بازدید 39303
بازار متشکل ارزی آزمایشی کلید خورد

دلار به ۲۲ هزار تومان نزدیک شد / بانک مرکزی بالاخره به فکر قیمت گذاری دلار به وقت تهران افتاد

همتی تأکید کرد: تلاطم این روز‌های بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت‌ گرفته است و با فروکش کردن تدریجی تقاضا‌های تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد
کد خبر: ۹۸۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴ 06 July 2020

دلار به ۲۲ هزار تومان نزدیک شد؛ بانک مرکزی بالاخره به فکر قیمت گذاری دلار به وقت تهران افتاد

تابناک اقتصادیبازار ارز این روزها به عنوان لیدر سایر بازارها عمل می کند و هر گونه موج نوسانی در این بازار، سایر بازارهای موازی را نیز با چالش های جدی مواجه می کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تا اوایل پاییز سال گذشته بازار ارز تقریباً ثبات خوبی را تجربه می کرد اما تحولات عراق به دلیل آن که بخش قابل توجهی از ارز ایران از این کشور تامین می شد، باعث شد تا روند ارز در کشور صعودی شود.

با افزایش قیمت بنزین از اواسط پاییز سال گذشته، شیب این روند صعودی تندتر و با تنش های ایران و آمریکا بعد از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی دوباره جهش های قیمت ارز بلندتر از گذشته شد. با ورود ایران به فهرست سیاه FATF در بهمن ماه سال گذشته بر چالش های بازار ارز افزوده شد و شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای جهان موج جدید دیگری در بازار ارز ایجاد کرد. از یک سو، قیمت نفت به شدت کاهش یافت و از سوی دیگر، روند ورود ارزهای صادراتی به کشور با مشکلاتی مواجه شد. این در شرایطی بود که تقاضا برای ارز همچنان در بازار وجود داشت.

به هر حال و در نهایت مجموع این رخداد‌ها موجب شده است تا امروز شاهد رسیدن قیمت رسمی دلار به یک قدمی کانال ۲۲ هزار تومان باشیم. بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده توسط صرافی‌های بانکی به عنوان نماینده بازارساز، هر اسکناس دلار آمریکا امروز شانزدهم تیرماه ۱۳۹۹ به نرخ ۲۱۷۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۱۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است.

در این شرایط پرتلاطم بازار ارز، پرسشی که مطرح می‌شود این است که سرانجام راه اندازی بازار متشکل ارزی به کجا رسید؟ بازاری که قرار بود با راه اندازی آن تعیین قیمت ارز اولا در اختیار بانک مرکزی باشد و ثانیا به وقت تهران تنظیم شود و دیگر بازی ارزی کشور در کشور‌های همسایه رقم نخورد.

قبل از مرور وعده‌های داده شده و فعالیت‌های انجام شده برای راه اندازی بازار متشکل ارزی، به نظر بهتر است اندکی با این بازار آشنا شویم تا به اهمیت راه اندازی آن در این روز‌ها بیشتر پی ببریم.

بازار متشکل معاملات ارزی چیست؟

این بازار، بازاری است که با اهداف از پیش تعیین شده دولت ها از جمله کوتاه کردن دست دلالان بازار ارز و همچنین شفافیت معاملات راه اندازی می شود. بازار متشکل معاملات ارزی در اکثر کشورهای در حال توسعه به طور موفق راه اندازی و اجرایی شده است. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد. بازار بر اساس دستور العمل های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین اهداف راه ‌اندازی بازار متشکل ارزی تبدیل شدن آن به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌ گذاری است، به گونه ای که  بانک مرکزی  مرجع تعیین نرخ ارز در کشور شود. بدین صورت که اولین معامله‌ ای که هر روز صبح در بازار متشکل ارزی انجام می ‌شود، نرخ ارز را تعیین کند. به این ترتیب، نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین و امکان مداخله در نرخ‌ گذاری از جانب کشورهایی نظیر امارات، عراق و ... وجود نخواهد داشت.

گام هایی که برای تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی برداشته شد

موضوع راه اندازی بازار متشکل معاملات ارزی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ نیز مطرح و در سال ۱۳۹۶ نیز اخباری در رابطه با این بازار منتشر شد، اما هرگز این بازار به مرحله اجرا نرسید.

بعد از تکیه زدن عبدالناصر همتی بر صندلی رئیس کلی بانک مرکزی، وی طی مصاحبه‌ای در سی ام آبان ماه ۱۳۹۷ با بیان اینکه بازار متشکل ارزی باید شکل بگیرد، گفت: در خیابان و کوچه و پس کوچه‌ها نمی‌توان این بازار را شکل داد و نباید بازار غیرمتشکل داشته باشیم. رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می‌شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی‌ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۷ بود که در یک هزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار موضوع "بازار متشکل معاملات ارزی" مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

در ۲۴ دی ماه ۱۳۹۷، جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارزی به منظور بحث و بررسی راهکار‌های عملیاتی کردن این بازار در بانک مرکزی برگزار شد. در این جلسه مجمع موسس مواردی همچون ترکیب سهام موسسان، سرمایه شرکت، اساسنامه و فرآیند‌ها و مکانیزم‌های عملیاتی کردن بازار متشکل معاملات ارزی، از جمله مباحث فنی و ساختاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در مورخه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۸ نیز اولین جلسه هیات مدیره بازار متشکل ارزی تشکیل و در آن محمود شکسته بند به عنوان مدیرعامل و سخنگوی این بازار (شرکت) انتخاب شد. قربانی (کانون صرافان)، یوسف حسن پور، صمد کریمی (مدیر اداره صادرات بانک مرکزی) و امیر هامونی (مدیرعامل شرکت فرابورس) به عنوان دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت تعیین شدند.

پس از آن ساختمانی برای این بازار در نظر گرفته شد که در سی ام شهریور ماه ۱۳۹۸ طی خبر‌هایی اعلام شد که این ساختمان طعمه حریق شده است.

وعده هایی که برای راه اندازی بازار متشکل ارزی داه شد و عملی نشد

دلار به ۲۲ هزار تومان نزدیک شد؛ بانک مرکزی بالاخره به فکر قیمت گذاری دلار به وقت تهران افتاد

دوم بهمن ماه ۱۳۹۷ بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه تیتر امشب به عنوان سومین گفتگوی تلویزیونی خود، از راه اندازی بازار متشکل ارزی ظرف دو هفته آینده (۱۷ بهمن‌ماه ۹۷) خبر داد. اما این بازار در تاریخ مذکور راه اندازی نشد.

در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۷ رئیس کل بانک مرکزی در یک گفتگوی تلویزیونی دیگر، اعلام کرد که مقدمات راه اندازی این بازار فراهم شده، اما صلاح بر این است که راه اندازی آن در فروردین ماه سال ۹۸ صورت گیرد.

در ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۸ عبدالناصر همتی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکی از دستورات نخستین جلسه شورای پول و اعتبار، بحث بازار متشکل ارزی است، گفت: روز شنبه (۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۸) اعضای هیات مدیره بازار متشکل ارزی مشخص شدند و با توجه به اینکه کار‌های نرم افزاری و سخت افزاری آن زمان می‌برد، امیدواریم که تا پایان ماه جاری عملیاتی شود.

فروردین ماه هم به پایان رسید و باز هم خبری از راه اندازی بازار متشکل معاملات ارزی نشد. در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بود که یک مقام آگاه در گفتگو با فارس اعلام کرد: اگر مشکلی به وجود نیاید، بستر‌های سخت افزاری و نرم افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد.

این وعده راه اندازی بازار متشکل ارزی باز هم محقق نشد تا اینکه در مورخه ۵ مرداد ماه سال جاری بود که جلسه‌ای بین محمود شکسته بند، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با رییس کل بانک مرکزی برگزار و در این جلسه اعلام شد که این بازار در آستانه عید قربان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در حالی که همگان منتظر راه اندازی این بازار بودند، در ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۸ اعلام شد که آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی باز هم به تعویق افتاده است و این بار اعلام شد که زمان راه اندازی این بازار معلوم نیست!

در آذر ماه سال گذشته نیز محمود شکسته بند طی مصاحبه‌ای گفت: همه چیز برای راه‌اندازی این بازار فراهم است و برای افتتاح رسمی آن، منتظر فرمان سیاست‌گذاران هستیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ صرافی مجاز بانک مرکزی به این بازار پیوسته‌اند، گفت: بیش از ۸۰ صرافی نیز پرونده خود را در این بازار تکمیل کرده و در حال انجام تست‌های سرد و گرم بازار هستند. به گفته شکسته‌بند، هشت بانک مهم کشور نیز به این بازار پیوسته اند.

در پایان سال گذشته بود که خبر‌های غیررسمی حکایت از آن داشت که برخی صرافی‌ها معاملات آزمایشی بازار ارز را آغاز کرده اند، اما این خبر‌ها از سوی مسئولین تایید نشد. خبر‌هایی که این روز‌ها نیز به گوش می‌رسد، اما با رسیدن قیمت دلار به حوالی ۲۲ هزار تومان هنوز هم خبر رسمی از راه اندازی این بازار منتشر نشده است تا رئیس کل بانک مرکزی همچنان برای پایین نگه داشتن قیمت ارز، دست به دامان یادداشت‌های خود در اینستاگرام باشد. وی در بخشی از آخرین یادداشت خود با عنوان "چند نکته مهم درباره ارز" نوشت: "قبلاً هم تأکید کرده‌ام، تلاطم این روز‌های بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت‌ گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضا‌های تجمیع شده ماه‌های قبل، و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد".

آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی به صورت آزمایشی

با وجود وعده‌های بسیار از سوی رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان مربوطه در بانک مرکزی، این روز‌ها برخی خبر‌ها نشان از فعالیت آزمایشی این بازار دارد. گواه این ادعا، بررسی‌های خبرنگار تابناک اقتصادی مبنی بر افزایش عرضه ارز به ویژه دلار و یورو در بازار (بازار متشکل ارزی) است. تا جایی که نرخ‌های عرضه شده در این بازار، با اختلاف نسبت به تابلوی صرافی‌های بانکی بوده است. همچنین هفته گذشته تسنیم در گزارشی به عرضه بیش از ۷۰۰ میلیون دلاری در یک هفته در بازار متشکل ارزی اشاره داشت. آنچه در میان این حجم از عرضه قابل مشاهده است، عدم تاثیرگذاری بر آشفتگی بازار ارز است. دلار در بازار متشکل ارزی در کانال ۱۸ هزار تومان عرضه شد، اما در بازار ارز و صرافی‌های سطح کشور، قیمت‌ها به روند افزایشی ادامه داده است. شاید اگر حداقل از ابتدای سال، بازار متشکل ارزی راه اندازی شده بود، امروز نوسان نرخ ارز کاملا مدیریت می شد.

در پایان آنچه در حال حاضر ضرورت دارد، اجماع مسئولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت برای آغاز رسمی و شفاف فعالیت بازار متشکل ارزی است. همان گونه که رئیس جمهور در سخنان خود از حمایت جدی از بازار سرمایه سخن گفته است، حال ضرورت حمایت همه جانبه از این بازار احساس می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
من نظرم رو می نویسم، فورا بهم حمله نکنید، اول بخونید بعدا منفی یا مثبت بزنید. ما باید با چین توافق کنیم، روی قیمت مشخصی مثلا 10 درصد زیر قیمت جهانی نفت بفروشیم به چین، پولش رو به صورت نقدی از طریق هواپیما به صورت یوآن چینی وارد کنیم، اینطوری امریکا نمیتونه بانکهای چینی رو تحریم کنه، مگه اینکه بخواد اینقدر احمق باشه که بانک مرکزی چین رو تحریم کنه، که آنهم دیوانگی محضه، چون عملا بانکها و شرکت های امریکایی بدلیل مراوده با بانک مرکزی چین ضربه میخورن از این نوع تحریم...

بجای دعوای جناحی ، به این راهی که عرض کردم فکر کنید. توضیح: دوستانی که فکر میکنند یوآن چین قدرتمند نیست، شما در هر نقطه ای از دنیا تشریف ببرید، یوآن چینی رو exchange میکنند و جای نگرانی نیست.
با دوستان مروت با دشمنان مدارا

نمی دونم شاعرش کیه، ولی دمش گرم هرکی گفته
ایشالا که درست بشه ، با اینکه بعید میدونم .
الان 32 سالمه و تجربه در این سالها بهم میگن هر وقت میگن درست میشه یعنی خیلی بدتر میشه .
ولی امیدواری خوبه
ایا میدانستید ارزش پول کشورهایی مثل گابون گامبیا زئیر گینه بیسائو ماداگاسکار و..... و ده ها کشور مفلوک و فلک زده بدبخت دیگری که بسیاری از ما ایرانیان حتی اسم انها رانشیده ایم از ارزش پول ملی کشور عزیز ما با این همه ادعا و دبدبه و کبکبه بیشتر است؟
بابا نمیذارین دولت به کارش برسه هاااااااااااااااااااااااا
چییکار دارین آخه؟؟؟!!!!!!!
رسیده که رسیده...................
هر وقت دلار را از ۲۲۰۰۰به ۱۴۰۰تومان رساندی بیا و خبر از کنترل ارز بده. تاکنون فقط سرمایه مردم و پول ملی را بی ارزش کرده اید و بس. بیمدیریتی شما در تاریخ ایران نظیر نداشته و مردم اعتمادی به شما ندارند.
یا درست عمل کنید یا فورا کنار بروید
بله تلاطم اینروزهای ارز وطلا عمدتا به عدم عرضه ارز بوده و افزایش چشمگیر تورم ونقدینگی و رشد روزانه ۸۰ هزارواحدی بورس نورچشمی هیچ تاثیری بر ان نداشته !!!
مطمعن باشد تا هروقت كه اينها اراده نكنند دلار پايين نخواهد امد فاجعه اين قيمت بالا را توليد كننده گان ومردم با پوست واستخوان احساس ميكنند 9 سال قبل يخچال خريدم يك ميليون هشتصد هزاز تومان امروز موتورش خراب شده هزينه اش شده 5 ميليون تومان
آقای حسن روحانی طی مصاحبه زنده با رشیدپورباصدا وسیما اعلام کرد ازاسفندماه قیمت دلاربه همان قیمت 3000تومان خواهدرسید این افزایش ناشی ازحباب است واقعا آقای روحانی بااین اوصاف به کدامیک ازوعده های سال 92 خودعمل نمود
بذارید به ۳۰ تومن برسه بعدافکرهاتون بکنید
بازار متشکل ارزی
بازار نیمایی
ارز ثنا
اربیتاژ
کورتاژ صادراتی
طرح مکرون
طرح عمران خان
اف ای تی اف
.
.
.
.
با این کارها یک کشور ارزش پولش بالا نمی رود و الکی خودتان را معطل نکنید.
اقای همتی فقط دارد به سبک‌ایام صدا و سیما که در ان بوده اقتصاد مملکت را اداره میکند و فاجعه بزرگی است این گونه با وعده وعید و پست اینستاگرام بازی یک نفر فکر کند اقتصاد یک‌کشور اداره میشود.
۷ سال اقایون یاد بورس نبودند الان که تحریم ها شدت گرفته بورس هم شکوفا شده و تازه افرادی که در بورس هستند همه مشاغل دیگر را نقد میکنند منتهی بورس اگر خوبه پس چرا سفره های مان این قدر هر روز خالی بودن بیشتر میشود؟؟؟؟؟
اقای همتی و نوبخت هر دو مقصر وضع موجود هستند با کتمان واقعیتهای اقتصادی و چاپ اسکناس بدون پشتوانه

هر روز باید تصویر و عکس و نوشته های رییس بانک مرکزی را ببینیم و در عوض کالاها گران تر شود!!!!!!!
بس است بابا
در طی چند ماه گذشته رییس کل بانک مرکزی بارها هشدار داد که سرمایه گذاری در بازار ارز نمی تواند جوابگوی سرمایه گذاران باشد و در طی این مدت بهترین و کم خطر ترین سرمایه گذاری بر روی ارز بوده است .
دولت محترم شجاعانه بپذیر هیچ برنامه و طرحی برای مهار افسار گسیختگی بازار ارز و طلا و رفع مشکلات اقتصادی مردم ندارید.
عجب دلار بردن تا ۲۳ تومان امروز با منت و افتخار ۲۱۸۵۰ به ملت میفروشن
حکایت این دولتمردان مثل آنست در منزل نشسته ای، يه کشور همسایه به مرزهای ما حمله میکند بخشی از سرزمین ما را تصرف میشود آنوقت متوليان مقابله با این تجاوز با آرامش خاصی میگویند بله دلیل این حمله این است و آن است و انشالله دشمن تا چند روز آینده به عقب برميگردد!!!!!!!!. از زمانی که سونامي کرانی شروع شد فقط از متوليان دلیل این گرانی را شنیدیم اوایل که ميگفتند حباب است بعد گفتند دلالان و سود جویان مقصرند سپس گفتند فشار غرب و امریکا است و الان هم میگویند دلیل افزایش اخیر کرونا است کسی نیست سوال کنند پس تو چکار هستی؟ مگر نباید مدیریت بکنی که در مقابل این اتفاقات راهبرد داشته باشی. والا بود و نبود شما چه تاثیر برای این کشور دارد. ...
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
مشکل کشور،سالهاست موجود است و انهم به واردات و اختلاس ها مربوط میشود .
کشور تولید داخلی را حمایت نکرد و بازرگانی وابسته را ،چون به اندازه کافی پول نفت موجود بود ادامه داد..
حال که کارخانها از کار افتاده اند و تحریم هم شانسی به تغییر راه نمی دهد و فساد ودزدی هم شدت یافته است ،فقط با چاپ پول و مالیات نمیتوان کاری کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کسانی که این دلارها را از بازار جمع می کنندچه کسانی هستند و صرف چه کاری می شود ؟؟؟
صرف دلالی می شود ؟ خوب این در قرن 21 قابل رصد کردن نیست ؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
تخیلی بیش نیست این بازار
سرنوشت بازار اتی سکه را خواهد داشت و وقتی قیمت بیش از بازار تعیین شود چه می کنند ؟؟؟
!!!مجددا سریع کرکره ان را میکشند پایین و دنبال مقصر گردی.
تمام تیرهای موجودش را اقای همتی استفاده کرده و دیگر به تکرار افتاده کارهای ایشان.
اقای همتی را که میبینی یاد حاجی فتح الله زاده مدیرعامل سابق استقلال می افتی که عشق ترکاندن بمب خبری بود همیشه منتهی بمبهای خبری اش برای یک فصل جواب میداد نه ۴ فصل متوالی و برای هوادارانش کارهایش تکراری شده بود حالا نقل اقای همتی و بمب های خبری است که دوست دارد بتروکند...
والسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
نوشدارو چیه؟
اونایی که لار و طلا را تو این روزها با قیمت بالا خریدند متضرر شدند.
خود آقای همتی هم چندین مرحله گفتند.
گفتند در همه چیز سرمایه گذاری کنید به جز ارز.
گفتند قیمت تا دو هفته دیگه بشدت کاهش پیدا میکنه و خریداران متضرر میشن.

این بار هم مثل دو سال پیش تمام کسانی که ارز و سکه را با قیمت بالا خریداری کردند متضررین اصلی هستند.
حالا باز برین جلوی صرافی ها صف درست کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
متاسفانه یک عده از تجربه ۲ سال پیش بازار ارز درس نگرفتند. دلار تا مرز ۲۰ تومن پیش رفت و در یک اقدام همین آقای همتی و بانک مرکزی دلار را به ۱۰ هزار تومن رسوند.
و بعد هم در مدت زیادی روی ۱۱ تومن پایدار ماند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
دلار بزودی کاهش زیادی پیدا میکنه و یک عده که با عجله دلار خریدن ضرر می کنند.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کدام سهراب؟؟؟
از کجا میدانی قیمتها ثابت میماند؟؟؟
تحریم و عدم فروش نفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کلا۵۰۰ تومان امدپایین ولی دوباره میره بالا واینبار بالای ۲۵
تا زمانی که مردم به این نتیجه نرسند که از دلار به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری استفاده نکنند قطعا قیمت دلار صعودی خواهد بود.بخصوص در شرایط فعلی که با رشد اقتصادی منفی مواجه هستیم.و نقدینگی هم در حال رشد هست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
باشد به جای دلار چندتا کارخانه که صاردات قدرتمندی دارند نشان بده که من در آنها سرمایه گذاری کنم
ببخشید تحریم هستیم و هیچ صادراتی رخ نمی دهد
نهادهای نظارتی ورود کنند که چرا بانک مرکزی و آقای همتی این همه مدت تعلل کرده و حالا این همه باید خسارت ببینه اقتصاد و معیشت مردم
علت افزایش معاملات فردایی کاغذی دلار سکه و طلا هست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
یعنی اگر من این کار را در آمریکا کنم ارزش دلار سقوط می کند؟
ارز این روزها به عنوان لیدر سایر بازارها عمل نمی کند این بورس است که مدتهاست بعنوان لیدر بازارها عمل میکند
شیب رشد بازارها نشان میدهد این بورس و بازار سرمایه است که عامل تلاطم در سایر بازارها شده و همچنان بدون دلایل اقتصادی توسط مسئولان تشویق میشود
یه فکری به حال مملکت بکنین منتظر دولت نباشین که دلار به 40 تومن هم میرسه
"وعده هایی که برای راه اندازی بازار متشکل ارزی داه شد و عملی نشد"
هرچیزی که باعث شفاف سازی میشود عملی نمیشود
سلام به نظر من قیمت دلار دوباره مانند چند سال قبل میاد پایین فعلا مردم دارن دلار این قیمتی میخرن و کلی پول به جیب این ها میریزن بعد که مردم کلی دلار خریدن و ضرر کردن میارن پایین و این مردم هستند که ضرر میکنن بار قبل هم دچار چنین چیزی شدیم به نظر من مردم اصلا گول نخورن اگر هم این نباشه باز هم نخرن چون با این کارشون کل ملت رو بیچاره میکنن و دلار هم گرون تر از قبل میشه چه معنی داره مردم تو سر هم بزنن مانند این روز ها برای خریدن دلار با این قیمت بالا و ما هم چوب کار های این عده رو بخوریم کلا این رو بگم نه دولت رحم میکنه و نه مردم به هم و خدا به داد این کشور برسه...
هر وقت شما صحبت از كنترل قيمت ارز و كاهش اون كرديد فرداي همان روز ارز گرانتر شد پس لطفأ در اين مورد اظهار نظر نفرمائيد كه خيلي بهتر است هم خودتون و هم مردم ديگه خوب فهميدن كه در اين كشور فقط بالا رفتن و صعود است و اين در چهل سال به خوبي ثابت شده بيخود سر مردم شيره نماليد
ارز و طلا توسط بانک ها خریداری می شود.
مردم عادی چنین توانایی ندارند.
۲۵ استاد اقتصاد نسبت به تبعات بسیارخطرناک رشد غیرعادی وغیرمنطقی بورس هشداردادند
مسوولین اقتصادی هم برای توضیح درمورد تبعات رشد بورس به مجلس فراخوانده شدند
بزودی شاهد سقوط بیش از یک میلیون واحدی بورس خواهیم بود
بیصبرانه درانتظار انروز هستیم (:
چرا اینقدر عجله؟ خب میذاشتین قیمت دلار سر راست به ۳۰ هزار تومن برسه، بعد به فکر می افتادید
ای کاش دلارربشه سیصد هزار تومن شاید وضع مون بهتر شه چون با این قیمت ها نه می کشه نه شفا میده...
مشکل کمبود ارز ناشی از تحریمهاست و دولت هم فقط وعده و وعید و بی توجهی به رانت. ۲۰ میلیارد دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان به خودی ها پرداخت شد حالا اینم نتیجه شه
بدبختمون کردین....
دیگه هیچ اعتمادی به حرف های حاکمیت در خصوص مسائل اقتصادی و مبارزه با فساد ندارم.
فقط یک اعتماد دارم انهم مبارزه با امریکاست
بسمه تعالی
تا آخر سال دلار ‌۵۰ هزارتومان....
آش کشک خاله است....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
با توجه به تحریم ارزی توسط تمام کشورهای جهان حتی توسط دولت دوست و برادر عراق به سرنوشت ونزوئلا دچار خواهیم شد
ای بابا 500 درصد گرون می کنید و 10 درصد ارزون می کنید. بازم 490 درصد نسبت به 4 ماه پیش گرونه.10 درصد ارزون حالا ما باید خوشحال بشیم. بابا روی ونزئولا و سومالی رو سفید کردیم. حالا اونا ما رو مثال می زنن.مسئولان از نجابت مردم سوء استفاده نکنید ....
الحمدلله راه کار برای مشکلات کشور زیاد دارند آقایان مسئولین ولی نمی دانم چرا هب پشت گوش می اندازند تا کار از کار بگذرد و بعد نوشدارو بعد از مرگ سهراب بیاورند. مشکل مسکن، خودرو، آلودگی هوا، ویروس کرونا، ارز، تجارت خارجی، احتکار، آقا زاده ها و .....
آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا

نمی دونم شاعرش کیه، ولی دمش گرم هرکی گفته
فرمایش مولی علی علیه السلام در حدیث نورانی هست که به شعر آورده اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر