بازدید 27050

خلبان مقصر با دستور وزیر بازنشسته شد

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی خلبان را مقصر سانحه خروج هواپیمای بوئینگ کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر معرفی و اعلام کرد: خلبان پرواز با دستور وزیر راه بازنشسته شد.
کد خبر: ۱۰۰۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ 02 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم: گزارش دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به شرح زیر است؛

« در پی وقوع سانحه مورخ 98/11/7 هواپیمای MD83 شرکت هواپیمایی کاسپین به هنگام فرود در فرودگاه بندر ماهشهر، اقدامات لازم جهت بررسی سانحه برابر با آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوائی مصوب هیئت محترم دولت انجام شده و براساس الزام ضمیمه شماره 19 پیمان شیکاگو ، بدینوسیله خلاصه ای از گزارش سانحه به زبان فارسی و همچنین گزارش نهایی بررسی سانحه به زبان انگلیسی جهت اهداف پیشگیرانه و ارتقای ایمنی پروازها بطور عمومی در تارنمای سازمان منتشر شود.

شرح مختصر سانحه:

پرواز برنامه ریزی تجاری شماره 0190 مورخ 98/11/7 شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ MD83 به علامت ثبت EP-CPZ ، در ساعت 06:35 به وقت محلی از تهران به فرودگاه ماهشهر برنامه ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی های پرواز ، این هواپیما با 190 مسافر و 1 خدمه پروازی در ساعت 06:42 دقیقه به وقت محلی از باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود 50دقیقه پرواز و اوج گری تا ارتفاع 90 هزار پایی ، آماده فرود در باند 19 فرودگاه ماهشهر می شود.

در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت 07:36 به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی(ره) در فاصله حدود 166 متری باند متوقف شده است.

تمامی 166 سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است. فقط به دو نفرسرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده اند.

یافته های سانحه:

پس از انجام تحقیقات متعدد و تحلیل اطلاعات بدست آمده و بازخوانی دستگاههای ثبت وضبط اطلاعات پروازی هواپیما در تهران ، یافته های ذیل در نتیجه گیری سانحه مشاهده شده که در انتها منجر به خطای خلبان پرواز مبنی بر فرود نامناسب در باند فرودگاه شده است:

*تغییر در برنامه پروازی خدمه پروازی توسط شرکت کاسپین در آخرین ساعات قبل از Pick Up به وجود آمده و اطلاع رسانی غیرموثر در خصوص تغییرات اعمال شده در برنامه پروازی و تغییر مقصد در انتها موجب تاخیر کمک خلبان در واحد دیسپچ شده و خدمه پروازی توجیه کافی قبل از پرواز نداشته اند.

*پذیرش مخاطره در خصوص حمل سوخت بیشتر توسط خلبان و دیسپچر بر خلاف سیاست شرکت انجام پذیرفته که خود باعث زیاد شدن سرعت لازم برای فرود شده است.

*سامانه پایش اطلاعات پروازهای شرکت هواپیمایی کاسپین FDM موفق به شناسایی رفتار مخاطره آمیز خلبان در خلال پروازها نگردیده است.

*توافق نامه بین مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه اهواز در خصوص پروازهای ورودی به فرودگاه ماهشهر اجرا نشده و علاوه بر خبردار نشدن فرودگاه اهواز از پرواز فوق ، کنترلر مرکز کنترل فضای کشور ، پرواز را در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع توافق شده(حداقل مسیر) تحویل فرودگاه ماهشهر داده است. مدیریت ضعیف ترافیک هوایی توسط کنترلر رادار مرکز کنترل پرواز مشهود است.

*پس از رسیدن پرواز به نزدیکی فرودگاه ، خلبان طرح ورودی پیشنهادی برای باند 31 از طریق GODMO 1E را نپذیرفته و تصمیم برای فرود در باند 13 از طریق GODMO 1F گرفته که همزمانی شرایط باد پشت (Tailwind) برای هواپیما ، سرعت ملزوم اضافی باتوجه به وزن آن و ارتفاع زیاد باعث گردیده تا سرعت فرود از مقدار تعیین شده 190 نات به 101 نات افزایش یافته که باعث از دست رفتن دو سوم طول باند می گردد.

*ضعف مدیریت کابین خلبانان( CRM ) و رعایت نشدن رویه عملیاتی هواپیما SOP در مرحله آخر پرواز باعث شده که انصراف از فرود انجام نشده و در انتها عملیات فرود نامتعارف با چرخ جلو بر روی باند انجام شود که در انتها بدلیل کم آوردن طول باند ، هواپیما دچار سانحه شده است.

*محصور بودن فرودگاه ما بین یک جاده و خطوط انتقال برق صنایع پتروشیمی باعث رعایت نشدن مفاد

*نامه دولت درخصوص احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه های غیرنظامی شده است.

باتوجه به اینکه وجود عامل انسانی خطای خلبان مبنی بر تصمیم گیری های مخاطره آمیز برای فرود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر بعنوان علت اصلی وقوع سانحه شناخته شده است ، با توجه به رهنمون مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به منظور انجام اقدمات پیشگیرانه ، شرکت هواپیمایی کاسپین همکاری خود را با خلبان با سن 64 سال به اتمام رسانده و آموزش‌های لازم را جهت بازگشت کمک خلبان به فعالیت پروازی مجدد انجام نمود.

امید است تا با انجام پیشنهادات ایمنی مندرج در انتهای گزارش بررسی سانحه توسط نهادهای ذیربط ، از وقوع سوانح و حوادث مشابه پیشگیری گردد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
به نظر این گزارش غلط های زیادی دارد:
1- تعداد مسافر 190 درج شده و در جایی دیگر گفته شده تمامی 166 سرنشین در سلامت کامل تخلیه شدند.
2- تعداد خدمه 1 نفر نوشته شده که اشتباه است
3- ارتفاع 90 هزار پا درج شده که اشتباه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
افزایش سرعت از ۱۹۰ نات به ۱۶۰ نات افزایش یافته در حالی که باید کاهش یافته باش
در هر صورت اعداد و ارقام و آمار در مملکت ما مفهوم درستی ندارن سن خلبان هم احتمالا بجای ۶۴ سال ۴۶ سال بوده
هواپیماهای ما در اصل تابوت های پرنده هستن که با معجزه و رشادت و مهارت خلبانان هدایت میشن. در پرواز یاسوج هم ناجوانمردانه اول خلبان را مقصر داستن و بعدن معلوم شد و بود که مشکل اصلی از کار افنادن سیستمهای هواپیما بوده. چه بسا اگر همین هواپیمای اکراینی هم که معلوم شد با موشک ساقط شده یک هواپیمای داخلی بود از همین دست داستانها سرهم می بافتن و در نهایت خلبان را مقصر قلمداد میکردن.
من صافکار اشنا دارم که هواپیما رو بی رنگ در می اره که هیچ کسی متوجه نشود !!
90 هزار پا؟مگر میخواسته از جو خارج بشه؟افزایش سرعت از 190 نات به 101 نات؟این چه جور متنی هست که گنگ و ابهام امیزه؟
مطمئن هستید که این گزارش در زمان سلامت عقلی نویسنده نگاشته شده است؟
190 مسافر آنوقت فقط یک خدمه؟؟؟
190 مسافر و یک خدمه!! آنوقت تمام سرنشینان 166 نفر بوده اند؟؟؟؟
هواپیما تا ارتفاع 90 هزار پایی اوج گرفته ؟؟؟؟ !!!!
اصلا می دانید 90 هزار پا یعنی چقدر؟؟؟؟؟
اصلا گذشته از اینها حال و احوال خودتون خوبه؟؟؟؟
الان هواپیماهای خطوط هوایی ایرانی رو سوار شدن خیلی خطرناکه، هم هواپیما ها قدیمی هستن هم قطعات نمیتونن بخرن
من بارها از خلبانان شنیدم که انها را مجبور به پرواز در شرایط غیر استاندارد می کنندشرکت هواپیمایی فلان نماینده فلان وزیر فلان استاندار و ..... وگرنه خلبان انهم باتجربه حاضر به کمترین ریسکی نیست
.....تا سرعت فرود از مقدار تعیین شده 190 نات به 101 نات افزایش یافته ....... ؟از چه زمانی معنی رسیدن سرعت190 به 101 نات افزایش سرعت تلقی میشه؟
از بس به اصطلاح "کارشناسان" سازمان هواپیمایی بی سوادن!
این گزارش چقدر ایراد دارد، ارتفاع پروازی 90000 پا برای هواپیمای مسافربری نامعقول است. تعداد خدمه یک نفر برای هواپیمای مسافری با ۱۹۰ مسافر غیر ممکن است چون خدمه شامل خلبان، کمک خلبان و چند مهماندار می شود. سرعت از 190 نات به 110 نات افزایش یافته یعنی چه؟
خلبان 64 ساله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
یا ابالفضل
همکار ما سواراین پرواز بود میگفت هم احساس کردیم حین مشستن سرعت زیادتر ازهمیشه بود هم مثل همه پروازها هواپیما انگار از اول باند ننشست و مقداری از باند روازدست داده بود
90 هزار پا؟یا 9000 هزار پا بوده یا هواپیما قرار بوده از جو خارج بشه.بعد هم اشتباهات تاپی زیاد داره/اینطوری بررسی میکنند همیشه؟البته وقتی قراره از اول خلبان مقصر باشه متن تایپ شده خیلی مهم نیست):
پس اون کسی هم‌که اشتباها هواپیما اکراینی را زد بازنشسته بشه نه یه خلبانی که با جرات در این هواپیماهای قدیمی خلبانی می کنند
خواهشا تاکید کنید که دیگه گزارش نهایی رو جهت پیشگیری بعدی به زبان انگلیسی نفرستن برای ایکاوو آخه هواپیمای مسافربری که 90هزار پا ارتفاع میگیره دیگه در حوزه استحفاظی ایکاوو نیست مربوط به سازمان فضانوردی ناسا میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل