بازدید 23494

تحول نظامی دیگر میان ایران، روسیه و چین با برگزاری رزمایش قفقاز ۲۰۲۰

نخستین مانور دریایی مشترک روسیه، چین و ایران با تیتر «کمربند امنیت دریایی» در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان در دی ماه سال گذشته برگزار شد و بسیاری از ناظران آن رزمایش را تحولی بزرگ در همکاری‌های نظامی ایران به قدرت‌های بزرگی همچون روسیه و چین دانستند. این رزمایشی بود که ایران نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کرد.
کد خبر: ۱۰۰۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱ 10 September 2020

تحول نظامی دیگر میان ایران، روسیه و چین با برگزاری رزمایش قفقاز ۲۰۲۰

بین الملل تابناک: نخستین مانور دریایی مشترک روسیه، چین و ایران با تیتر «کمربند امنیت دریایی» در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان در دی ماه سال گذشته برگزار شد و بسیاری از ناظران آن رزمایش را تحولی بزرگ در همکاری‌های نظامی ایران به قدرت‌های بزرگی همچون روسیه و چین دانستند. این رزمایشی بود که ایران نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کرد.

به نظر می‌رسد همکاری‌های نظامی ایران با این کشور‌ها در حال گسترش بوده و قرار است در این ماه رزمایش جدید و بزرگتری برگزار شود.

در همین رابطه، وزارت دفاع چین امروز پنجشنبه اعلام کرد، نظامیان چین در رزمایش مشترک «قفقاز ۲۰۲۰» در تاریخ ۲۱ تا ۲۶ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۵ مهر) در جنوب روسیه حضور می‌یابند.

طبق اعلام این وزارتخانه، نظامیان چین در رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ با خودرو‌های زرهی و تسلیحات سبک شرکت می‌کنند و این تجهیزات را جدیدترین هواپیمای ترابری ساخت چین به روسیه منتقل خواهد کرد.

وزارت دفاع چین خبر داد، تمرکز این رزمایش روی تاکتیک‌های دفاعی، محاصره کردن و فرماندهی و کنترل صحنه نبرد خواهد بود.

این نهاد عالی رتبه نظامی و دفاعی چین افزود، رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ در موضوع روابط چین و روسیه در این برهه که کل جهان در حال مبارزه با همه‌گیری (ویروس کرونا) است، معنای خاصی دارد.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد، در رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ قرار است نظامیان ایران، بلاروس، ارمنستان، پاکستان، میانمار و برخی دیگر از کشور‌ها هم باشند.

این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش خود به سابقه همکاری‌های نظامی، دفاعی و سیاسی چین و روسیه اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: «چین و روسیه از دو دهه قبل و ایجاد "مشارکت استراتژیک جامع"، در حال همکاری نزدیک و فزاینده در مسائل نظامی و دیپلماسی بوده‌اند و قسمت اعظم این همکاری‌ها برای مقابله با نفوذ ایالات متحده بوده است. ارتش‌هایشان مرتب رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند و این دو کشور در مسائل مختلف در سازمان ملل از قبیل سوریه و کره شمالی از یکدیگر حمایت کرده‌اند».

این مانور بزرگ نظامی برای ارزیابی آمادگی ارتش‌های این کشور‌ها در کنار نیرو‌های مسلح روسیه با عنوان "قفقاز ۲۰۲۰" از ۱۵ تا ۲۶ سپتامبر در آستراخان، واقع در جنوب روسیه برگزار می‌شود.

پیش از این نیز"سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده بود که مانور نظامی فرماندهی-ستادی راهبردی "قفقاز-۲۰۲۰" که از تاریخ ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور ماه) در خاک این کشور آغاز خواهد شد، با حضور نیرو‌های نظامی ۹ کشور خارجی برگزار شده و ۹ کشور دیگر نیز ناظرین نظامی به این رزمایش اعزام می‌کنند.

به گفته وزیر دفاع روسیه، این مانور‌ها با انجام مجموعه‌ای از اقدامات عملیاتی و آموزش رزمی نیرو‌های مسلح در سال جاری، پایان خواهد یافت.

شایگو یادآور شد: «در طول برگزاری این مانور نظامی، مسائل مربوط به فرماندهی و کنترل گروه‌های رزمی، تشکلات و واحد‌ها در عملیات‌های مشترک به منظور خاتمه دادن به درگیری‌های مسلحانه منطقه‌ای در رابطه با مقابله با تروریسم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

رزمایش نظامی سال گذشته میان ایران، روسیه و چین بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. به نظر می‌رسد این رزمایش بیش از رزمایش قبلی مورد توجه بگیرد، به ویژه آنکه در این همایش کشور‌های بیشتری حضور دارند و در ابعاد گسترده تری نیز برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۶
اگر اتحادیه آسیا(اقتصادی،سیاسی) بین این 3 کشور با ایجاد پول مشترک شکل بگیرد اقتصاد غرب فروپاشی میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
به جای نابود کردن سایر کشورها به فکر آباد کردن کشور خودت باش
جان نثار غرب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
خود را کنیم تسلیم تا میهن خود را کنیم آباد
این شعار همیشگی دوستان غربگرا در سراسر دنیاست.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
حتی بعضی از کشورهای اروپایی دارن دلار رو حذف میکنن ولی مسئولین فقط نگاه میکنن
نمیشد این هزینه را به مردم میدادند
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
نه پول برای مرد نیست
ما رو واسه نیروی پیاده نظام میخوان،
دشمنی با امریکا یک دشمنی بسیار باحالیست مخصوصن که خرجش از جیب مردم باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
خرج که از کیسه مردم بود حاتم طایی شدن اسان بود.
انشاالله که هدف تهدید تنها دوست تجاریمون ترکیه برای دست کشیدن از اذربایجان نباشه؟
وگرنه چه لزومی داره این رزمایش تو آستراخان برگذار بشه. میتونست تو بالای خزر باشه یا میتونست تو سیبری یا سواحال چین یا حتی خلیج فارس باشه
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
حالا شما به عنوان یک ایرانی چرا نگران ترکیه شدید؟ ؟ کشور بیگانه فرقی نخواهد داشت منافع ملی ایران حکم کنه ترکیه هم به عنوان رقیب جلوش باید ایستاد. مثل سوریه که منافع تریکه مخالف منافع ما بود
میانالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
در مورد ترکیه نیست چون روسیه خودش روابط سیاسی و اقتصادی بیشتری داارد با ترکیه و همچنین ایران. بیشتر در مورد امریکا هست و همپیمانان امریکا
وقتی دو تا ناوچه چینی و روسی را هدف قرارداید حساب کار دستشون می آد!!!!!
عالیست.اگر کشوری اقتدار نظامی نداشته باشد.باید منتظر بود دشمن ناموس ملت.هر چه سرمایه پولی داری رو دودستی تقدیم دشمن کنی.این امنیت رو نمیشود با پول بدست آورد بلکه باید خون داد.
این نشانه خوبی برای کشور ما نیست بخصوص زمانی که دشمنی ما با غرب بخصوص امریکا متفاوت با رقابت چین و روسیه با غرب و امریکا است و این هزینه های ما را چند برابر می کند.ما باید مشکلمان را با غرب و امریکا حل کنیم و اگر ان زمان منافع ملی مان ایجاب کرد می توان با انها رقابت کرد و برای تامین بیشتر منافع ملی به چین و روسیه نزدیکتر شد ولی الان چین و روسیه با عرب و امزیکا درحال یک بازی است و از ما در این بازی دارند استفاده می کنند اما متاسفانه ما با غرب و امریکا در حالت بازی نیستیم بلکه در حالت رویارویی هستیم...
غرب پرستان دیر یا زود باید از خواب بیدار بشن و ببین که قدرت داره به شرق برمیگرده. در دهه های آینده چین تبدیل به قدرت اول اقتصادی دنیا میشه و هند هم قدرت سوم و ژاپن چهارم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم