تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس چه شد؟

در شهریورماه سال جاری بود که زمزمه‌هایی مبنی بر تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه مطرح شد. حدود یک ماه از این مساله می‌گذرد و حالا در این اوضاع بازار، پرسش سهامداران این است که تزریق این منابع به کجا رسید؟ آیا بازار سرمایه به این پول صندوق نیاز دارد؟
کد خبر: ۱۰۰۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲ 19 October 2020

اُفت بازار سرمایه از نوزدهم مردادماه سال جاری شروع شد و این ریزش تا به امروز مورخه ۲۸ مهرماه ادامه داشته است. در این ریزش راهکار‌های مختلفی برای نجات بورس در نظر گرفته شد که از آن جمله می‌توان به تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اشاره کرد.

به گزارش بورس تابناک، زمزمه های تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه در شهریورماه سال جاری مطرح شد. در آن زمان اظهارنظرهای فراوانی در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن این تصمیم صورت گرفت.

تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس چه شد؟

این تصمیم بر اساس کدام قانون گرفته شد؟

حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس طی مصاحبه‌ای درباره جزییات اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اظهار داشت: این موضوع مصوبه سال ۹۴ قانون رفع موانع تولید است و طبق این قانون از سال ۹۴ به بعد باید هر سال یک درصد از صندوق توسعه ملی صرف بازار سرمایه شود. وی تاکید کرد: این منابع به صورت سپرده گذاری بیست ساله در صندوق تثبیت سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه نشست مسئولان بودجه با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و ثبیت بازار سرمایه گفت: این موضوع یکی از بند‌های قوانین دائمی است که از سال ۹۴ مطرح شد، به صورتی که صندوق توسعه ملی باید یک درصد از سرمایه‌های خود را به منظور سرمایه گذاری در بازار سرمایه قرار دهد. اکنون این امر از حالت مجاز به یک مصوبه تغییر حالت داد. وی افزود: مواردی بین هیات امنای صندوق توسعه مورد ابهام بود که با جلسات مختلف این موضوع رفع و مقرر شد، یک درصد از منابع از سال ۹۴ به بعد را به بازار سرمایه تخصیص دهد. این موضوع برای اجرا ابلاغ شده است.

 

این تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه به کجا رسید؟

در هفدهم شهریورماه سال جاری، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس گفت: سازمان بورس و همچنین شخص وزیر اقتصاد، جدی پیگیر نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و مسئولان به طور جدی در حال پیگیری این موضوع هستند، فقط هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص به سازمان بورس ارسال نشده است. در روزهای آتی در انتظار ابلاغیه هستیم.

سپس در نوزدهم شهریورماه سال جاری، علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در جهت پایداری بازار بورس قرار می‌گیرد. وی افزود: از سال ۹۴ قرار بود صندوق توسعه یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری کند که ابهاماتی داشت؛ اما به تازگی این ابهامات رفع شده و از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری انجام خواهد شد.

در ۲۶ شهریورماه بود که تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس در جلسه ای با حضور اعضای هیات عامل صندوق به تصویب رسید.

در ۶ مهرماه ۱۳۹۹ طی خبری اعلام شد: منابع صندوق توسعه ملی از حساب‌های ریالی این نزد بانک‌ها تامین شود و احتمالا نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. در همین تاریخ حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس در گفتگویی در مورد آخرین وضعیت تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، توضیح داد: این طرح هنوز اجرا نشده و در حال پیمودن مراحل اداری است؛ اما قطعا اجرا خواهد شد.

در ۸ مهرماه ۱۳۹۹ آقابابایی رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: پیش نویس قرارداد این صندوق با صندوق توسعه ملی تنظیم شده است.

در ۱۴ مهرماه ۱۳۹۹ ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس در خصوص انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر قراردادهای مرتبط با انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه آماده و به نهادهای مربوطه ارسال شده است و طبق گفته مسئولان تا پایان هفته این قراردادها تایید می شود. او بیان کرد: بعد از تایید قراردادها، نوبت به تایید بانک مرکزی می‌رسد، زیرا تا زمانی که بانک مرکزی دستوری صادر نکند امکان جابجایی یک ریال هم از صندوق توسعه ملی وجود ندارد.

در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۹ علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران درباره ورود یک درصد صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: بخش اول این اقدام یعنی فرآیند تبادل در حال انجام است، انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی مسیر اداری دارد و باید قراردادی با صندوق تثبیت منعقد شود که این مراحل در حال انجام است.

این آخرین خبر رسمی در مورد تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود و به نظر می رسد که این منابع هم در گیر و دار بوروکراسی اداری است و با این اوضاع بازار سرمایه قصد جدی برای سرازیر شدن این منابع به سمت بازار سرمایه وجود ندارد.

آیا بازار سرمایه به منابع صندوق توسعه ملی احتیاج دارد؟

برآورد‌های انجام شده در رابطه با رقم تقریبی پول ریالی که قرار است از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تخصیص داده شود، نشان می‌دهد که این رقم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

رقمی که در مقایسه با میزان ارزش معاملات انجام شده در بازار سرمایه و یا ورود پول‌های حقیقی در روز‌های خوب این بازار (برای مقایسه بهتر باید گفت در روز‌هایی که بورس در اوج قرار داشت، روزانه شاهد ورود پول حقیقی به میزان ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان بودیم)؛ اما در این روز‌ها که بازار سرمایه شاهد شرایط متفاوت تری از روز‌های اوج خود در ابتدای سال است، شاید این مبلغ صندوق هم به داد بازار سرمایه‌ای که هر روز شاهد خروج پول حقیقی است برسد.

البته اشاره به این نکته ضروری است که علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران طی گفت‌وگویی در هجدهم مهرماه ۹۹ گفت: در حال حاضر ۳۵ هزار میلیارد پول نزد کارگزاری‌ها مانده و وارد سایر ابزار‌ها شده است؛ بنابراین، شاید بازگشت اعتماد به بازار بتواند این ۳۵ هزار میلیارد تومان پول نزد کارگزاری‌ها را به خرید سهام ترغیب کند و دیگر نیازی به ۱۰ هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی نباشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
با همه چیز و همه کس مثل گداها رفتار می کنید

رای بی رای

خسته مان کرده اید با طرح های مسخره تان

تحریم انتخابات بهترین پاسخ مردم به مسئولان بی دغدغه و بی مسئولیت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
عقده های خودشان را سر مردم خالی میکنند
وقتی دولت همه افراد رو چه با سواد بورسی چه بی سواد تشویق به حضور در بورس میکنه و هیچگونه حمایتی انجام نمیده نتیجه این میشه که یه عده همه پس انداز و درآمدشون دود میشه یه عده هم هر روز ثروتمندتر میشن البته نباید از طمع افراد هم براحتی گذشت
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
بله. این است عاقبت اعتماد ربطی هم به دولت ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
این بورس علمی رفتار نمیکند که نیاز به سواد داشته باشد وضعیت بورس در جلسات تعیین میشود حقوقی ها با دستور بورس نگه داشتند ولی مدت زیادی نمی‌توانند به این کار ادامه دهند
دست بردارید یک درصد تخصیص بدن که چه اتفاقی بیفتد یک کشور نام ببرید که در تاریخ بشر به بورس اینجوری کمک کرده باشد؟؟؟؟؟
الان نظام درمان سخت نیاز به کمک دارد
کمک به بورس کار عجیبی است این کمک نه به تولید میرسد نه به کارگر میرسد و نه حتی به مدیران فقط و فقط میره تو جیب سهمامدارن و در راس آن دولت و شبه دولتی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
بورس نیازی به کمک نداره...به قول معروف شما جیب مارو نزن............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
دلال نوبتی هم باشه نوبت ما هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
بدون کمک و برنامه‌ریزی دولت شاخص براحتی زیر 500 میاد
اینا همش بهانه هست ........ میخان این پول رو به بهانه کمک به بورس از کشور خارج کنن
تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس چه شد؟

جواب: مثل دروغهای دیگه به بایگانی رفت.
تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس چه شد؟

جواب: مثل دروغهای دیگه به بایگانی رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
رفت پیش کرونایاب و خبر خوش ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
یک درصد به بورس دادند با همان پول حقوقی ها نوسانگیری می کنند
اگرترامپ دوباره انتخاب بشه تحریمهاتداوم پیدامیکنه پس بورس سقوط میکنه
اگربایدن انتخاب بشه دلار سقوط میکنه پس بورس سقوط میکنه
نتیجه اخلاقی : هرچه زودترسرمایه تان را ازبورس خارج کنید (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
یادمه یه زمانی که بورس داشت رشد میکرد میگفتید باعث گرانی دلار و بازار های موازی شده. حالا که نزدیک ۷۰ درصد ریزش داشته چرا بازار های موازی تاثیری نگرفتن؟ هروز تو بوق و کرونا میکردید که آی بورس فلان میکنه بهمان میکنه خب چرا الان مقابل دلار سکوت کردید؟ حتما منافع شخصی هست که مانع از حرف زدن راجبش میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
نمیشه خارج شد درصد زیادی از اصل پولمان را دزیدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
دلار وقتی در صرافی ملی بالا میره یعنی دولت بالا برده قیمت دلار در بازار ازاد تابع قیمت تعیین شده توسط دولت است
به اشتباه خود اعتراف کنید تمام بازارهای کشور را بهم ریختید برای بورس ، بارها گفته شد شاخص های اقتصادی را نمیتوان در دراز مدت بزور بالا یا پایین نگه داشت
بورس را نمیشود بصورت مصنوعی بالا نگه داشت تمام پول کشور را هم به بورس تزریق کنید در نهایت سقوط میکند این کشور چقدر باید بهای ندانم کاریها را بپردازد
چرا بورس سقوط کرد ولی قیمت مسکن و زمین سقوط نکرد؟؟؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
چون جنس بورس با مسکن ، دلار ، طلا فرق دارد
اگر این یک درصد را به دریا بریزند خیلی بهتر از این است که در بورس صرف شود حداقل بازارهای دیگر بیش از این خراب نمیشود
سخنان جناب رئیس مجلس که فرمودند به زودی تحولی در بورس شکل خواهد گرفت آن هم چه شد؟؟؟ ماشالله شعار دادن راحت شده یا جزو واجبات شده؟؟؟
خيانت مسئولان به سهامداران با دشمني امريکا و اجانب عليه مردم چه تفاوتي دارد: هر دو عليه مردم مي جنگند.
اين خيانت دولت عليه بورس در حافظه تاريخي مردم در بي اعتمادي با مردم خواهد ماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
دولت اگر خیانتی کرده باشد بی دلیل بالا بردن بورس بود در حالتی که همه کارشناس ها میگفتند بورس باید پایین بیاد
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
کدوم حافظه تاریخی؟!!!!
به دروغی بنام بورس پایان دهید
وقتی اقتصاد کشور در دست افراد اقتصاددان نیست و یا هم باشد فقط مدرک آنرا دارند یک درصد که سهل است اگر صد درصد صندوق توسعه ملی هم به بورس اختصاص یابد همچنان یک عده سود و یک عده ضررهای وحشت ناک می کنند اقتصاد اصول و قاعده دارد نه اینکه یک عده بنشینند و روی هوا یک تصمیم بگیرند تا اوضاع را درست کنند و مثل خودرو بخواهند با بورس کالا قیمت خودرو را کاهش دهند. در بازار خودرو یک عده که خود مردم هم داخل آنها هستند می خواهند خودرو را ارزان بخرند و گران بفروشند تا سود کنند و این واقعیتی است که غیر قابل انکار است و یا حداقل سرمایه خود را حفظ کنند و بورس کالا محلی برای انتقال این سود از مردم به دولت و یا به روش های آسان تر دلالی است و دلالان همیشه زرنگ تر از دولت بوده اند و از روش های زیرکانه دیگر دنبال سود خواهند گشت که از برکات آشفتگی در اقتصاد حاصل می شود و اقتصاد آشفته بهشتی برای سود دلالان و زمینگیر کردن ضعیفان است دولت به جای تصمیمات شتابزه بهتر است همانکاری که در اقتصاد مرسوم است را با دقت و جدیت انجام دهد یقینا همه چیز درست خواهد شد
ثابت شد که دلالان ارز و دلار و ملک در کشور مافيايي هستند که اجازه توسعه اقتصاد مبتني بر توليد و شفافيت را نمي تابند و اين مافيا تا يخه دولت نفوذ دارد و نابودي بورس که فاجعه براي کشور و اينده کشور است معرف اين حقيقت است. مردم از رشد بورس متضرر ميشوند يا دلار و و مسکن. نا اگاهان بايد بيشتر تفکر کنند. الان يک جوان نميتواند يک خونه 10 متري بخرد و تشکيل خانواده دهد و يک خانواده نميتواند ابرومندانه مايحتاجش را بخرد که افزايش ارز و ملک ببار اورده. حال ببينيد رشد کدام بهتر است. و کي در کشور فرمان مي راند. منتهي در کشور تورمي بورس هم بصورت فنر فشرده پتاسيل جهش رشد را در خود خواهد داشت ولي اين نوع نابودي اندوخته هاي مردم يک جنايت خصمانه و کاملا غير اخلاقي است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
این حرفهای نخ نما شده خریداری ندارد واقعیت اقتصاد بدون نفت ما با این مدیران همین است
لولو برد و ریس تدبیر و امید باز هم مردم را ناامید کرد امیدوارم به زودی استیضاح وزیران جواب دهد
دولت اگر اراده کند هم می تواند دلار را کاهش دهد و هم بورس را رونق ببخشد ولی سیاست در این است که دلار بالا و بورس پایین باشد. آقای همتی هم گفت که ما اگر اراده کنیم می توانیم دلار را کاهش دهیم ولی ظاهر یک موضوع سری باعث شده که دلار را بالا نگه دارند الله اعلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
بله می‌توانند کاهش دهند ولی در کوتاه مدت
آقایان مسئول ماهم میتوانستیم به جای سرمایه گذاری در بورس وارد بازار طلا ودلار شویم ولی به جهت رونق درتولید سرمایه مان را واردبورس کردیم ایا ظلمی بالاترازاین که باسرمایه گذاران دربورس اینچنین بی صداقتی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
کاملا درسته شمابخاطرمنافع ملی دربورس سرمایه گذاری کردید نه به طمع روزی ۵ درصد سود !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
یکی بیاد توضیح بده وارد شدن پول به بورس چطور باعث رونق تولید میشه؟
یک درصد به بورس دادند با همان پول حقوقی ها نوسانگیری می کنند
چرا وقتی دولت پول مردم را عملا در بورس بلوکه می کند از امریکا انتقاد می کند
ای وای بر کسی که بدون فراهم کردن زمینه سهام عدالت رو آورد تو بورس !
یعنی چی؟ اگه واقعا داره پول مردم بازیچه یه عده رانتخوار قرار میگیره دادستان کل کشور باید وارد بشه و به داد مردم برسه پس کو عدالت؟ مردم دارن له میشن اونموقع اینا دارن تاب آوری مردم رو با این کارها میسنجن...آقا ما دیگه از آستانه دردامون گذشته شدیم عینهو اون بیمار تصادفی که از قطع نخاع شده و فقط زندست...پس دیگه نخوا برید رو اعصاب مردم
سه شنبه ۲۹ مهر ساعت ۹:۲۵
امروزهم شاخص کل بورس روند نزولی داره وتااین لحظه ۲۰ هزارواحددیگه سقوط کرده و دراستانه پرتاب به کانال یک میلیون وسیصدهزارواحد قرارگرفته
من هرروز صبح قبل ازشروع کارم اول وضعیت بورس را چک میکنم اگر نزولی باشه بینهایت خوشحال میشم وانرژی میگیرم
وتاشب شارژ میشم
به امید سقوط بیشتربورس وضرربیشتر سهامداران طماعش (:
بورس نورچشمی که به لطف تبلیغات شبانه روزی تا یکقدمی کانال دومیلیون وقدهزارواحدی پیش رفته بود حالا با سقوط بیش از۷۰۰ هزارواحدی دراستانه ورود به کانال یک میلیون وسیصدهزارواحدی قرارگرفته
پیش بسوی جایگاه منطقی بورس یعنی کانال ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارواحدی (:
وقتی فولاد تحریم شد مامردم صف بستیم ازسهامش حمایت کردیم ترامپ تهدید کردماوایستادیم چراامروز باتصمیمات خلق الساعه کمر سهامدارارو میشکونین
به امید روزای خوب برای کشور عزیزمون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر