سهام عدالت مشمولان متوفی چگونه بین وراث تقسیم می شود؟

حدود ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۲۹۲ نفر از کسانی که مشمول سهام عدالت بوده اند هم اکنون در قید حیات نمی‌باشند و وراث مشمولین متوفی پرسش‌های بسیاری را در زمینه سهام عدالت متوفیان دارند. از جمله اینکه سهام عدالت مشمولان متوفی چگونه بین وراث تقسیم می‌شود؟
کد خبر: ۹۸۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 04 June 2020

سهام عدالت و آزادسازی آن این روزها به سوژه نخست رسانه ها تبدیل شده است و بسیاری از مردم هنوز سئوالات بی شماری در این زمینه دارند. در این بین، در سال های گذشته عده ای بوده اند که مشمول سهام عدالت شده اند اما هم اکنون در قید حیات نیستند و وراث آن ها با سئوالات بسیاری مواجه شده اند.

به گزارش بورس تابناک، طبق آخرین آمارهای موجود در سایت سهام عدالت، تعداد کل مشمولان سهام عدالت 49 میلیون و 148 هزار و 775 نفر بوده است که از این تعداد هم اکنون 46 میلیون و 569 هزار و 483 نفر در قید حیات می باشند. به عبارت بهتر، در این مدت حدود 2 میلیون و 579 هزار و 292 نفر از کسانی که مشمول سهام عدالت بوده اند از دنیا رفته اند.

زمان فروش سهام عدالت در بورس اعلام شد

در ادامه سعی می شود به هفت پرسش مهم وراث کسانی که مشمول سهام عدالت بوده اند و هم اکنون در قید حیات نمی باشند، پاسخ داده شود.

  • از کجا متوجه شویم که شخص متوفی مشمول سهام عدالت بوده است؟

وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند.

  • سهام عدالت مشمولان متوفی بین وراث قانونی چگونه تقسیم می شود؟

وراث قانونی مشمولان متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.

بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثر داده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حاضر شوند ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نمی ‌باشد.

  • چه مدارکی برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان لازم است؟

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی

ب- اصل کارت ملی وراث قانونی

پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت- شماره شبای بانکی وراث

ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

  • آیا وراث این امکان را دارند که سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی منتقل کنند؟

وراث قانونی صرفا می‌توانند میزان سهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات آنها در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هر نوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نمی‌باشد.

  • آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت می تواند توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟

بله. وراث می‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان‌پذیر است.

  • آیا مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دارای یک مهلت مشخصی (سقف زمانی) است؟

خیر. هنوز سقفی تعیین نشده است اما بهتر است که تمامی ذینفعان (وراث قانونی) در اسرع وقت به دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند.

  • تکلیف وراث پس از حضور در دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟

وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌شود، برخوردار شوند و صرفا به اطلاعیه های بعدی سازمان خصوصی سازی در خصوص سهام عدالت توجه نمایند.

 

شایان ذکر است که در مورخه 13 خرداد ماه سال جاری  شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد که در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان از طریق الکترونیکی فراهم می‌شود. در همین رابطه اعلام شد که کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرآیندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۴
حضور همه وراث روش غلطی است . از بانکها بپرسید ببینید مانده حساب بانکی متوفی را چکار میکنند. نیاز به وکالت هم نیست. بر اساس اطلاعات سجلی وراث درج شده در انحصار ورثه سهم هر کس مشخص و به سهم قبلی او اضافه میگردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
واقعا اشتباهه.الان خانواده من حاصر نمیشن همه تودفتر.تکلیف من چیه ک سهامو میخوام
ممنون از اطلاع رسانیتون
مگه قرار نبود اینترنتی بشه؟
سلام .در برگه انحصار وراثت سهم دختر و پسر تعیین شده .پس دیگر تقسیم نامه چه صیغه ای و چه ضرورتی دارد .شما دنبال ماجرا جویی هستید؟
فوت شده است
توضیحات سهام عدالت متوفیان کاملا کامل و واضح بود و این امر جاز تشکر و قدردانی دارد
سلام همانطوریکه سود سهام را برای ورثه انتقال میدادین لطف کنین کل سهم متوفی رانیز که به ورثه تعلق میگیردبه نسبت سهم به ورثه انتقال دهیدکه احتیاج به دفتر پیشخوان وکارهای وقت گیر دیگری نباشد ممنون از زحماتتان
با سلام خدا قوت بنده چهارنفرهستم در ان زمان نتوانستم به سهام عدالت ثبت نام کنم حال تکلیف امثال بنده هاچیست
یکی از وراث مدارک بیاره سهام همه رو تقسیم کنین چرا پیچیدش میکنین
سلام وقت بخیر.خسته نباشین.
من مادرم 13ساله که فوت شدن برگه انحصار وراثت گرفتم توبرگه.دوتا خواهرام و پدرم و مادر بزرگم قید شده بخوان به من وکالت بدن که تمام سود و بهره برداری بیاد تو حساب خودم باید تو برگه وکالت باید دقیقا چی قید بشه ممنون میشم توضیخ بدین
سلام‌ آیا همسرمتوفی هم‌وراث به حساب می آید
سلام.در تقسیم ارث مادری هم سهم پسر و دختر دو به یک میشود ؟
بهترین راه همینه که طبق قانون همه وراث را بخوان وگرنه آدمای هستن که حق خواهر برادراشونا میخورن درسته یکم دردسر داره ولی درستش همینه
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
خیراشتباه میکنید.الان خانواده من حاضر نمیشن بیلن برای سهام عدالت.تکلیف چیه؟
با سلام و احترام
بعد از گرفتن وکیل جهت انجام کارهای تقسیم سهام عدالت متوفی برای وراث، آیا پول سهام عدالت به حساب وراث واریز میشه یا حساب وکیل؟
با تشکر فراوان
پدرم ده ساله فوت کرده چه جوری سهام عدالتشو پیگیری وانقال بدیم
مادر من از ما امضا گرفته که همه چیز پدرم بهش برسه ولی ما الان ناراحتیم وحق مارو بهمون ندادو از مردن پدرم سواستفاده کرد ما هم داغدار بودیم ما ۲ تا دختر هستیم وخودمون احتیاج داریم ولی مادرم همه چیز رو برای خودش میخواد با دفتر خونه هماهنگ کرده بودند الان باید چیکار کنیم چون خیلی ناراحتیم لطفا یکی یه راهی بهمون نشون بده
باسلام..من یک پسر هفده و نیم ساله دارم که اون زمان بدلایلی ثبت نام نشده .تکلیف چیست؟ایا سهام عدالت پسرم دیگه بهش تعلق نمیگیره؟و یا راهی وجود داره که بتونه سهامشو بگیره.ضمنا خودم بعنوان مادر« سرپرست » خانواده هستم.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
اگر در دفتر خانه بنام نزده باشید میتونید پس بگیرید بازهم با وکیل مشورت کنید
اخه هر کدوم از وراث توی شهری زندگی میکنن چطوری از 7 تا شهر جمعشون کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام تعداد ۴۰۰۰۰ سهام داریم . نصف به پسر دو تا نصف به دو تا دختر و یک هشتم به مادر . میشه حساب کنید بگید چه عددی میشود
سلام. الان دفاتر خدمات دیگه این تقسیم را انجام نمیدن. و گفتن تو خود سامانه با ارسال مدارک برید انجام بدید. هیج جای سامانه هم این دسترسی داده نشده . کسی میتونه کمک کنه
ایایکی ازوارثین بره همه سهان عدالت پدررا به نان. خودبزند یا باید. تنام وارثیت باشن
سلام اینکه همه وراث باید راضی باشن اصلا صحیح نیست چون بعضی از ورثه ها خارج از ایران هستن و دلشون هم نمیخواد تقسیم کنن
سلام میشه به اسم یه نفر زدش اگه همه راضی باشن
سلام مااصلانمیدونستیم که پدرمون که فوت کرده سهام عدالت داره تازه متوجه شدیم به دفترپیشخوان مراجعه میکنیم میگن سایت بسته هست الان بایدچیکارکنیم لطفاراهنمایی کنین
سلام بنده پسرم نه سال هستش که به رحمت خدا رفتن میخواستم بدونم که در چه زمانی برای انتقال سهام پسرم به دفتر پیشخوان دولت مراجعه نمایم اگه زحمتی نیست زمان دقیق آن را اعلام نمایید .با تشکر
اگر یکی از وراث فوت کرده باشد چی میشه
سلام وضعیت سهام عدالت فرزند فوت شده در خانواده چی میشود ایا بنام پدر خانواده یا مادر قابل انتقال هست چه باید کرد
با سلام ایکاش در مورد تقسیم و تخصیص سهام عدالت متوفی به وراث قانونی او اینهمه بند و بساط براه نمی انداختین و فوری ، زود آنلاین در اینترنت حل میکردین
سلام، پدرم پارسال به رحمت خدا رفتند. برای تقسیم سهام عدالت ایشان بین وراث، بعنوان یکی از وراث قانونی نزدیک دو ماه هست که از درگاه سجام اقدام کردم ولی هیچ خبری نشده و پاسخی داده نشده و درخواست من از میز الکترونیک ارسال شده و همچنان در انتظار پاسخ است. (مدارک مورد نیاز از جمله گواهی حصر وراثت و اسامی وراث و شناسنامه و کارت ملی پدرم و ... را نیز ضمیمه کرده ام). خواهشمند است پاسخ مرا بدهید که چگونه و از کجا اقدام کنم که زودتر تعیین تکلیف شود. آیا مانند گذشته کماکان همه وراث باید به دفتر پیشخوان دولتی مراجعه کنیم؟
با تشکر
سلاممن در جزیره کیش ساکن هستم.پس چرا اینجا هیچیک از دفاتر پیشخوان دولتی هیچ اطلاعاتی دراینمورد ندارن؟حتی خود ساختمان بورس هم میگن اطلاعات نداریم.
خستم
از این همه بی عدالتی
بی اعتمادی
بی بندوباری
هیچی و هیچکس سر جای خودش نیس
اخرشم معلوم نمیشه چطوری میشه
خدا کریمه
سلام میشه ما سه نفریم سهام ورثه روچند تا شبا بدیم ک سودش یا فروشش سهام سهمیه هرکسی رو بریزه روی کارت خودش؟؟
با وجود وکالت از طرف ورثه وجود شخص یا مدارک شان الزامی است
کی می شود سهام عدلت وراث ثبت کنیم همکار کی سایت باز می شو د
آیا می شود خود سهام را بطور مستقیم ب نام وراث انتقال داد
اگر همه وراث خود سهام عدالت داشته باشن چی میشه
آخه یکی بگه شاید ورثه با هم دعوا داشته باشند یا مثلاً یکی از وراث فوت کرده و ورثه دیگری داره یا در خارج هستند یا همکاری نمی‌کنند بهترین کار واگذاری سهم هر شخص با توجه به انحصار وراثت و استعلام آن است ضمناً اصل انحصار وراثت تنها یک نسخه است که باید بعد از رویت آن کپی بگیرند یا کپی برابر اصل دفتر خانه را قبول کنند.فعلا هم نه دفاتر پیشخوان انتقال میدن نه از میز خدمات سرمایه‌گذاری مرکزی خبری نیست!
با سلام از زرینشهر حدود دوماه ‍‍پیش بر اساس اعلام دفتر پیش خوان مدارک خواسته شده وراث سهام عدالت متوفی مرحوم پدرم بردم که گفتند شرایط تغییر کرده واز طریق رسانه ها اعلام میشود که هیچ خبری نشده استد عادارد بلاخره تکلیف را روشن فرمایید با تشکر
مادر من به رحمت خدا رفته اند و وراث بنده و مادر بزرگم بودیم مه مادر بزرگم هم بهد از مادرم فوت شدهاند تکلیف جیست؟
با سلام
همچنان که می بینیم شرکت سپرده گذاری مرکزی مرکز مافیایی بزرگی شده که برای خودش قانون میگذارد و سهامداران دولتی و بانکی بزرگ عملآ خرده سهامداران را می بلعند و تشکلی نیز برای مقابله با این مافیا وجود ندارد . فوانین موازی و چندوازی و نیز سِوالات بی مورد و اطلاعات بیهوده از سهامداران کسب میشود و به هیج عنوان جوابگویی ندارند . من ترجیحآ پولم را ازبورس بیرون میکشم چون چیزی به نام شفافیت در اقتصاد ایران وجود ندارد
آخه این چه کاری است پول واریزی باید شناره حساب یکی از وراث باشد
سلام آیا سهام متوفی بین فرزندان دختر و پسر به یک میزان است یا نه
سلام خسته نباشی،مادرم فوت شده،پدرم در قید حیاطه، برا گرفتن انحصار ورثه،برا سهام عدالت ،امضا ازبچه هاش لازمه،اگر بخواد برا خودش انتقالش بده،ایا بچه ها حق دخالت دارن؟؟؟
سلام ما دو تا برادر هستیم میشه سهم مادر به نام یکیمون باشه و سهم پدر به نام یکیمون
سلام مادرم فوت شده و کارت هم پیش یکی از برادرانم هست و نمیده لطفا خودتان روشی اتخاذ کنید که به همه وراث سهمشان داده شود
همسرم فوت کرد سهام عدالت داشت پدرش بعنوان وارث قبل از اعلام سازمان خصوصی سازی جهت تقسیم بین وراث فوت کرد تکلیف ما چیست
ولله یکی نیست از این این ها بپرسه این همه جزوندن و دواندن دیگر چه لذتی دارد تمام راهای قانونی و اجباری که جلو پایمان گذاشتید رفتیم هزینه کردیم خون دل خوردیم حالا که نه به بار و نه به دار بعد این همه سال وراث هم مردند و شما این چندر قاز را آزاد نکردید که هیچ تازه اصل کارت ملی همه را هم باز می خواهید یکی نیست بپرسد محضر چه بود یکی الان در شرق است و یکی در غرب و ترددها هم ممنوع و جرائم هم پا بر جا آیا این شدنی است ؟
ما ۴ تا خواهر برادر ناتنی هستیم که هیچ کدوممون از هم هیچ خبری نداریم . اخه این چه قانونیه . از کجا پیداشون کنیم ..
اینهمه سوال های بی پاسخ تکلیفش با کیه؟؟؟ ... جم کنین این بساطو... اینهمه سوالات مردمی رو منتشر کردین پاسخش با کیست؟ اون بنده خدایی که با هزار درد. بدبختی و گرفتاری سولات شونو مطرح کردن، حتما پاسخ گرفتن سوالات واسه شون مهمه... مردم سوال پرسیدن که به جواب برسن. شما فقط سوالات خلق الله رو منتشر میکنین. گس جوابش چی شد؟؟ میشه این بخش مسخره ی صدها سوال بی جواب رو حذفش کنین؟؟ والله بخدا...
با سلام مادرم امسال فوت کرده یه برادر و پنج خواهریم ک متاسفانه یکی از خواهرام هم چند وقت پیش فوت کرد تکلیف سهام عدالت مادرمم چطور میشه ایا خواهر فوت شده ام بچه هاش جز وراث هستند احتیاج به حضور آنها هست؟
لطفا راهنمایی کنید حدود 7ماه است مدارک تحویل داده ایم ودردفترپیشخوان ثبت نمودبم ولی شماره حساب شبا ازما(وراث)نگرفتن وگفتندیک کدبرایتان می اید بعدا بیایید ولی تاحال هیچ اقدامی نشده باتشکر محمدی
من شوهرم فوت کرده و سهام عدالتشم رو دارم یک ریال مهریه هم نگرفتم و پرونده ام در ثبت و اسناد هست و بچه های شوهرم بی انصاف بودن و بی وجدان و خدا نشناس منزل مسکونی شوهرم رو بنام خودشون کرده بودن و منم بعد از فوتش راهی خانه برادرم شدم و سر بار اونا هستم آیا سهام عدالت شوهر فوت شده ام رو میتونم بعنوان مبلغی از مهریه بردارم و دیگه به بچه هاش نرسه و کجا برم دفتر قضایی یا الکترونیک یا پیشخوان که اصلا میگه اعلام برای متوفی نشده از راهنماییهاتون تشکر میکنم
سلام این همه سوال بی پاسخ نتیجه هیچ
با سلام اول از همه پیشنهاد مژ کنم جواب سوالات مردم را که در اینجا مطرح می کنند لطفا بدهید .و اما سوال کلی این است که وراث به چه صورت باید سهام عدالت فرد متوفی را آزاد کنند وبه فروش برسانند ؟ممنون اگر پاسخ کلی بدهید که آیا سهام فرد فوت شده قابل فروش می باشد .
پدرم فوت کرده و مادربزرگم جزء وراث محسوب میشد که در حال حاضر فوت کرده
حالا ما باید وراث مادربزرگم رو هم جمع کنیم؟!
اینطوری که مشکل میشه
یکی حاضر نشه بیاد یا در دسترس نباشه بقیه وراث نمیتوانن سهم خودرا دریافت کنند
بنظر من قانون باید سهم هر متوفی را طبق حصروراثت تقسیم و سهم هرکس را به شماره شبایی که ثبت کرده واریز کند.
سلام شوهرم جلوتر از پدرش فوت کرده آیا سهام به بچه ها و خودم تعلق میگیرد چون برای سود هم رفتیم دفتر پیشخوان سودی ندارند گفتند تعلق نمیگیرد باید چکار کنیم؟
پدر من ۲۰سال پیش فوت شده سهام عدالت شون میخوایم بگیریم تا الان موفق نشدیم تو سامانه سمات مدارک دادیم سجام هم کل ورثه انجام دادیم میخواییم این پول بگیریم صرف عمل مادر پیرمون بکنیم ولی تا الان هیچ نتیجه نگرفتیم لطفا راهنمایی کنید
این همه سوال بی جواب
خب جواب سوالات بدید
یک سال است تمامی مدارک فوتی را از طریق دفتر پیشخوان تحویل دادم هیچ موشکلی ندارم چرا پیامک نمیاید تورا به خداد بهفریادم برسیدجوانم رفت این همه موشگل جواب بدید یاعلی
سلام دوستان الکیه اینا فقط خبره میلن مینویسن شما زنگ بزنید ۱۶۵۹ میگه فعلا هیچ کاری نمیکنیم برای سهام عدالت افراد فوت شده باید صبر کنید الان پدر بزرگ ، مادر بزرگ بنده دقیقا ۱۴ ماه پیش فوت کردن همه اموال تقسیم شده به غیر از سهام عدالت که مین باید صبر کنید فعلا هیچ قانونی نیومده .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار