بازدید 6442
اقتصاد در گذر زمان

از «ثبت کمپانی فورد» تا «انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 15 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

26 خرداد 1282، هنری فورد در این روز «کمپانی فورد» را به ثبت رساند و عملیات راه اندازی آن را آغاز کرد.

26 خرداد 1317، سید عبدالحسین دیبا رئیس محاسبات وزارت دربار و از محارم رضا شاه، به اتهام اختلاس و به دستور سرپاس مختاری رئیس شهربانی در زندان ملایر به طرز فجیعی به قتل رسید.

26 خرداد 1330، شیکاگو تریبون در گزارشی نوشت مسئله نفت ایران نه به انگلیس مربوط است و نه به آمریکا و این دو دولت حق مداخله در امور داخلی ایران را ندارند. این حق ایران است که منابع طبیعی خود را در اختیار داشته باشد.

26 خرداد 1347،  شرکت ملی گاز اعلام کرد که برای توزیع گاز در تهران، سفارش دستگاه‌ های مجهز و مدرنی را به خارج داده است و تا آخر سال واحد توزیع شرکت ملی گاز با مجهزترین وسایل توزیع آماده توزیع خواهد شد.

همچنین در این روز را‌دیو ایران به نقل از خبرگزاری پارس (ایرنا) اعلام کرد بامداد روز شنبه مراسم جشنی به مناسبت صدور اولین اتوبوس‌ ها و مینی‌ بوس ‌های ساخت ایران به کشور رومانی در کارخانجات ایران ناسیونال برگزار شد.

26 خرداد 1358، امام خمینی (ره) دستور تاسیس جهاد سازندگی را صادر کرد.

26 خرداد 1388، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست پیشنهاد آمریکا برای انجام گفت ‌وگوهای بدون قید و شرط را با اقدامات ناشی از حسن نیت نظیر مجاز کردن بازرسان به داشتن دسترسی سهل‌ تر برای نظارت بر برنامه ‌های هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

26 خرداد 1389، دولت در راستای حفظ اشتغال و تولید ۸۲۴ واحد تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارای بدهی به سیستم بانکی کشور، با استمهال یک ساله بدهی ‌های‌ آنها موافقت کرد.

26 خرداد 1391، مراجع تقلید قم در دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس از «گرانی» و «افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاهای اساسی» انتقاد کردند و خواستار همکاری دولت و مجلس برای حل این مشکل شدند. لاریجانی هم البته در پاسخ به انتقاد مراجع نسبت به گرانی گفت که اگر تدبیر شود اصلا، نباید در هیچ بخشی گرانی باشد.

26 خرداد 1392، رکورد تاریخی عمر ۴۶ ساله بورس تهران با افزایش یک هزار و ۱۹۴ واحدی - معادل ۲. ۵ درصد - شاخص کل بورس شکسته شد و شاخص کل به ۴۷ هزار و ۸۱۷ واحد رسید.

26 خرداد 1393،  نمایندگان شرکت هواپیماسازی «بمباردیر» با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ دیدار و گفت‌و‌گو کردند. در این دیدار نمایندگان این شرکت هواپیماسازی با معرفی انواع مختلف محصولات این شرکت اعلام آمادگی کردند در راستای تامین هواپیماهای مسافربری، تامین قطعات و انتقال تکنولوژی به ایران با سازمان هواپیمایی کشوری همکاری کنند.

26 خرداد 1395، بعد از تفاهم ایران با شرکت ایرباس فرانسه به ‌منظور خرید ۱۱۸ فروند هواپیما، شرکت بوئینگ آمریکا نیز اعلام کرد که به ‌زودی قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران را نهایی می‌کند.

26 خرداد 1397، کمیسیون اروپا برای وضع تعرفه ۳.۳ میلیارد دلاری بر روی کالاهای آمریکایی در پاسخ به اقدامات واشنگتن به اجماع رسید.

26 خرداد 1398، غلامحسین شافعی مجدد به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی انتخاب شد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار