بازدید 5594

در هر فصل سال به کجا سفر کنیم؟

برای همه ما وقتی که به فکر مسافرت می‌افتیم، این پرسش که در این فصل از سال به کدام اقلیم و منطقه ایران و یا جهان سفر کنیم برایمان پیش می‌آید. زیرا آب و هوا و فصل سال به اشکال مختلف بر کیفیت سفر ما و البته هزینه‌های آن تاثیرگذار است. در این نوشته نگاهی گذرا داریم به این موضوع و تاثیرش بر برنامه ریزی سفر.
کد خبر: ۹۸۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 13 June 2020

در هر فصل سال به کجا سفر کنیم؟

برای همه ما وقتی که به فکر مسافرت می‌افتیم، این پرسش که در این فصل از سال به کدام اقلیم و منطقه ایران و یا جهان سفر کنیم برایمان پیش می‌آید. زیرا آب و هوا و فصل سال به اشکال مختلف بر کیفیت سفر ما و البته هزینه‌های آن تاثیرگذار است. چه کسی دوست دارد در گرم‌ترین فصل سال در زیر آفتاب گرم بندر عباس یا دبی باشد، یا در فصل پرباران جنوب شرق آسیا، در هتل خود در تایلند اسیر شود و با حسرت به ساحل طوفانی خیره شود! پس مقایسه و بررسی آب و هوا برای برنامه ریزی سفر اهمیت زیادی دارد. در این نوشته نگاهی گذرا داریم به این موضوع و تاثیرش بر برنامه ریزی سفر.

آب و هوا و اقلیم های گوناگون ایران و جهان برای سفر

اقلیم ها و مناطق آب و هوایی در ایران و جهان، به دلیل دما و میزان و نوع بارش با هم متفاوت هستند و این عوامل از مهمترین نکاتی هستند که بر کیفیت سفر هر کس تاثیر دارد. دماهای خیلی بالا در مناطق گرمسیر و دماهای خیلی پایین در مناطق سردسیر مخصوصا برای گردشگرانی که از اقلیم های متفاوتی سفر می‌کنند دشوار و ناخوشایند است. مساله بارش هم که تا حدی به موازات دما پیش می‌آید بر کیفیت سفر اثرگذار است. برای نمونه بارش شدید باران های موسمی در جنوب شرق آسیا، هر سفر تفریحی را بر هم می‌زند. تصور ما ایرانیان از باران، با آنچه در تایلند و در فصل بارش های موسمی اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است!

تنوع آب و هوایی در سطح جهان بسیار زیاد است و عوامل گوناگونی بر کیفیت آب و هوا در یک شهر یا منطقه تاثیر می‌گذارند. اما می‌توانیم به طور کلی برخی قواعد را در نظر گرفت. برای نمونه در نیمه شمالی کره زمین، می‌توانیم این اصول را در نظر بگیریم. در مناطقی که پوشش گیاهی کم باشد هر چه به خط استوا نزدیکتر باشیم، هوا گرمتر است و در نیمه اول سال دما بالا و آزاردهنده است. مانند جنوب ایران و دبی. در مقابل مناطق کوهستانی و مرتفع مخصوصا اگر باز پوشش گیاهی زیادی نداشته باشند، زمستان‌های سرد و سختی را تجربه می‌کنند. برای نمونه آذربایجان، کردستان و کرمانشاه. هر چه به مدارهای شمالی کره زمین و قطب شمال نزدیکتر شوید، زمستان‌های سردتر و پربارش تر می‌شود. برای نمونه زمستان ترکیه، گرجستان و ارمنستان، بسیار سردتر از تهران یا اصفهان است. به همین ترتیب در روسیه و سن پترزبورگ، تصور سفر برای ایرانیان که در کشوری گرمسیری زندگی کرده‌اند دشوار است!

حال با توجه به قواعد بالا و مستندات هواشناسی می توانیم به تقسیم بندی مناطق مناسب سفر در هر فصل بپردازیم.

در هر فصل سال به کجا سفر کنیم؟

در تابستان به کجا سفر کنیم؟

در تابستان، پیشنهاد ما مناطق کوهستانی، سردسیر و شمالی (در مقیاس کره زمین) است. در اوج تابستان اگر به سن پترزبورگ یا مسکو سفر کنید، هوایی آفتابی را تجربه می‌کنید. به همین ترتیب فصل اوج سفر و دیدن جاهای دیدنی ترکیه، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان که همسایه های نیمه شمالی ایران هستند، در تابستان است. سواحل کوش آداسی، مارماریس و آنتالیا در تابستان پر از گردشگران کشورهای مختلف از جمله ایران است.

در زمستان به کجا سفر کنیم؟

منطقه مناسب برای سفر در زمستان، بخش‌های گرمسیر است. کیش، قشم و مناطق جنوبی ایران مانند چابهار، بندرعباس، اهواز و در کل خط ساحلی خلیج فارس، جای مناسب برای سفر در زمستان است. دبی در امارات متحده عربی دیگر مقصد محبوب ایرانیان است که در زمستان می‌تواند میزبان خوبی باشد. جنوب شرقی آسیا که آب و هوای استوایی دارد هم در فصل زمستان بارش کم و هوای آفتابی دارد و بهترین زمان برای لذت بردن از سواحل زیبای تایلند، فیلیپین و شهرهای مختلف مالزی یا سنگاپور است.

در بهار و پاییز به کجا سفر کنیم؟

بهار و پاییز فصل های معتدل سال هستند و شاید بتوان گفت برای سفر به هر نقطه‌ای که نه خیلی به خط استوا یا به قطب شمال نزدیک باشد قابل تحمل است! شاید هوا در زمستان در بندرعباس معتدل باشد و در بهار کمی گرم، ولی باز آنقدر قابل تحمل هست که بتوانید سفر خوبی را برای خودتان رقم بزنید. شاید پاییز استانبول کمی سرد باشد و گاهی باران ببارد، ولی باز می‌توان در خیابان های استانبول قدم زد و از جاهای دیدنی آن دیدن کرد.

بهار و پاییز یک برتری دیگر هم دارند. به دلیل آنکه هنوز فصل اوج سفر نیستند، قیمت بلیط هواپیما و هتل و دیگر خدمات تفریحی، رفاهی و اقامتی در آن، کمتر است. به همین دلیل اگر شما جوان هستید و یا در خانواده فرزند خردسال ندارید، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و با سفر در این فصل ها، در هزینه های سفرتان صرفه جویی بزرگی کنید.

بهترین بلیط هواپیما را از کجا تهیه کنیم؟

فرقی نمی‌کند چه فصلی از سال باشد، سفر با خرید بلیط هواپیما گزینه ایده آل و مطلوبی به شمار می‌رود. چون در زمان سفر صرفه جویی می‌کند و می‌توانید مدت زمان بیشتری را به گشت و گذار بپردازید. اما قیمت بلیط هواپیما این روزها بسیار گران شده است و سهم بزرگی از هزینه‌های سفر را به خود اختصاص می‌دهد. پس پیدا کردن ارزان ترین بلیط هواپیما کمک می‌کند تا هزینه بیشتری را بتوانیم برای خرید سوغات و تفریحات مختلف هزینه کنیم. اما در میان این همه سایت فروش اینترنتی بلیط هواپیما و آژانس های مسافرتی گوناگون، چطور ارزان ترین و بهترین گزینه مورد نظرمان را پیدا کنیم؟

در هر فصل سال به کجا سفر کنیم؟

یک راه حل پیشنهادی، استفاده از موتور جستجو تخصصی بلیط هواپیما و تور مسافرتی است که اطلاعات همه پروازهای عرضه شده در بازار سفر را به طور یکپارچه گردآوری و نمایش دهد. سفرمارکت نمونه موفق ایرانی موتور جستجو بلیط هواپیما است که این مشکل را برای گردشگران ایرانی برای پیدا کردن ارزان ترین بلیط در پروازهای داخلی و خارجی و همچنین تورهای مسافرتی برطرف کرده است.

سفرمارکت چگونه ارزانترین بلیط هواپیما را پیدا می‌کند؟

سفرمارکت در اصل یک بازار مجازی سفر (marketplace) است که آژانس های مسافرتی و سایت های فروش آنلاین بلیط هواپیما و تور در آن به عرضه مستقیم و بدون واسطه پروازهایشان می‌پردازند. به این ترتیب کاربران و مسافران بدون نیاز به گشتن در میان صدها سایت مختلف و مقایسه آنها، کافی است تنها یکبار مقصد، مبدا و تاریخ مورد نظر برای سفرشان را جستجو کنند. سفرمارکت قیمت و اطلاعات همه بلیط های هواپیما عرضه شده را در یکجا و به صورت مقایسه‌ای برای کاربران نمایش می‌دهد. در نتیجه مقایسه و پیدا کردن ارزان ترین و بهترین بلیط هواپیما کاری بسیار ساده و در دسترس خواهد بود.

 


این خبر تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل