بازدید 14264
۱

خداداد:با فاجعه ویلموتس فوتبال را زیر سوال بردند

حدود ۲۰ سال است که همین آقایان در رأس کار قرار دارند و بمب اتم هم نتوانست آنها را تکان بدهد. شما هرچقدر هم که می‌زدید، آنها از جایشان تکان نمی‌خوردند و فقط از میزی به میز دیگر منتقل می‌شدند، آن‌هم به‌واسطه قوانینی که خودشان وضع کرده‌اند. این قوانین یعنی فقط خودمان باشیم و کس دیگری نباشد.
کد خبر: ۹۹۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 23 August 2020

 
 
به گزارش تابناک به نقل از فرهیختگان، حواشی مربوط به شکایت ویلموتس و محکومیت فدراسیون به پرداخت غرامتی سنگین همچنان ادامه دارد. مهدی تاج در یک گفت‌وگو سعی کرد تقصیر‌های این اتفاق را متوجه دیگران کرده و عواقب آن را از گردنش به‌نوعی باز کند، این درحالی است که تاج به‌شخصه راهی بلژیک شد و بعد از امضای قرارداد با ویلموتس از آن به‌عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرد، اما حالا که این شکست مفتضحانه به‌بار آمده، به‌نظر می‌رسد خودش هم باید تبعات آن را بپذیرد. ستاره پیشین فوتبال ایران هم معتقد است وقتی آقایان ادعای استقلال دارند و کسی نمی‌تواند در کارشان دخالت کند، پس حالا هم باید به‌صورت مستقل پاسخگوی این قضیه و این شکست باشند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با خداداد عزیزی را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا از مصاحبه تاج آغاز کنیم که سعی کرد به‌نوعی خودش را پشت برخی‌ها پنهان کند. او حتی عنوان کرده وقتی قراردادی مثل کی‌روش خوب از آب درمی‌آید، حالا یکی هم مثل ویلموتس قراردادش اینطوری شده است!

 

اول اینکه باید عنوان کنم این پولی که به امثال مربیانی مثل ویلموتس که سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران می‌شوند می‌دهیم، به‌گفته خودشان پول مردم و برای بیت‌المال است. پس اگر قرار است جریمه بدهیم، پول مردم را می‌دهیم و از جیب‌مان هزینه‌ای نمی‌دهیم. اگر با یکی مثل کی‌روش قرارداد می‌بندیم که او کارآیی دارد و دوبار تیم‌ملی ایران را به جام جهانی می‌برد و یا هر کار خوب دیگری انجام می‌دهد، این انجام وظیفه است و هرگز نباید آن را پتک کرده و روی سر بقیه بکوبیم که ما قراردادهای خوبی بسته‌ایم، خب این وظیفه است و باعث افتخار هم نیست. از بین این همه گزینه شما‌ها می‌شوید رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون که کار خوب و مفید برای فوتبال ایران انجام دهید. بنابراین ابتدا اجازه بدهید این موضوع را عنوان کنم که ازنظر من مردود است که بخواهیم کی‌روش را چماق کرده و بر سر مردم بکوبیم که ما به‌وسیله او این کار را کردیم. اگر اینطور بود خب کی‌روش را نگه می‌داشتید. حتی اگر همه ایران هم مخالفت می‌کردند، شما که به‌اعتقاد خودتان با کی‌روش کار خوب انجام داده بودید را نگه می‌داشتید.

درخصوص ویلموتس و پولی که باید به او پرداخت کنیم چه صحبتی دارید؟

در این مورد تازه من دیشب متوجه شدم که یکسری آقایان از رشته‌های ورزشی دیگر هم ناراحت هستند که چرا چنین اتفاقی افتاده و مثلا اینطور اظهارنظر می‌کردند که این پول را باید به آنها می‌دادند و یا اگر به من می‌دادند فلان کار را می‌کردم و این صحبت‌ها. برایم جالب بود که آقایان با این قرارداد بستن‌شان باعث شدند کلا فوتبال زیر سوال برود. اینکه در فوتبال پول زیاد است، نمی‌دانم چرا یک‌سری از آقایان دیگر را ناراحت می‌کند. در هرصورت فوتبال ورزش اول و پربیننده‌ترین ورزش دنیا است و بزرگ‌ترین بیزینس ورزشی به‌شمار می‌رود. نمی‌دانم چرا تا یک اتفاقی می‌افتد همه به فوتبال حمله می‌کنند. می‌خواهم بگویم این اتفاقی که افتاده، یک فاجعه بوده است، اما اگر یک نفر یا یک مجموعه در فدراسیون فوتبال این فاجعه را به‌بار می‌آورد، دلیل نمی‌شود همه فوتبال زیر سوال برود، اگرچه این آقایان همه فوتبال را زیر سوال بردند.

تمام ایرادات در این خصوص را به فدراسیون فوتبال وارد می‌دانید؟

بله، چرا که نه؟ به‌نظر من تنها جایی که باید در این خصوص پاسخگو باشد، فدراسیون فوتبال است و همان آقایانی که این قرارداد را بستند، باید همان‌ها هم پاسخگو باشند.

البته یک عده می‌گویند باید جرایم فیفا را همین آقایان از جیب پرداخت کنند.

به‌نظر من این اتفاق نخواهد افتاد، چون سالیان سال است که در فوتبال ما یک‌سری آدم می‌آیند و هرکاری دل‌شان می‌خواهد می‌کنند. یک‌سری قوانین و قواعد برای خودشان وضع می‌کنند که به نفع خودشان است و به‌طور مثال حتما می‌دانید که حدود ۲۰ سال است که همین آقایان در رأس کار قرار دارند و بمب اتم هم نتوانست آنها را تکان بدهد. شما هرچقدر هم که می‌زدید، آنها از جایشان تکان نمی‌خوردند و فقط از میزی به میز دیگر منتقل می‌شدند، آن‌هم به‌واسطه قوانینی که خودشان وضع کرده‌اند. این قوانین یعنی فقط خودمان باشیم و کس دیگری نباشد. در این بین آقایان فوتبالیست هم نمی‌توانند کاندید ریاست فدراسیون شوند، چون مدیریت نکرده‌اند. درواقع انواع و اقسام قوانین را می‌گذارند که فقط خودشان بتوانند همه‌کاره باشند. مثلا روسای هیات‌ها رای بدهند، چون خودشان آنها را عزل و نصب می‌کنند و به همین دلیل طبیعتا به خودشان هم رای می‌دهند. آنها از تنها کسانی که ترس دارند فوتبالیست‌ها هستند، به‌خاطر همین یک‌سری قوانین مسخره و من‌درآوردی گذاشته‌اند. الان هم خود آقایانی که این قرارداد را بسته‌اند، باید پاسخگو باشند که متاسفانه پاسخگو نیستند.

در عین حال اینکه پاسخگو نیستند سایرین را هم بی‌کفایت معرفی می‌کنند. مثلا تاج گفته است بی‌کفایت صداوسیما است که یک برنامه با دو سه میلیون بیننده را به جایی رسانده که 300-200 هزار نفر آن را تماشا می‌کنند.

بعضی مواقع آدم‌ها وقتی می‌خواهند از یک چیزی فرار کنند سعی می‌کنند چیزی را مطرح کنند که افکار عمومی را به این وسیله منحرف کنند. اینکه یک‌سری خودشان را به برنامه ۹۰ می‌چسبانند، نهایت ضعف آنهاست، این درحالی است که قرارداد ویلموتس اصلا ربطی به برنامه نود و صداوسیما ندارد. شما یک قراردادی بسته‌اید، طرف ۸ ماه بوده و می‌خواهد ۱۷۰ میلیارد تومان از ما پول بگیرد، این جز فاجعه چه چیزی می‌تواند باشد؟ به‌نظرم همین‌هایی که قرارداد را بستند باید جوابگو باشند و باید تکلیف این قضیه را مشخص کنند، چون اگر قرار بود همین آقایان را دولت یا یک نهاد نظارتی از فدراسیون فوتبال بردارد، آنها اولین حرف‌شان این بود که فوتبال مستقل است و هیچ‌کس نمی‌تواند به ما دست بزند و در این صورت ما تعلیق خواهیم شد، پس حالا که فوتبال مستقل است و هیچ‌کس حق ندارد به شما دست بزند و همه‌چیز هم برای خودتان است و قوانین را هم خودتان وضع می‌کنید و هیچ‌کس هم حق ندارد دخالت کند، پس این قرارداد را هم که خودتان بسته‌اید، خودتان پاسخگوی آن باشید و دیگران را دخیل نکنید.

این موضوع و جرایم مربوط به قرارداد ویلموتس باعث شد جذب بازیکن و مربی خارجی نیز ممنوع شود.

جالب اینکه الان کارشناسی‌ها درخصوص ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی را ببینید، نمی‌دانم چرا یک عده که هیچ چیزی از فوتبال نمی‌دانند در این خصوص صحبت می‌کنند و انگار به توصیه‌های چهارتا دلال این حرف‌ها را می‌زنند. کسی که خودش فوتبال بازی نکرده و بازیکن خارجی را از نزدیک ندیده، چطور می‌تواند کارشناس باشد؟ بنابراین با این وضع کارشناس همین می‌شود که چنین قراردادهایی با امثال ویلموتس بسته می‌شود و وقتی کارشناس‌شان همین است، قراردادها هم همین است و رئیس‌شان هم همین و آخر و عاقبت روزگار فوتبال ما که ۱۶۰ - 170 میلیارد تومان بدهی بالا می‌آوریم و از همه‌جا هم به ما حمله می‌شود، چون کار دست کاردان نیست.

دیروز هم اعلام شد پرونده ۸ نفر به اتهام اهمال‌کاری و خسارت به اموال دولتی به دادستان انقلاب تهران ارسال شده است.

مهم این است که آن هشت نفر چه کسانی هستند. اگر آن ۸ نفر ۸ بدبخت بیچاره دون‌پایه باشند که به درد نمی‌خورد، اصلا این هشت‌نفر چه کسانی هستند؟ متاسفانه ما هیچ چیزمان سر جای خودش نیست. دیشب یک نفر درباره قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی صحبت می‌کرد که اصلا من او را در این فوتبال ندیده بودم و می‌گفت این قانون غلط است و ما باید مربی خارجی را بیاوریم و من همان زمان پیچ تلویزیون را بستم، چون این بنده خدا فقط یک چیزهایی را بلغور می‌کرد و از این قضیه سر درنمی‌آورد. اتفاقا یک امر غلط است که درباره چیزی که از آن سررشته نداریم بخواهیم صحبت کنیم و به اظهارنظر می‌پردازیم و من به یاد ندارم یک بار هم درباره چیزی که‌ درخصوص آن اطلاعی ندارم صحبت کرده باشم. درمجموع اینکه اگر در فوتبال همه آدم‌ها همه بر سر تخصص خود بودند و آدم‌های فوتبالی، فوتبال ما را می‌گرداندند شاید به‌صورت طبیعی یک‌سری مشکلات که همیشه هست به‌وجود می‌آمد، اما امروز درصد اشتباه کمتری را شاهد بودیم و به‌طور قطع وضعیت‌مان از اینی که امروز به آن دچار هستیم بهتر بود. یک‌سری اتفاقات واقعا خنده‌دار است، الان یک‌سری عنوان می‌کنند که ما پرونده را باختیم، چون همسر ویلموتس وکیل خوبی بوده، اصلا فرض بگیریم که او بزرگ‌ترین وکیل دنیاست، وقتی ما شکل قراردادمان بد تنظیم و بسته شده، دیگر این موضوع ربطی به همسر ویلموتس ندارد که یک عده آن را به این موضوع می‌چسبانند که وکیل این سرمربی خیلی قوی بوده و اگر هر وکیل دیگری هم در این پرونده بود، با این قرارداد برنده می‌شد. توکل به خدا تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
خداداد ار مخالفین کیروش بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار