بازدید 27119
۲

لیر ترکیه بر قله یک ماهه قرار گرفت

پس از چندین ریزش تند، لیر مجددا در محدوده ۶.۹ تثبیت شد.
کد خبر: ۹۷۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷ 16 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از رویترز، انتشار اخباری از روند مثبت مذاکرات مقامات ترک با همتایان ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی برای دریافت خطوط اعتباری ارزی جدید باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۶.۹ لیر تثبیت شود. ترکیه هم چنین مذاکراتی با بانک های مرکزی قطر و چین برای استفاده از تسهیلات ارزی طبق مفاد قراردادهای سواپ داشته است.

سودا ییلماز، قایم مقام حزب حاکم عدالت و توسعه در امور خارجی گفت: مذاکراتی با بانک های مرکزی مختلف برای استفاده از فرصت های سواپ داشته ایم و این مذاکرات تنها محدود به آمریکا نبوده است.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۶.۹۰۵ لیر رسید. با این حال لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی چهار ماه، ۱۴ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم ۱۴ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در ابتدای سال است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۴۶۵ لیر و هر پوند معادل ۸.۳۷ لیر اعلام شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
جهت اطلاع روحانی لیر ترکیه چند دهم درصد تضعیف شد سریع برگرداندنش به یکماه پیش ببینیم شما چه می کنید.
بدبختا الان دارن چیکار میکنن یعنی؟ یکم از ریال که در دره قرار داره بهشون کمک کنیم تا بلکه روحیه بگیرن. انتقال تجربیاتمون هم میتونه کارساز باشه. بالاخره یه کشور الگو و مدیر جهانی باید در وقت نداری دست دوستاشو بگیره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان