بازدید 49833
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»

چرا مایک پمپئو یک تهدید فوری برای خاورمیانه است؟

روز چهارشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در سفری غیرمنتظره وارد اسرائیل شد؛ سفری در بحبوحه بحران کرونا که غافلگیری رسانه ها و ناظران اسرائیلی را نیز به همراه داشت، تا جایی که برخی رسانه‌های اسراییلی نیز عنوان کردند چه ضرورتی دارد در میانه بحران کرونا و قرنطینه در بسیاری از کشورها، وزیر خارجه ایالات‌متحده به تل‌آویو سفر کند؟
کد خبر: ۹۷۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 13 May 2020

چرا مایک پمپئو یک تهدید فوری برای خاورمیانه است؟

بین الملل تابناک: روز چهارشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در سفری غیرمنتظره وارد اسرائیل شد؛ سفری در بحبوحه بحران کرونا که غافلگیری رسانه ها و ناظران اسرائیلی را نیز به همراه داشت، تا جایی که برخی رسانه‌های اسراییلی نیز عنوان کردند چه ضرورتی دارد در میانه بحران کرونا و قرنطینه در بسیاری از کشورها، وزیر خارجه ایالات‌متحده به تل‌آویو سفر کند؟

به گزارش روزنامه هاآرتص، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری کوتاه مدت وارد اسرائیل شد و انتظار می‌رود که وی در این سفر به موضوعاتی مانند ایران، الحاق کرانه باختری، نبرد مشترک علیه ویروس کرونا و سایر موضوعات منطقه‌ای متمرکز شود.

پمپئو پیش از سفر در یک پیام توییتری نوشت: «خرسندم که برای همکاری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتز در مهار دو تهدید مهم: کووید-۱۹ و ایران در اسرائیل هستم. اسرائیل و ایالات متحده در کنار یکدیگر، رسیدگی به این چالش‌ها را بر عهده می‌گیرند.»

چرا مایک پمپئو یک تهدید فوری برای خاورمیانه است؟

در رابطه با سفر غیر منتظره پمپئو به اسرائیل، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مطلبی دیگر این سوال را مطرح کرد که چرا پمپئو یک تهدید فوری برای خاورمیانه است؟

این روزنامه اسرائیلی نوشت: پمپئوی چاپلوس در سفری غیر منتظره در وضعیت وخیم کرونایی موجود و در شرایطی که ترامپ نیز در شرایط نامساعدی در آمریکا به سر می‌برد، وارد اسرائیل شده تا با نتانیاهو و برخی دیگر از مقامات اسرائیل دیدار کند؛ دیداری که از ایران و فلسطین تا کل خاورمیانه باید هزینه آن را پرداخت ‌کنند!

جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ، که در بسیاری از نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش افتاده در صورت به قدرت رسیدن سیاستی مشابه با سیاست اوباما در قبال اسرائیل اتخاذ خواهد کرد. به همین خاطر پمپئو به عنوان یک مسیحی صهیونیست یا اوانجلیست احتمالا در دیدار هفته جاری خود از اسرائیل هشدار دهد که شکست ترامپ در انتخابات ماه نوامبر به معنای از دست رفتن حمایت افرادی مثل خود او، پنس و کوشنر داماد ترامپ از اسرائیل است.

عواقب چنین تغییر و تحولی باید برای نتانیاهو کاملاً واضح باشد چرا که او پیش‌تر به خاطر می‌آورد که روابط‌ آمریکا و اسرائیل در دوران دموکرات‌ها چگونه بود.

البته ترامپ می‌تواند در انتخابات مجددا پیروز شود، اما با توجه به شرایط فعلی آمریکا که با دو بحران بزرگ یکی در حوزه بهداشت عمومی که در نوع خود از زمان همه‌گیری آنفولانزا 1918 بی سابقه بوده و دیگر در حوزه اقتصادی که ناشی از همه‌‌گیری کرونا است دست و پنجه نرم می‌کند. با این اوصاف بسیاری از جمله خود پمپئو پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است تغییر بزرگی در راه باشد.

این تغییر تقریباً بلافاصله منجر به نابودی سیاست فشار حداکثری ترامپ در مورد ایران و تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای زمان اوباما خواهد شد. همزمان روی کارآمدن یک دموکرات به جای ترامپ می‌تواند به رد صریح برنامه‌های الحاق اسرائیل توسط آمریکا و فشار بیشتر برای رعایت حقوق فلسطینی‌ها شود.

با شکست ترامپ مطمئناً، تمام خیالپردازی‌های کوشنر مثل برنامه صلح خاورمیانه بر باد خواهد رفت. اگر نتانیاهو بداند که فقط شش ماه برای ضمیمه کردن سرزمین‌های فلسطینی یا بمباران مواضع ایران در سوریه به طور کلی فشار بر تهران زمان دارد، احتمالاً برای نابودی برجام فشار بیشتری بیاورد.

با شکست ترامپ مطمئناً، تمام خیالپردازی‌های کوشنر مثل برنامه صلح خاورمیانه بر باد خواهد رفت. اگر نتانیاهو بداند که فقط شش ماه برای ضمیمه کردن سرزمین‌های فلسطینی یا بمباران مواضع ایران در سوریه به طور کلی فشار بر تهران زمان دارد، احتمالاً برای نابودی برجام فشار بیشتری بیاورد.

هیچ کس به خصوص از دست راستی‌ها نمی‌تواند از نحوه مقابله ترامپ با این همه‌گیری شکایت کند. اینکه پمپئو در بحبوحه بحران کرونا و علی‌رغم ممنوعیت‌های سفر قصد دارد به اسرائیل برود خود حکایت از اهمیت بالای این دیدار دارد. دولت ترامپ در حالی علاقه‌مند است که هر چه سریع‌تر پیروزی خودش بر کرونا را اعلام کند که آنها همچنان نسبت به تحلیل‌های علمی و دقیق بی توجه هستند، مدیریت ضعیف ترامپ در این بحران باعث بدنامی او شده است.

پومپئو به عنوان سیاستمداری که جاه طلبی‌های بزرگی با یا بدون ترامپ داشته باشد، خصومت با ایران را افزایش می‌دهد و زمین‌هایی را که توسط دولت اسرائیل تصرف می‌شود، به رسمیت می‌شناسد تا نزد اوانجلیست‌ها و جناح راست حزب جمهوری خواه جایگاهی به دست آورد.

برای اسرائیل، برای مردم فلسطین، برای خاورمیانه و جهان روشن است که حتی در زمان ابتلا به یک بیماری همه گیر خطرناک، یک ضایعه وحشتناک و یک فروپاشی اقتصادی که جهان را به رکود کشانده و سالها طول خواهد کشید  این تنها تهدیداتی نیست که با آنها روبرو هستیم؛ بلکه اقدمات افرادی مانند پمپئو نیز خطراتی جدی به همراه خواهد داشت.

برای اسرائیل، برای مردم فلسطین، برای خاورمیانه و جهان روشن است که حتی در زمان ابتلا به یک بیماری همه گیر خطرناک، یک ضایعه وحشتناک و یک فروپاشی اقتصادی که جهان را به رکود کشانده و سالها طول خواهد کشید، این تنها تهدیداتی نیست که با آنها روبه رو هستیم، بلکه اقدمات افرادی مانند پمپئو نیز خطراتی جدی به همراه خواهد داشت.

ترامپ ناامید و اطرافیان بدبین و فرصت طلب وی مانند پومپئو و یک رهبر اسرائیلی که در موقعیتی به همان اندازه متزلزل قرار دارد، ممکن است از حواس پرتی های این لحظه تاریک در تاریخ برای ایجاد وضعیتی تاریک تر و ترسناک تر استفاده کنند. واقعیت این است که پومپئو، هرچند متکبر و چاپلوس است، همزمان باهوش و تواناتر از بسیاری در اطراف ترامپ است.

کنفرانس خبری پمپئو و نتانیاهو

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نشست دوجانبه در اراضی اشغالی کنفرانس خبری برگزار کردند. در حالی که آمریکا خود به سختی درگیر شیوع ویروس کرونا در این کشور است و انتقادها از عملکرد دولت ترامپ در مقابله با این بیماری به شدت افزایش یافته است، پمپئو تلاش کرد بار دیگر با طرح این ادعاهای خود توجه جامعه بین الملل را به سمت ایران منحرف کند.

چرا مایک پمپئو یک تهدید فوری برای خاورمیانه است؟

نتانیاهو در آغاز این کنفرانس خبری ضمن تقدیر از پامپئو برای سفر به سرزمین اشغالی در شرایط فعلی شیوع کرونا گفت: سفر پامپئو به سرزمین اشغالی، در واقع سندی بر قدرت ائتلاف میان ما (آمریکا و اسرائیل) و سندی بر تعهد محکم و قدرتمند رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در قبال اسرائیل و تعهد شما در قبال دولت اسرائیل است».

وی سپس ضمن تأکید بر اینکه قرار است در خصوص مسائل زیادی با پامپئو گفت‌وگو کند، توضیح داد: «مساله اول مصیبت و بیماری ویروس کروناست که بسیاری از کشورها با آن درگیر هستند. ما تمایل داریم در خصوص تقویت همکاری و مشارکت در مقابله با این ویروس گفت‌وگو کنیم».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ایران به عنوان مصیبت و گرفتاری بعدی یاد کرد و گفت: «من از مواضع بسیار عالی شما، (دونالد) ترامپ و دولت وی علیه ایران تقدیر می‌کنم که در وهله اول از توافق اشتباه و خطرناک ایران (برجام) خارج شدید و دوم اینکه فرمانده تروریستی ایران (سپهبد سلیمانی) را حذف کردید و سوم اینکه طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که لحظه‌ای اقدامات تهاجمی خود علیه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و دیگران در منطقه متوقف نمی‌کند، پیش بردید و از این مواضع تقدیر می‌کنم و به گفت‌وگوها برای چگونگی همکاری برای مبارزه، تقابل و پس زدن رفتارهای تهاجمی ایران در منطقه، سوریه و نقاط دیگر ادامه می‌دهیم».

بنیامین نتانیاهو سپس به تشکیل کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی اشاره کرد که قرار است فردا (پنجشنبه) انجام گیرد و گفت: «فرصتی پیش آمده که صلح و امنیت را بر اساس تفاهم‌نامه‌‌ای که در دیدار ماه ژانویه با ترامپ حاصل آمد، تقویت کنیم. اینها تمامی چالش‌هایی هستند که با آن مواجه هستیم و اطمینان دارم به واسطه ارتباط بسیار قوی میان اسرائیل و ایالات متحده آمریکا می‌توانیم در رسیدگی به آنها موفق شویم».

پامپئو نیز پس از نتانیاهو در این کنفرانس خبری به کشته شدن نظامی صهیونیستی در شهر جنین در کرانه باختری گفت: «بابت کشته شدن دو نظامی اسرائیلی که روز گذشته اتفاق افتاد تسلیت می‌گویم... این مساله یادآور حق اسرائیل برای دفاع از خود است. آمریکا همواره از تلاش‌های شما در این زمینه حمایت می کند».

وزیر خارجه آمریکا سپس با تکرار اتهام‌زنی به ایران و تلاش‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که واشنگتن بخشی از کمپین کاهش منابع جمهوری اسلامی ایران که برای ضربه وارد آوردن به رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌داده، بوده و این کمپین را نتیجه‌بخش توصیف کرد و گفت به این تلاش‌ها ادامه خواهند داد.

پامپئو در پایان این کنفرانس خبری با ژستی انسان دوستانه با متهم کردن دولت ایران گفت، جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط فعلی که مردم این کشور به شدت در تلاش و تحت فشارند، از منابع خود برای «تحریک اقدامات تروریستی» در سراسر جهان سوء استفاده می‌کند و «این مساله ذات افرادی که این کشور را هدایت می‌کند، آشکار می‌سازد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۵
این دولت آمریکا در حد نام و شخصیت آمریکا نیست.
آمریکا در طول تاریخش همیشه به اصولی متعهد بود اما در این دولت چیزی جز لات گری نمیبینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
اتفاقا ترامپ نماد واقعی تمدن آمریکایی هستش(وسترن های که روی خون بومی ها وایسادن) و این عین واقعیته.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
همیشه لات گری بوده اما با کراوات
الان دیگه اون ظاهر خوب رو هم نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
امریکا همواره توسط لات ها اداره میشد هر از کاه ژست ادم ها را می گرفتند انهم برای جلب سرمایه های انسانی و دارائیهای فراراری از کشور های فحت نفوذشان
عجب موزمار و مارموزهایی هستن اینا.
ترس ازایران است.
امیدوارم زودتر به صلح با همه دنیا برسیم. وگرنه باید مادربزرگامون رو هم بفرستیم جنگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
ای بدبخت ترسو ! حتمالا این روایت را نشنیدی امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموند: کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد. !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
نترس شما را به جنگ نمی برن در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
کثیف تر از ترامپ همین پمپئو
حتی اسرائیلی ها هم می توانند بدون در نظر گرفتن مصالح خاس نتانیاهو انتقاد کنند!!!! واقعا خیلی عجیب است، چون برخی جاها (منظورم کشورها است) مردم صحبت از منافع خود و منافع ملی، بدون در نظر گرفتن نظر و خواست متفاوت مسئولان را به خواب هم نمی بینند.
ذات نجس اسراییل است که اقدامات تروریستی انجام می دهد
حاضریم باقیمانده منابع مان رابدهیم وترامپ وپمپئو ونتانیاهو را دریک روز سقط کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اگر ممکن است بفرمایید این باقیمانده منابع چیست؟ آیا منظورتان هستی بر باد رفته مردم است؟ آن که دیگر باقیماندهای ندارد، مکر انبوهی خون دل که هیچکس را "سقط" نمی کند، و مطمئنا منظورتان هم درآمدهای کلان از ما بهتران هم نیست، زیرا آنها چیزی از دست نمی دهند که بخواهد نوبت باقیمانده اش برسد!!! لطفا روشنگری بفرمایید.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
خیلی ساده ای!
فکر کردی با کشته شدن دو تا عروسک که بازیگران ها اونها را می چرخونند، همه چیز درست میشه؟
اصل آپپک هست و سرمایه داران بزرگ جهود و... که رسانه ها و ابزراهای قدرت را در کنترل دارند، بقیه بازیگ صحنه اند
تیترمسخره ای بود
احتمال حمله امریکا به ایران درسه چهارماه پیش روبسیارمحتمل است
ترامپ برای بازسازی وجهه مخدوش شده خودبویژه پس از مدیریت نامطلوب بحران کرونا بشدت نیازبه انحراف افکارعمومی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
در آمریکا افرادی هستند که در پشت صحنه، این کشور را هدایت می کنند و آنها اینقدر بی سیاست نیستند که اجازه حمله به ایران را به آمریکا بدهند. این آرزوی افرادی خائن به این خاک و مرز است که متاسفانه پاسپورت ایرانی دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
تا قبل از همه گيري كرونا راه انداختن يك جنگ ولو مختصر براي مقاصد انتخاباتي ترامپ محتمل بود ولي در حال حاضر احتمال جنگ و درگيري كمتر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
ما منتظر این غلط امریکا هستیم شما ناراحت نباش
کشورهای همسایه که تهدید نمیدانند
آمریکا رادوست وبرادرخودشون میدانند
ماشدیم کاسه داغ ترازآش
جلوی گرانیها رابگیرید بیچاره شدیم
خودشون توکاخ هاشون دارند درآرامش زندگی میکنند
خبرازقشرکارگرندارند
پمپئو بيش از آنكه وزير خارجه آمريكا باشد وزير خارجه نتانياهوست و سياستهاي او را در آمريكا و ساير نقاط جهان دنبال مي كند.
از قدیم باید به تو پوزه بند می زدند
پمپئو شارلاتانه و هی میگه ایران سالی کلی پول مردمش را میده به لبنان و وسوریه و کشورهای دیگه! آیا چنین چیزی واقعا هست؟ اگر هست کدام نهادها و کدام مسولین و چطوری پول میدن به اون کشورها؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
سوال خوبی بود حتما جوابش شنیدنی و جالبه
بوهای مشکوکی میاد
خدایا رحم کن...
گزارش روزنامه هاآرتص در مورد پمپئو رو مقایسه کنید با گزارش روزنامه کیهان در مورد سخنگوی وزارت بهداشت و سفیرچین.
خوزستان اوضاع کرونا خرابه
هرکی دوسداره بیاد کمک بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
متاسفم
هیچکسی پیدانمیشه پمپئوروکه مثل یک مگس میمونه بامگس کش بکشه که دیگه پرواز نکنه
به قول این امام جماعت مشهد دارن ایران را زجرکش می کنند و مسیولان هم حمایت می کنند ، نمی دونم چه اتفاقی افتاده که تو رفاه زندگی کردن شده حماقت و با بدبختی زندگی کردن شده ابرو ، همین افرادی که با غرور میان میگن اره ما این همه به مردم کمک کردیم تو این روزها ، ولی در واقع همه این ها تمام بیت المال است ، واقعا به این صداسیما بگید که اینقدر آمار بیماران آمریکا را داره آمار بیماران ما را داره ، البته شاید تو ایران کسی بیکار نشده باشه ، چون قبلش هم بیکار بود ، یعنی اصلا سر کار نمی رفته که بیکار بشه
ان شاءالله بزودی گردن کلفت پمپئو را مستضعفان مسلمان خواهند شکست و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ آمین رب العالمین
هیچ جنگی نخواهد رخ داد
همش بازی سیاسیه خیال همه راحت
شفاف بگویید مشکل مردم با امریکا چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
امریکا می خواهد ایران مثل عربستان نوکر ش باشد ایران می گوید تو سک کی باشی که چنین هوسی را داشته باشی چخه
امریکا از این حرفها خوشش نمیاد مثل خرس تیرخورده نعره می زنه ایران میگه خفه افتاد؟
زنده باد ایران و ایرانی
زنده باد ایران و ایرانی که آنقدر قدرت داریم که مسئله اصلی کشوری مثل آمریکا و کشور که نه متجاوزانی مثل اسرائیلی‌ها شدیم آنقدر براشون درد آور و بزرگ شدیم که مشکلات بی کفایتی دولت شون را پشت ما مخفی میکنند. با صحبت از ما
پمپئو نمادی غیر ازیک لات بی سرپای کت وشلوار پوش چیز دیگری نیست چند ماه دیگه بفضل الهی پوزه کثیفش به خاک مالیده خواهد شد وخواب وخیال رئیس جمهور شدنش را بگور خواهد برد.
به اقرار پامپئو و نتانیائو ایران مصیبت دوم اسرائیل هست
البته اگه کرونا نبود مصیبت اولشون بود
گذشته از مسایل دیگه قدرت ایران رو نشون می ده که چاره ای واسش ندارند نه می تونند باهاش بجنگند و نه راه حلی دارند
از هر چی که بگذریم یه سوال دارم از آقای پمپئو..تو چه جوری شبا میتونی راحت بخوابی؟ اینهمه جنگ درست کردین آدم کشتین پول روی پول گذاشتین یه ابهت پوشالی و دروغی برای خودتون درست کردین که هیچکس باورش نداره آخرش که چی جورج بوش چی شد نمرد چرا مرده اگه یه نگاه به تقویم زندگیت بندازی میبینی که ان شاالله تو هم قراره بمیری حالا امروز نه فردا و میندازنت توی یه قبر روتم یه پتو از خاک حالا بگو با کشتن اینهمه آدم بیگناه از راه تحریم دارو و بمب و موشک آقای پمپئو و نتانیاهو ی ترسو شما چجوری میتونین راحت بخوابین؟شاید که نه واقعا آدم نیستین که میتونین آسوده بخوابین. مرگ بر آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب
بنظر من یک کوشمالی دیگری مثل سرنکونی پهبادویا گیر انداختن چنتا از نیروهای تروریستی
امریکارا داد که قدرت ایران را فراموش نکند
اگر دستم به جایی برسه صد بار بدتر از ویروس کرونا درست میکنم و به خورد اسرائیل میدم
اگرازبیکاری وگرسنگی هم نابود شدی امید به خد داشته باش.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان