بازدید 37753
تاملی بر اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

چرا اروپا از پایان نظم تحت رهبری آمریکا سخن گفته است؟

سال هاست بسیاری از ناظران و اندیشمندان روابط بین الملل از روند تضعیف جایگاه آمریکا و نظم لیبرال تحت هدایت آن سخن می‌گویند، به گونه‌ای که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در اظهاراتی کم سابقه از افول نظم تحت رهبری آمریکا و لزوم اتخاذ «راهبردی قدرتمندانه‌تر» در قبال چین سخن گفته است.
کد خبر: ۹۸۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 26 May 2020

چرا اروپا از پایان نظم تحت رهبری آمریکا سخن گفته است؟

بین الملل تابناک: سال هاست بسیاری از ناظران و اندیشمندان روابط بین الملل، از روند تضعیف جایگاه آمریکا و نظم لیبرال تحت هدایت آن سخن می گویند. 

به گونه ای که جان میرشایمر، اندیشمند آمریکایی و برجسته روابط بین الملل در آخرین مقاله خود با نام «ملزم به افول؛ ظهور و افول نظم بین المللی لیبرال» به تضعیف نظم لیبرال تحت هدایت آمریکا پرداخته و نوشته است: با پایان جنگ سرد، یک دوره از تاریخ سیاست جهانی به پایان رسیده و دوره ی جدیدی در روابط بین الملل آغاز شده است؛ هرچند این دوره ی جدید هنوز صورت بندی مفهومی روشنی ندارد، .برخی مشخصه ها و ویژگی های این دوران نمایان و شناسایی شده است. در این دوره، بحرانهای مختلف سیاسی و اقتصادی و چالشهای جدی در صحنه ی مدیریت تحولات جهانی از یک سو و ناکامی های پی در پی قدرتهای بزرگ به ویژه ایالات متحده در شکل دهی به نظم آینده مورد نظر خود از سوی دیگر، توجه اندیشمندان و کنشگران روابط بین الملل را به ضرورت تبیین و ترسیم مختصات جهان در حال گذار و نظم پیشروی بین المللی جلب کرده است.

آنچه میرشایمر گفته است از یک چشم انداز تئوریک مطرح شده است. اما مساله افول نظم تحت رهبری آمریکا در سطح سیاسی و رسمی نیز در حال مطرح شدن است، به گونه ای که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در اظهاراتی کم سابقه، از افول نظم تحت رهبری آمریکا و لزوم اتخاذ «راهبردی قدرتمندانه‌تر» در قبال چین سخن گفته است. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی گفت: «تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و فرا رسیدن قرن آمریکایی صحبت کرده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «این اتفاق الان پیش روی چشم ما در حال وقوع است.»

اتحادیه اروپا باید به دنبال منافع و ارزش‌های خودش باشد و از افتادن در دام استفاده‌های ابزاری یک طرف یا طرف دیگر اجتناب کند. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: شیوع بیماری کووید-۱۹ را می‌توان نقطه عطفی برای تغییر توازن قدرت از غرب به شرق دید. او گفت: «فشار روی اتحادیه اروپا برای اینکه می‌خواهد در کدام طرف باشد رو به فزونی است.»

جوزپ بورل گفت: اتحادیه اروپا باید به دنبال منافع و ارزش‌های خودش باشد و از افتادن در دام استفاده‌های ابزاری یک طرف یا طرف دیگر اجتناب کند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایطی که قدرت چین رو به افزایش است، روابط میان بروکسل و پکن همیشه مبتنی بر اعتماد، شفایت و دوجانبه‌گرایی نیست. 

بورل گفت: «ما تنها در صورتی شانس خواهیم داشت که با چین بر اساس نظم جمعی رفتار کنیم.» او گفت: نشست آتی اتحادیه اروپا و چین فرصت مناسبی برای انجام این کار است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «لازم است راهبرد قدرتمندی برای چین داشته باشیم که این مستلزم داشتن روابط بهتر با بقیه کشورهای دموکراتیک آسیاست.»

در همین رابطه، اندیشکده کارنگی نیز نوشته است: از زمان جنگ جهانی دوم، دولت‌های متوالی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که حفظ برتری سیستمی از طریق کاربرد صرفاً نیروی نظامی، پرهزینه بوده و درنهایت به شکست منجر خواهد شد، زیرا این امر موجب بروز ائتلاف‌های متقابل با هدف خنثی‌سازی هژمونی آمریکا خواهد شد. به همین دلیل، واشنگتن به ایجاد و حفظ ساختاری پرداخت که به نظم بین‌المللی لیبرال موسوم شده است. به همین ترتیب، آمریکا امنیت متحدان خود را تأمین و دسترسی نامتقارنی برای آن‌ها در دسترسی به بازارهای خود فراهم و سازمان های جهانی متعددی ایجاد کرده است. این تمهیدات مایه حفظ نظم جهانی شده است.

از این‌ روی، حفظ هژمونی آمریکا در بلندمدت مستلزم آن است که واشنگتن روابط اجتماعی ژئوپلیتیکی خود را جدی بگیرد و برای پیشبرد منافع خود، به تعامل جهان با چین شکل بهتری دهد. همه‌گیری کووید-۱۹ شک و تردیدهای زیادی در خصوص توانایی آمریکا در گسترش نفوذ خود و مدیریت رقابت با چین مطرح کرده است.

نشریه استراتژیک (the Strategist) وابسته به موسسه سیاست راهبردی استرالیا (ASPI) نیز در مطلبی نوشته است: جهانی شدن کووید -۱۹ (Covid-19) اساسا قادر است سه روند ژئوپلیتیکی بنیادین (fundamental geopolitical trends) را تسریع کند:؛

ظهور آسیا (rise of Asia)،

افول ایالات متحده(the decline of the United States)

و تقویت آلمان(strengthening of Germany)

در اروپا شکل گیری این تغییرات ممکن است به صورت ترکیبی، جهان ۲۰۳۰ را از قبل ترسیم نماید؛ اما پیش از آن، رهبران سیاسی باید بر بحران فعلی غلبه کنند و خطاهای فاجعه آمیز (catastrophic errors) یک قرن پیش را نیز تکرار ننمایند.

امروز به نظر می رسد آینده و گذشته در حال فروپاشی است. اکنون که کووید -۱۹ بخش های اعظمی از کشورهای جهان را بیرحمانه وارد معاملات مرتبط با اقتصاد دیجیتالی (digital economy) کرده است، بسیاری از مردم آرزو می کنند که دیگر به دنیای پیش از پندمیک شدن کووید – ۱۹ بازنگردند، گویا آنچه ما اکنون تجربه می کنیم صرفا یک پژواک ساده بوده است.

شیوع و پندمیک شدن این ویروس یقینا موید پایان جهانی شدن (end of globalisation) نمی باشد، اما احتمالاً این یک عارضه بسیار خوفناکی برای انواع خاصی از آن به شمار می رود.

پندمیک شدن کووید ۱۹ بدون تردید موجب خیزش آسیا (ascent of Asia) – نه فقط چین – (not just China) و افول غرب (decline of the West)، به ویژه ایالات متحده آمریکا  خواهد گردید.

به عنوان مثال، آیا رهبران برجسته جهان هنوز هم مایلند تا در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد(World Economic Forum’s annual meeting) در داووس (Davos) حضور یابند و در مواجهه با این ویروس  مهلک، به جای رعایت نرم های فاصله گیری اجتماعی (social-distancing norms) در جمع متراکم همتایان خود حضور یافته و در این اجلاس شرکت نمایند؟

اما مهمتر از همه اینکه، پندمیک شدن کووید ۱۹ بدون تردید موجب خیزش آسیا (ascent of Asia) – نه فقط چین – (not just China) و افول غرب (decline of the West)، به ویژه ایالات متحده آمریکا  خواهد شد.

ایالات متحده آمریكا به عنوان نیرومندترین قدرت نظامی جهان (world’s strongest military power)، هنگام رویارویی با کروناویروس به طور شگفت انگیزی خلع سلاح شد. سیستم مراقبت های بهداشتی (healthcare system) این کشور نمی تواند مقابله با این مقیاس از بیماری پندمیک (اگرچه ایالات متحده آمریکا از این نظر تنها کشور محسوب نمی گردد)، در حالی که افراد در صف های بسیار طولانی با صبر و تحمل مدت زمان زیادی را برای دریافت بسته های مواد غذایی در انتظار می مانند، یقینا تصاویری از افسردگی شدید در میان این مردم در مقایسه با گذشته، به وضوح قابل مشاهده است.

اکنون ترسیم برخی کاریکاتورها از ماهیت سبوعانه و فرصت طلبانه رهبران سیاسی آمریکا، اوضاع را برای آنان وخیم تر از گذشته کرده و این روند از مدیریت موجب شده است تا چهره بین المللی این کشور در این رابطه نیز بسیار تیره و تار شود.

درست است که آمریکا با کنار گذاشتن رئیس جمهور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، احتمالا می تواند بخشی از عزت و انسانیت (dignity and humanity) از دست رفته خود را تا حدودی اعاده نماید؛ اما این امر بدون تردید مستلزم همت و تلاش دموکرات و حمایت همه جانبه از نامزد خود، جو بایدن متحد (Joe Biden) است؛ همان گونه که رئیس جمهور پیشین باراک اوباما حمایت از وی را تأیید و بر آن تأکید کرد.

جو بایدن شانس واقعی برای پیروزی در این انتخابات را دارد. رأی دهندگان آمریکایی ممکن است جمهوری خواهان را بخاطر واکنش و اشتباه بزرگ نسبت به کووید -۱۹ و در نتیجه ویرانی اقتصادی (economic devastation) سرزنش کنند، درست همانطور که اخیراً رأی دهندگان کره جنوبی به دنبال تلاش های موفق دولت مون جای این (Moon Jae-in) برای مهار کروناویروس در این کشور، به حزب حاکم با اکثریت مطلق پارلمانی پاداش دادند.

در عین حال، باید در نظر داشت حتی اگر دونالد ترامپ در انتخابات آتی نیز شکست بخورد، ایالات متحده آمریکا بدون تردید در جایگاه و محوریت قدرت جهانی اش ـ که سه چهارم قرن را در اشغال داشته است ـ بهبودی حاصل نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۶
به نظرم حالا وقت ایران هست که از این موقعیت استفاده کرده و خود بر کرسی مدیریت جهان بایستد.
ما وارث تمدن چندهزار ساله هستیم که از هزاران سال پیش دنیا در تسخیر قدرت ما بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
پیش بینی ها میگه به زودی ایران در راس مدیریت جهان می ایسته
یه گام فقط مونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
شماها دیگه تو چه دنیایی هستید
خدا به خیر بگذرونه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
ناشناس جون خیلی کامنت خنده دار و باحالی گذاشتی دمت گرم .
افتخار میکنم به کشورم که اینهمه یکجا دور خودش جمع کرده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
دلم روشنه که به زودی نیویورک را فتح می کنیم
و مدیریت دنیارو در دست می گبربم
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
سلام
توهم نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
جای اعجوبه هزاره سوم خالیست. فقط
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
به زودی نماز جمعه را در حیاط کاخ سفید خواهیم خواند.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
داداش ساقیت کیه جنسش خوبه ها توهم زدی
تمامی امپراطوری ها محکوم به نابودی هستند و متاسفانه چین امپراطوری بعدی خواهد بود که به مراتب از امپراطوری آمریکا بی رحم تر و غارتگرتر خواهد شد تا جاییکه دل مردم دنیا برای امپراطوری آمریکا تنگ خواهد شد. البته امیدوارم چینی ها به این زودی ها نتوانند جای آمریکا را بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
ذره ای برای اقتصاد آمریکا اتفاقی بیفته
کل اقتصاد چین فرو میریزه
بعدشم اقتصاد اروپا
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
سلام کاملا درست است
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
حداقل جای شکرش باقیه که از بیرحمی آمریکا هم گفته شد، ولی موفقیت تمامی سیستمهای سیاسی غربی و شرقی با بروز بحرانها زیر سوال میره، چه اینکه شرق در قرن گذشته بزرگترین قدرت سیاسی نظامی و اقتصادی رو با فروپاشی شوروی کمونیستی شاهد بود، مهم نیست چینیها بیرحم باشن یا بارحم ولی کمونیسم روزی که زیر ضربات غرب از هم فروپاشید الان تبدیل شده به امید غرب برای مدیریت جهان پسا غربی، چقدر جالب غربیها و شرقیهای قدرتمند فقط حق تداوم حیات دارن، اروپاییها هم در حال گرایش به چین هستن و واقعیت افول غرب
رو نظاره میکنن، مهم افول لیبرال دموکراسی به سردمداری ایالات متحده هست که داره اتفاق میافته، در
کل جامعه بشری در قرن حاضر تمام سیستمهای سیاسی رو امتحان کرد ولی بازگش به کمونیسم و گرایش به این سیستم توسط غربیها خیلی جال به نظر می رسه....
بهترین جواب در دل تاریخ نفهته است که می گوید : هیچ قدرتی تا ابد در اوج نمی ماند ، در طول تاریخ همه کشورها فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده اند و امریکا و هر کشور دیگه ای از این قانون طبیعی جهان مستثنا نیست ، واقع بین باشیم و واقع بینانه فکر کنیم ، خرد در این دنیا حرف اخر را میزند
ترامپ بهترین ریس جمهور آمریکاست چون داره آمریکا رو به فنا میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
مثلا حالا آمریکا به فنا بره،برای تو چه نون و آبی در میاد؟
آمریکا ، آمریکا ، آمریکا
باشه شما خوبید دنیا رو بدن دست شما حتما ! جای 4.8 میلیارد 4.8 تریلیارد دلار گم کنید لابد
یه کشور 80 میلیونی رو به این وضع دچار کردید بازم اینقدر مدعی هستید
بس کنید دیگه
این نوکرای اروپایی هم فهمیدن ولی هنوز دست به سینه های داخلیشون نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خیلی قشنگ گفتید احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
آخه به همه که مثل شما درک و شعور وافی عنایت نشده! خودتون به بزرگی ببخشینشون
هر اتفاق ناخوشایند سیاسی در هر جای دنیا از گور انگلیس بلند میشه با کمک روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
چند سالته عمو؟
دورن انگليس و روسيه تموم شده حالا داره دوران آمريكا هم تموم مي شه
عمرا

اروپا بدون آمریکا هیچ چی نیس

ایران از کل اروپا بالاتره
سه شنبه ۶ خرداد ۹۹
بورس پوکید !!
درادامه سقوط بیش از صدهزارواحدی هفته های اخیر بورس امروز نیز شاخص کل ۳۰ هزارواحد سقوط کرد
شاخص کل که درابتدای سال ۹۹ تا یک ملیون پنجاه هزار واحد نیز پیش رفته بود اکنون دراستانه سقوط به کانال ۸۰۰ هزارواحدی قرارگرفته
همه فروشنده اند
سلام
لطفا یک بار مقاله را ویراستاری کنید.
سبوعانه درست است نه صبوعانه
پاسخ ها
آق ابرام.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
نظرتون راجع به "سبعانه" چیه؟ اصلاچرا نمیگین "وحشیانه"؟
پس تو آمریکا هم دلار گران شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
تو آمریکا ریاله که داره گرون میشه
ملت آمریکا ریختن دارن ریال می خرن
تا وقتیکه دلار ارز مبادلاتی جهانی میباشد ، امریکا همچنان قدرت اقتصادی ،و نظامی جهان خواهد بود ؟ اگر امریکا تحریمی را که به ایران تحمیل نموده است به هر کشوری حتی چین ،و روسیه ،و هند ،و عربستان ،و انگلیس ،، آلمان ،و فرانسه ،تحمیل میکرد بدون شک سیستم حکومتی ،و نظم اقتصادی آنان از هم می پاشید ؟ اگر روزگاری مناسبات ایران و امریکا عادی شود و معاهدات دوستی و تجاری ،و سرمایه گذاری بین دو کشور برقرار گردد ، هم ایران ،و هم امریکا همان قدرت منطقه ای ،و جهانی سابق میشوند ؟،
ولی هنوز عده ای در داخل امید به این دارند که امریکا همچنان ابر قدرت بماند
ولی هنوز عده ای در داخل امید به این دارند که امریکا همچنان ابر قدرت بماند
به لحاظ اقتصادی به نظرم اقتصاد و سرمایه ها و کارخانه ها از چین خارج میشن میرن کشورهای دیگه یا کشورهای خودشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
دقیقن تحلیلت درسته
چه تیترعجیبی!اونوقت حتمابایدنظم جهانی روتحویل چین کروناسازبدن یاروسیه که همه جای دنیارومیخوادضمیمه خاک خودش بکنه ؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
نه خیر اشتباه نکن، به ناشناس 13:30 و دوستان می سپرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
کرونا شرف دارد به آنفولانزای خوکی آمریکایی! حتی بیماریشون هم مثل خودشوم خوکی هست خخخخ
اقتصاد اروپای غربی دارای یک زیرساخت فوق العاده قوی میباشد که به این سادگی فرو نخواهد ریخت شما به همین کشورهای اسکاندیناوی و آلمان توجه کنید در اوج بحران اقتصادیی چندسال پیش و اوج بحران کرونا مثل ساعت کار میکرد و می کند و البته این شامل کشورهای اروپای شرقی که در فقر بسر میبرند بهیچ وجه نمی شود
آمریکا فقط کافیه صدور روادید دانشجویی چین را لغو کنه چیزی از این دزدان تکنولوژی و کپی کاران باقی نخواهد ماند. چین را سرمایه و تکنولوژی غربیها چین کرده. فقط کافی است این روند معکوس بشه تا این چند میلیارد چینی به عصر سوسک خوری برگردند. ازین توهمات پیروی نکنید که شرایط مملکت ازین چیزی هم که هست بدتر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خخخخ اره تو راست میگی قشنگ نگران افول امریکا از کلمه به کلمه نوشته هات معلوم
به زودی هند بزرگترین دموکراسی جهان به کمک آمریکا جای چین رو میگیره
اروپا و چین هم ضعیف میشن
شاید اتحادیه اروپا و ناتو فروبپاشن
ظهور آسیا و افول آمریکا رو قبول دارم ولی تقویت آلمان خیر چون آلمان کشور پیری هست و ثروتش رو از بدهی های ایتالیا و اسپانیا داره و اونها هم زمین خوردن و باید بی خیال طلبش بشه و بعدش هم نظم جدید شکل میگیره که آلمان توش عددی نیست! شاید اگر پل پشت سرش رو به خاطر دنباله روی از آمریکا خراب نمی کرد پسا کرونا آلمان مطرح می شد ولی......
تمامی نطرات رو خوندم ولی نکته ای هست که باید با تحلیل عقلانی باهاش برخورد کرد.1-خروج پی در پی آمریکا از توافقات بین المللی2 روی کارآمدن مضحک تفکر آمریکایی(گاوچرانی) ترامپ و علاقه طرفدارانش به این شیوه ی زندگی3 خروج برجام و عدم احترام به هم پیمانان4حمایت از سعودی و فروشهای میلیاردی اسلحه و جنگ یمن5 آوردگاه عین الاسد و حکایت شنیدنی آن6 نفتکش انگلیس و موضوع جبل طارق7ترور شهید سلیمانی در کشور ثالث و هم پوشانی با بند5 همین تحلیل8 صادرات بنزین به ونزوئلا و عدم کارایی بوق و جو روانی تحریم9 کرونا در جهان و کرونا در آمریکا10قدرت نفوذ جمهوری اسلامی و محور مقاومت در منطقه خاورمیانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خدایا شکرت از این همه هموطن همه چیز دان!
خوشبخت ماییم که پراید ۹۰ میلیونی سوار می شیم. بقیه عرضه یه تایرش رو هم ندارن
چین ابر قدرت خواهد شد ولی به همت ملت .. ایران و اصلاح طلبان دوباره با یک ابر قدرت دیگر درگیری میشیم همین زیبا کلام ها یه زمانی علیه امریکا مقاله می نوشتن
رو آمریکا حساس نباشیم برا ما آمریکا و روسیه و چین نباید فرقی بکند
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر