بازدید 4859

اتفاقی که برای بازار نفت عادی شد

کد خبر: ۹۷۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 17 May 2020

در هفته گذشته بازار نفت یکی از آرامترین هفته‌های خود پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ و رویدادهای مربوط به جنگ قیمت را سپری کرد اما یک نکته قابل توجه وجود داشت.

به گزارش ایسنا، بازار نفت در حالی آرام بود که میلیونها بشکه کاهش جدید تولید اعلام شد. در شرایط عادی افزایش یا کاهش یک میلیون بشکه در روز تولید باعث تغییر دو رقمی قیمتها می‌شد اما این روزها صحبتها از میلیونها بشکه نفت در بخش عرضه و تقاضا دیگر برای بازار عادی شده است.

عربستان سعودی دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که در ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و مجموع تولیدش را به ۷.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند که تقریبا پنج میلیون بشکه در روز از رکورد بالای تولید این کشور در آوریل کاهش نشان می‌دهد. امارات متحده عربی و کویت هم اعلام کردند مجموعا ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند. صادرات کمتر نفت به همراه افت شدید قیمتها ریاض را واداشته است تدابیر ریاضتی دشواری را اعمال کند و مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده و مزایای دولتی را کاهش دهد. عربستان سعودی با توجه به محدود شدن عرضه گریدهای نفتی مدیوم ترش، برخلاف انتظار خریداران، قیمت فروش رسمی نفت خود در ژوئن را افزایش داد و خریداران را وادار کرد به دنبال خرید محموله های تک بروند و پالایشگاهها در اقتصاد فعالیتشان تجدیدنظر کنند.

نروژ هم ۲۵۰ هزار بشکه در روز در کاهش تولید مشارکت کرده و غولهای نفتی در آمریکا و کانادا با اعلام کاهش حدود ۱۰ درصدی تولید به این موج پیوستند. وزارت انرژی آمریکا انتظار دارد که تولید نفت آمریکا تا پایان سال دو تا سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

اما واکنش قیمتهای نفت به این کاهش تولید چه بوده است؟ تقریبا هیچ. میزان تولید هر اندازه که کاهش داده شود، کاهش تقاضا یک قدم جلوتر است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ هشت میلیون بشکه در روز رشد منفی خواهد داشت.

نگاهی به موارد مذکور این پرسش را برمی انگیزد که آیا کاهش عرضه نشانه‌های مثبتی برای بازار است یا تنها وخامت اوضاع در بحران شیوع ویروس کرونا را نشان می‌دهد.

در بخش عرضه یقینا کاهش محدودیتهای قرنطینه به بهبود تقاضا برای نفت کمک خواهد کرد اما همین اقدامات دولتها ممکن است به شیوع بالاتر بیماری کووید ۱۹ منجر شود و دوباره وضع محدودیتهای شدیدتر را به دنبال داشته باشد. گزارش ۳۴ مورد جدید ابتلا در کره جنوبی و ۱۷ مورد جدید در چین، این هراس را به واقعیت تبدیل کرد. مالزی و کویت محدودیتهای قرنطینه را تمدید کردند. جنگ میان نفت و بیماری کووید ۱۹ در ماههای آینده و تا زمانی که واکسن یا درمانی برای این بیماری شناسایی شود، ادامه خواهد یافت. دکتر فاوچی، کارشناس بیماری مسری کاخ سفید به کنگره درباره خطر افزایش سرایت کرونا در صورت بازگشایی زودهنگام کسب و کارها هشدار داده که خبر خوبی برای بازارهای نفت نیست.

با این همه خوش بینی محتاطانه ای در بازارها منعکس شده و اختلاف میان بهای معاملات آتی و قیمتهای فیزیکی کمتر شده است. اما این وضعیت شکننده به نظر می رسد و بازارهای نفت باید به تعادل مجدد میان عرضه و تقاضا برسد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در بلندمدت هنگامی که این ویروس به تاریخ می پیوندد و تقاضا برای نفت بهبود پیدا می‌کند، ممکن است عرضه نفت با تقاضا برابری نکند. چاههای نفت مانند کلید برق نمی توانند به راحتی باز و بسته شوند و هزینه ازسرگیری تولید یک چاه قابل توجه بوده و گزینه های فاینانس برای شرکتهای حفاری بسیار محدود است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر