بازدید 104319

چگونه بنز و پورشه «استاندارد» نیستند و پراید هست؟ / پاسخ شگفت آور سازمان استاندارد به این سوال!

«این حرف‌ها چیه می‌زنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»؛ این جمله برشی است از ویدئوی بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالا‌ها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 16 November 2020
تابناک اجتماعیآیا ممکن است در دنیایی موازی، امثال بنز، پورشه و تویوتا از محصولات تولیدی خودروسازان کشورمان کم‌کیفیت‌تر باشند تا جایی که نتوانند نشان «استاندارد ملی ایران» را دریافت کنند؟ کمی در این باره تامل کنید و بعد ادامه مطلب را بخوانید!

به گزارش «تابناک»؛ اخیرا گزارشی در فضای مجازی در میان کاربران پرشمار ایرانی دست به دست می‌شود که گویی از همان دنیای موازی آمده که در ابتدا درباره‌اش سخن گفتیم! گزارشی که یک ویدئوی کوتاه به آن سنجاق شده که دیالوگی به شدت عجیب و دور از انتظار را در بر دارد!

مسئول: «استاندارد یک روز تو یک نامه نوشت که بنز، ‏ BMW، ‏پورشه، RAV۴ [یک مدل مشهور تویوتا]و سه چهار مدل دیگه عدم تطابق با استاندارد ملی دارن.»

رئیس کل دادگستری هرمزگان: «این حرف‌ها چیه می‌زنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»
 
تعداد بازدید : 15349

این فیلم و دیالوگ‌ها برشی است از بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالا‌ها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.

البته بحث خودرو و واردات آن بی نیاز از هرگونه شرح و بسطی است، چون بارها مطرح شده و آنقدر درباره اش سخن گفته اند که احتمالا تبدیل به ملکه ذهن بسیاری از ایرانیان شده است؛ اما عدم ترخیص خودرو‌های مشهور جهانی در گمرک‌های کشورمان به دلیل استاندارد نبودن این محصولات، مبحث جدیدی است که جای تامل دارد.

اما ماجرا چیست؟ آیا واقعا سازمان استاندارد کشورمان چنین اظهار نظر عجیبی درباره امثال بنز و پورشه داشته و آن‌ها را خارج از شمول تطابق با استاندارد ملی کشورمان دانسته یا اظهار نظر آن مقام مسئول در مقابل رئیس دادگستری استان، صرفا استقرایی نه چندان صحیح از یک نامه اداری است؟ اصلا سازمان استاندارد در این باره چه می‌گوید؟

بیایید پیش از هرگونه حدس و گمانی، یکراست به سراغ جواب سازمان استاندارد کشورمان برویم که البته رسانه‌ای نشده، اما نسخه از آن در اختیار «تابناک» قرار گرفته و حاوی نکات جالب توجه بسیاری از جمله پاسخ صریح به ادعای مطرح در آن ویدئو است. پاسخ به این که چگونه خودرو‌های روز جهان به اصطلاح استاندارد ایران را پاس نمی‌کنند؟!

«به استناد آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو...، خودرو‌های وارداتی باید نو باشند، از نظر استاندارد‌های ایمنی و کیفیت با استاندارد‌های اجباری کشور انطباق داشته باشند، ضمنا خودرو‌های وارداتی نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته باشد، حجم موتور آن‌ها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد و دارای نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در داخل کشور باشند.»

این بند نخست توضیحاتی است که رئیس سازمان استاندارد خطاب به دادستان کل کشور ارائه کرده است؛ توضیحات کلی در خصوص الزامات واردات خودرو به کشورمان که تنها یک بخش آن به سازمان استاندارد مرتبط است؛ تطابق این محصولات با استاندارد‌های اجباری خودرو در ایران و بخش‌های دیگر از جمله ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و ضرورت وجود نمایندگی در کشور، اساسا ارتباطی با استاندارد ندارند.

با این یادآوری، اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا آن مقام مسئول، ادعایی اشتباه و خلاف واقع مطرح کرده و دلیل دپوی خودرو‌های وارداتی در آن بندر، نه عدم تطابق آن‌ها با استاندارد ملی ایران که دلایل دیگر بوده است؟ رئیس سازمان استاندارد در نامه اش خطاب به حجت الاسلام منتظری به این سوال هم پاسخ داده است؛

«عمده خودرو‌هایی که در گمرکات اجرایی کشور دپو گردیده و تا کنون ترخیص نشده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته اند، دارای حداقل یکی از اشکالات: عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال می‌باشند. (اخذ گواهی صحه گذاری تایید نوع به معنای انطباق خودرو با استاندارد‌های اجباری اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد می‌باشد.)

لازم به یادآوری است که عمده این خودرو‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و بر اساس سفارش کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس تولید شده اند که اجازه تردد در معابر کشور‌های اتحادیه اروپا و همچنین ایران (با توجه به شرایط آب و هوایی) را ندارند. عدم تایید آن‌ها از سوی این سازمان به معنی کیفیت پایین آن‌ها نمی‌باشد بلکه با برخی از الزامات استاندارد‌های مربوطه انطباق ندارند.»

متوجه لپ کلام رئیس سازمان استاندارد شدید؟ عمده خودرو‌های بنز، بی ام دبلیو، پورشه، تویوتا و... که در انبار خاک می‌خورند و جا اشغال کرده‌اند، با استاندارد ایران تطابق ندارند چراکه به سفارش کشور‌های عربی و با توجه به شرایط آب و هوایی آن کشور‌ها (؟!) ساخته شده اند. مخلص کلام اینکه از دید استاندارد ایران، استاندارد نیستند!

اما آیا این اظهار نظر با آنچه آن مقام مسئول بیان کرده تفاوتی دارد؟ به راستی آیا خودروسازان جهانی محصولاتی برای عرضه به کشور‌های عربی تولید می‌کنند که از امثال پراید نیز کیفیت نازل تری دارد تا جایی که پراید، استاندارد ملی ایران را دریافت می‌کند، اما آن محصولات خارجی خیر؟!
 
البته از حق نباید گذشت که سازمان استاندارد بحق در مقابل واردات برخی محصولات کم کیفیت ایستاده و در اجرای قانون کوتاهی نکرده است. اقدامی که انتظار می‌رود دیگر نهاد‌های دخیل در واردات خودرو هم در دستور کار قرار دهند تا مبادا خودرو‌های ثبت سفارش نشده یا مستعمل یا با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و... به کشورمان وارد شوند و قانون به هر نحوی زیرپا گذاشته شود، اما این‌ها نافی آن سوال کلیدی نیست.
 
سوالی که سال هاست در کشورمان مطرح است و پاسخ داده نمی‌شود تا جایی که می‌بینیم در ذهن امثال مسئولان قضایی هم بی پاسخ مانده و مجال طرح پیدا می‌کند. سوالی که در نامه رئیس سازمان استاندارد به دادستان کل کشورمان هم به جای پاسخ داده شدن، بازتولید شده است؛ سوالی که «تابناک» آمادگی دارد پاسخش را منتشر نماید و از سازمان استاندارد در این خصوص دعوت می‌کند!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۳
پراید استانداردتره چون ظرف کمتر از ده سال قیمتش بیش از 20 برابر شد و اب هم از آب تکان نخورد
ولی قیمت بنز و اینا تاکنون اینجوری جهش پیدا کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
این داستان خودرو خیلی خوبه
شما میتونی به شهروندانت رفاه و امنیت بدی اما
نمیدی
چرا؟
چون زورت زیاده
..اسمشم میزاری حمایت از تولید
تابناکم که یه روز درمیون یه مطلب خودرویی میزنه مثلا بفکر مردمه
چند سااال اخه بیخیال شو بابا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
بنظرم واردات همه اقلام را آزاد کنند حتی بیمارستانهای خارجی و انبوه سازان خارجی و نانواهای خارجی

ببینیم کی میتونه تو این کشور کار کنه!!!!!!!!!
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خیلی ها نمی تونن ببینن مردم عادی هم ماشین خوب سوار میشن واسه همین به بهانه ارز و خیلی چیزهای مزخرف دیگه. جلوی واردات رو گرفتن تلاش میشه. که اختلاف طبقاتی از.
بین نره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
والا12:09 خدمتت ارظ کنم بلطف شما ایران صاحب ارزانترین نیروی کار جهان شده روزی 3 دلار!
شما نباش درهارو بازشه ببین ینفر بیکار میمونه
ما فقط خوبیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ما فقط راست میگیم
فقط حق با ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
دعوای زرگری ولاغیر
آب و هوای مناطق جنوبی کشور دقیقا مثل کشورهای عربی است گرم و خشک و در حاشیه خلیج فارس شرجی
ایشون درست میگن، استاندارد ایران رو نداره. و این ماشین های وارداتی، در تصادف همه سرنشینانش با کمتر صدمه، زنده میمانند و همچنین مصرف سوخت خوبی ندارند چه معنا داره ماشین هر صد کیلومتر کمتر از 5 لیتر مصرف کنه باید طبق استاندارد ایران، حداقل 10 لیتر مصرف کنه. و این همه آپشن های متعدد صاحب ماشین رو گیج میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوست عزیز مقررات واردات و صادارت هر کشور با هم متفاوت ا ست. مثلا حجم موتور عامل تاثی گذار مجوز در همه کشورها است.
ایشان مانند شما اطلاعات کافی و فن بیان ناقصی داشتند.
مونودم کسایی که مسخره میکنند توان خرید پراید را هم ندارند چطور در مورد واردات صحبت میکنند!!!!
البته دولت میتواند با دلار 70 ریالی به جنگ تولید داخل برود
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوست ناشناس فعلا که مسئولین خودرو ساز و حامیانشون دارن مردمو مسخره میکن با این آشغالایی که به اسم خودرو .دارن تولید میکنن و دوما به خیلیا دیگه نمیتونن همین خودروها رو بخرن چون خودرو سازی ما یه مشت رانت خوار و انحصار طلب هستند . و قیمت واقعی محصولاتشون زمانی مشخص میشه که صادرشون کنن ببینن چند میخرن ازشون .البته بعید میدونم کشوری حاضر بشه این قاتل ها رو وارد کنه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
یعنی کسی که توان خرید پراید نداره باید خفه خون بگیره، نظر جالبی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ناشناس 13:12:
خوب دقت کن: اطلاعات شما ناقص نیست ... از پایه غلطه... تفاوت در استاندارد کشورها مبنایی داره ...این مسئولی که میگه خودروهای دپو شده با کشورهای عربی منطبق هست، کی اومده خودروهای داخلی رو مطابق با اقلیم های مختلف ایران ارزیابی کنه. ایران کشور چهار فصله و تمام اقلیم ها رو داره. بخش پهناوری از کشور هم دارای اقلیم گرم و خشکه که مشابه کشورهای حاشیه خلیج فارس هست. اما در مورد اشکال دوم که ایرادگیرها توان خرید پراید رو ندارند اولا که از کجا میدونی که منتظر همون خودروها نیستند تا وارد بشه و بخرند... چطور فکر میکنی که همه فقیرند و با همین پیش فرض غلط حکم میدی... ثانیا فکر نمیکنی که دپوی خودروهای خارجی در گمرک، عوارض چند صد درصدی واردات اونها و انحصار مافیای داخلی خودرو باعث شده پراید 30 میلیونی بشه 100 میلیون که از توان خرید مردم خارج بشه؟ البتهمیدونم تو از کدوم گروه هستی ... همه اینها رو بهتر از بقیه میدونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
مردم ایران هر چه را مفت و ارزان به دست بیاورند مسخره میکنند. چون ارزشها خوب تعریف نشده است.
موندم مردمی که نمیتوانند از پس سرویس و بیمه خودرو شخصی شان بربیایند چگونه از واردات بی رویه حمایت میکنند. مجریان و خبرنگاران کم سوادی که نمیدانند منظور گوینده کیست. جالب است که عمدتا کسانی تند ترین و تیزترین نقدها را میکنند که در کارنامه زندگیشان هیچ کاری اعم از فکری و اجرایی نداشته اند. روی سکو ها نشسته اند و احتمالا افراد پرتوقع و کم کار... به درو دیوار فحش و نفرین میدهند شاید لقمه ای از آسمان ببارد
تا وقتی ملفیای خودرو ساز در کشور میخورد و میخوراند همین وضعیته و به بهانه های مختلف اجازه ورود خودرو های خارجی رو نمیدن تا اشغال های وطنی رو به گزاف بفروشن..
جای تاسف داره بجایی رسیدیم که مسئولین ما حتی در جواب حقیقتها نمیتوانن سکوت کنن
وقتی از این دست ادعاها و اظهار نظرهای خنده دار بین مسئولین و تصمیم گیران رواج داره!! تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل!!!!
دوشنبه ۲۶ ابان ساعت ۱۱:۱۵
دلار ۲۶۵۰۰
سکه ۱۲۵۰۰۰۰۰
تابناک چرا مارو اینقدر میخندونی
باید شجاعانه و محکم بگویند: به دلیل مشکلات ارزی کشور اجازه واردات خودروهای لوکس را به دلالان و واردکننده ها و آقازاده ها نمیدهند و این را هم برای توجیه عدم ترخیص نیاورند تا واردکننده های نامحترم خودروهای لوکس بدانند در شرایطی که عده ای از گشنگی در این کشور میمیرند، حق این ولخرجی ها را از جیب ملت ندارند. تمام.
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
دوست عزیز ما هم میدونم ارز کمه و شاید نشه بصورت مستقیم به وارداد ماشین اختصاص داد اما خیلی از صادر کنندگان که الان محصولشون رو صادر میکنن چون نمی تونن ارز بصورت اسکناس بیارن مجبورن بجاش یا یه کالای دیگه بیارن یا اینکه برن تو دبی و ترکیه ملک و املاک بگیرن و همونا گفتن که حاضرن به جای اون ارز ماشین وارد کنن و به این شکل ارز مازادی خارج نشه.. برای اونا هم سود دار مضافا به اینکه به محض ورود اولین ماشین خارجی مدل2020 بی ام و ی 2018 ی که الکی به 8 میلیارد رسیده میرسه به 2-3 میلیاردو به همین ترتیب یکی یکی از بالا میان پایین و دست اخر ماشین ایرانی هم مجبور به کاهش میشه و سودش به دست مردم میرسه ودلال ماشین ایرانی شرش از سر مردم کنده میشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0-1 برخورد نشود بهتر است.
تا وقتی که مردم یاد نگیرند که بدون اطلاعات کافی قضاوت نکنند و بدتر از آن قضاوتهایشان را نشر ندهند وضع همین است.
مشکل عمده این کشور فرهنگ و اخلاق هوچی گری است و تهمت و افترا.
منتظر باشید تا جواب بدن
شوخی تلخی است اما یک دلیل دارد استنانداردهای ما مختص خودمان است و ما خبری از استاندارد دنیا نداریم
خودرو وقتی تصادف میکنه باید یاتاقان توی لاین مخالف بیافته
سقف باید به اندازه یه کاغذ A4 جمع بشه
راننده باید کتلت بشه
وقتی هم منفجر میشه جوری بشه که بقیه بتونن خاموشش کنن نه این که داخلش کپسول اطفای حریق بذارن
اینا سوسول بازیه

غیر از این باشه اون خودرو استاندارد مطبوع ایران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ی جوکر داشتیم قدیما
میگفت یک قرون دادی میخوای جمیله هم برات برقصه!!!

آقای عزیز فکر میکنی تفاوت یک خودرو یک میلیاردی با 100 میلیونی در چیه ..
دلایل اختلاف قیمت چیه!!!!

شما فرق شیشلیک با فلافل رو میدونی !!!
خجالت خوب چیزی هست...
اداره کشور سواد و تخصص میخواد شما فرشته هم که باشی وقتی بلد نباشی همه چی رو نابود میکنی
همه چیز در یه کلمه خلاصه میشه
دروغ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خب ممکنه نو نباشند یا حجم موتورشون بالا باشه یا نمایندگی نداشته باشن.
با سلام خدمت تابناک عزیز
لطفا یک طرفه با قاضی نرید
نداشتن تائید نوع مساوی با نداشتن استاندارد نیست. تائید نوع یعنی اینکه اون خودرو خاص با مشخصه های خاص دارای انطباق با استاندارد، خدمات پس از فروش به منظور کمک به خریدار جهت تامین قطعات و گارانتی محصولات باشه. این به معنی عدم استاندارد بودن نیست.
و نکته دوم در مورد ثبت سفارش کشورهای عربی هم کاملا درسته. با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم این کشورها چراغ مه شکن در این کشور ها الزام نیست. در نتیجه خودروهای اون زمان که day light نداشتن، فاقد مه شکن هم بودن. در حالی که نیمه شمالی و غربی کشور ما اغلب سال درگیر برف، بوران و مه .
اون موقع می اومید و ایراد می گرفتید چرا همچنین خودرویی وارد شده.
لطفا منصفانه نقد کنید.
تائید نوع برابر با استاندارد داشتن یا نداشتن نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
جنوب ایران شرایطی دقیقا مطابق با شرایط عربستان دارد . در یک ماشین در عربستان قابل انتقال به اروپا توسط صاحب ماشین است . مافیای خودرو نباشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
کروکدیل بندر، گیر شما فقط سر ۲ تا دونه چراغه؟ واردشون کنید و به قیمت پراید بدین دست ملت، خودشون ۱۰ تا از اون لامپها نصب می کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
مشخصه از دور یه چیزی تحت عنوان type approval شنیدی ولی درکی از این مفاهیم فنی نداری...وجود و یا عدم وجود مه شکن تاثیری در تایید نوع نداره پسر خوب...مجبور نیستی اظهار نظر کنی وقتی تو باغ نیستی...
کروکودیل بند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ناشناس 15:34 شما که تو باغی اظهار نظر کن
مافیای خودرو شدید با هر زوری می خواید ماشین ترخیص کنید
نمی رید سراغ اش تا بره اموال تملیکی، بعد فشار می ارید تا ترخیص بشه، ضرر هم نمی کنیدکه
دو سال پیش یل دلار 3000 تومنی اوردید الان با دلار 30000 تومنی می فروشید
ماشین پنج ساله داره خاک میخوره حالا داری میگی استاندارد نیست؟
دلیل اصلی انبار کردن کالاها در گمرک به مدت 6 ماه یعنی جنایت علیه بشریت این بود که میخواستن بعد از پیروزی ترامپ اونا رو با دلار 50 هزار تومانی بفروشن با انتخاب بایدن یک باره همه ترخیص شدن
خودروهای چینی استاندارد هستند!!!
عاملان چین و روسیه در دستگاهها و در تمام سطوح کشور نفوذ کرده اند و نمیذارن ایران پیشرفت کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
واردات خودرو شده پیشرفت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
نه نصف شدن سالی 20 هزار ادم تو جاده پیشرفته
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
چون مونتاژ فرغون های دهه هشتاد فرانسه شده پیشرفت اونم تو چهل سال ،پس واردات خودرو در اصل پیشرفته .
دورغ نگفتن
برای مردم عادی استاندارد نیست , استاندارد ماشین برای مردم عادی همین ارابه های داخلی هست
دورغ نگفتن
برای مردم عادی استاندارد نیست , استاندارد ماشین برای مردم عادی همین ارابه های داخلی هست
در پی این اقدام بخردانه سازمان استاندارد ریاست محترم غولهای بزرگ خودروسازی اروپا اعلام کردند زین پس هدف اصلی آنها اخذ گواهی استاندارد سازمان ملی ایران است و بعد از این تمام تولیدات خود را متوقف خواهند کرد تا این استاندارد دریافت شوند حتی در اظهار نظری اعلام شد این دو غول بزرگ در حال رایزنی با دوشرکت ایرانی جهت کمک هستند
من با 206 ساخت داخل ایران رفتم شمال ساعتش به دلیل رطوبت محیط از کار افتاد. استاندارد کجا بود آقا!! احتمالا میشه گفت که جاده های ما واسه ماشین های لوکس خارجی استاندارد نیستند. یا ذهن مردم بیچاره ی ما واسه دیدن این ماشین ها استاندارد سازی نشده.
پاسخ مثل روز روشنه... مافیای خودرو که همه هم از وجودش آگاهیم ولی هیچ عزمی برای برخورد باهاش نیست یل بهتره بگم عده ای اجازه برخورد باهاش رو نمیدن. هر کسی هم پا پیش میگذاره تا انحصار رو از این بازار بیمار و فاسد برداره تا رقابتی بشه و کیفیت ها بالا بره و قیمت ها پایین بیاد فورا میگن اشتغال هزاران نفر به صنعت خودرو ایران گره خورده! اما نمیگن از این طرف هم جان و مال مردم هم به این آشغالهای ساخت داخل که هیچ همتی برای ارتقای کیفیتشون نیست هم گره خورده و آقایون انحصار طلب به خاطر سودهای آنچنانی از بدترین و بی کیفیت ترین قطعات استفاده می کنند و طرح ها و تکنولوژی هم که گفتن نداره حداقل مربوط به 20 سال پیش هست!
اگر مؤسسه استاندارد ایران اینقدر فشل و ناکارآمد است چگونه بر محصولات غذایی و پوشاک و... نظارت میکند و چرا باید مردم به آن اعتماد کنند؟ خجالت اور است که اینقدر این مردم را تحت فشار قرار میدهند خودروسازها چنان بر کل کشور مسلط شده اند که فکر کنم همه مقامات و مسئولان را آنها عزل و نصب میکنند و برایشان تکلیف تعیین میکنند!
خب منظورش اینه که چون بنز و پورشه رو طبقه ثروتمند جامعه و آقایان و آقا زاده ها سوار میشن، پس استانداردهاش سختگیرانه است. ولی پراید که (البته دیگه الان نه، بلکه سابقا) ماشین ضعفا بوده و نیازی به هیچ استانداردی نداره!!
رزومه کاری خودم رو به چندین شرکت فرستادم، من رو رد کردن. تماس گرفتم، پرسیدم چرا منو رد کردید، گفتن استاندارد ما رو پاس نکردید. گفتم یعنی چی؟
گفتن، رزومه شما فراتر از حد انتظار ماست و سقف استاندارد ما رو رد کرده..............
مردم از خنده ...............................
اجازه گفتن حرف راست را ندارند.
اولین محدودیت حجم 2500سی سی موتور است که توسط گمرک و استاندارد وضع نشده است.انها هم قبولش ندارند ولی باید اجرایش کنند.
دومی که مهمتراست ولی قانونی هم ندارد و کسی هم نباید به ان اعتراض کند و توسط نیروی انتظامی اعمال میشود:
ماشینهای ساخت یا سفارش امریکا(که این یکی معنای خیلی گسترده دارد)یا خریداری شده به واسطه امریکا.اجازه شماره شدن و در نتیجه ترخیص از گمرک را ندارند.
در این مورد اخری چون مستند قانونی بجز نظر شفاهی مسولین ارشد راندارد.در مکاتبات اداری به همان عدم استاندارد اشاره میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
از نظر فنی ثابت شده خودرو های با حجم موتور بالا طول عمر بیشتر و استهلاک کمتری دارند. هرچه حجم موتور کوچکتر یعنی ماشین نمی تواند به پانصد هزار کیلومتر برسد و نیاز به تعمیرات اساسی پیدا می کند. ولی ماشی های با حجم موتور پنج لیتر حداقل یک میلیون کیلومتر طول عمر مفید دارند
همانطور که در غرب دمکراسی نیست ولی در ایران هست!!! همانطور که در آمریکا امنیت نیست ولی در ایران هست!!!!!! همانطور که اقتصاد آمریکا در حال ورشکستگی است و اقتصاد ایران هر روزش بهتر از دیروز!!!!! پس به همین دلائل پراید استاندارد است و بنز استاندارد نیست.
استاندارد نیست چون مثل پراید آدم نمی کشه ! مهلول و افلیج نمی کنه !
خوب اگر بنز وپورشه همپای پراید بودند انها هم میتوانستند با قیمت دلبخواهی ویک سال در نوبت پیش فروش کنند
قانون قانون است و باید اجرا بشود
خوب مشغولمون کردن به چیزهایی که در کشورهای دیگه جزو بدیحیات و حقوق اولیه ست .
یه روز گوجه یه روز مرغ یه روز ماشین یه روز کرونا یه روز هزار کوفت و زهرمار .
به این میگن سیاست گرداندن مملکت بدون هیچگونه تعهدی و با سیاستهای دلخواه .
خلایق هرچی لایق
اگر خودرویی دارای تاییدیه ها باشد هیچکس نمی تواند جلوی واردات آن را بگیرد همانطور بقیه خودروهای بنز و پورشه وارد شده است متاسفانه بعضی واردکننده های سودجو خودروهایی را وارد می کنند که قطعات آنها جایگزین شده یا ایمارک ندارند- چراغ مه شکن ندارند - کمربند بدون ایمارگ دارند یا مصرف سوخت آنها یورو 2 و یورو 3 است به هر دلیل مشکلاتی دارند و حداقل 10 هزار دلار قیمت آنها کمتر از قیمت های دارای تاییدیه هستند و پس از 3 ماه که خودرو در گمرک می ماند در اختیار اموال تملیکی قرار می گیرد و پس از آن اولین خریدار همین اشخاص هستند که می خواهند با دور زدن مقررات سوء استفاده کنند .
در ابتدای کلیپ اعلام می شود بازدید دادستان جهت بررسی نحوه ترخیص کالاهای اساسی است ولی بحث سر پورشه و بنز می شود و مافیای واردات خودرو اجازه نمی دهد به مشکل کالاهای اساسی رسیدگی شود سریع افکار را میبرد سمت بنز و پورشه های خودش
بله برخی خودرو ها الزامات استاندارد ایران را ندارند مثلا استاندارد ایران چراغ مه شکن عقب را از سالی اجباری نموده در حالیکه ال 90 فاقد آن بود لذا یکی از دو چراغ های دنده عقب را به کاربری مه شکن تبدیل نمودند و از برخی موارد دیگر کسب یا رعایت استاندارد یورو 4 یا پنج ؛
این دقیقا معنای بروکراسی هست! چنان در تنگنای مقررات دست و پاگیر قرار میده شما رو که پورشه و بنز و بی ام و که تولید 20 سال پیشش بلاشک ارجحیت داره به بهترین تولیدات داخل میشه غیر استاندارد!!!
بعنوان یک کارشناس شاغل در سازمان استاندارد عرض میکنم که این سازمان تعطیل ترین دستگاه اجرایی کشور است
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان هست.. تعطیلی این سازمان به ظاهر استانداردو مردم دارن با گوشت و پوستشون لمس میکنن
بعنوان یک کارشناس شاغل در سازمان استاندارد عرض میکنم که این سازمان تعطیل ترین دستگاه اجرایی کشور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
مگه بقیه سازمانها و دستگاه ها بازن؟همه دور هم داریم کارنمایی میکنیم و گرنه نبودمون بهتر از بودنمونه
راست میگن استاندارد واقعی پرایده چون 30 ساله به همون شکل داره تولید میشه ولی متاسفانه بنز تویوتا و بی ام دبلیو هر سال طرح هاشون رو عوض میکنن چون هر طرحی که میدن بعد 2 سال میفهمن استاندارد نیست و دوباره یه طرح دیگه!و به دروغ اسمشو گزاشتن خلاقیت!!
اگر یه روزی سایت تابناک راجعه به جراحی مغز یک شخصی مطلب بنویسد باز همین کامنت نویسندگان اظهار نظر خواهند کرد! اخه ما را شده است که در مورد هرچیزی نظر میدهیم و طوری بیان میکنیم که فقط نظر ما درست است. موضوع استاندارد موضوع سهل و اسانی نیست که هر غیر متخصصی نظر دهد لذا در این مورد توضیح موسسه استاندارد میتواند رفع ابهام کند
والا اسلامی و خدا پیغمبریش رو بخواین راست گفته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دقیقا میشه اشاره کنن ماشین هایی که برای اعراب حاشیه خلیج فارس تولید میشه چه استانداردهایی داره که در اروپا و ایران غیر استاندارد محسوب میشن؟؟مثلا میشه در مورد اختلاف کره ای ها و زاپنی ها و آلمانی های زیر 2500 سی سی سفارش اونجا با سفارش ایران یه توضیحی بدن ما بیشتر متوجه شیم؟؟
متاسفانه خودروسازهای داخلی هم مقدار زیادی قطعات وارداتی است و ارز خارج می شود همچنین موارد اولیه ارز آور در این لگن ها استفاده می شود. جان مردم و هزینه بالای نگهداری ماشین ایرانی از جیب مردم است.
می توان در شرایط منصفانه و با گمرکی مناسب اقدام به واردات خودرو به صورت شفاف و غیررانتی شود تا هم جان مردم هم مال مردم حفظ شود و آهن و موارد اولیه استفاده شده در این ماشین های نو فرسوده داخلی صادر شود نه اینکه فقط خودرو چینی وارد شود آیا این رانت نیست
وقتی خودرو سازها از جیب خریدار خودرو، سهامدار شرکت خودرویی، مردم عادی که سهمی از منابع بانکی دارند (وام های کلان اخذ شده)، یارانه ها و سوبسیدهای داخلی در آب و برق و ... همه برمی دارند و باز زیان دارند، چه لزومی دارد تولید کنند؟
متاسفانه خودروسازهای داخلی هم مقدار زیادی قطعات وارداتی است و ارز خارج می شود همچنین موارد اولیه ارز آور در این لگن ها استفاده می شود. جان مردم و هزینه بالای نگهداری ماشین ایرانی از جیب مردم است.
می توان در شرایط منصفانه و با گمرکی مناسب اقدام به واردات خودرو به صورت شفاف و غیررانتی شود تا هم جان مردم هم مال مردم حفظ شود و آهن و موارد اولیه استفاده شده در این ماشین های نو فرسوده داخلی صادر شود نه اینکه فقط خودرو چینی وارد شود آیا این رانت نیست
وقتی خودرو سازها از جیب خریدار خودرو، سهامدار شرکت خودرویی، مردم عادی که سهمی از منابع بانکی دارند (وام های کلان اخذ شده)، یارانه ها و سوبسیدهای داخلی در آب و برق و ... همه برمی دارند و باز زیان دارند، چه لزومی دارد تولید کنند؟
دادستان محترم مشكل عموم مردم ترخيص خودروهاي ميلياردي نيست مشكل برنج و روغن و مواد اوليه است متاسفانه اصل مطلب از تسهيل ترخيص فراموش شده است پيگيري هاي مسئولين محترم و رسانا ها باز كمك به چند درصد اندك ثروتمندان است كه مدل پورشه خود را عوض كنند با توجه به كمود ارز ايا بايد كالاهاي لوكس وارد شود !
دادستان محترم مشكل عموم مردم ترخيص خودروهاي ميلياردي نيست مشكل برنج و روغن و مواد اوليه است متاسفانه اصل مطلب از تسهيل ترخيص فراموش شده است پيگيري هاي مسئولين محترم و رسانا ها باز كمك به چند درصد اندك ثروتمندان است كه مدل پورشه خود را عوض كنند با توجه به كمود ارز ايا بايد كالاهاي لوكس وارد شود !
لطفا به گفته های ایشان دقت کنید ، گفته اند استاندارد ملی ما . نگفته استاندارد جهانی یا ...
استاندارد ملی ...
من بنز بی ام و را نمیدانم ولی پدر بزرگ من یک تویوتا کروان مدل سال ۱۹۹۰ میلادی دارد تکرار میکنم ۱۹۹۰ یعنی حدود ۳۰ سال پیش فکر کنم بیش از ۱ میلیون کیلومتر هم راه رفته است.البته با دقت هم نگهداری شده است. برای تعویض طبق جلو برده بودمش تعمیرگاه. داغی طبق که روی زمین را از سر کنجکاوی شروع به وارسی کردم. مکانیک اتفاقا پیرمردی بود با پتک رینگ صاف کردن چندین با روی اش کوبید پتک کج شد که طبق تکان نخورد.تصور کنید یکی از این ضربه ها به جلوبندی یکی از ماشینهای تولید داخل بخورد تمامش می ریزد زمین. تازه فن آوری ۳۰ سال قبل! اینقدر گردن کلفت محکم بود. حالا باز بگویید  با استاندارد ملی مطابقت ندارد
مملکتی که زه در ماشین توش آپشن محسوب میشه بایدم اداره استانداردش این حرف های بی معنی و چرت رو بزنه!
از کوزه همان تراود که در اوست!
من حاضرم هیچ خودروی ایرانی نخرم ولی یکی از همین خودروهای غیر استاندارد را داشته باشم !!!!
تو رو خدا !!!!! بدین به من !!!!
آخه مشخص نیست چرا مسئولین و پولدارها و همین رئیس و روسا ی استاندارد که میگن استاندارد نیست چرا از همین خودرهای غیر استاندارد خارجی سوار میشن بنازم به این شهامت !!!!
خدا خیرشون بده چقدر به فکر ملت هستند تا ملت خودروی غیر استاندارد سوار نشن !!
من حاضرم هیچ خودروی ایرانی نخرم ولی یکی از همین خودروهای غیر استاندارد را داشته باشم !!!!
تو رو خدا !!!!! بدین به من !!!!
آخه مشخص نیست چرا مسئولین و پولدارها و همین رئیس و روسا ی استاندارد که میگن استاندارد نیست چرا از همین خودرهای غیر استاندارد خارجی سوار میشن بنازم به این شهامت !!!!
خدا خیرشون بده چقدر به فکر ملت هستند تا ملت خودروی غیر استاندارد سوار نشن !!
من حاضرم هیچ خودروی ایرانی نخرم ولی یکی از همین خودروهای غیر استاندارد را داشته باشم !!!!
تو رو خدا !!!!! بدین به من !!!!
آخه مشخص نیست چرا مسئولین و پولدارها و همین رئیس و روسا ی استاندارد که میگن استاندارد نیست چرا از همین خودرهای غیر استاندارد خارجی سوار میشن بنازم به این شهامت !!!!
خدا خیرشون بده چقدر به فکر ملت هستند تا ملت خودروی غیر استاندارد سوار نشن !!
باسلام .اینها معتقدندهرچه دارند از دنیا سر است.رو..را.از.رو.بردند
استاندارد این واژه را قبلاً جایی شنیدم نمیدانم کجا ولی اگه اجرا بشه چیز خوبیه چون اون موقع همه مسعولان و دار ودسته آنها باید طبق استاندارد ایران برن چون عربن و با استانداردهای ما جور در نمیان
حالا باید دید این وسط حق و حقوق کی داده نشده که اینجوری پیچوندنشون
همش حرفها و اظهارنظرهای خفیف و ژورنالیستی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر