کلید مجلس برای باز کردن قفل اقتصاد کشور

این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به دنبال باز کردن گره کور اقتصاد کشور هستند تا فشار روزافزون را از گرده مردم بردارند؛ گامی بلند و ارزنده که رسیدن به آن مستلزم برداشتن درست قدم هاست.
کد خبر: ۹۹۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ 20 July 2020

کلید مجلس برای باز کردن قفل اقتصاد کشور

این روز‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به دنبال باز کردن گره کور اقتصاد کشور هستند تا فشار روزافزون را از گرده مردم بردارند؛ گامی بلند و ارزنده که رسیدن به آن مستلزم برداشتن درست قدم هاست.

به گزارش «تابناک»؛ حدود دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد؛ مجلسی جوان و انقلابی که نمایندگان آن وعده حل مشکلات اقتصادی را داده و همین امیدی در بین ملت ایجاد کرده است؛ این روز‌ها با نوسانات شدید قیمت دلار، طلا، مسکن، خودرو و کالا‌های اساسی چشم مردم به اقدامات بهارستان نشین هاست که آورده آن‌ها چه تاثیری در سفره هایشان به جای می‌گذارد.

قبل از پرداختن به اقدامات اقتصادی مجلس یازدهم، یادآوری این نکته ضروری است که قانون گذاری و نظارت دو وظیفه نمایندگان است که باید فعالیت هایشان را در این راستا انجام دهند. با همین نگاه تعدادی از نمایندگان مجلس دو طرح با هدف کاهش قیمت مسکن و اجاره بها و تامین کالا‌های اساسی را تهیه کردند که تا این جا دو فوریت آن‌ها تصویب شده است.

اولین طرح اقتصادی مجلس «اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» موسوم بر مالیات بر خانه‌های خالی است؛ دو فوریت و کلیات این طرح تصویب شده و در مرحله بررسی دقیق‌تر جزئیات آن در کمیسیون اقتصادی است.

طبق آن چه تاکنون از جزئیات این طرح بیان شده در صورت تصویب این قانون مالکان خانه با بارگذاری اطلاعات خود در سامانه‌ای از مشوق‌هایی بهره مند می‌شود؛ انتظار می‌رود با اجرایی شدن این قانون و به دنبال آن اخذ مالیات از خانه‌های خالی مالکان تشویق به اجاره دادن شوند، چه اینکه حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد.

طرح دیگر مجلس برای قشر‌های ضعیف جامعه، تامین کالا‌های اساسی از طریق کالابرگ است؛ دو فوریت این طرح نیز به تصویب رسیده و کلیات آن در روز چهارشنبه (اول مرداد) مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تصویب نهایی تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می‌شود. همچنین دولت موظف خواهد شد که برای تامین کالا‌های اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.

علاوه بر این، طرح‌های دیگر نیز در دستور کار مجلس برای رسیدگی در صحن علنی قرار دارد؛ طرح «اقدام ملی مسکن» با هدف کمک به اقشار کم توان جامعه از جمله آن است. موافقان آن پیش بینی کرده اند که با اجرایی شدن این طرح در طول شش سال، سالانه یک میلیون مسکن با تامین ۶۰ درصد هزینه با وام دولت و زمین رایگان ساخته شود، ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی رونق پیدا کند و در نهایت نیز مسکن از یک کالای مصرفی خارج شود. برای تامین بار مالی آن هم تاکید بر اعطای «تسهیلات ارزان قیمت»، «زمین ارزان قیمت» و «کاهش هزینه و زمان تمام اجزای مربوط به ساخت و ساز» است.

طرح دیگر مجلس، تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت است. این موضوع نیز در مرحله بررسی کمیسیون اقتصادی بوده که با تصویب نهایی آن با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی سهام عدالت داده شده و ایرادات موجود در آیین نامه آزادسازی سهام عدالت نیز رفع شود.

ساماندهی بازار خودرو، طرح دیگر مجلس برای جلوگیری از دلال بازی و احتکار در این عرصه است؛ در این طرح برنامه‌های کوتاه و بلند مدت پیش بینی شده تا ضمن افزایش عرضه و پاسخ به تقاضای بازار با مالیات‌های بازدارنده برای محتکران و دلالان قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

کمیسیون صنایع و معادن هم با هدف کاهش تصدی گری دولت در حال تهیه طرح‌هایی است؛ عزت الله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن در توضیح گفت: سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی در ظاهر ۱۴ تا ۱۷ درصد است و در عمل دخالت‌های ۲۰۰ درصدی در مدیریت دارد که این با ذات بنگاه داری اقتصادی سازگار نیست. دولت باید به اندازه سهامش در مدیریت دخالت کند لذا ما به دنبال قانونمند کردن این موضوع با طرح‌های دو فوریتی هستیم تا جلوی بی نظمی‌ها گرفته شود.

علاوه بر این طرح ها، نمایندگان مجلس از هر مجالی برای بیان تذکرات و دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی مردم از تریبون پارلمان استفاده کرده تا شاید با این فشار‌ها گشایشی ولو اندک رخ دهد، اما انتظار عمومی مردم جلسات فشرده‌تر و مستمرتر صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی برای رسیدن به راهکار است، نباید وظیفه نظارتی مجلس فراموش شود چه اینکه با استفاده از ابزار‌های نظارتی می‌توان دولتمردان را برای انجام بهتر وظایفشان حرکت داد. علاوه بر این اقداماتی برای ایجاد اشتغال، مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز، اصلاح قوانین بانکی و مالیاتی و در یک کلام مقابله با کوچک‌تر شدن سفره مردم مهمترین اولویت کاری بهارستان نشین است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۵
خدا را شکر داره بهشت میشه. انشاله در رفاه کامل خواهیم بود. مرحبا به نمایندگان مجلس . آفرین بر شما.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
چه معنی داره که کالا برگ فقط به اقشار ضعیف پرداخت شود؟
همه ایرانی هستن و بایستی به همه مردم ایران دارای کد ملی کالا برگ داده شود.
اقشار ضعیف یارانه هم میگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
کلید؟!!یا خدا دوباره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
ای بابا
دلت خوشه
یک نکته مهم به شما مردم عرض کنم، امروز رفتم میوه فروشی، میگم چرا انگور گرون شده؟ میگه دلار شده 26 تومان! گفتم خب امروز دلار آزاد 23 بود، این 26 رو از کجا آوردی؟ بله دیروز شد 26 تومان، ولی دوباره برگشت به 23 و احتمال کاهش همچنان هست. ضمنا دلار نیمایی 18300 تومانه... خیلی واضحه که فرونشده ها و دلالان و تاجران از شایعه و خبر دلار گران خوشحال میشن تا هرطور دوست دارن به شما جنسشون رو بفروشن. فریب نخورید، و تسلیم تاجرمآب نشوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
در کشور ما همه قیمتها با افزایش دلار بالا میرود اما با کاهش دلار فقط قیمت طلا پائین میاید ومابقی اقلام گران خرید دارند ! اینهم از ضعف قانون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
ایران،بهشت دلالان.
مشکل معیشت مردم از کاهش ارزش روزانه پول ملی است که هیچ طرح و برنامه ای برای آن ندارند فقظ کوپن و مالیات مشکل حل شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
تو می خواهی گران نشود به صورت عددهای غیر واقعی ان وقت می گویی مالیات نباشد؟
جناب با مالیات است که جلوی گرانی ها گرفته می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
از ادمهای کوچک انتظار کارهای بزرگ اساسی نداشته باشید
تنها راهش رفع تحریم هاست
تهیه کالاهای اساسی با دلار 230000 ریالی؟؟؟؟؟؟ خدمت منتصبان می گویم ما را به خیر تو امید نیست. شر مرسان.
دلار ارزان شد !!! این تیتر اول خیلی از سایتها ی خبری است وامشب هم صداوسیما حسابی درمورد ان گردوخاک خواهد کرد!!!!!!!
دراین لحظه (ساعت ۱۵:۱۵) قیمت اسکناس دلار ۲۲۸۰۰ تومان است اما قیمت حواله ۲۴۱۰۰ تومان است این عدم تناسب کاهش قیمت در اسکناس وحواله نشانه چیست؟ چرا قیمت اسکناس حدود ۳۰۰۰ تومان پایین امد ولی قیمت حواله فقط ۱۰۰۰ تومان کم شد؟؟؟
تحلیل اول: کاهش قیمت دلار واقعی وپایدارنیست وبزودی به کانال ۲۵۰۰۰ تومان بازخواهدگشت
تحلیل دوم: تقاضای اصلی وعمده برای ارز مربوط به حواله ( انتقال سرمایه ها به خارج ازکشور) است نه اسکناس
نماینده :سهام دولت در شرکت های خودروسازی در ظاهر 14 تا 17 درصد است و در عمل دخالت های 200 درصدی در مدیریت دارد که این با ذات بنگاه داری اقتصادی سازگار نیست. دولت باید به اندازه سهامش در مدیریت دخالت کند لذا ما به دنبال قانونمند کردن این موضوع با طرح های دو فوریتی هستیم تا جلوی بی نظمی ها گرفته شود.) عزیزم الان اینقدر دخالت میکنه قیمت اینه وای بوقنی که دخالت نکنه فکر کردی انها قیمت را پایین می اورند ؟!!
در صورت تصویب نهایی تخصیص ارز یارانه ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می شود) این چه کمکی به مردم می کند ایا قیمت کالاهای اساسی نجومی بالا نمی رود
اقتصاد غير شفاف با صاحباني خواص هيچ كليدي ندارد
چه طوری اینهمه طرح مهم اقتصادی را در عرض چند روز انهم با این مجلسی که اعضا اقتصاد دان ان اینقدر کم است تهیه شده بابا تو این شرایط چندرغاز باقی مانده پولها را بفنا میدهند
لطفا کامل برقو قطع کنید برگردیم دهه شصت وصف کوپن ونفت و درب بطری جمع کردن تو جوب با الاکلنگ وچرخ فلک سیار وهفت سنگ و...دنیا روزای تعطیل ووقت تفریح از کهکشان راه شیری خارج میشن ما داریم برمیگردیم به سال هزاروسیصدیونجه...
تا الان کلیدشونو در نیاوردن؟؟ تازه الان راضی شدن کلید در بیارن؟؟
کلید مجلس ،تایید قراداد با چین است!!!
کوپنی کردن کالاهای اساسی یعنی حل مشکل معیشت مردم، مالیات برای خانه های خالی که تعداد و اندازه آنها مشخص نیست وعده ساخت 6 میلیون مسکن دیگر در شهرهایی که برای همین تعداد خانه هم امکانات ندارند یعنی حل مشکل مسکن مالیات از خودروهای صفر یعنی حل مشکل خودرو، این همه حقوق و هزینه های مجلس برای این خروجی
کدام مجلس ؟!!!!!
دلار رو میرسونن به ۲۶
بعد یک نمایش راه میندازن ومیارنش روی ۲۲-۲۳
وبعدش وع میکنن به تعریف وتمجبد از مدیریت وتدبیرشون وبرای خودشون هی پپسی بازمیکنن !!!!
واقعا مردم روچی فرض میکنن؟؟!
اسم‌ کلید رو نیارین لطفاً
واژههایی مثل کلید و قفل و ... برای حل مشکلات اقتصادی تاریخ مصرف شون گذشته. نفر بعدی حتما شعار در و دروازه میده!
خوریهای خودی را که جرات ندارند قطع کنند باید جیب ملت را بزنند
هیچ کلیدی را در اختیار نداشته و ندارید . و تنها کلید ، ارتباط درست و سالم با دنیا ، و دست برداشتن از شعارهای مندرس شماهاست... تعصباتی الکی که منافعتان در گرو آن میباشد.
پس بزودی رکود اقتصاد به عرش بالا میرسد
مدام قيمتها صعودي مي شود و مسئولين طرحي براي آن دارند و دوباره شوك قيمتي و دوباره همه طرح دارند و سپس افزايش شديد قيمتها و دوباره طرحي نو ....... و اين داستان همچنان ادامه دارد !!!! قصه ما بسر رسيد افزايش قيمتها به پايان نرسيد ! شب بخير بچه هاي عزيز
تصویب برگشت کوپن نشان از توانایی بسیار بالای مجلس در حل مشکلات اقتصاد دارد
دولت در هیچ جا نباید سهام داشته باشد بیت المال در اختیار دولت است که میتواند به برخی کارخانجات کمک کند یا کمک نکند
بدبخت شدیم. هشت سال با کلید روحانی و حالا با کلید مجلس!!!!!!!!!!!!!!!! اون یکی یک کلید داشت قفل را پیدا نکرد این ها که کلی کلید دارند در دستشان بیچاره ملت.
الان چی ارزون شد؟
مجلسی که میلیونی حقوق میگیرن میتونن به فکر مردم باشن یا اصلا نماینده مردم هستن عایا ...
فقط رابطه با امریکا
شب تاریک وبیم موج وگردابی چنین حایل ...... همه این طرح ها به فکر کارشناسان دولتی هم میرسد .چیزی که باید هم دولت وهم مجلس در فکر ان باشند برداشتن موانع از سر راه این طرح هاست.ضمنا کوپنی کردن کالاهای ضروری مسکنی موقت وراه حل مقطعی وبرای دوره خاصی است ونمیتواند طرحی دایمی باشد.لذا از انجایی که مشکلات اقتصادی واجتماعی یکشبه به وجود نیامده باید ریشه یابی شود.مثلا چرا ما نمیتوانیم ارز حاصل از صادراتمان را حتی از کشور های دوست وارد کشور کنیم. باید در اولویت های سیاست خارجی وتعامل با دنیا تجدید نظر کنیم.وقتی وزارت خارجه در اختلافات مرزی دو کشور دوست همسایه به درستی سیاسی بی طرفی مثبت را در نظر میگیرد وپیشنهاد میانجی گری میدهد نماینده گان نباید با توییت های تنش زا این سیاسیت تعامل را به ضد خود تبدیل کنند وحتی زمینه شکاف هموطنان ارمنی وآذری را فراهم کنند.. متاسفانه اعتماد بین مردم ودولت ومجلس اسیب دیده.لذا برای اجرای هر طرح اقتصادی جلب اعتمادعمومی از اولویت های مهم باید باشد.شفافیت اقتصادی وبی طرفی قضایی از مهمات دیگر است که باید مد نظر قرارگیرد.برخورد با فساد ازاردهنده اقتصادی باید سرعت بگیرد ومردم اثار برخورد را نه فقط در اعدام وزندان مفسدان بلکه عملا درزندگی خود احساس کنند.....
متاسفم نامید شدم
طرح های خیلی معمولی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
مگه انتظارت در چه حد بوده؟!
می دانیم و آگاه هستیم که مجلس منتصبان در صورت حذف تخصیص ارز یارانه ای برای تامین کالاهای اساسی مسئول و مسبب گرانی نجومی ارزاق عمومی خواهد بود.
کوپن به به مجلس بی کفایت
کوپن بعد چهل سال
تا لجبازی رابطه با امریکا درست نشه هیچ کلیدی کارساز نیست
65 میلیارد تومان رشوه دادند تا جلوی تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران گرفته شود حالا انتظار دارید راهکار برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه دهند؟؟؟!!!!

فقط جوک است
بزرگواران تصميم گيرنده در دولت و مجلس بايد هشيار باشند كه در شرايط اشفته اقتصادى حاكم از دست دادن زمان بمثابه يك سم مهلك است و اثرات ان غير قابل جبران خواهد بود. پيشنهاد سيستم كالا برگ كه روش به روز شده كوپن ميباشد راه حل مناسبى است ولى براى اجراى ان بايد ضرب الاجل زمانى در نظر گرفته شود. بايد مجريان اين طرح بدانند هرگونه تاخير در حد يك ساعت و يكروز خسارت بار خواهد بود. مسلم است مافياى واردات كالاهاى اساسى براى جلوگيري از جايگزين شدن دلار ازاد بجاى دلار شيرين ٤٢٠٠ تومانى بهر خدعه و نيرنگى متوسل و متشبث خواهند شد تا اجراى اين طرح را متوقف و يا حداقل كند بكنند. يك تيم كاردان ، توانا ،جسور و انقلابى لازم است تا اقدامات كاسبان بيرحم و رانتخوار واردات را در كوتاه ترين زمان ممكنه خنثى بكنند و جلوى تخصيص ارز ٤٢٠٠ تومانى را بگيرند. تا با اين عمل خير خود راه تك نرخى كردن ارز را براى مديران متخصص و متعهد بأنك مركزى هموار بكنند.
هزینه ها و درامدهای مردم با هم هماهنگ نیستند اقتصاد با مردمی که قدرت خرید ندارند رونق پیدا نمیکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست