بازدید 15944

انتخابات مجلس در شرایط خاص برگزار شد

وزیر کشور گفت: انتخابات دوره یازدهم مجلس در شرایط ویژه اما در کمال نظم و امنیت برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲ 31 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما افزود: انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در شرایط بسیار خاص و ویژه ای برگزار شد.

او ادامه داد: ۲ روز قبل از برگزاری انتخابات، خبر شروع شیوع کرونا در قم اعلام شد، قبل از آن هم شهادت سردار دل‌ها شهید سلیمانی بر فضای انتخاباتی اثر گذار، تحریم‌های ظالمانه غربی هم از سوی دیگر بر این دوره از رای گیری‌ها سایه افکنده بود و از این جهت، انتخابات این دوره مجلس در شرایط خاص برگزار شد.با این حال ما موفق شدیم در ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه رای گیری، انتخابات را در سایه امنیت برگزار کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در راستای برقراری امنیت و نظم انتخاباتی، حدود ۵۰۰ هزار نفر برای شرایط امنیتی آموزش دیده و آماده شد و حدود ۴۶ هزار نفر بعنوان بازرس در شعب رای گیری حضور داشتند روی هم رفته با احتساب نیرو‌های امنیتی حدود یک میلیون نفر در انتخابات این دوره مجلس حضور پررنگ داشتند.

وزیر کشور افزود: در انتخاباتی که روز دوم اسفند برگزار شد تکلیف ۱۹۷ از ۲۰۸ حوزه انتخابیه تعیین و ۲۷۹ نفر به مجلس راه یافتند و ۱۱ نفر از ۱۱ حوزه باقی ماند که با هماهنگی شورای نگهبان در انتخابات میان دوره‌ای در شهریور ماه قطعی و راهی مجلس خواهند شد.

او در خصوص کُرسی ۲ نفر از نمایندگان منتخب مجلس که براثر کرونا جان باختند گفت: تکلیف جایگزین خانم رهبر و آقای رمضانی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری تعیین خواهد شد.

وزیر کشور در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات در هر دوره دستخوش اصلاحاتی بوده و این بار هم مشمول تغییرات و دستکاری‌هایی شده است، اما نگاه وزارت کشور این است که ما باید لایحه جامع انتخاباتی داشته باشیم حتی برای این منظور، دولت طرح ۲ فوریتی را تقدیم مجلس کرد که در صحن علنی حائز اولویت نشد، اما دولت هنوز هم مصرانه بر لایحه پیشنهادی خود ایستادگی دارد.

ضعف ها و نقاط قوت فرآيند برگزاري انتخابات

وزیر کشور با اشاره به ضعف‌های اجرایی انتخابات افزود: تشکیل هیأت‌های اجرایی، روابط میان وزارت کشور و شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت، نحوه الکترونیکی کردن رای گیری ها، نحوه حمایت از احزاب و پررنگ کردن حضور آن‌ها در انتخابات را می‌توان مسائل عمده قابل بررسی در امر انتخابات بیان کرد.

رحمانی فضلی به گستردگی الکترونیکی شدن مراحل انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: از آغاز روند مراحل انتخابات تا رای گیری، ۲۵ مرحله وجود دارد که ۲۳ مورد آن الکترونیکی شده و فقط دو مورد اخذ رای و شمارش آرا هنوز الکترونیکی نشده است.

وزیر کشور احراز هویت را مهمترین مرحله انتخابات برشمرد و افزود: برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، ۵۸ هزار دستگاه احراز هویت سفارش و ساخته شد که با هماهنگی شورای نگهبان در شعب رای گیری قرار گرفت؛ از مزایای این دستگاه می‌توان به تکراری نبودن آرا، تکرارنشدن شناسنامه و جلوگیری از استفاده شناسنامه فوت یافتگان اشاره کرد.

تشکر از رسانه ملی در مقابله با کرونا

وزیر کشور از آخرین اقدامات این وزارتخانه در خصوص مدیریت، مهار و کنترل کرونا گفت: طبق نظر سنجی مردمی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، بیش از ۹۸ درصد مردم با اطلاع و آگاهی و درک عمیق از مشارکت، همکاری‌های لازم را با دولت به عمل آورده اند که در این راستا می‌توان از صدا وسیما برای نقش پررنگ و اثرگذاری که در جامعه داشته است تشکر کرد.
در نگاهی کلان می‌توان به اقدامات نیرو‌های مسلح کشور اشاره کرد که ۵ هزار تخت در مناطق ویژه قرنطینه را فراهم آوردند و با یک بسیج مردمی به جایی رسیده ایم که روند کرونا در کشور کاهشی شده است.

رحمانی فضلی به اقدامات مثبت و موثر وزارت کشور و دیگر نهاد‌های ذیربط اشاره کرد و افزود: فراهم آوردن تجهیزات و مایحتاج بهداشتی و ضد عفونی از قبیل ماسک و الکل، اعمال محدودیت‌های تردد در ورودی شهر‌ها و استان‌های کشور و ساماندهی بیمارستان‌ها و رسیدگی به مبتلایان کرونا، آنهم در شرایط تحریمی را می‌توان الگوی موفق مدیریتی عنوان کرد.

تاکید بر همزیستی مسالمت آمیز با کرونا

وزیر کشور در خصوص مقایسه الگو‌های مدیریتی در مقابله با بیماری کرونا گفت: الگو‌های مقابله و دفع کرونا در کشور‌های دیگر در جریان بود، اما آنچه در ایران و در ستاد مقابله با کرونا اتخاذ شد حد وسط اقدامات دیگر کشور‌ها بود به گونه‌ای که نه حکومت نظامی و قرنطینه کامل و نه سهل انگاری در خصوص شیوع و ابتلا به کرونا بلکه با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، اقدام به ایجاد شرایط احتیاط و التزام به فعالیت صنوف حیاتی و ضروری در جامعه، الگو قرار گرفت.

رحمانی فضلی به بازگشت ۸۵ درصد فعالیت‌ها در کشور به حالت قبل اشاره کرد و ادامه داد: نباید این اقدام دولت را عادی شدن شرایط تلقی کرد بلکه باید بیشتر ملاحظه و مراقبت کنیم، چون این ویروس هنوز هست و حتی امکان برگشت شدید آن هم وجود دارد، در واقع شرایط فعلی را می‌توان یک دوره جدید و مسالمت آمیز و همزیستی با کرونا نام گذاری کرد.

او وزارت بهداشت را متولی نظارت‌های عالی و شهرداری را متولی نظارت‌های عمومی در جامعه معرفی کرد و افزود: طبق آمار‌های بعمل آمده از سوی شهرداری در حال حاضر ۸۰ درصد مردم در اتوبوس‌ها و مترو نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رحمانی فضلی به بازگشت به کار ۴۵ درصد از ظرفیت تاکسی‌ها پس از اعمال دوباره طرح ترافیک خبر داد و تصریح کرد: طبق گفته شهرداری و ناوگان حمل و نقل عمومی، قرار است ۱۵ درصد به ظرفیت این ناوگان افزوده شود.

او در خصوص از سرگیری طرح ترافیک هم گفت: به شهرداری مجوز داده شد که در صورت جلب نظر وزارت بهداشت مبنی به رعایت دقیق و درست نکات بهداشتی، می‌تواند طرح ترافیک را اجرایی نماید.

وزیر کشور در خصوص تمهیدات اقتصادی کشور در دوران کرونا و پساکرونا گفت: رکود جهانی، تشدید تحریم‌ها و وضعیت کرونا در داخل کشور را می‌توان سه عامل موثر بر اقتصاد کشور نامید. با توجه به اولویت‌های معیشتی و اقتصادی دولت، تاکنون هیچ کدام از بنگا‌های تولیدی کشور تعطیل نشده اند، دولت بجای تعطیل نمودن ایران خودرو، سایپا، پتروشیمی‌ها و فولادی ها، به سختگیرانه‌ترین شکل ممکن حکم کرد که همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ اعمال چنین تحکیم‌ها و پذیرش اینگونه خطر‌ها سبب شد تا امروز در هیچ یک از واحد‌های تولیدی کشور شاهد مرگ و میر و ابتلا به کرونا نباشیم.

آمریکا دشمن ما بوده و هست و خواهد بود

رحمانی فضلی در خصوص اعمال تحریم وزیر کشور و فرمانده ناجا از سوی آمریکا گفت: در مرحله اول باید یادآور شد که آمریکا دشمن ما بوده و هست و دخالت‌های آن‌ها از بدو انقلاب یکی و ده تا و صدتا نیست برهم زدن برجام را هم می‌توان یکی از بارزترین دشمنی‌های آمریکا عنوان کرد.

او ادامه داد: نباید از دشمن، توقع کمک و یاری داشته باشیم، چشم امید به کمک‌های دشمن داشتن یعنی به دنبال سراب بودن، به عنوان مثال در آبان ماه سال قبل همه رسانه‌های آمریکایی و وابسته به غرب از قبیل سلطنت طلب‌ها و مخالفین و معاندین و داعشی‌ها در فرآیند تخریب و تشویش داخلی ایران هرگونه دخالتی را در پیش قرار داده بودند آموزش‌های مسلحانه می‌دادند و با برنامه ریزی اقدام به نشان گذاری و فعالیت‌های ضد حکومتی می‌کردند.

او ادامه داد: یکی از نگرانی‌های دشمنان این بودکه رحمانی فضلی بعنوان وزیر کشور اینترنت را در شب‌های ناآرام آبان ماه قطع نمود هر فردی که مسئولیت فرماندهی حفظ امنیت را داشته باشد برای جلوگیری از فرماندهی میدانی و آموزش‌های اینترنتی دشمنان، اینترنت را قطع می‌کند. ما به عنوان مسئولین امنیتی کشور در حال رصد این گروه‌ها و دشمنان بودیم و می‌دیدیم که از چند ماه قبل آموزش‌های نظامی و مسلحانه خود را در اینترنت شروع کرده بودند، حتی ورود سلاح قاچاق در مرز‌های ما زیادتر شده بود.

البته همه این تحرکات توسط نیرو‌های ما رصد می‌شد، رفته رفته واقعه گران شدن بنزین عامل محرکی بود که اقدامات دشمن در کشورمان شعله ورگردد.

وزیر کشور تصریح کرد: در هیچ اقدامی ما برای پراکنده کردن مردم اقدام به برخورد مسلحانه و ضرب و شتم مسلحانه نداشتیم، مگر در مواردی که حمله‌ای به پاسگاه‌ها و اماکن حیاتی ما صورت گرفته باشد، این در حالی است که ترامپ برای آرام کردن جو کشورش به مردم می‌گوید برای فروکش کردن آشوب‌ها از سگ‌های درنده و نیرو‌های نظامی کُشنده استفاده خواهد کرد.

با همه ۱۵ کشور هم مرز ایران، توافقات امنیتی، مرزی و تبادلاتی داریم

رحمانی فضلی در خصوص حفظ امنیت در مرز‌های کشور گفت: با همه ۱۵ کشور هم مرز ایران، توافقات امنیتی، مرزی و تبادلاتی داریم و در بسیاری از موارد همکاری‌های خوبی میان ما برقرار است، اما در مورد مرز‌های شرقی و به خصوص مرز مشترک با افغانستان دچار ضعف در استقرار نیرو‌های امنیتی هستیم.

در سال گذشته حدود ۲۵ پاسگاه مرزی در افغانستان به دلیل مشکل تأمین نیرو جمع و تعطیل شد و طبیعی است که در چنین شرایطی دستخوش قاچاق و تردد‌های غیرقانونی خواهیم بود، اما ما در همین خصوص اقدام به تزریق نیرو‌های مرزی کردیم تا فقدان امنیت افغانستان را در سوی کشور خودمان جبران کرده باشیم. البته در بخشی از مرز‌های مشترک با عراق هم چنین مشکلاتی دیده می‌شود.

وزیر کشور در خصوص تأمین بودجه برای تهیه تجهیزات مورد نیاز امنیتی در خطوط مرزی کشور گفت: سال گذشته با مصوبه شورای امنیت عالی و تصویب مقام معظم رهبری به منظور تقویت مرز‌های شرقی ۳۰۰ میلیون دلار به صورت سالی ۱۰۰ میلیون دلار داده شد، امسال یک سوم از این مبلغ (۱۰۰ میلیون دلار) به علاوه دیگر ارقامی که در بودجه بود دیده شد امیدواریم طی سال‌های آتی خطوط مرز‌های شرقی استحکام یابد.

رحمانی فضلی در خصوص ادعای افغانستان در مورد حادثه غرق شدن تعدادی افغان در آب‌های ایران در پی عدم دریافت مجوز ورود به خاک ایران گفت: هیچ گونه مستنداتی از سوی کشور افغانستان ارائه نشد و در گزارش‌های استانداری و فرمانداری و نیروی انتظامی ما هم هیچ گونه تأییدی بر این واقعه بدست نیامده است. در این خصو ص کم کاری و اشتباه از سوی دولت افغانستان است، زیرا حفاظت از مرز‌های هر کشور از مهمترین وظایف و اولویت‌های هر حکومت محسوب می‌شود.

او با اشاره به حضور بیش از سه میلیون افغانی در ایران گفت: حداقل یک سوم این تعداد به صورت غیرقانونی در ایران هستند، با این حال دولت ما هیچ گونه رفتار غیرقانونی و غیرانسانی با آن‌ها ندارد حتی در حال حاضر همه افغانی‌های حاضر در ایران مبتلا به کرونا به صورت رایگان درمان می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل