بازدید 50467

سرقت فرهنگی جدید ترکیه از ایران سوژه شد!

تصاویری از سریال های ترکی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که نشان می دهد در این سریال ها از لباس های بلوچی ایرانی به عنوان لباس بومی ترکیه استفاده شده است.
کد خبر: ۹۷۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ 10 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، تصاویری از سریال های ترکی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که نشان می دهد در این سریال ها از لباس های بلوچی ایرانی به عنوان لباس بومی ترکیه استفاده شده است.

برخی از کاربران معتقدند که این کار در سریال های ترکی به عمد و برای جا انداختن این لباس به عنوان لباس بومی ترکیه رخ داده است.

حدود شش سال قبل هم، شبکه «تی آر تی» ترکیه در برنامه ای با عنوان «شخصیت های ماندگار ترک در تاریخ» ابوریحان بیرونی، فارابی و ابن سینا را زاده آن کشور و از مشاهیر ترکیه معرفی کرده بود که متاسفانه با هیچ واکنشی از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشورمان همراه نبود.

کاربری نوشت: «بد نیست به مسئولانِ میراث فرهنگی یادآور کنیم تک تکِ این میراث، بخش های مهمی از پازل تاریخ و ملیت ما هستن که هویت مون رو شکل دادن. ای کاش در حفظ و حراست و ثبت و نگهداری شان، دلسوزتر و پرتلاش تر باشیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۴۸
خیلی وقت هست که نمادهای فرهنگی این مردم بخت برگشته بواسطه بی لیاقتی مورد غارت قرار گرفته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
این نوع پوشش در بیشتر اقوام ایرانی و اطراف خزر و اطراف دریای سیاه و حتی کردها دیده میشه و اینکه با چه استدلالی منحصرا به قوم شریف بلوچ نسبت داده شده جای بحث دارد. متاسفانه برخی از عزیزانی که دغدغه فرهنگ این مرز و بوم را دارند عقب ماندگی خودشان را به پای دسیسه دیگران می نویسند و همیشه در توهم توطئه زندگی می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اولا این طور تعبیر کنید که ترکیه تلاش دارد جزئی از ایران باشد!!!...

دوم اینکه برای جلوگیری از غارت مادی و معنوی باید قوی بود.....
سرزمينهاشون هم دزديه
در ایران تنها چیزی که ارزش ندارد جان ایرانیها و میراث فرهنگی و باستانی انها می باشد .
مشاهیری که شما نام بردید نه بعنوان زاده ترکیه یا مشاهیر ترکیه بلکه بعنوان مشاهیر دنیای ترک نامیدند لازم به ذکر که هیچ کدوم از این مشاهیر زاده ایران یا ترکیه نیستند.
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
تمامی این مشاهیر در زمان خودشون در داخل مرزهای ایران به دنیا اومدن
رضا مدیاتک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
دنیای ترک دیگر کجاست ؟ مگر چند تا دنیا داریم ؟کشوری که 100 سال است نام ترکیه به خود گرفته و قبل از آن عثمانی بوده و تمامی کارهایش برگرفته از اعراب و ایرانیان بوده
مگر بلوچ را ایرانی حساب می کنید؟ زمانی که شما ایران را فقط فارس خطاب می کنید خب همین میشه دیگه. در کدام سند تاریخی ما نوشته شده بود که ابن سینا ترک هستش. به هر حال اونها ثابت کردند. میراث فرهنگی هم نتونست چیزی بگه سکوت کرد. باید در متون ما ترک بودن آن نوشته می شد و اعلام می شد که ایران فقط فارس نیست. ترک و کرد و لر و بلوچ و گیلک و مازن و ... همگی ایرانی هستن. در این صورت ابن سینا و فارابی و بقیه مشاهیر غیر فارس هم ایرانی می بودند و هیچ کس نمی توانست ادعایی در مورد آنها داشته باشد.
پاسخ ها
رضا مدیاتک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ایران ترک ندارد بلکه آذری دارد اینها از نظر نژاد بسیار متفاوت هستند در مورد ابن سینا و فرابی هم بهتر است مطالعه بیشتر بنمایید تا ببینید که فارس هستند
با یک سفر به پاسارگاد متوجه خواهید شد که ایا دیگر کشور ها اثار فرهنگی ما را به سرقت بردند یا ما خود مان به عمد خودمان را به عمد به فراموشی زدیم.
بعداز خلیج فارس نوبت این شد بازهم سکوت.
بلوچها برادران دینی ترکها هستند. از نفاق بپرهیزید. برای شما جهان خارج از ایران انگار وجود ندارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
بلوچها برادران و خواهران خیلی از اقوام دنیا هستن دلیل بر دزدی فرهنگی نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
فقط بلوچ های مسلمان برادران دینی ترک های مسلمان هستند؟با این نگاهت جهان خارج برای تو انگار وجود داره؟نکته بعد اینکه بلوچ های ایرانی هم ایرانی هستمد.منظورت از "جهان خارج"در این نظرت دیگه چیه؟نکته بعد اینکه ترک زبان بودن الزاما به معنی این نیست که همه ترک زبان ها در دنیا از نظر فرهنگی و نژادی همهشون مثل همن.مثلا از نظر مذهبی اکثر ترک زبانان در ترکیه سنی هستند.اما اکثر ترک زبانان ایرانی شیعه هستند.اکثر بلوچ های ایرانی هم سنی هستند.تو اصلا 10 نفر از هموطنان بلوچ ایرانی رو از نزدیک دیدی؟
ترک های ترکیه در اصل تورکمن هستند این لباس ها لباس سنتی زنان تورکمن است شاید لباس اقوام دیگر هم شباهت هایی داشته باشد اما لباس سنتی ترکمن ها را نمی توان انکار کرد
خخخخخخخخخ


حتی بعضی پانترکها کانادا را "قان آدا" میخونن و ادعا میکنن اونجا هم ترک هستند....خوبه در مورد کشور ما به این قانع شدن...
اتفاقاً خوبه
بلکه به این وسیله این لباس‌ها به دنیا معرفی بشه
از ما که کاری برنمیاد
عزیزم اینها لباس بومی تورکیه هستند. که نوع کلاه و نوخت لباس ها فرق داره.
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
قرمزها مال صبح بود آبیها مال عصر اشتباه خوردی قرصهاتو
اي بابا خاك مملكت بار ميشه توي كشتي ميره كشورهاي عربي خم به ابروشون نميارن اين كه ديگه لباسه كي ميدونه مرغ كيلو هشت هزار تومان كجا ميدن بريم صف وايسيم
تاریخ رو حذف کردن همین میشه دیگه .
تنها راهش اینه که ما هم از اونها سرقت ادبی کنیم تا کار به جنجال بکشه
اگه این لباس مردم ترکیه بود الان باید این لباسو می پوشیدند. ولی متاسفانه بانوان ترکیه لباس بسیار مختصری می پوشند. و چیزی به نام لباس بومی را به خاطر نمی آورند.
امیر تیمور، خوارزمی، بیرونی و ابن سینا اهل ازبکستان و فارابی نیز اهل قزاقستان هستند.
ضمناً آنها آمدند و ایران را ضمیمه خاک خود کردند نه برعکس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
حالا یه مدت کمی هم اونا اومدن.ما که هزار سال رفتیم اونجا.از نظر شما الان افغانستان مال آمریکاس وهرکی توش دنیا بیاد آمریکاییه
رضا مدیاتک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ترکیه نه دانشمند نه شاعر نه شخصیت برگی دارد که به آن بنازد تنها شخص معروفشان نصرت آشپز هست که با آن خود را راضی می نمایند .
شما که در نابودی هرچه لباس ,زبان و آداب ورسوم بومی و محلی ملت های ایرانی حتی دست چین کمونیست رو از پشت بستید حالا ادای مدعی رو درمیارید؟شرم و حیا هم خوب چیزیه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
منظورت از "شما"در این نظرت چیه؟
برادر ترکیه جون مردممونم هم بگیره ما چیزی نمیتونیم بگیم ظاهرا
وقتی کشوری هویت تاریخی زیادی ندارد می رود دزدی ولی کشوری که هویت تاریخی بیش از اندازه دارد زیاد حساسیت نشان نمی دهد
باز جوگیر شدید.لباسهای بلوچی نیست و لباس های سنتی ترکمنی هست.و قصه هم از شروع کوچ طایفه ترکمنی قایی در زمان حمله مغول به سمت ترکیه شروع می شود.و طایفه قایی هنوز در ترکیه(خاندان عثمانی)،ترکمنستان و ایران خودمان در منطقه شهرستان کلاله زندگی می کنند.که امروزه زیر شاخه ترکمنان گوگلان محسوب می شوند.البته لبسهای سنتی که در فیلم هست لباس سنتی ایل یموت ترکمنها هست تا ایل گوکلان و طایفه قایی.برای اینکه از توهم دربیایید.سرچی در اینترنت بکنید بد نیست.بزنید لباس سنتی زنان ترکمن بد نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ممکنه عده ای از پانترکان از حرفت ناراحت بشن و یکی از دلایل اون ناراحتی اکثریت اون افراد در این مورد هم اینه که اونا فکر میکنن زبان ترکی از آذربایجان و ترکیه به بقیه مناطقی که اکثرشون ترک زبان هستند رسید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
رفتم. دیدم. کاملا هم قانع شدم.
مسولین فرهنگی ما خیلی وقت است که به مفاخر تاریخی و فرهنگی و ادبی ما کاری ندارند!کافی است به متون کتب درسی نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید.
مملکت تاراج شده.حالا این افراد باشن واسه ترکیه
بابا یکی استفاده کرد حداقل
ماکه همشو گذاشتیم برا آیندگان
این لباس سنتی ازبک ها هم هست در ضمن مردمان اسیای میانه لباس های نزدیک به این دارند که احتمالا لباس بلوچها هم شبیه باشد.
نه خودشون قدرشو میدونن میگن کسیم بهش دست نزنه خاک بخوره ,همینه دیگه به فرهنگ اهمیت ندین هرکی ازراه برسه یه تیکشو ورمیداره میره به اسم خودش میزنه حالا هی بگو ماله ما بود وقتی بهش نمیرسین از دست میره فرهنگ ایرانی شده فقط چادر سیاه لباس محلی و رنگی مورد داره
اردوغان خلیج فارس را تحریف کرد .صدای کسی در نیامد تو خود بخوان .....................هر چی دوست داری؟؟؟!!!!!!
شاید ترکها هم لباسی شبیه بلوچها دارند. چرا برخی فکر می کنند تمدن ما ایرانیان از ترکها قوی تر است . ترکیه بخشی از روم شرقی است که قدمتی بیش از شاهنشاهی ایران دارد. ترکها پس از اسلام نیز حدود 700 سال دولت مقتدر و بزرگ عثمانی را داشته اند. در منطقه ما امیختگی فرهنگی به حدی زیاد است که طرح این مسائل به عنوان سرقت فرهنگی ناشی از عدم شناخت و یا غرض ورزی است .
خوبه که...! شاید با این کارشونو تونستند این فرهنگ و لباس را حفظ کنند.
ما ک کاری تو این زمینه نکردیم. چرا باید اعتراض کنیم. باید از خدامونم باشه.
درباره دانشمندان هم همینطور. ما برای بقیه بزرگان چیکار کردیم که مثلا برای مولانا هم بکنیم. اما اونا روزی نیست که در برنامه هاشون سخنی از مولانا نگفته باشند. مثلا در همین سریالشون چقدر از سخنان، فلسفه و شعرهای مولانا استفاده می کنند. و یک گروه هم هست که از یاران مولانا الگو برداری شده.
ما هم اگه می تونیم در راستای حفظش این فرهنگ ها و اسم ها کاری بکنیم نه اینکه بشینیم و به کار این و آن گیر بدیم
اول اینکه لباس بلوچ ها نیست لباس بومی ترک هاست که مشابه ان در بالکان هم هست چون منطقه بالکان سالها تحت فرمانروایی عثمانی بوده و این لباس در اونجا هم رایج شد. دوم اینکه این دانشمندان متعلق به جهان ترک هستند و هیچ کدام زاده ایران نیستند.
چه بسا مدیران محترم و محترمه! در کشور خیلی بی میل هم نباشند که همه هویت ملی ما را بدن دیگران ببرن به نام خدشان ثبت کنند! وقتی حضرات ادعا دارند ایران و ایرانی هیچ تاریخ قابل دفاعی نداشته! دیگه چه انتظاری هست!؟
خیلی مطلب چرتی گذاشتید. این لباس سنتی ترکمنی است و ممکنه اقوام همسایه هم بپوشن چه اشکالی داره؟ چرا همه چی در غرب آسیاست را متعلق به ایران میدانید؟!!
چکار دارید حقوق شان را میگیرند به مسئولین از گل نازکتر نباید گفت حال وروز مملکت از تلاش آنها مشخص است
معلومه که نگارنده محترم تنها لباس سنتی که تا بحال دیده لباس بلوچی هست و زود قضاوت کرده .... بهتر است قبل از غیرتی شدن کمی تحقیق کنید...
دوستی دوستی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی