بازدید 7601

دلار جهانی یک کانال عقب رفت

شاخص دلار در ادامه عقبگردهای خود ۹۲ واحد عقب نشست.
کد خبر: ۹۹۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ 18 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از رویترز، بن بست مالی ایجاد شده در آمریکا روز به روز معامله گران را بیشتر ناامید می کند. بانک مرکزی امریکا در آخرین نشست هفتگی خود بار دیگر بدون انجام هیچ اقدام جدیدی بر تعهد خود به حمایت از بازارهای مالی و تداوم تداوم اجرای برنامه های فعلی تاکید کرد و به نظر می رسد که دست بانک مرکزی برای اجرای اقدامات حمایتی بیشتر خالی تر از قبل شده است. از سوی دیگر کماکان دولت و کنگره نتوانسته اند به توافقی با یکدیگر برای اجرای یک بسته حمایتی برسند و اصرار دموکراتها روی موضع قبلی خود، نگرانی ها از باقی ماندن رشد اقتصادی در سطوح پایین و آسیب بیشتر به اقشار کم درآمد را تشدید کرده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا پس از رایزنی با سران دمواکرات از احتمال نرسیدن به توافق با آن ها خبر داده و نانسی پلوسی، رهبر کنگره نیز گفته است دو طرف مایلها از رسیدن به اشتراک نظر با یکدیگر فاصله دارند. میزان کمک هزینه پرداختی به بیکاران، میزان کمک دولتی فدرال به دولت های محلی و تخصیص بودجه بیشتر به مراکز آموزشی و درمانی از مهم ترین موارد اختلافی بین دو طرف به شمار می رود. رهبر مجلس سنا که موافق اجرایی شدن این بسته است، دموکرات ها را مقصر این کارشکنی معرفی کرده است.

پس از آن که رایزنی مقامات دولت ترامپ با رهبران کنگره در خصوص تسریع در اجرای بسته حمایتی جدید به نتیجه ای نرسید، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی غیرمنتظره با امضای فرمانی اجرایی دستور داد بیمه بیکاری برای افرادی که شغل خود را از دست داده اند برقرار و به آن ها مبلغ ۴۰۰ دلار پرداخت شود.

لایحه کاهش مالیاتی که تقریبا دوسال پس از انتخاب ترامپ اجرایی شد از سوی وی و جمهوری خواهان به عنوان یکی از عوامل اصلی تقویت رشد اقتصادی آمریکا نام برده می شود از سوی دیگر اما مخالفان این طرح به ویژه دموکرات ها آن را به نفع عده ای خاص و موجب افزایش کسری بودجه دولت دانسته اند.

همان طور که پیشتر نیز انتظار می رفت، با بازگشایی مجدد کسب و کارها و افزایش تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به بازارهای مالی، تورم آمریکا صعودی محسوس را تجربه کرد تا جایی که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح یک درصد رسید.

این نرخ تورم که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در هفت ماهه اخیر بوده، همچنین بزرگ ترین افزایش ماهانه تورم آمریکا از ژانویه ۱۹۹۱ بدین سو نیز محسوب می شود. برخی از کارشناسان هشدار داده اند در صورت کاهش بیشتر نرخ بهره و تداوم روند تزریق نقدینگی، باز هم شاهد افزایش تورم باشیم البته با توجه به هدف گذاری سطح دو درصدی نرخ تورم، به نظر می رسد فدرال رزرو بیشتر نگران افزایش بدهی ها است تا نرخ توم.

از طرف دیگر منازعات چین و آمریکا بر سر مسائل مختلف کماکان ادامه دارد و همین مساله نیز در کاهش تقاضا برای خرید دلار بی تاثیر نبوده است. پیش از این قرار بود نمایندگان چین و آمریکا بر سر مفاد اجرای فاز نخست توافق با یکدیگر دیدار کنند که این مساله طبق اعلام طرف آمریکایی لغو شده است. پیش از این سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان با اعتراض شدید چین مواجه شده بود. وی عالی رتبه ترین مقام آمریکایی محسوب می شود که طی چهار دهه اخیر از تایوان که چین ادعای حاکمیت بر آن را دارد، دیدن می کند. این نگرانی در بین معامله گران وجود دارد که افزایش تنش ها بین دو اقتصاد نخست جهان نه تنها امکان دستیابی به فاز دوم توافق تجاری را از بین ببرد بلکه باعث شود تا اجرای فاز نخست توافق نیز متوقف شود. چین در قالب فاز نخست متعهد شده است تا با افزایش واردات خود از آمریکا، کسری تراز تجاری را به نفع آمریکا کاهش دهد که بخش بزرگی از این کار قرار است از طریق افزایش واردات محصولات کشاورزی آمریکایی محقق شود.

شاون اوزبورن- تحلیل گر بازار ارز اسکوشیا بانک گفت: معتقدم در میان مدت دلار در موضع ضعف باقی خواهد ماند اما سقوط نخواهد کرد. این امکان وجود دارد که اگر رقبای دلار ضعیف ظاهر شوند، وضعیت به نفع دلار تغییر کند و از نظر بنیادین نیز در ماه های پیش رو دلیلی برای یک ریزش بسیار گسترده وجود ندارد.

با وجود انتشار اخبار مربوط به پیشرفت دارویی مقابله با کرونا، این ویروس کماکان در حال گرفتن جان شمار زیادی از مردم جهان است و بیم آن می رود که وضعیت با فرا رسیدن فصل پاییز از این هم بدتر شود.

تاکنون بیش از ۲۱ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۶۵۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۷۴ هزار و ۷۷۶نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۷۳ هزار و ۱۸۹ نفر، برزیل با ۱۰۸ هزار و ۵۴ نفر، مکزیک با ۵۶ هزار و ۷۵۷ نفر، هند با ۵۱ هزار و ۷۹۵ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۳۶۹ نفر بوده است.

رونالد سیمپسون، استراتژیست مسائل ارزی در موسسه اکشن اکونومیکسگفت: به صورت کلی می توان گفت اگر خبری از یک بسته حمایتی دیگر نباشد برای دلار خوب می شود چون چاپ نشدن ۳.۵ تریلیون دلار دیگر پول به بانک مرکزی در مدیریت بازارها بیشتر کمک می کند. در کوتاه مدت اما بازارها از بسته حمایتی استقبال می کنند و از به سرانجام نرسیدن آن نگران هستند.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۳ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۶ دلار رسید.

رانکو بریچ- استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ گفت: کشورهای اروپایی در ابتدای بحران کرونا خیلی بیشتر از آمریکا با این ویروس درگیر شدند اما رفته رفته توانستند سرعت شیوع آن را تقریبا کنترل کنند. در آن طرف اقتصاد آمریکا هنوز به میزان قابل توجهی با پیامدهای اقتصادی این ویروس درگیر است و مقامات دولت این کشور نتوانسته اند به معامله گران نسبت به چشم انداز اقتصاد این کشور اطمینان خاطر دهند.

ارزهای آسیایی

عملکرد اقتصادهای آسیایی تحت تاثیر شیوع کرونا و اخلال در زنجیره تامین کماکان در سطح نگران کننده ای قرار دارد. رشد اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم امسال به منفی ۷.۶ درصد رسید که از زمان ثبت آمارهای رشد این کشور بی سابقه بوده است. هم چنین با در نظر گرفتن رشد اقتصادی منفی ۰.۶ درصدی فصل قبل، اقتصاد ژاپن بدترین عملکرد شش ماهه خود در طول ۲۲ سال اخیر را ثبت کرده است. روند شیوع بیماری کووید-۱۹ در منطقه اقیانوسیه بار دیگر شدت گرفته و استرالیا و نیوزلند شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده اند. تایلند نیز بدترین عملکرد اقتصادی قرن بیست و یکم خود را تجربه کرد.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۲ درصد کاهش به ۱۰۶.۰۱۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۲ یوان چین اعلام شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان