بازدید 41848
وقتی معضل «ماسک» تشتت مسئولان را افشا می‌کند

هشدار یک معاون وزیر به وزارت صمت و زنهار معاون دیگر به مردم!

در روز‌های پایانی پنجمین ماه مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در کشورمان، به رغم آنکه انتظار می‌رفت تشتت‌ها در تصمیم گیری به پایان رسیده باشد، شواهد حکایت از آن دارد که کماکان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و مسئولان ناهماهنگ هستند؛ ناهماهنگی که به ارسال یک نامه هشدار رسیده است.
کد خبر: ۹۹۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰ 17 July 2020
تابناک اجتماعی
در روز‌های پایانی پنجمین ماه مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در کشورمان، به رغم آنکه انتظار می‌رفت تشتت‌ها در تصمیم گیری به پایان رسیده باشد، شواهد حکایت از آن دارد که کماکان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و مسئولان ناهماهنگ هستند
 
به گزارش «تابناک»؛ به فاصله بیش از یک هفته از اجباری شدن استفاده از ماسک در کشورمان برای مقابله با شیوع روزافزون ویروس کرونا، معضل «ماسک» رو به گسترش است، تا جایی که حالا کار به نامه نگاری معاون وزیر بهداشت به سرپرست وزارت صمت کشیده که در آن در خصوص این معضل هشدار داده شده است.

درباره نامه محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن می‌گوییم که ساعتی پیش منتشر شده و تاکید دارد در هفته‌های اخیر برخی مراکز درمانی یا مناطق با کمبود ماسک و مواد اولیه مواجه بوده اند.

اما علت این کمبود‌ها چیست؟ پاسخ معاون وزیر بهداشت در این خصوص قابل تامل است؛ «عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع». اشکالاتی که با یادآوری شان تاکید شده «بر اساس وظیفه ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب نامه هیات وزیران در سال جاری، هر گونه تولید و تامین انواع ماسک‌های پزشکی مورد نیاز شهروندان و همچنین مراکز درمانی، تشخیصی درمانگاه‌ها و... به عهده آن وزارت است.»

اما درباره چه میزان کمبود سخن می‌گوییم؟ آن گونه که شانه ساز گفته، نیاز روزانه مراکز درمانی و همچنین حجم مورد نیاز برای دپو در شرایط فعالی حداقل حدود ۲ میلیون عدد در روز برآورد می‌شود. نیازی که دست کم در مناطقی از کشور و برخی مراکز تامین نمی‌شود و احتمالا در ابعاد بزرگتر در دپو این محصولات نیز مورد غفلت واقع شده است. ذخیره‌هایی که با توجه به در پیش بودن موج بعدی شیوع ویروس در کشور در پاییز، بسیار حیاتی هستند و نادیده گرفتنشان بحران زا خواهد بود.
 

این در حالی است که در نامه یاد شده، به معضل بزرگ دیگری هم اشاره شده که نیازمند رفع است؛ اینکه این محصولات چند نرخی هستند و افزون بر آن، دستور رئیس جمهور مبنی بر تعدیل قیمت آن‌ها ـ که در هفدهم تیرماه ابلاغ شده ـ روی زمین مانده است؛ موضوعی که رئیس سازمان غذا و دارو با یادآوری آن تاکید کرده که مجموعه تحت امرش آماده هر گونه همکاری در خصوص نظارت بر قیمت‌ها و مقابله با گرانفروشی این محصولات در داروخانه‌ها و دیگر اماکن است.

«نارضایتی تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه ماسک» دیگر موضوعی است که شانه ساز به آن اشاره کرده و خواستار صدور دستور تامین مواد اولیه تولید ماسک مانند پارچه‌های اسپان باند و ملت بلون به میزان لازم و با قید اولویت در وزارت صمت شده است. موضوعی که نشان می‌دهد چرا به رغم افزایش ظرفیت تولید ماسک در کشور از ۳۰۰ هزار در روز در قبل از کرونا به ۷ میلیون در روز، با کمبود شدید و افزایش قیمت آن مواجهیم؛ اینکه ظرفیت ۷ میلیونی به دلیل کمبود مواد اولیه کامل به کار گرفته نمی‌شود.

نشانه آشکاری از تشتت در سطح دولت که حکم سم را در مقابله با کرونا دارد. مقابله با ویروسی که مدتی است همگان تاکید دارند یکی از راه‌های ساده و موثر برای مقابله با آن، استفاده از ماسک است، اما می‌بینیم که در تامین و توزیع آن به مشکلاتی تا این اندازه پرشمار و وسیع مبتلا هستیم. معضلی که معاون کل وزارت بهداشت، راهکار متفاوتی برای مقابله با آن ارائه می‌دهد، معاون دیگر وزیر بهداشت رفعش را در انجام اقداماتی در وزارت صمت می‌جوید و وزارت صمت هم لابد پاسخ متفاوتی در خصوص آن آماده ارائه دارد.

تشتتی که بعید است با نامه نگاری معاون یک وزیر به سرپرست وزارت دیگر رفع شود و هرچه رفع آن زمان ببرد، کرونا بیشتر خواهد تاخت، جان خواهد گرفت و هزینه خواهد آفرید، مگر آنکه ترویج و تبلیغ ایده‌ای که دکتر حریرچی چند روز پیش در رسانه ملی مطرح کرد در دستور کار همگان قرار گیرد و همه بدانند برای مقابله با ویروس، استفاده از ماسک‌های تولیدی در منزل هم موثر است؛ ماسک‌هایی که معاون وزیر نسخه‌ای از آن‌ها را استفاده کرده و از پیژامه تولید شده بود!
 
ماسک هایی که در حد همان ایده ی طرح شده در رسانه ملی ماندند و حتی متولیان وزارت بهداشت به استفاده از آنها برای فرهنگسازی ترغیب نشدند اما می‌توانند از تشتت حاکم بر دولت و ابتلا به کرونا تا حدود زیادی دورمان کرده و نگرانی هایمان در خصوص کمبود ماسک و پیک دوم احتمالی را به حداقل کاهش دهند.
 
تعداد بازدید : 2615
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
من در 2 فروردین یک دستگاه ونتیلاتور 500 هزار تومانی طراحی کردم . یکی هم برای روز مبادا ساختم . به چند جای پر مدعای دولتی و نظامی نامه زدم . هیچکدام اهمیتی ندادند . حالا گیر به یک وزیر که دو هفته است آمده اند می دهید ؟ همه ول معطلیم و از طرف دیگر همه سرکاریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
سلام
دوست عزیز ونتیلاتور یک سری مشخصه داره.چیزی که شما ساختی باید به درون ریه مردم وصل بشه و با یه درجه مشخص از اکسیژن و دما و..به درمان کمک کنه.خواهشا طرح خیالی ندید .تنها یکی از سنسورها بیش از 500هزار تومان ارزش داردو جان مردم بیش از هر چیز دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
الان نمونه اش موجود است و آن را یاخته ام . اگر کاره ای هستی آدرس بده برات بیارم ببینی . گنده گنده حرف نزن نمی خواهد با سنسور مثلا حرف علمی بزنی . مگر ونتیلاتوهای اولیه سنسور داشتند ؟
ما به همه دنیا ماسک هدیه دادیم که ثابت کنیم وجود داریم.
مسئولین ما فکر می کنند همان پیژامه هم از سر ما زیاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
بابا بیچاره دکتر حریرچی منظورش استفاده از پارچه کتان یا نخی بوده که در پیژامه هم استفاده می شود. چرا مردم این قدر گیر داده اند به این موضوع؟ حرف بدی نزده بنده خدا. گفته با استفاده از پارچه های نخی محکم و ساده سه لایه هم میشه ماسک نسبتا خوبی ساخت که قابل استفاده باشه!
شنیده بودیم که از کش تنبان‌ برای ماسک استفاده می شود ولی دیگه خود تنبان را نشنیده بودیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
خخخخخخخخخخخخخخ
مردم از خنده
سلام طاهرا این سرپرست جدید نمی داند ک اهن از ۷هزار تومن رسیده ب۲۲هزار تومن و جالب ک انگار ن انگار بعد میگند مواد اولیه گرون شده خودرو ولوازم خانگی گرون باید بشه خوب ادم بی لیاقت اهن رو شما توزیع میکنید بجای دلال بده مصرف کننده واقعی
تبلیغ استفاده از ماسک در صدا و سیما که اصلا قابل وصف نیست
بعد از ماسک زیر گلو چشممان به تبلیغ فروشگاه رفاه و افرادی که بطور مسخره ای ماسک را در دست گرفته اند و برای فروش این فروشگاه تبلیغ می کنند!!!!!!! روشن
مواداولیه ماسک دست آقای ... عادل هست. همه هم میدانند.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی