بازدید 126809

رأی الکترال چیست؟

به طور معمول در انتخابات هر کشوری در سراسر جهان کاندیدایی پیروز است که بتواند آرای مردمی بیشتری را جذب کند. اما در امریکا چنین نیست.
کد خبر: ۱۰۰۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ 30 September 2020
رأی الکترال چیست؟
به گزارش «تابناک»، آمریکا تنها کشوری است که در آن ممکن است یک کاندیدا، موفق به جلب آرای مردمی بشود، اما رقیبش با اتکا به آرای الکترال بیشتر، کلید کاخ سفید را در جیب بگذارد.

اما چگونه می‌شود که ۵۳۸ رای الکترال می‌تواند ۲۰۰ میلیون رای مردمی را ابطال کرده و کاندیدایی را که انتخابات را باخته، فرد پیروز معرفی کند؟

برای پاسخ ابتدا باید دید الکتور‌ها که آرای الکترال برآمده از آن‌ها است، کیستند و چگونه انتخاب می‌شوند و چرا در انتخاب رئیس جمهوری رای آن‌ها مهم است.
 
بیشتر بخوانید

سیستم سیاسی امریکا فدرالی است. یعنی هر ایالت می‌تواند تصمیم گیری‌های خود را جدا از تصمیمات دیگر ایالات و قوانین خاص خود داشته باشد. هر ایالتی در مجلس نمایندگان و سنای این کشور نمایندگانی دارد که در انتخابات سراسری انتخاب و به کنگره که متشکل از مجلس نمایندگان و سنا است، فرستاده می‌شوند. تعداد نمایندگان ایالت‌ها در مجلس نمایندگان برحسب جمعیت هر ایالت متفاوت است. اما همه ایالت‌ها بدون توجه به میزان جمعیت ۲ سناتور در سنا دارند.

الکترال‌های هر ایالت که افراد تصمیم گیر در امور کشوری محسوب می‌شوند از مجموع نمایندگان هر ایالت و دو سناتور آن تشکیل می‌شود. برای مثال کالیفرنیا که ۳۹ میلیون نفر جمعیت دارد، در مجلس نمایندگان ۵۳ نماینده و در سنا ۲ سناتور دارد که به این ترتیب الکتور‌های آن ۵۵ نفر خواهد بود. این ایالت دارای بیشترین آرای الکترال است.

اما چرا این افراد باید به نوعی تایید کننده رای مردم باشند و چرا رای آن‌ها مهم است؟ همان طور که گفته شد این افراد در فرایندی انتخاباتی برگزیده می‌شوند و به نوعی نخبگان هر ایالت محسوب می‌شوند. در سیستم فدرالی امریکا تلاش شده هر ایالتی هرچند کوچک، نفوذ و قدرتی برابر با ایالت‌های بزرگ داشته باشد. کارکرد الکترال‌ها در همین راستا است.

در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، کاندیدا‌ها مجبورند برای رسیدن به کاخ سفید علاوه بر آرای مردمی آرای الکترال را هم داشته باشند. زیرا طبق قانون کاندیدایی به کاخ سفید راه می‌یابد که ۵۰ درصد به اضافه یک رای آرای الکترال را داشته باشد. تعداد الکترال‌ها در سراسر امریکا به ۵۳۸ نفر می‌رسد که به این ترتیب کاندیدایی که بتواند رای مثبت ۲۷۰ الکتور را به دست آورد فرد پیروز نهایی محسوب می‌شود.

رای الکترال نیز به این ترتیب به دست می‌آید که اگر آرای مردمی در ایالتی برای مثال به کاندیدای جمهوریخواه باشد، تعداد آرای الکترال آن به حساب جمهوریخواهان ریخته خواهد شد. البته ممکن است الکتوری برخلاف رای مردمی رای دهد و برای مثال در همین ایالت فرضی که گفته شد، خواهان محاسبه رای خود به نفع کاندیدای دموکرات شود. به این الکتورها، الکتور‌های غیروفادار می‌گویند.

از همین رو ممکن است کاندیدایی رای مردمی را به دست آورد، اما در آرای الکترال موفق نباشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۲
درست توضیح ندادید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
با تشکر فراوان از توضیح موجز ولی اغنا کننده
چند سال پیش ریبا کلام علیه کسانی که مخالف برجام بودند ومخالف حرف زدن کری وزیر خارجه امریکا با وزیر خارجه ایران بودند می گفت یک روری با چراغ دنبال کری می گردید الان همان روز است انتخابات امریکا برای ما مهم شده شاید مهمتر از مردم امریکا هرچند بعضی ها خودشون به تجاهل میزنند ومی گند برای ما فرقی ندارد چه کسی در کاخ سفید باشه واکنون برای مردم توضیح می دهیم الکترال یعنی چه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
چی میگی تو؟الکترال چه ربطی به شرجام داره؟یک چیز خالص زدی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
اونی که دنبال کری میگرده همون زیباکلام ها هستن وگرنه معلوم بود که کری و هم کاسه هاش تا آخر سرکار نیستن
وقتی رأی الکترال تعیین کننده و مهم رأی مردمی چه نقشی داره که این همه هزینه براش میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
با نتیجه رأی اکثریت مردم به یک کاندیدا در هر ایالت رأی الکرال آن کادیدا در اون ایالت معلوم میشه این هم نقش تعیین کننده مردم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ناشناس 18:06

توی هر انتخاباتی الکتورهای غیر وفادار کم نیستند
بنابراین خیلی روی رای گیری دقیقشون حساب نکن
ناشناس
| - |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
البته الکترو میتونه بر خلاف نظر مردم رای بده
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
یک بار دیگه بخون متوجه می شی
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اگه در یک ایالت به یک کاندیدا رای داده شود، آرای الکترال هم به اون کاندیدا داده میشود و برای هر ایالت همین طور هست و در نهایت آرای الکترال خوانده میشود. اتفاقا اگه صرفا رای مستقیم مردم ملاک باشه شاید رای یک ایالت کوچک که مخالف باشه به جایی نرسه ولی اینجوری همه ایالات از رای یکسانی برخوردار هستند و اینطوری نیست که مثلا در یک ایالت پرجمعیت به فلان نفر رای دادن دیگه طرف بارش رو ببنده و به بقیه ایالات کاری نداشته باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آره باید مثل ما شورای نگهبان داشته باشن
کاملا اشتباه توضیح دادین. کلا آمریکا دو تا مجلس داره. مجلس عوام که متشکل از ایالت های بزرگه که بر اساس جمعیت تعداد نماینده اه مشخص میشه. ایالت های کوچیک هم در مجلس سنا هستن که بدون درنظرگیری جمعیت، هر کدوم دو تا سناتور دارن
هر ایالتی یه تعداد رای الکترال داره. کل رای های الکترا هر ایالت به حساب کاندیدایی ریخته میشه که توی اون ایالت بیشترین رای رو اورده باشه. یعنی کاندیدایی که نفر دوم بشه تو اون ایالت، بستنی یخی هم بهش نمیرسه. به جز یکی دو ایالت کوچیک که اندکی قانونش متفاوته.
این احمقانه ترین رای گیری در نوع خودش درتمام دنیاست
من که فکر کنم نویسنده هم خوب متوجه نشده است
بالا بپرین پایین بیاین ترامپ انتخاب می شه و دمار از روزگارتون در میاره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
مگه ایرانی نیستی که گفتی روزگارتون،باید میگفتی روزگارمون،از طرفی چون قرار شده از جانب جمع صحبت نکنیم،پسندیده تر این بود که می فرمودید روزگارم.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
بالاخره بازم اون الکترال میتونه غیر وفادار باشه و مخالف مردم رای بده و اینجاست که رای مردم میسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
این طرز فکر آدمای ترسوه.
دادار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
امریکا نشان داد که فقط زورش به مردم ستمدیده و فقیر میرسه با سرمایه دار کاری نداره امریکا چراغ سبز ش
کسانی براشون انتخابات آمریکا مهم نیست که جاشون گرمونرمه وپیشکارشون براشون خرید میکنه واصلا از قیمتها خبر ندارند!!
خب وقتی رای مردم دمکرات باشه مثلا در یک ایالت ولی الکرال مثل انتخابات قبلی در آن ایالت به جمهوری خواه رای بده این یعنی رای مردم کشککککک
کاش میشد مسئولین دوتا کشور رو با هم عوض کنیم تا بتونیم شعار امریکا نابود باید گردد رو عملیش کنیم .
خود نفرات الکترال چطوری انتخاب میشن؟
اگر این رای گیری مال ایران بود حالا مردم چی می گفتند مرغ همسایه غازه
ترامپ برنده میشه چون هر رئیس جمهور 2بار پشت سر هم رای میاره چون امکانات در دستشه
دموکرات ها از جمهوریخواهان بهتر با انصاف تر آدم تر و می شود حد اقل با انها نشست و برخاست کرد اما جمهوری خواهان گرگ صفتهایی هستند که مثل گربه غذا می خورند ، مثل گرگ می درند و مثلل میمون کلک می زنند و مثل سگ پارس می کنند
من دوست دارم جوبایدن برنده انتخابات روز۱۳م باشدولی اینطورنیست چون ترامپ کاری برای آمریکا بلحاظ اقتصادوتورم وزیرساخت هاکرده نظرمردم رابه خودجلب کرده علی ایحال خیلی نقش داردبرای ایران اگرترامپ انتخاب نشود
آمریکا ۵۰ ایالت دارد ۵۳۸ الکترال هر ایالتی به طور مستقل اداره می شود هر ایالتی نصف باضافه یک رای را باید بیاورد الکترال ها امین مردم هستند و آرا آنها مهم است هر چند رای الکترال به نفع یا ضرر. کاندیدایی متفاوت باشد آنها باید بتوانند یک کشور را. اداره کنند یعنی مردم و دولت خود. تازه باید بتوانند مردم کشورهای دیگر را اداره کنند که. آنها به کاخ سفید راه می یابند و آرا. مردم همه کشورها هم مهم است چون باعث ثبات نظم جهانی می شود
شاید به نظر خیلی ها احمقانه باشه ولی من نظرم اینه که توده مردم در همه جای دنیا هیچ نقشی در انتخاب هیچ کاندیدی ندارند ..مهره های این بازی از جای دیگه انتخاب میشن و حرکتهایی هم که میکنند قبلا بهشون دیکته شده ..
سگرزرد برادر شغال است
مرگ بر سیاست که هرچه انسان من میکشه از اونه
امیدوارم ترامپ پیروز بشه
کور خوندن
سگ زرد برادر شغاله
خیلی غلط می کنه ترامپ سگ کیه کمتر می خوریم ولی غژ خودمونو حفظ می کنیم ان شاالله
بس رای مردم هیچ تاثیری ندارد در نهایت فقط رای الکترال تاثیر داره
اولا امریکا بزرگترین قطب تصمیم گیری در جهان است و در تمامی کشورها به طریق مختلف اعمال نظر میکند و کل کشورهای جهان به نوعی با امریکا در ارتباط هستند ویکی از دلایل این مسئله امریکا از تمامی مردم جهان مهاجر دارد و در بحث اقتصاد و نظامی و ده ها دلیل دیگر امریکا پدرخوانده کشورها است نگاهی به حکومت و کشور خودمان نشان که هرروز میلیونا بار در صدها رسانه و منابع اخباری و حکومتی بمدت چهل سال بی وقفه از بزرگی امریکا میگویند به قول ییر کج کلاه میگفت اگر تو کوچه تان کسی را میخواهید بزرگ کنید از صبح تا شب در هر جا و مکان از بدی های آن بگید حکایت امریکا خودمان است
آخرین لحظه یک فرشته نجات مییاد دقیقا اون کسی رو بالا مییاره که جنتی رو آورد بالا ودقیقا رییس مجلس انتخاب شد
من نفهمیدم یعنی چی
چرا جوری توضیح دادید انگار رای الکترال یک چیز جداگونه است؟ انگار کسی باید اون رای رو بده.
مردم رای میدن، هرکس بیشترین رای رو بیاره کل امتیاز مال اونه!
مثل فوتبال
فرقی نداره ۹ تا اختلاف باشه یا یکی. تیم برنده ۳ امتیاز رو میبره.
رای الکترال بسیار منطقی تر از رای گیری توی خیلی از کشورهاست، حتی کشور خودمون.
اگر الکترالها مخالف رای مردم نظر ندهند که چه نیازی به آنها هست؟؟ و اگر قرار هست رایی بر خلاف رای مردمی دهند دیگر رای مردم چه ارزشی دارد؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر