بازدید 3314
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود آرمیتاژ اسمیت برای اداره مالیه» تا «نرخ بیکاری کشورهای اروپایی در پایین ترین سطح تاریخ»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هیجدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۹۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 08 August 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هیجدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 مرداد 1298، از طرف دولت انگلیس آرمیتاژ اسمیت برای اداره مالیه و ژنرال دیکسن برای اداره قشون وارد تهران شدند.

18 مرداد 1322، لايحه استخدام يك مستشار آمريكايي براي اداره شهرباني به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

18 مرداد 1333، پذيرش تعهدات ايران به پرداخت غرامت به انگليس و مبادلات نفتي جديد با كنسرسيوم، خشم بسياري از علما، رجال و دانشگاهيان را برانگيخت‌. در اين روز، نامه اعتراض ‌آميزي با امضاي بسياري از شخصيتهاي روحاني و سياسي خطاب به رؤساي مجلسين نوشته شد.

18 مرداد  1337، بنا به اخبار منتشره در جراید در این روز قرار بوده مهندسان دریایی هلندی در بوشهر اقدام به ساختن اسکله ‌هایی کنند.

همچنین در این روز، دولت ژاپن با ارسال تلگرافی به سفارتخانه در تهران موافقت خود را با ایجاد فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای «شیروکیا» ژاپن در تهران اعلام کرد. در این تلگراف آمده بود: «قرار است این فروشگاه‌ های بزرگ- طبق قراردادی که سال 1336 بین اداره املاک پهلوی و یکی از بزرگ‌ ترین فروشگاه ‌های ژاپن به نام «شیروکیا» مبادله و امضا شد- در تهران تاسیس شوند."

18 مرداد 1339، ابراهیم کاشانی به ریاست بانک مرکزی ایران و احمد مجیدیان به ریاست بانک ملی ایران انتخاب شدند.

18 مرداد 1341، علم، نخست ‌وزیر برای صرفه ‌جویی در بودجه کل کشور سازمان ‌های شورای عالی اقتصاد، بازرسی نخست ‌وزیری، ‌سازمان تهیه مسکن و بازرسی شاهنشاهی را منحل کرد.

18 مرداد 1354، به دنبال مبارزه با گرانفروشی منصور یاسینی، محمد فولادی، محمدرضا سعادت ‌فرد و عباس تیموری، اعضای هیات ‌رییسه اتاق تهران برکنار شدند.

18 مرداد 1356، دولت ايران مذاكره با آمريكايي ها براي خريد هشت رآكتور اتمي از آن كشور را آغاز كرد.

18 مرداد 1376، دولت آمريكا سقف سرمايه گذاري شركت هاي خارجي در صنعت نفت و گاز ايران را كه زمينه ساز جريمه آنها توسط آمريكا مي شود، از 40 ميليون دلار به 20 ميليون دلار تقليل داد.

18 مرداد 1388، شمس ‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی دولت انتخاب شد.

18 مرداد 1390، سردار رستم قاسمی وزیر نفت شد.

18 مرداد 1394، علی طیب ‌نیا، وزیری که رکورددار بیشترین تعداد رای اعتماد مجلس در تاریخ پس از انقلاب اسلامی ایران است، لقب اولین وزیر «سه کارته» دولت حسن روحانی را از آن خود کرد.

18 مرداد 1396، محسنی ‌اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، درباره امضای قرارداد نفتی با توتال و اینکه آیا این قرارداد اشکالی دارد یا خیر، گفت: هیاتی در قانون پیش ‌بینی شده که قراردادها و مذاکرات وزارت نفت را قبل از امضای قرارداد بررسی می ‌کند و نظر می ‌دهد. هیات پرونده را مطالعه کرده و گفته اشکالی در این قرارداد وجود ندارد.

18 مرداد 1397،  دولت آلمان گزارش برخی رسانه‌ها را مبنی بر اینکه به ایران اجازه انتقال نقدی ۳۰۰ میلیون یورو از پول خود را از حساب‌های بانکی‌اش در آلمان داده است، تکذیب کرد.

18 مرداد 1398، متوسط نرخ بیکاری در ژوئن ۲۰۱۹ در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا ۶.۳ درصد شدکه ۰.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. این نرخ بیکاری از زمان انتشار آمار مربوط به بیکاری در سطح اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۰ بی‌سابقه بوده است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر