه نوسان از اصلاح سریع تا محدوده‌ای که قدرت خرید بر فروش غلبه نماید جلوگیری می‌نماید. از طرفی حجم ‌مبنا هم تیر خلاصی بر این ناکارایی است. وی افزود: وقتی سهامی به صف فروش می‌رسد با معامله تا حد حجم ‌مبنا تا حد پایین دامنه روز اصلاح می‌کند ولی ممکن است به تعادل نرسد. این پدیده باعث می‌شود حتی سهامداری که اعتقاد به فروش سهام ندارد از ترس اصلاح چند روزه در صف فروش بنشیند. نظاری ادامه داد: عکس این حالت را نیز می‌توان برای حرکت صعودی سهم متصور شد. بر این اساس یکی از دلایل اصلی هیجان خرید و فروش در بازار سرمایه ترس سهامدار از نبود خریدار تا چند روز آینده  است که منجر می ‌شود سهام خود را در عین اعتقاد به ارزشمندی بفروشد و سهامی که به ارزشمندی آن اعتقاد ندارد را بخرد. پدیده صف‌نشینی از همین مسئله ایجاد می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: اگر به ‌دور از تعصب به این مسئله نگاه کنیم متوجه می ‌شویم که استراتژی صف‌نشینی (خرید در صف خرید و فروش در صف فروش) با اینکه در ظاهر بسیار ابتدایی و غیرحرفه‌ای است ولی با شرایط فعلی بازار سرمایه تصمیم معقولی است. در صورتی‌که سهم، بازار گردان فعال داشته باشد سهامدار خواهد دانست همیشه فروشنده‌ای که صف خرید را عرضه و خریداری که صف فروش را خریداری نماید وجود دارد و برای خرید فروش خود فقط بر ارزش سهام تمرکز می ‌نماید. فعالیت بازار گردانی علاوه بر این‌که به نقد شوندگی سهام کمک می‌نماید باعث حرکت سهام به سمت ارزش ذاتی خود می‌شود.

 

منبع: نبض بورس (https://nabzebourse.com)

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل