بازدید 26493

دلار در سراشیبی؛ کاهش ۴۵۰ تومانی دلار تا نیمه‌های ظهر پنجشنبه

طی هفته‌های اخیر دلار با نوسانات شدیدی در بازار ارز مواجه شده، اما مشاهدات میدانی از بازار حاکی از آن است که طی روز‌های اخیر با عرضه ارز از سوی بازارساز دلار در سراشیبی کاهش قرار گفته است، از طرفی تصمیمات اخیر در حوزه سیاست‌های پولی نیز در این زمینه موثر بوده است، چراکه درچارچوب سیاست فعلی بانک مرکزی متغیر‌های کلان و اصلی اقتصاد همچون زنجیره مرتبط با هم عمل می‌کنند.  
کد خبر: ۹۸۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 26 June 2020
دلار در سراشیبی؛  کاهش ۴۵۰ تومانی دلار تا نیمه‌های ظهر پنجشنبه
تابناک اقتصادیطی هفته های اخیر دلار با نوسانات شدیدی در بازار ارز مواجه شده، اما مشاهدات میدانی از بازار حاکی از آن است که طی روزهای اخیر با عرضه ارز از سوی بازارساز دلار در سراشیبی کاهش قرار گفته است، از طرفی تصمیمات اخیر در حوزه سیاست های پولی نیز در این زمینه موثر بوده است، چراکه درچارچوب سیاست فعلی بانک مرکزی متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد همچون زنجیره مرتبط با هم عمل می کنند. 
 
براساس گزارش های میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی؛ روزهای پنجشنبه به طور معمول فعالیت در بازار گسترده نیشت. اما با این وجود روند کاهشی نرخ در سبزه میدان که در چهارشنبه شب (۴ تیر) متوقف شده بود، روز گذشته نیز ادامه یافت و نرخ ارز نیز با یک حرکت آرام همچنان در حال کاهش است.
 
آنچه از روند جریان معاملات ارزی دیروز احساس می شد، گویای این بود که عرضه های سنگین همچنان با نرخ های حاشیه بازار ادامه داشته و تمام تقاضاهای بازار پوشش داده شده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ شنیده ها از بازار ارز حاکی از آن بود که روز گذشته هم بازارساز فعالانه وارد عرصه شد. براساس اطلاعات دریافتی از جریان معاملات بازار ارز، در پایان روز گذشته، حدود ۹۳ میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شده است.
 
براین اساس، حدود ۴ میلیون یورو نیز به صورت اسکناس عرضه صورت گرفته لست.
 
بنا به اظهارات صرافی ها، روز گذشته شرایط به گونه ای بود که از آغاز معاملات تا حوالی ساعت 12 ظهر، شاهد کاهش حدود ۴۵۰ تومانی دلار در بازار سبزه میدان بودیم. 
 
این نشانه ها گواهی بر اینست که خوشبختانه می توان به روند کاهشی اقدامات بازارساز در دو روز گذشته امیدوار بود و نتیجه گرفت که مقاومت بازار شکسته شده و نرخ ارز در سراشیبی کاهشی قرار گرفته است.
 
با این حال این نزدیک شدن نرخ دلار به کانال 18 هزار تومان، از طریق همزمانی سیاست های پولی و ارزی محقق شد. به بیان دیگر سیاست گذار پولی با دو اقدام دیگر تلاش کرد ارزش پول ملی را در برابر ارز محافظت کند.
 
افزایش نرخ بهره کف از سوی بانک مرکزی و فروش بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بین بانکی دو خبری بودند که روز چهارشنبه، سیگنال مهمی را به بازارها مخابره کردند.
 
نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک مرکزی با ۲ درصد افزایش به ۱۲ درصد رسید. این سیاست می‌تواند منجر به افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و به تبع آن، نرخ بهره ریال در بازارها شود. 
 
از طرف دیگر خبر دوم، حراج اوراق دولتی در بازار بین بانکی بود. تاکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی فروش رفته است. تامین کسری بودجه از این کانال، فشار بر پایه پولی و چاپ پول را کاهش می‌دهد و در نتیجه نیروی محرکه تورم، کمرنگ‌تر از قبل خواهد شد.
 
پس در مجموع سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی توانسته طی روزهای اخیر وجهه ریال را در برابر دلار بهبود بخشد اما باید منتظر بود و دید آیا چارچوب جدید سیاست گذاری بانک مرکزی در شرایط پیچیده و دشوار فعلی اقصاد ایران از این آزمون سخت سربلند بیرون می آید یا خیر.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این داستان قبلا هم اتفاق افتاد. دلار به مرور به 11 هزار و 300 تومان رسید. ولی تاثیری بر سفره مردم نداشت. البته بانک کلی کاسب شد.
چون نرخ بهره ی بانکی رو بردن بالا بعضی ها پولشون رو گذاشتن بانک تا دلار بخرن
ایینهمه ددکترهای اقتصاد اینهمه. دانشکده های اقتصاد اینهمه تیوریهای اقتصادی واقعا خجالت داره. شب میخوابی صبح اینهمه تغییر یعنی چی؟. تا تولید در کشور رونق نگیرد و واردات. بی ررویه توسط بازار قطع نشود اوضاع هیچ تغییری نخواهد کرد فقط تولید تولید تولید و ایجاد ارزش افزوده والسلام
واقعا تیتر خوبی نزدید مثلا میتوان برداشت کرد که نویسنده از کاهش ارز ناخرسند است. انصاف هم خوب چیزی است دلار امریکا از 750 ریال در سال 57 و حتی از سی هزار ریال سال 92 به دویست هزار ریال رسیده است. اکنون که به یکصد و نود هزار ریال رسیده است شما مدعی کاهش قیمت هستید.
خنده تون‌نگرفت از اون‌عکسی که گذاشتین؟؟اون قیچی الان رو گردن ما ملت ایرانه دوست عزیز
با این روش میخوان شوک بدن بعد چند تومنی از قیمت دلار کم کن تا مردم راضی کنن طبق چند سالی که با ما کردن زمانی دلار ۱۲۰۰ تومانی به چهار هزا رتومان رسوندم اون زمان مردم وحشت کردن به خرید دلار پرداختن الان حرف دلار ۴۲۰۰ بزنی میگن چقدر ارزون ما داریم با شوک اقتصادی زندگی میگزونیم دلیل ۴ تا صفر کم کردن همینه رو از نو
فریب القای روانی رانخورید ارز دوباره صعودی شد
این بازیها قدیمی شده دنبال روشهای دیگر بگردید
8 هزار تومان رفته روش 450 تومان آمده پایین تازه اگه بیاد .دارین مانور میدین که ارزان شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار