بازدید 6381

اولین مانع بر سر راه کسب و کارها در زمستان 98 چه بود؟

گزارش پایش محیط کسب و کار در زمستان 98 نشان می دهد که از دیدگاه فعالان اقتصادی محیط کسب و کار در زمستان 98 در مقایسه با پاییز 98 اندکی بدتر شده است. نتایج این گزارش بیانگر آن است که سه استان مرکزی (5.42)، آذربایجان غربی (5.43) و قزوین (5.52) به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استان ها بوده اند.
کد خبر: ۹۷۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 18 May 2020

تابناک اقتصادیاتاق بازرگانی ایران با همکاری مرکز آمار ایران در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود محیط کسب و کار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی طرح ملی پایش شاخص های ملی محیط کسب و کار کشور را اجرایی نمود و نتایج این پایش به صورت گزارشات فصلی منتشر می گردد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، این گزارش نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق ‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور می باشد و این فعالان اقتصادی پیرامون 28 مولفه نظرات خود را به شکل عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می دهند و در نهایت نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می دهد.

محیط کسب و کار در زمستان 98 چگونه بود؟

گزارش پایش محیط کسب و کار در زمستان 98، چهاردهمین گزارش از مجموعه این گزارش ها می باشد که منتشر شده است. نمودار زیر روند محیط کسب و کار در 14 فصل اخیر را نشان می دهد.

همان گونه که ملاحظه می گردد عدد شاخص محیط کسب و کار بعد از چهار فصل نزول سرانجام در زمستان 98 اندکی صعودی شده است و عدد شاخص به 6.05 رسیده است.

این افزایش عدد شاخص بیانگر آن است که از دیدگاه فعالان اقتصادی محیط کسب و کار در زمستان 98 در مقایسه با پاییز 98 نامساعدتر بوده است.

دلیل نامساعدتر شدن محیط کسب و کار در زمستان سال 1398 در مقایسه با فصل قبل تر احتمالا به شیوع ویروس کرونا باز می گردد که از اواخر بهمن ماه سال گذشته شیوع آن در ایران اعلام شد. شیوع این ویروس در ایران باعث شد که به عنوان نمونه کشورهای همسایه مرزهای خود را بر روی ایران ببندند و همین عامل باعث کند شدن تجارت شد و در نتیجه این مسئله بر روی واردات مواد اولیه و تغییرات قیمت آن ها تاثیرگذار بود.

اولین مانع بر سر راه کسب و کارها در زمستان 98 چه بود؟

بهترین محیط کسب و کار در زمستان 98 مربوط به کدام استان بوده است؟

بر اساس این گزارش، در زمستان 98 سه استان سیستان و بلوچستان (6.40)، تهران (6.37) و کردستان (6.20) به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و سه استان مرکزی (5.42)، آذربایجان غربی (5.43) و قزوین (5.52) به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استان ها بوده اند.

اولین مانع بر سر راه کسب و کارها در زمستان 98 چه بود؟

بزرگترین مانع بر سر راه کسب و کارها چه بوده است؟

در زمستان 98، فعالان اقتصادی مشارکت‌ کننده در این پایش، به مانند فصل پاییز به ترتیب سه مؤلفه "غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار" و "دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها" را به عنوان نامناسب ‌ترین مؤلفه ‌های محیط کسب ‌و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ‌ها ارزیابی کردند.

شایان ذکر است که از پاییز سال 1396 تا زمستان 1398، مولفه "غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات" همواره به عنوان نامساعدترین مولفه کسب و کار توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل