بازدید 4099

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و افزایش ارتفاع موج

کد خبر: ۹۷۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 09 May 2020

سازمان هواشناسی کشور با صدور سه هشدار از رگبار باران در برخی مناطق و افزایش ارتفاع موج طی سه روز آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است که از بعد ازظهر امروز (۲۰ اردیبهشت) رگبار باران همراه با رعد و برق، وزش باد شدید موقت و بارش تگرگ در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان، شمال اردبیل، شمال شرق خوزستان و چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط فردا (۲۱ اردیبهشت) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب شرق لرستان، قزوین و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران ادامه دارد.

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) تداوم بارش‌ها در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شرق مازندران، گلستان، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی دور از انتظار نیست.

از این‌رو احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و برخورد صاعقه وجود دارد بنابراین از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری شود.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک همراه با کاهش دید و کیفیت هوا طی امروز (۲۰ اردیبهشت) در جنوب فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان خبر داده است.

فردا (۲۱ اردیبهشت) نیز این شرایط جوی در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، بوشهر، برخی مناطق اصفهان، یزد و فارس پیش‌بینی می‌شود. به همین دلیل سازمان هواشناسی توصیه کرده است که سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها محکم شوند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق ، وزش باد شدید موقت و بارش تگرگ طی غردا (۲۱ اردیبهشت) در برخی استان‌های کشور از جمله اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و شمال شرق خوزستان خبر داده است.

این سازمان هشدار داده است که در این مناطق احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رود خانه‌ها، سیلاب ناگهانی و وقوع تگرگ و صاعقه وجود دارد بنابراین از هرگونه تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری شود.

جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها برای جلوگیری از خسارات احتمالی سیلاب، روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی از توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگر از متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج بین دو تا سه متر از فردا (۲۱ اردیبهشت) تا روز سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت) خبر داده است.

بر اساس این هشدار این شرایط فردا و پس فردا (۲۱ و ۲۲ اردیبهشت) در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود همچنین طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه (۲۱، ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت) متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز دور از انتظار نیست. روز سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت) دریای عمان نیز مواج خواهد بود.

سازمان هواشناسی تاکید کرده است که طی این مدت از هر گونه تردد قایق‌های سبک و تفریحی و فعالیت‌های شیلاتی ممانعت و انجام فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل محدود شود.

به گزارش ایسنا، زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار نارنجی رنگ نیز شدت بیشتری از هشدار زرد رنگ دارد. در این نوع از هشدار پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان