بازدید 10085

رفع تحریم تسلیحاتی موقعیت ایران در منطقه را ارتقا داد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: رفع محدودیت‌های تسلیحاتی باعث شد موقعیت ایران در سطح منطقه و بین‌الملل ارتقا یابد، چون اروپا، چین و روسیه از آن با وجود یکه تازی آمریکا حمایت کردند و این حمایت بر سایر کشور‌ها نیز اثرگذار بود.
کد خبر: ۱۰۱۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۹ 22 October 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سید جلال ساداتیان لا اشاره به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اظهار کرد: با وجود اقدامات متعدد ترامپ برای از بین بردن برجام، جامعه جهانی اقدامات او را غیرقانونی خواند و از این منظر آنچه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق افتاد برای رفع محدودیت تسلیحاتی قابل توجه است. در عین حال شاهد هستیم که ترامپ هنوز هم دارد تاکید می‌کند که آنچه من گفتم است یعنی در چارچوب مکانیسم ماشه مدعی است که تحریم تسلیحاتی بر اساس قطعنامه‌های قبلی باقی است.

وی ادامه داد: ترامپ در این مدت تلاش کرد در محافلی و از طرق مختلف تحریم‌های شورای امنیت و بین المللی را یک تنه اعمال کند، اما این اقدامات جنبه قانونی ندارند.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره تغییر شرایط برای ایران بعد از رفع تحریم تسلیحاتی با بیان این که ایران در وضعیتی نیست که با لغو تحریم تسلیحاتی بتواند اقدامات بزرگی در این چارچوب انجام دهد، معتقد است: در شرایط جدید، آنجا‌هایی که ایران تا کنون به لحاظ نظامی و تسلیحاتی کمک و مساعدت داشته است، از این به بعد چارچوب‌دار و قانونی می‌تواند حرکت و اقدام کند. علاوه بر این همکاری‌های جدید در حوزه نظامی می‌تواند شکل گیرد به شرط آنکه شرایط سیاسی تا حدود زیادی اجازه این کار را بدهد.

ساداتیان در پاسخ سوالی درباره واکنش افکار عمومی داخلی به برداشته شدن تحریم تسلیحاتی اظهار کرد: شرایط نگران کننده اقتصادی کشور واقعیت است و مردم معتقدند انتظاراتشان برآورده نشده است و در این وضعیت که نگران سفره و ارتزاق خودشان هستند برایشان چه فرقی می‌کند که ایران بتواند اسلحه صادر کند یا نه.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌های کشور با یکدیگر برای عبور از وضعیت فعلی گفت: متاسفانه در این شرایط شاهد هستیم که برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس اظهارات و درخواست‌هایی را مطرح می‌کنند که به نظر حتی با الفبای سیاست هم آشنا نیستند. برخی اظهارات عجیب و غریب از نمایندگان مجلس یا درخواست برخی برای استیضاح رییس جمهور چه توجیهی دارد؟ بهتر است به جای این سنگ اندازی‌ها مجلس و دیگر ارگان‌ها به کمک دولت بیایند و از دستگاه‌هایی که توان مالی کافی برای کمک دارند بخواهند تا بودجه خود را صرف کمک به دولت کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل با تاکید بر اینکه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ در بعد سیاست خارجی و موقعیت بین المللی ایران دارای اهمیت است، اما در بعد داخلی زمانی مهم است که همه دستگاه‌ها در مجموعه حاکمیت دست به دست هم دهند و امور کشور به ویژه اوضاع اقتصادی را سامان دهند افزود: تا وقتی مسایل داخلی سامان داده نشود تحولات بین المللی اثرگذار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این که تا چه اندازه رفع محدودیت‌های تسلیحاتی بر جایگاه ایران در منطقه تاثیرگذار است گفت: گمان می‌کنم این مجموعه کمی وضعیت مان را در منظقه بهبود می‌بخشد، اما واقعیت این است که انتخابات آمریکا در این رابطه تاثیر گذار است. اگر بایدن انتخاب شود طبیعی است با توجه به مواضعی که تا کنون اتخاذ کرده به برجام باز می‌گردد و بسیاری از امور در جای خود قرار می‌گیرد، اما اگر ترامپ روی کار بماند وضعیت از این هم احتمالا بدتر خواهد شد چرا که فشار‌های اقتصادی و مالی در بالاترین سطح وارد شده است و بعید نیست ترامپ به سمت اقدامات غیرقابل پیش بینی حرکت کند.

ساداتیان تصریح کرد: چه قرارداد نظامی بعد از رفع تحریم‌ها داشته باشیم چه نداشته باشیم اعتبار و ارزش رفع تحریم تسلیحاتی به قوت خود باقی است و یک موفقیت در سطح بین الملل برای ایران محسوب می‌شود. معتقدم برداشته شدن تحریم تسلیحاتی موفقیتی کوچک، اما مهم است که اگر بایدن در انتخابات آمریکا برنده شود این موفقیت کوچک به یک امر مهم و موفق بزرگ می‌تواند با همراهی جامعه بین الملل و تدبیر ایران تبدیل شود و کشور‌هایی که سمت آمریکا و اسراییل رفتند، بعد متوجه می‌شوند که این جبهه‌بندی برایشان فایده ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر