بازدید 100061

آیا دستگاه تصفیه هوا مورد تایید وزارت بهداشت وجود دارد؟

با توجه به آنکه انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا کار آسانی نیست، شاید به دنبال دستگاهی باشید که وزارت بهداشت آن را تایید کرده باشد. اما آیا وزارت بهداشت دستگاهی را تایید کرده است؟ اگر تاییدی صورت نگرفته، چگونه باید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب را انتخاب کنیم؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.
کد خبر: ۹۷۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 06 May 2020

آیا دستگاه تصفیه هوا مورد تایید وزارت بهداشت وجود دارد؟

با توجه به آنکه انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا کار آسانی نیست، شاید به دنبال دستگاهی باشید که وزارت بهداشت آن را تایید کرده باشد. اما آیا وزارت بهداشت دستگاهی را تایید کرده است؟ اگر تاییدی صورت نگرفته، چگونه باید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب را انتخاب کنیم؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آیا دستگاه تصیفه هوایی وجود دارد که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته باشد؟

طبق اطلاعات موجود، وزرات بهداشت به طور مستقیم هیچ دستگاهی را مورد تایید قرار نداده است. با توجه به گفت و گویی که سال‌ها قبل رییس مرکز سلامت محیط و کار وزرات بهداشت وقت با خبرگزاری ایسنا داشته، وزرات بهداشت استفاده از دستگاه‌های یون ساز را توصیه نمی‌کند.

دکتر کاظم ندافی رییس وقت مرکز سلامت در بخشی از این مصاحبه گفت:« از آنجا که برخی از این دستگاه‌ها بر اساس پدیده یونیزاسیون کار می‌کنند و این پدیده می‌تواند روی تشدید بیماری‌های تنفسی نقش داشته باشد، این دستگاه‌ها از متهمان احتمالی بیماری‌های تنفسی هستند.

کدام دستگاه‌های تصفیه‌هوا توصیه نمی‌شوند؟

واقعیت این است که انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد. مثلا بیشتر آن‌هایی که از لامپ UV استفاده می‌کنند، به علت آنکه ممکن است در هنگام تصفیه هوا ازن و مواد خطرناک دیگری را به محیط اضافه کنند، توصیه نمی‌شوند.

اما انواع دیگر دستگاه‎‌های تصفیه هوا نیز وجود دارد که نه تنها آسیبی نمی‌رسانند و ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌کنند، بلکه می‌توانند به پاکسازی هوای خانه ما کمک بسیار زیادی کرده و به سلامتی ما کمک کنند.

با این توضیحات، آیا دستگاه تصفیه هوا موثر است؟

بله. با انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا مناسب کمک زیادی به حفظ سلامتی خودتان و خانوادتان می‌کنید. همانطور که گفته شد دستگاه‌های تصفیه هوا انواع مختلفی دارند و هرچند اغلب یون سازها ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشند، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر هپا استفاده می‌کنند، به ما کمک خواهد کرد تا هوای پاکیزه‌تری را تنفس کنیم.

فیلترهای هپا در بسیاری از کشورها، به عنوان فیلترهای استاندارد تصفیه هوا استفاده می‌شود.  باکیفیت‌ترین برندهای تولید کننده دستگاه‌های تصفیه هوا نیز از همین فیلترها استفاده می‌کنند.

در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی توجه کنیم؟ 

همانطور که در سایت شرکت نوجان مهر (نوجان مهر را در گوگل جستجو کنید) درباره خرید دستگاه تصفیه هوا مناسب اشاره شده است، با در نظر داشتن نکات زیر می‌توانید دستگاه تصیفه هوا مناسبی را انتخاب کنید:

فیلترها، قلب دستگاه تصفیه هوا 

فیلترها یکی از اثرگذار ترین موارد روی قیمت دستگاه های تصفیه هوا هستند. به طور کلی در یک دستگاه تصفیه هوای با کیفیت از سه نوع فیلتر استفاده می شود:

 فیلتر اولیه: این فیلتر با جذب ذرات بسیار درشت مانند پرز و مو و گرد و غبار محیط عمر فیلتر های هپا و کربن اکتیو را بیشتر می کند.

 فیلتر هپا: فیلتر های الیافی هپا، قابلیت جذب 99% از ذرات بسیار ریز PM 2.5 را دارند.
همانطور که اشاره شد، برندهای معتبر دستگاه تصفیه هوا مانند IQ Air  نیز از فیلترهای بسیار باکیفیت هپا استفاده می‌کنند. در ایران نیز دستگاه‌های باکیفیت مانند دستگاه تصفیه هوا نوجان مهر از فیلترهای هپا با استاندارد اروپایی بهره می‌برند.

فیلتر کربن اکیتو: از فیلتر کربن اکتیو به عنوان مکملی برای فیلتر های هپا و برای جذب گاز های شیمیایی و بو ها استفاده می شود. قدرت و عمر یک فیلتر کربن اکتیو به میزان جاذبی است که در آن بکار رفته.

فن دستگاه تصفیه هوا، تعیین کننده میزان قدرت 

میزان فضایی که دستگاه تصفیه هوا می‌تواند پوشش دهد، به طور مستقیم به فن دستگاه وابسته است. به طور کلی یک دستگاه تصفیه هوا باید بتواند فضای یک خانه صد متری را در یک ساعت تصفیه کند.

علاوه بر آن فیلترهای دستگاه تنها در صورتی جذب مناسبی خواهند داشت که دستگاه از یک فن مناسب برای مکش هوای خانه استفاده کند. بنابراین حتما درباره فن دستگاه از فروشنده سوال کنید.

دستگاه بومی سازی شده و مناسب اقلیم کشور

نوع آلودگی هوا در نقاط مختلف، متفاوت است. سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که برای اقلیم ایران بومی سازی شده باشد. برندهای ایرانی نیز دستگاه‌های تصفیه هوا باکیفیتی تولید می‌کنند. از جمله برندهای ایرانی دستگاه تصفیه هوای باکیفیت می‌توان به نوجان مهر اشاره کرد.

آیا لازم است اندازه دستگاه تصفیه هوا بزرگ باشد؟

اندازه بزرگ دستگاه تصیفه هوا هرچند کیفیت عملکرد آن را لزوما تایید نمی‌کند، اما ویژگی مهمی به شمار می‌برای می‌آید. بزرگ بودن دستگاه تصفیه هوا به دلایل زیر اهمیت ویژه‌ای دارد:

ارتباط حجم فیلتر‌ها و هزینه‌های جانبی کمتر 

برای آنکه فیلترهای هپا و کربن اکتیو حجم مناسبی داشته باشند، باید به اندازه کافی بزرگ باشند.

هرچه حجم فیلترها بیشتر باشد، طبیعتا فواصل تعویض فیلترها نیز طولانی‌تر می‌شود و هزینه تعویض فیلترها نیز کاهش می‌یابد.

بنابراین برای آنکه فیلترها با حجم بالا بتوانند در دستگاه قرار بگیرند، قاعدتا باید اندازه دستگاه نیز به اندازه کافی بزرگ باشد.

توجه داشته باشید که فیلتر کربن اکتیو دستگاه تصیفه هوا حداقل باید از دو کیلو جاذب کربن استفاده کرده باشد. متاسفانه در برخی از دستگاه های تصیفه هوا این مقدار به صد گرم هم نمی‌رسد.

فن و تاثیر آن بر روی عملکرد دستگاه

فن دستگاه تصیفه هوا نیز در صورت داشتن کیفیت و قدرت کافی، حداقل اندازه‌ای دارد که بدنه دستگاه باید برای آن فضای کافی داشته باشد.

فن‌های دستگاه تصفیه هوا مصرف برق زیادی ندارند. به طور کلی یک دستگاه تصفیه هوا به اندازه یک لامپ کم مصرف برق مصرف می‌کنند. بنابراین نیاز به نگرانی درباره این موضوع نیز وجود ندارد.

انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان شد، طبق اطلاعات ما وزرات بهداشت هیچ دستگاه تصفیه هوایی را تایید نکرده است. با این وجود نسبت به استفاده از دستگاه‌هایی که در فرآیند تصفیه هوا ازن تولید می‌کنند، هشدارهای بسیاری داده شده است.

از سوی دیگر، نوع دیگر دستگاه تصفیه هوا که از فیلترهای هپا برای پاکسازی هوا استفاده می‌کنند، هیچ ماده جدیدی را به محیط اضافه نکرده و گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

با درنظر گرفتن نکاتی که در مقاله عنوان شد، انتخاب دستگاه تصفیه هوا بومی سازی شده و باکیفیت، در پیشگیری از عوارض آلودگی هوا بسیار موثر است.

از جمله پیشنهادات مناسب برای خرید دستگاه تصفیه هوا نیز به برند ایرانی نوجان مهر اشاره شد.

 


این خبر تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار