سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

گرانی ارز بهانه خوبی برای گرانی ها خودرو بود

کد خبر: ۹۷۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ 19 May 2020

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان که شرایط بازار نشان می دهد اراده خودروسازان بر ادامه به عدم تعهداتشان است، گفت: ۴۰۰ هزار تعهد عمل نشده از سوی خوردو سازان وجود دارد.
بهرام پارسایی

بهرام پارسایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص صنعت خودرو کشور گفت: گزارش ارائه شده در صحن چکیده 10 جلد پرونده شامل حجم زیاد شکایات و اشکالات موجود در صنعت خودرو بود.

وی یکی از ایرادات موجود در صنعت خودرو افزایش ناگهانی قیمت دانست و ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته تاثیر ارز در تعیین قیمت تمام شده خودروها کمتر از 20 درصد است و نشان می دهد که در پس گرانی ها، فساد ها، رانت ها و منافع کلان اقتصادی است از این رو نمی توان همه افسار گسختیگی بازار به قیمت ارز نسبت داد.

گرانی ارز بهانه خوبی برای گرانی ها و پیشبرد اهداف خودروسازان داخلی بود

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با قیمت ارز امروزی و معادل قیمت خودرو های داخلی مردم امکان خرید خودرو کارکرده خارجی را دارند بنابراین ارز نقش اصلی در گرانی های اخیر بازار خودرو ندارد ولی بهانه خوبی برای افزایش قیمت و پیشبرد اهداف خودرو سازان بود.

وی افزود: بدون شک کمیسیون اصل 90 از تولید داخلی حمایت می کند مشروط بر این که حقوق مصرف کنندگان حفظ شود و خودرو سازان قدرت رقابت داشته باشند.

پارسایی حمایت های احساسی و غیرکارشناسی از صنایع خودروسازی و اعطای امتیازات رانتی از دلایل گرانی های اخیر بازار خودرو برشمرد و گفت: انحصاری بودن بازار برای خودرو سازان باعث شد تا انگیزه برای پیشرفت و توسعه در تولید نداشته باشند.

وی با اشاره به رخنه کردن لابی های قدرت و به صنعت خودرو سازی عنوان کرد: سوء مدریت در این صنعت موجب شده تا خودروسازان داخلی انحصار را در اختیار داشته باشند نه در بحث کیفیت، تعهدات انجام شده، کاهش میزان مصرف سوخت،طراحی،قیمت واقعی هیچکدام از حقوق مصرف کنندگان رعایت نشود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو و سودهای کلان چند هزار میلیارد تومانی برای افراد ذینفع مبارزه با این جریان را سخت می دانم مگر این که ارکان اصلی حاکمیت مانند سران سه قوه اراده جدی در دفاع از حقوق مصرف کننده داشته باشد.

ممنوعیت واردات خودرو موجب انحصار کامل برای خودروسازان داخلی شد

در گزارش کمیسیون اصل خسارات های وارد از سوی صنعت خودرو به کشور بر شمرده شد و در بحث کرونا قیمت خودرو در جهان کاهش یافت اما در ایران افزایش پیدا کرد که نشان می دهد بازار خودرو اصولی ندارد بر این اساس باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: مردم نباید وارد عمل شوند و اقدام به خرید خودرو گران کنند البته با توجه به این که در اختیار مردم پول سرگردان وجود دارد و خودرو به عنوان کالا سرمایه تبدیل شده است.

پارسایی به نقش ممنوعیت واردات و سایت های واسطه ای در گرانی های اخیر بازار خودرو گفت: ممنوعیت واردات بدون شک فضای انحصاری در اختیار خودروسان داخلی قرارداد در حالی که ممنوعیت شامل 5 درصد بازار خودرو می شود اما با ایجاد عدم رقابت و بوجود آوردن افسار گسیختگی انحصار کامل را برای خودرو سازان ایجاد کرد.

وی با بیان این که خودروسازی داخلی توان پاسخگویی به نیاز های داخلی ندارد افزود: زمانی که معادله عرضه تقاضا بهم می خورد تبدیل به عامل اصلی گرانی خودرو می شود.

سخنگوی کمیسون اصل 90 با اشاره قیمت های بدون ظابطه در بازار خودرو گفت: سایت های واسطه مانند دیوار و شیپور می توانند در گرانی ها موثر باشند اما اگر عرضه و تقاضا متعادل بود هیچ عاملی نمی توانست باعث گرانی خودرو شود.

وی افزود: یکی از دلایل عدم عرضه خودرو منافع کلانی است که بازیگران پشت پرده بازار خودرو دارند و مانع از تحقق تولید های توسط خودروسازان انبوه شده است.

پارسایی در ادامه با انتقاد از نحوه ثبت نام و واگذاری خودرو به مردم گفت: شعار های خودروسازان باید عملی شود و به یک نفر بیش از یک خودرو داده نشود اما مسئولین ذیربط اذعان دارند که سایت های ثبت نام توسط ربات هایی هک می شوند و افراد از ضعف موجود سوء استفاده می کنند.

وی با بیان این که از لحاظ علمی و فناوری کشورمان توانایی ایجاد سایت غیر قابل هک وجود دارد بیان کرد: به نظر می رسد کسانی که اقدام به طراحی این گونه تارنماها می کنند راه هایی را در نظر گرفتند تا افراد سود جو بتوانند سوء استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی عدم برخورد جدی با متخلفین از مهمترین عوامل افسار گسیختگی بر شمرد و گفت: این موضوع باعث شده تا منفعت طلبان گستاخانه تر به اهداف و برنامه های خود برسند اما این که بگویند به صورت متعدد امکان هک یک سایت وجود دارد نشان از عدم وجود اراده برای ایمن کردن سایت های ثبت نام دارد.

وی با بیان این که ادامه شرایط موجود باعث افزایش تقاضای کاذب و گرانی خودرو می شود تصریح کرد: در گزارش کمیسیون اصل 90 به این موضوع اشاره شد افرادی خودرو ثبت نام می کنند و با استفاده از نفوذ خود به نام افراد دیگر می کنند.

بیشتر مردم از شرایط مدیریت بازار خودرو ناراضی اند

پارسایی ادامه داد: اگر نظرسنجی انجام شود 98 درصد مردم مخالف نحوه مدیریت فعلی بازار خودرو خواهند بود چون باعث نارضایتی عمومی شده و تضییع حقوق شهروندی شده است.

وی تصریح کرد: شرایط ایجاب می کند تا سران سه قوه در راستای جلوگیری از خدشه دار شدن بیشتر اعتماد مردم به سیستم مدیریتی و حاکمیتی این مساله را جدی گرفته و با متخلفان برخورد قانونی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: پراید که بعنوان نماد خودروهای داخلی مطرح است قیمت تمام شده آن بسیار پایین تر از قیمت موجود در بازار است.

ارسال 11 هزار شکایت در سال 98 به سازمان تعزیرات

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره شکایات واصل شده از سوی خودروسازان داخلی به کمیسیون اصل 90 گفت: شکوایه ها به صورت گروهی است و هرکدام چندین هزار شاکی دارد که این موضوع نشان می دهد آمار نارضایتی مردم بسیار بالاست.

پارسایی عنوان کرد: تهعدات انجام نشده خودروسازان بیش از چهارصد هزار فقره است و در سال گذشته 11 هزار شکایت در این زمینه به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی با بیان این که شرایط بازار نشان می دهد اراده خودروسازان بر ادامه به عدم تعهداتشان است تاکید کرد: در صورت عدم صحت این موضوع آن ها اقدام به پیش فروش جدید خودرهایشان نمی کردند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 بیان کرد: در فروش هایی که خودروسازان تحت عنوان فروش فوری انجام می دهند قادر نیستند یک ماهه خودرو های ثبت نام شده را تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: از این آشفته بازار خودروسازان داخلی و مافیایی که اقدام به مدیریت بازار می کند بهره مند هستند و با توجه رانت هایی که در صنعت قطعه سازی وجود دارد نشان می دهد که اراده برای مبارزه با این جریان وجود ندارد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سرنوشت لادا روس و خودروسازی روسیه کمونیست در پیش روی خودرو سازی ایران هست، تاسف بابت این همه سال اشتباه،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان