بازدید 12134

پاکسازی هوای خانه از ویروس ‌ها با این 8 راهکار

همه ما انتظار داریم که خانه مکانی امن و فضایی برای استراحت و دوری از دغدغه‌های جهان بیرون باشد. در این میان با شیوع کرونا، فضای امن خانه هم با چالش‌هایی مواجه شد و با توجه به اینکه ساعت‌های بیشتری در روز را در این محیط سپری می‌کنیم اهمیت نظافت صحیح خانه و انجام هرکاری که برای از بین بردن ویروس‌ها لازم است، چند برابر شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ 04 October 2020

پاکسازی هوای خانه از ویروس ‌ها با این 8 راهکار

همه ما انتظار داریم که خانه مکانی امن و فضایی برای استراحت و دوری از دغدغه‌های جهان بیرون باشد. در این میان با شیوع کرونا، فضای امن خانه هم با چالش‌هایی مواجه شد و با توجه به اینکه ساعت‌های بیشتری در روز را در این محیط سپری می‌کنیم اهمیت نظافت صحیح خانه و انجام هرکاری که برای از بین بردن ویروس‌ها لازم است، چند برابر شده است.

هر روز هم اخبار و مطالعاتی جدیدی درباره ویروس‌ها می‌خوانیم که بیش از پیش ما را برای پیدا کردن راهکارهای مناسب برای از بین بردن ویروس‌ها ترغیب می‌کند. برای مثال نتایج یک تحقیق جدید در medrix نشان می‌دهد که ویروس کرونا تا سه ساعت می‌تواند در هوا معلق باشد و روی سطوحی مثل مقوا 24 ساعت زنده بماند.

اما چگونه هوای خانه را از ویروس پاکسازی کنیم؟ در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین راهکارهای این موضوع را بررسی کنیم. 

به طور کلی، هر چه میزان آلاینده‌های موجود در محیط بیشتر باشد، احتمال اینکه دستگاه تنفسی و ایمنی بدن ما ضعیف‌تر شود و در نهایت به بیماری‌های قلبی و تنفسی مبتلا شویم، بیشتر است. بنابراین باید تا حد ممکن هوای خانه را تمیز نگه داریم.

از طرفی هرچه هوای خانه تمیزتر باشد، احتمال وجود ویروس هم در آن کمتر خواهد بود. در ادامه با ما همراه بمانید تا راهکارهای ساده پاکسازی هوای خانه را بررسی کنیم:

بهترین راهکار : دستگاه تصفیه هوای باکیفیت بخرید

پاکسازی هوای خانه از ویروس ‌ها با این 8 راهکار

راهکار مطمئنی که می‌تواند جایگزینی مناسب برای تهویه هوا در روزهای آلوده باشد، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. یک دستگاه تصفیه هوا خانگی در صورتی که از شیوه درستی برای پاکسازی آلاینده‌ها استفاده کند و کیفیت ساخت مطلوبی داشته باشد، می‌تواند تا 99% از آلاینده‌های موجود در محیط را پاکسازی کند.

بازار دستگاه‌های تصفیه هوا، اقیانوسی بی‌انتها است و ممکن است انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با کمی چالش رو به رو باشد. توصیه ما اینست که با توجه به ضرر‌هایی که دستگاه‌های ازن‌ساز و لامپ‌های UV دارند، حتما از دستگاهی استفاده کنید که از فیلتراسیون سه مرحله‌ای مبتنی بر فیلتر هپا و کربن‌اکتیو استفاده می‌کنند.

برندهای مطرح در جهان مثل IQ Air هم از فیلترهای هپا در دستگاه‌های تصفیه هوای خود برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. در ایران نیز تولیدکنندگان متخصص این دستگاه‌ها از فیلتراسیون سه مرحله‌ای (مبتنی بر فیلتر هپا) بهره می‌برند. از جمله این برندهای ایرانی می‌توان به دستگاه تصفیه هوای نوجان اشاره کرد. 

از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا هرچند که به تنهایی نمی‌توانند هوای خانه را به صورت کامل پاکسازی کنند، اما وجودشان در محیط زندگی ما علاوه بر آنکه به کم کردن آلاینده‌ها کمک می‌کند، منبعی برای افزایش حس طراوت و شادابی است.

طبق تحقیقی که ناسا انجام داده، گیاهان آپارتمانی می‌توانند آلاینده‌هایی مانند آمونیاک، فرمالدهید و بنزن را از محیط حذف کنند. برای اینکه نتیجه بهتری را رقم بزنید، بهتر است به ازای هر ده متر مربع در خانه یک گیاه آپارتمانی داشته باشید.

نکته : این روش موجب پاکسازی هوا از ویروس ها نمی شود، اما به بهبود کیفیت هوای منزل شما کمک می کند.

از شمع‌های موم عسل استفاده کنید

شمع موم مثل یک تصفیه‌کننده طبیعی هوا عمل می کند. اگر از شمع‌های معطر در خانه استفاده می‌کنید باید بدانید که شمع‌های پارافینی منبع اصلی آزادسازی بنزن در هوا هستند. در این میان شمع‌های موم عسل می‌توانند به خنثی‌سازی ترکیبات سمی کمک کنند و استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود.

نکته : این روش موجب پاکسازی هوا از ویروس ها نمی شود، اما به بهبود کیفیت هوای منزل شما کمک می کند.

از لامپ‌های نمکی استفاده کنید

لامپ‌های نمکی هم یکی دیگر از راه‌های تصفیه هوا به شمار می‌روند. این لامپ‌ها بخار و رطوبت موجود در هوا را کاهش می‌دهند و در نتیجه امکان رشد و پخش آلرژن‌های مختلف موجود در محیط، عوامل بیماری‌زا و محرک‌ها کمتر می‌شود.

 این لامپ‌ها با نور منحصر به فرد خود، هیچ مزاحمتی برای هورمون‌های خواب شما ایجاد نمی‌کنند و برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید می‌توانید آن‌ها را در طول شب روشن نگه دارید. وسیله‌ای تزئینی با خاصیت تصفیه هوا، چه از این بهتر؟

نکته : این روش موجب پاکسازی هوا از ویروس ها نمی شود، اما به بهبود کیفیت هوای منزل شما کمک می کند.

رطوبت خانه را کنترل کنید

در زمستان‌ها معمولا رطوبت خانه‌ها به ۱۰% می‌رسد و این یعنی همه ما در جایی مثل صحرا زندگی می‌کنیم! همچنین زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود که ابتلا به آنفولانزا در این دوره از سال بیشتر باشد.

به نقل از CNN رطوبت پایین به زنده ماندن ویروس کمک می‌کند. همچنین خانه‌هایی که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد رطوبت دارند، فرصت کمتری به ویروس‌ها برای رشد و زندگی می‌دهند. توصیه می‌شود که یک رطوبت‌سنج در خانه داشته باشید و رطوبت خانه را به وسیله آن کنترل کنید. برای کنترل بهتر رطوب خانه نیز می‌توانید از رطوبت ساز و دستگاه بخور استفاده کنید.

تهویه هوا (جایگزین کردن هوای خانه با هوای تازه)

تهویه هوا یعنی جایگزین کردن هوای بیرون، با هوای داخل محیط. برای انجام این کار ساده‌ترین روش این است که درها و پنجره‌ها را باز کنیم. یا اگر امکانش وجود دارد از سیستم‌های تهویه هوا استفاده کنیم. نکته استفاده از این راهکار این است که در شهرهای بزرگ و پرتردد، هوا در بیشتر روزهای سال آلوده است و جایگزین کردن هوای آلوده بیرون با داخل مشکلی را حل نمی‌کند.

استفاده از این روش تنها در روزهایی ممکن است که از پاکیزه بودن آسمان شهر مطمئن هستید. 

از روغن‌های گیاهی استفاده کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما روغن‌های گیاهی که اتفاقا این روزها محبوبیتشان روز به روز بیشتر می‌شود، اثر بخشی بسیار خوبی دارند. آن‌ها در درمان بیماری‌های مثل آنفولانزا هم کاربرد دارند.

روغن‌هایی مثل:

  • روغن رزماری
  • روغن دارچین
  • روغن لیمو
  • روغن درخت چای

خواص آنتی باکتریال و ضد ویروس دارند و می‌توانند در تصفیه هوا به ما کمک کنند. برای استفاده از این روغن‌های عصاره‌ای به عنوان تصفیه‌کننده هوا، کافی است چند قطره از آن‌ها را به کاسه‌ آب ولرم اضافه کنید و در جایی که وقت می‌گذرانید قرار دهید تا از خواص آنتی باکتریال آن استفاده کنید.

از پاک‌کننده‌های غیرشیمیایی استفاده کنید

پاک‌کننده‌های شیمیایی برای دستگاه تنفسی ما بسیار مضر هستند و احتمال ضعیف‌تر شدن سیستم تنفسی و دفاعی بدن ما در برابر ویروس‌ها و انواع بیماری‌ها را بیشتر می‌کنند.  اگر از این نوع پاک‌کننده ها استفاده می‌کنید، حتما هنگام نظافت، پنجره‌های خانه را باز بگذارید. در صورتی که برایتان امکان دارد از پاک‌کننده‌های غیرشیمیایی مانند جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید. 

 چند توصیه دیگر برای پاکسازی هوای خانه

پاکسازی هوای خانه از ویروس ‌ها با این 8 راهکار

علاوه بر مواردی که گفته شد، در نظر گرفتن چند توصیه ساده دیگر نیز به پاکیزه ماندن هوای خانه کمک بسیاری می‌کند:

  • فرش‌ها می‌توانند یکی از منابع اصلی آلودگی باشند. به گزارش EPA، تمیز کردن مرتب فرش‌ها، به ویژه فرشی که در نزدیکی در ورودی خانه قرار دارد، تا 60% آلاینده‌های متداول موجود در محیط را کاهش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید ، و از مهمان کردن سیگار در خانه خود جلوگیری کنید، تا هم هوای خانه پاکیزه بماند و هم سیستم تنفسیتان آسیب نبیند!
  • دریچه‌های کولر را تمیز نگه دارید تا باعث شود عوامل محرک کمتری وارد محیط شود. علاوه بر آن به محض مشاهده قطره چکه و نشتی، آن را برطرف کنید.
  • وقتی صحبت از وسایل خانه می شود، همیشه گزینه‌های طبیعی را به مصنوعات و وسایلی که ساختار شیمیایی دارند، ترجیح دهید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندید، برای آنکه ویروس کمتری در هوا وجود داشته باشد، تا جای ممکن باید هوای خانه را پاکسازی کنیم. برای پاکسازی هوای خانه راه‌های مختلفی را هم معرفی کردیم. اما مهم‌ترین راهکار برای از بین بردن آلودگی‌های هوا، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. چرا که این دستگاه‌ها در صورتی که از کیفیت ساخت مناسبی داشته باشند، می‌توانند تقریبا تمام آلاینده‌های موجود در محیط را جذب خود کنند.

مقاله مرتبط : آیا دستگاه تصفیه هوا مورد تایید وزارت بهداشت وجود دارد؟

سعی کنید دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که از فیلتر هپا با ظرفیت مناسب بهره می‌برد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب می‌توانید از طریق شماره 02633421557 با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر آن می‌توانید از سایت نوجان مهر به نشانی  www.nojaan.com بازدید کنید. 

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 





 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل