توصیه‌های آل اسحاق به دولت درباره بورس: پول باید به سمت تولید برود / دولت زمان عرضه‌های اولیه را کوتاه‌تر کند

به رغم استقبال شدید مردم از بورس و تلاش ادامه دار بسیاری از آنها برای ورود به این بخش، برخی کارشناسان اقتصادی به روند رشد شاخص کل بورس ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند آنچه در بورس می گذرد حباب است.
کد خبر: ۹۹۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳ 04 August 2020

بازدهی فوق العاده بورس نسبت به بازارهای موازی، باعث ورود نقدینگی سرگردان مردم به سمت خرید بسیاری از نمادهای بازار سرمایه شده است. شرکت هایی که با وجود زیان دهی، باز هم در کانون توجه بورس بازانی است که در بازه زمانی کوتاهی، به سمت بازار سرمایه جذب شده اند؛ افرادی که با کمترین سطح از آموزش، به دنبال سودهای کلان هستند.

توصیه‌های آل اسحاق به دولت درباره بورس: پول باید به سمت تولید برود/ دولت زمان عرضه‌های اولیه را کوتاه‌تر کند

به گزارش «بورس تابناک»؛ از سال گذشته، شاهد رونق در بورس تهران هستیم. در این میان با شیوع ویروس کرونا در ایران و سایر کشورها، به مرور بسیاری از کسب و کارها به حاشیه رانده شدند و حتی بازارهای سرمایه در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا، با ریزش شاخص و سودهی مواجه شدند. اما در ایران، اوضاع متفاوت بود، به گونه ای که نماگر بورس تهران، با رکوردهای تاریخی و خیره کننده، از یک سو، موجی از سوددهی باورنکردنی را به سرمایه گذاران داده و از سویی دیگر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، باعث تحرک قیمت ها در بازارهای موازی نظیر مسکن و ارز شده است. بازارهایی که خود را نسبت به بورس، عقب تر می بینند و حالا برای رسیدن به بازدهی بورس، با افزایش قیمت ها همسو شده اند؛ موضوعی که با نگرانی برخی از اقتصاددانان همراه شده است.

آن ها باور دارند که در جنگ اقتصادی، نیاز به رونق و جهش تولید، بیش از هر زمانی باید در توجه و برنامه های مسئولان باشد، اما در حال حاضر نقدینگی به جای تولید به سمت بورس روانه شده است. هرچند در مقابل، برخی نیز معتقدند تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه، انجام می شود و جای نگرانی نیست.

توصیه‌های آل اسحاق به دولت درباره بورس: پول باید به سمت تولید برود/ دولت زمان عرضه‌های اولیه را کوتاه‌تر کند

اما با همه این توضیحات، بازار سرمایه و بورس هم اکنون از جمله بازارهایی است که مورد توجه سرمایه گذاران خرد و کلان قرار گرفته است، به گونه ای که شاخص کل بازار بورس در روزهای اخیر از ۲ میلیون واحد عبور کرده است (هرچند در بازار امروز، شاهد افت نسبی نماگر بورس در پشت مرز ۲ میلیون واحد هستیم) و در عرضه های اولیه بیش از ۵ میلیون کد بورسی شرکت می کنند.

به گزارش «بورس تابناک»، به رغم استقبال شدید مردم از بورس و تلاش ادامه دار بسیاری از آنها برای ورود به این بخش، برخی کارشناسان اقتصادی به روند رشد شاخص کل بورس ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند آنچه در بورس می گذرد حباب است.

«حسین طوسی» از اعضای اتاق بازرگانی ایران می گوید این پدیده عجیب است، چون در سایر کشور‌ها بازار‌ها با کاهش ارزش سهام هم‌زمان با کاهش قیمت نفت مواجه بوده‌اند. با این حال، در ایران وضعیت بازار متفاوت بوده و این یک حباب است.

یک کارشناس اقتصادی هم گفته: سود روزانه ۵ درصد بسیار جذاب است. کدام بازار دیگری این اندازه سودآوری برای سرمایه‌گذاری شما دارد؟ حتی «حسن روحانی» رئیس جمهوری نیز اشاره کرده که استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران دشمنان آن کشور را عصبانی کرده است.

اکنون سپرده‌گذاران در بانک‌ها مشاهده می‌کنند که نرخ سود بانکی با توجه به افزایش نرخ تورم زیاد نیست و برای آنان سودی ندارد. در نتیجه همین پایین بودن نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک در مقایسه با نرخ بالای تورم، حجم زیادی از سرمایه به سوی بازار بورس سرازیر و این موضوع باعث تغییر ناگهانی در شاخص سهام بورس شده است.

درباره همین موضوع «یحیی آل اسحاق» رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، رئیس اسبق بازرگانی در دولت سازندگی و عضو حزب موتلفه اسلامی در مورد بورس و این که چرا سرمایه موجود در بورس به سمت تولید نمی‌رود و سبب بورس بازی می‌شود، گفت: اگر در بازار بورس تصمیم‌گیری‌ها طوری باشد که مقداری از پول به سمت تولید برود، همچنان که تأکید کردم سبب جهش تولید می‌شود. به عبارتی مردم سهام بخرند تا پول آن سهم به تولید برگردد، اما متأسفانه اکنون پول به بازار بورس وارد می‌شود، ولی همچون مؤسسات مالی و اعتباری فقط خلق و تولید پول جدید می‌کند. به عبارتی اکنون در بازار بورس سفته بازی وجود دارد.

توصیه‌های آل اسحاق به دولت درباره بورس: پول باید به سمت تولید برود/ دولت زمان عرضه‌های اولیه را کوتاه‌تر کند

*بازار سرمایه باید پول را به سمت تولید ببرد / دولت باید زمان عرضه‌های اولیه را کوتاه‌تر کند

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که خاصیت بازار سرمایه این است که پول را جمع کند و به سمت تولید ببرد، اظهار داشت: برای این که بتوان بخش اعظمی از سفته‌بازی و دلال‌بازی را در بورس کاهش داد، دولت باید زمان عرضه‌های اولیه را کوتاه‌تر کند؛ یعنی به تعبیر دیگر، سرعت عرضه‌های اولیه را افزایش دهد تا جلوی بورس‌بازی و سفته‌بازی را بگیرد و از سوی دیگر پول‌ها را به سمت تولید هدایت کند.

وی تأکید کرد: دولت می‌تواند با بازار بورس پروژه‌های نیمه تمام بدهی‌های خود به پیمانکاران و حتی کسر بودجه را مرتفع کند.

آل اسحاق گفت:‌ دولت نگذارد که در بورس صف خرید ایجاد شود بنابراین سرعت عرضه‌های اولیه را بالا ببرد که این خود در جهت اصل ۴۴قانون اساسی و واگذاری کار به مردم است.

*وضعیت و شرایط فعلی بورس به هیچ عنوان پذیرفته نیست

وی با تأکید بر این که وضعیت کنونی بورس به هیچ عنوان قابل قبول نیست، به فرضیه احتمال شکستن حباب بورس اشاره و تأکید کرد: اگر دولت این سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت نکند، حباب بورس خواهد شکست.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که میزان سوددهی برخی شرکت‌های موجود در بورس از سهام‌شان آنقدر زیاد است که در تولید و فروش محصولاتشان تا این حد سود ندارند؛ بنابراین این نشان از نوعی سفته بازی و بورس بازی در بورس است.

آل اسحاق با بیان اینکه مدیران دولتی برخی قوانین دست و پا گیر شرکت‌ها برای ورود به بورس را مرتفع کنند، گفت: تعداد افراد محدود که از قبل نیز برای تأیید صلاحیت‌ شرکت‌ها حضور داشتند هنوز نیز حضور دارند. اکنون که سیاست بر این است که حجم عظیم عرضه‌های اولیه صورت بگیرد،‌ چرا باید همان هفت، هشت نفر بنشینند و صلاحیت‌های تشخیص را صورت دهند. بنابراین باید شرایط را برای حضور شرکت‌ها در بورس و عرضه‌های اولیه تسهیل کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
این اقتصاد با تنفس مصنوعی بورس زنده است و دیر یا زود باید این تنفس مصنوعی را برداشت چون ایجاد چرک و عفونت میکند ضمن اینکه مغز اقتصاد که تولید باشه فعال نیست و مرخصه
بورس باعث یک شکاف گسترده طبقاتی شده، عده ای با 100 میلیون تومان طی مدت کوتاهی صدها میلیون تومان برداشت سود داشتن، در حالیکه بخش زیادی از مردم و طبقه ضعیف محروم هستن. جلوی بورس باید گرفته بشه، نوسانات 5 درصدی روزانه در هیچ جای دنیا نیست. این وضعیت به اضافه شدن شکاف طبقاتی و حتی تورم منجر میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
اگر این سودها هم واقعی بود خوب بود ولی سودی درکار نیست از یکی میگیرن به دیگری میدن در نهایت آخری باید بهای سود دیگران را بپردازد و سرمایه خود را از دست بدهد
هر وقت حباب طلا و دلار شکست، همون حبابی که سال‌هاست ازش حرف میزنن، حباب بورس هم می‌شکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
جنس بورس با دلار و طلا متفاوت است یک کارخانه بسیار اعظیم اگر سودی نداشته باشد از نظر اقتصادی صفر ریال ارزش دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
سایتی هست به اسم کدال در ان همه گزارشات شرکتهای بورسی وجود دارد، هلدینگ خلیج فارس تا الان ده هزار میلیارد تومان سود سالانه داشته
خواهشا وقتی از چیزی اطلاعی ندارید بهتر است اظهار نظر نکنید
درشرایط بیسابقه ترین تحریمهای تاریخ بورس ایران رشد بی منطق وبی دلیلی داشته و دومین بورس پربازده جهان شد !!! زیمباوه رتبه اول و ونزوئلا رتبه سوم دنیاست
رشد بی منطق و ۲۰ برابرشدن ان دریک سال همه بازارهای دیگرراهم متلاطم کرده وهم اکنون شاهد افزایش روزانه قیمت مسکن وخودرو و ارزو طلا ناشی از ان هستیم تااین حمایت از بورس نورچشمی ادامه دارد بایدهمچنان شاهد رشدبازارهای رقیب باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
رشد بورس واقعی نیست و دولت بارها گفت بورس را نگه میدارد بدون کمک دولت بورس دچار سقوط بزرگ میشود
شما تولید کنندگان محترم که این قدر خواستار حمایت هستید چه اقدامی برای بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده کرده اید . منابع بانکی که همه در اختیار تولید کنندکان است تازه پس هم نمی دهید . تولیدات تان هم که اغلب سر هم بندی ( مونتاژ ) است . برای کاهش وابستگی به مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سایر موارد خارحی چکار کرده اید . در کجای دنیا به اندازه ی کشور ما دولت و قوانین در حمایت تولید کننده هستند .چرا اجناس خارجی اینقدر خواهان دارند ؟ فکر نمی کنید دلیلش مقرون به صرفه بودن آنها باشد ؟ در کجای دنیا انرژی با این قیمت در اختیار اقتصاد است ؟ پس چرا کالاهای تولید داخل نمی توانند با مشابه خارجی شان رقابت کنند ؟ منصف باشید یک مقدار هم به مصرف کننده حق بدهید . دولت و قانون با تمام توان از تولید ملی حمایت میکند باید هم بکند ، شما هم باید به فکر بهره وری و کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت باشید و مقداری هم از این حمایت ها سپاسگزاری کنید .
...سال 1400، افزایش از آورده رو در بورس بدون مالیات اعلام کنند. تا شرکتها فازهای جدید رو راه اندازی کنند.
و نقدینگی در گردش شرکت ها بالا بره.

با این گزارشات آخرین پناهگاه نقدینگی رو هم ویران می کنید.
سال 97 بورس رونق آنچنانی نداشت. دلار 20 تومن شده بود.
بورس....خجالت اور هست کسی که از بورس حمایت میکنی. البته فقط بورس ایران را عرض میکنم همش شده دلال بازی بورس ایران. و مردم را با تورم و گرانی حاصل شده از بورس تنها گزاشتن. بله قصه بورس ایران این هست
آخه شما از یه طرف میگی تو بورس سرمایه ها به سمت تولید هدایت نمیشه و از یه طرف میگی فیلتر ورود شرکتها به بورس برداشته بشه و شرکتها راحتتر بتونن عرض اولیه بدن!!!؟ واقعا جای تعجب داره. تا حالا چند شرکت بودن که برشکست شدن و سهامداراشونو برشکست کردن. بهتره به جای ارائه فله ای عرضهای اولیه بر چگونگی هزینه کرد پولهایی که وارد بورس میشن نظارت کنید و شرکتها رو به سمت سود دهی ببرین.وگرنه همه میدونن این سرمایه ای که الان وارد بورس شده هر لحظه امکان برگشتش هست اون موقع موج سونامی ای ایجاد میشه که هیچ چیز نمیتونه جلوشو بگیره. مخلص کلام اینکه باید مردم از بورس امیدوار باشن که پولشونو توش نگه دارن و چه بهتر اینکه این رضایت واقعی باشه و افزایش تولید به همراه داشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
پولهایی که وارد بورس میشه میره تو جیب سهامدار ، ارتباطی با کارخانه ندارد که کسی بخواد نظارت کنه
سودهی کارخانجات به شرایط اقتصادی بستگی دارد که هر روز داره خرابتر میشود
خوب بود خبرنگار محترم از آقای آل اسحاق می پرسید بورس چگونه موجب خلق پول می شود؟
بابا بورس سه هفته اس فقط ضرر میده دیگه ول کن بورس شماها نیستید چرا کسی نمیگه مسکن از اسفند تا الان 100 درصد گران شده چون بساز بفروشا ضرر میکنن؟؟ یکم وجدان داشته باشید یبارم بگید مسکن حباب داره
امروزه که مردم به بورس اقبال دارند و سرمایه های اندک خود را به بورس می برند دولت وظیفه داد این سرمایه را به هر طریق که شده وارد تولید کند تا اعتماد از بین نرود
متضرر شدن مردم در بورس یعنی شورش عظیم غیر قابل کنترل اجتماعی چون مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود راهی جز بورس ندارند
مافياي ضد بورس که شامل رباخواران بانکي-دلالان مسکن-دلارو ارزبازان و دلالان طلا) اين حرفها را ميزنند براي اينکه از نابودي زندگي مردم ناشي از تورم برخاسته از افزايش ارز و .... نفع ميبرند اينها چه تفاوتي با دشمنان کشور دارند. کساني از بورس حرف ميزنند که نه شناختي دارند و نه فعالند و نه افت ارزش پول ملي که ارزوهاي مخربشان است را بر لزوم حفظ ارزش شرکتها و کارخانجات مي فهمند. اينها قبل از همه و قبل از تحليل عوامانه و مغرضانه بورس بايد نگران افت ارزش پول ملي باشند و نگران نابودي زندگي مردم بر اثر تورم و بالا رفتن شديد مسکن و ... باشند. در حاليکه بورس صدها شرکت فعال است خيلي از ارزشمندترين انها هنوز به زير قيمت ذاتي معامله ميشوند و يک ماه بيشتر است که متثر از فشار مافياي کثيف ضدبورس ضرر مي دهد. اي کاهش اين ادمها نگران افزايش ارز و مسکن بودند و ...
پاسخ ها
در بازارها ایجاد کرده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
رشد بی دلیل بورس انچنان آشفتگی در سایر بازارها ایجاد کرده که هر روز رکوردی جدید از گرانی بجا میگذارند
اتفاقا اقازاده ها هم پول را براي توليد به خارج منتقل ميكنند
پراید ۹۳ میلیونی حباب نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
حباب نیست دزدی است
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
!!!طلا دلار مسکن خودرو حباب نیس فقط بورس حبابه
"بازارهای سرمایه در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا، با ریزش شاخص و سودهی مواجه شدند. اما در ایران، اوضاع متفاوت بود"
چرا در ایران متفاوت بود چرا در رابطه با بورس نام ایران باید در کنار کشورهایی مثل زیمباوه و ونزوئلا قرار گیرد که اقتصادشان نابود شده است
چرا دولت از دخالت در بازارها دست بر نمیدارد این همه گرانی کافی نیست اگر با دستکاری اقتصاد درست میشد انوقت در دنیا اقتصاد بد نداشتیم
چیزی که بشدت به ان نیاز است عقلانیت است
حالا با چند برابر شدن بورس ، چه پولی به تولید ، شرکتها و کارخانجات رسیده؟
جواب هیچی
فقط به جیب سهامداران رفته که 80% سهامداران هم دولت و شبه دولتی هستند
ربا ربا ربا
بورس از جایگاه واقعی خودش فاصله زیادی گرفته که زیانهای ان را در تمام بازارها و اجناس مصرفی مردم می بینیم
فعالیت های بورس که اقتباس از نظام سرمایه داری نولیبرالیستی است. چون هیچ نقشی در تولید و اشتغال ندارد. در شرع مقدس اسلام نوعی قمار تلقی میشود. زیرا نتیجه ای جز افزایش تورم و فشار به قشر آسیب پذیر جامعه ندارد. امروز در هر پارکی عده ای نشسته اند و در بورس در حال خرید و فروش مجازی هستند. کالایی که وجود خارجی ندارد. کاری روی آن انجام نمیشود. ارزش افزوده ای تولید نمی کند. اما قیمت آن لحظه به لحظه بالا و پایین می رود. که به نوعی سرکار گذاشتن مردم است.
با سلام
علاوه بر حباب موجود در بورس موضوع عرضه اولی هاست که دراین بازار آشفته اگر 10% سهام را به 10 برابر ارزش اسمی بفروشند یعنی 90% الباقی مفت سهامداران اولیه
من با بورس به انچه که با شوک قیمت دلار ازدست دادم، دست یافتم.انتظار بیشتری هم ندارم.و از دولت بخاطر این کارش تشکر می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
باید دید کارگران و کم درامدها و مستاجران که با شوک قیمتی با عملکرد دولت روبرو شدند این تشکر را دارند؟
احیانا طلای هر گرم ۱یک ملیون و صد و دلار ۲۳۵۰۰ تومن حباب نداره یا پراید ۹۰ ملیونی چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
اشتباهی که وجود داره اینه که خیلی ها سهام مساوی کالا میدونند که باید مثل سایر کالاها بالا بره ولی سهم کالا نیست
تا فضای دلالی ورانت و فرار از مالیات وجود دارد پول به سمت تولید مولد نمی رود
آدم میمونه چی بگه...
چطور این مردان اقتصادی که سالیان تو اقتصاد بودن متوجه نیستن که بورس باعث تورم نیست،ناشی از تورم هست.
بورس تورم ایحاد نمی کنه،به واسطه رشد دلار دارایی های شرکت ها شامل زمین و ملک و دستگاه و ... رشد کرده،علاوه بر اینکه تولیداتی از کم تا زیاد هم داشتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
رشد بورس بصورت عادی نه باعث تورم میشود و نه ناشی از تورم است
وقتی رشد بورس با دستکاری شکل گرفته باشد و واقعی نباشد باعث تورم میشود چون بالا رفتن بی دلیل بورس سیگنال رشد بی دلیل را به سایر بازارها میفرستد
اگر قیمت ها و شرایط ارزیابی دارایی های شرکت ها مخصوصا شرکتهای با بنیاد قوی و تجهیزات گرانقیمت درست صورت گیرد نه فقط این قیمتهای با دلار فعلی حباب نیست که باید تا دهها برابر دیگر افزایش یابد. به عنوان مثال شما یک کارخانه سیمان یا یک پتروشیمی را با یک دهم یا یک صدم قیمت روز ساخت همان مجموعه میتوانید از بورس بخرید. همین رویه باعث شده است که پالایشگاه کرمانشاه با ثمن بخس واگذار شود یا نیشکر هفت تپه با صدها هکتار زمین مرغوب کشاورزی با پرداخت 6 میلیارد تومان اولیه فروخته شود!!!!! این روشهای قیمت گذاری صنایع فاجعه بار است. شما 2 سال پیش 40 درصد سهام شرکت آذرآب را با حدود 25 میلیارد تومان صاحب میشدید در حالی که فقط قیمت ساختمان اداری آن در خیابان ملاصدرا در دو سال پیش بیش از 250 میلیارد تومان بود.!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
ارزش شرکتها در بورس به تجهیزات شون نیست چرا اینقدر ساده لو هستید ارزش شرکتها در بورس فقط سودهی است
سلام نکته بسیار مهم دیگه اینکه چرا اشرکتها بخش بسیار کوچکی از سهم خود را وارد بورس میکنند؟!!!!!!! همین شستا فقط ده درصد !!! وقتی نقدینگی هست به جای ده درصد سی درصد وارد کنند ... به نظر میرسد شرکتها فقط بورس را ابزاری برای بالابردپ ارزش اسمی خود کرده اند نه برای تزریق پول برای تولید یا خدمات بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
یکی از روشهای بالا نگه داشتن قیمت کاهش عرضه است
در زمان اتحاد آلمان شرقی و غربی کارخانه های زیان ده را به قیمت یک مارک (واحد پول آلمان در آن زمان)میفروختن فقط به شرط راه ادامه کار کارخانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
یعنی ارزش یک کارخانه زیان ده یک مارک یا بعبارت دیگر صفر است ولی اینجا این کارخانه ها را از طریق بورس با قیمت های نجومی به مردم قالب میکنند
ازکدام تولیدحرف میزنید .عزیزان چینی که نمردن واردکنید
دولت باحمایت بی منطق ازبورس وکم کردن سودسپرده های بانکی وهدایت نقدینگی مردم به بورس داره همون بلایی رو سر مردم میاره که سنوات گذشته موسسه های مالی واعتباری برسرسپرده های مردم آوردن البته دولت میخوادسال آخرش روهرطوری هست رفع کنه ولی وای بحال ما مردم بدبخت واقعن متاسفم
بورس شده عین همون چاه آبی که باید توش آب بریزی تا آب داشته باشد بدون کمک دولت سقوط بزرگی در انتظار بورس است
شماهاکه سالیان درازی تومملکت صاحب نظروصاحب پست ومقام هستین..اگه خیلی درست تحلیل میکردین وسواداقتصادی داشتیدکه وضع مملکت اینجوری نبود..مگه سالهانیست که میگیدسکه حباب داره...دلارحباب داره..قیمت خودروحباب داره..چی شده تاحالا؟ترکیده ومانمبینیم؟بروباباپی کارت..همتون مزخرف میگین.
تولیدآبگوشت و قرمه سبزی و قیمه ؟ازمونتاژکاری دوشرکت رانتخوار وظالم وزباله ساز بنام ایرانخودرو وسایپا مشخصه که چه ظلمی به مردم میکنن.واردات خودرو بایدآزادشود و این رانتخواری و فساد در صنعت انحصاری و غیررقابتی خودرو تمام شود.
بورس رشد نکرده حباب هم نداره این ارزش پول ملی هست که همچی و نه تنها مسکن ارز طلا و بورس را افزایشی کرده بلکه حتی قیمت پفک هم چند برابر کرده
حباب مسکن کی می شکنند که در دو سال گذشته 30 برابر شده؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان