بازدید 5796

ارتباط میان داروهای سوزش معده با ابتلا به دیابت

مطالعات نشان می‌دهد که دارو‌های موسوم به PPI که برای تسکین سوزش معده مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ 04 October 2020

به گزارش تابناک، محققان چینی در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در آمریکا بررسی کردند و دریافتند مصرف مرتب PPI‌ها (نظیر Aciphex، Nexium، Prilosec، Prevacid، Protonix) با افزایش ۲۴ درصدی ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است.

مهر نوشت: همچنین محققان دریافتند هرچقدر مدت مصرف این دارو‌ها طولانی‌تر باشد احتمال ابتلاء به دیابت بیشتر خواهد بود.

«جینگ کیو یوآن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سان یات سن چین، در این باره می‌گوید: «مصرف دائمی PPI‌ها با افزایش احتمال ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است و این احتمال در افرادی که مصرف طولانی مدت تری دارند به مراتب بیشتر است.»

PPI‌ها برای درمان ریفلاکس اسید، زخم معده و سایر بیماری‌های گوارشی در دسترس هستند. آن‌ها در میان ۱۰ داروی برتر مورد استفاده در سراسر جهان قرار دارند. قبلاً مشخص شده بود که استفاده طولانی مدت این دارو‌ها با خطر بیشتر شکستگی استخوان، بیماری کلیوی، عفونت‌های دستگاه گوارش و سرطان معده مرتبط است.

بر اساس یافته‌های جدید، محققان توصیه می‌کنند افرادی که برای مدت طولانی از PPI‌ها استفاده می‌کنند باید از نظر تغییرات قند خون که ممکن است نشاندهنده ابتلاء به دیابت باشد، تحت کنترل باشند.

محققان مشاهده کردند شرکت کنندگانی که تا ۲ سال دارو‌های PPI را مصرف کرده بودند ۵ درصد با احتمال ابتلاء به دیابت روبرو بودند. این خطر در مورد افرادی که بیش از ۲ سال از این دارو‌ها استفاده کرده بودند تا ۲۶ درصد بود.

از سوی دیگر محققان دریافتند با توقف مصرف این گروه از داروها، خطر ابتلاء به دیابت هم کاهش می‌یابد.

هنوز علت تأثیر مصرف این دارو‌ها در افزایش ریسک ابتلاء به دیابت مشخص نیست. اما در یک احتمال، تغییر در توازن طبیعی باکتری‌های بدن عامل افزایش ریسک ابتلاء به دیابت عنوان می‌شود.

احتمال دیگر این است که مصرف PPI‌ها منجر به اضافه وزن شده و در نتیجه ریسک ابتلاء به دیابت افزایش می‌یابد.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان