بازدید 31982

اقدام اشرف غنی درباره مهاجران افغان جانباخته

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان شامگاه جمعه هیاتی را برای بررسی علت جان باختن شماری از مهاجران افغان در مرز ایران تعیین کرد.
کد خبر: ۹۷۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷ 09 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه هشت صبح، محمد اشرف غنی در فرمانی برای بررسی جان باختن شماری از مهاجران افغان در مرز ایران یک هیأت ده نفری را تعیین کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیأت به ریاست "محمد حمید طهماسی" سرپرست فرماندهی نیروهای مسلح تعیین شده است تا گزارش‌ها دراین باره را به صورت همه‌جانبه بررسی کند.

طبق بیانیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، این هیأت متشکل از اعضای مجلس نمایندگان، وزارت‌های کشور، دفاع ملی، امور خارجه، مهاجرین، ریاست امنیت ملی، مقام ولایت هرات، شورای ولایتی و فرماندهی اردوی ۲۰۷ ظفر است.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که این هیأت صلاحیت کامل را برای بررسی این حادثه دارد.

جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده و این مهاجران توانسته‌اند در ایران کار و از تمام مزیت‌های زندگی از جمله رفتن به مدرسه و دانشگاه‌ها برخوردار شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۳۰
بهتر بلکه عاملی شود برای ری پورت همشون به کشورشون
لطف مدام می شود حق مسلم.
درسته ميزبان بوده ولي ميلياردها دلار از سازمانهاي جهاني به خاطر اين ميزباني پول گرفته ولي به حساب چه کساني رفته مشخص نيست بايد مشخص شود اين انسانها توسط چه کساني و چه گروههايي کشته شده اند و بايد مجازات جهاني شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
کدوم میلیاردها دلار؟ یک صدم هزینه ها و لطمه هایی که زدند نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
میلیاردها دلار؟
خخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
اگر اینکار یعنی پول گرفتن بصرف بود چرا اروپا این حجم از مهاجر را نپذیرفت؟
نژادپرستی ما در قبال افغانی ها امری غیر قابل انکار هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
جمع کن بساطتو. 3 میلیون مهاجر رفتند تو کل اروپا با اون اقتصاد قدرتمند هرچی حزب راست افراطی هست داره رای میاره. 30 سال میلیونی خوردند و طلبکارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
حرف شما درست نیست. شما یا افغانی هستی که این حرف را از طرف مردم ایران نوشتی، یا اینکه سن و سال شما کم است و اوایل مهاجرت افاغنه به ایران را ندیده اید.
من از برادران افغانی خاطرات خوب دارم و آنها را به همت بلند و پشتکاری زیاد میشناسم. وقت آن رسیده که آنها برای آبادانی و پیشرفت کشورشان (با کوله باری از تجربه و کارآموزی در ایران) به افغانستان برگردند. تنها خاطره بد من از ایشان این بود که بما ثابت کردند که ایرانی نیستند و وقتی دلار گران شد، آنها در صف خروج از ایران قرار گرفتند و گفتند برایمان از این پس کار کردن در ایران به صرفه نیست زیرا ارزش پولتان ضعیف شده. متاسفانه برخی از ایشان نیز انصاف را رعایت نکردند و از ماندن در ایران به بدی یاد میکنند. مردم ایران در چهل سال پیش، با هجوم مهاجران افغانی به ایران مواجه شدند. حافظه ما هنوز برخی از قتل و دزدیهای آن گروه اول که به ایران آمدند را به یاد دارد. همان باعث شد که مردم در برخورد اول، از افاغنه بترسند و آنها را دوست خود نداند. سالها طول کشید تا افاغنه با رفتار خود و با پشتکار خود و زحمتهایی که کشیدند و رفتار برادرانه، تفکر ایرانی ها را نسبت به خود اصلاح کردند. لذا اگر بعضی از ایشان در اشعار خود (مانند آن دختر شاعره افغانی) یا در نوشتار خود از ایرانی بخوبی یاد نمیکنند باید بیاد داشته باشند که مهاجران اولیه افغانی در ایران جنایات و قتل و دزدیهای زیادی را مرتکب شدند و در اشعار خود آن ناامنی را که در چهل سال پیش در ایران ایجاد کردند یادآوری کنند. همیشه اولین برخوردها باعث قضاوت آدمها نسبت به هم میشود.
امروزه مردم افغانستان در نظر مردم ایران بسیار محترم هستند ولی مهمان بالاخره باید به منزل خود برگردد.
خدا را شکر
با واقعی بودنیا نبودن حادثه کاری ندارم اما آیا افغانستان نسبت به چند ده هزار افغانی که توسط آمریکا کشته شدند هم همینطور واکنش نشان داد؟
به نظر من باید به مهمانی افاغنه در ایران پایان داد تا این مردم شریف برای آبادانی کشورشان به افغانستان برگردند تا هم فضای کار برای کارگران ایرانی باز شود و هم مجبور نباشند قاچاقی به ایران سفر کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
اگه مداخیلی ایران و پاکستان نبود ما افغان ها مهاجر نمیشود ایران و پاکستان همیشه در افغانستان مداخیله کردند ماجواب این جنایات از دولت ایران میخواهم تورن نصرالله منصوری
رابین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
پس باید با مهاجرین ایرانی که از ترکیه میخان برن اروپا امریکا دقیقن همین برخورد بشه و بهشون رحم نکنن و کشته بشن تا با دیدگاه شما جور در بیاد ادعای مسلمانی هم میکنیم کجاست کلام رسول خدا که میگفت اگر همسایتان سر گرسنه زمین بگذارد شما مسعولین این افغانیا با کمترین پول بدترین کارها رو انجام دادن ایرانی خودش عرضه کار نداره شما مصتاق ظلمی هستی که یکی از کارهای امام زمان همین هست و مرزها را برمیدارد و مثال می آید زنی با طبق طلاازمشرق به مغرب میرود بدونی که آزاری ببیتد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
اگه آمریکا این کارو کرده به جاش چندین میلیارد دلار کمک هم کرده چه کمک نظامی چه کمک مالی حالا ایران میزنه میکشه در عوض چیکار میکنه؟
چه ربطی داره حالا چون رایگان درس می خوانند می شه هر بلایی سرشان در اورد؟!
مگه خود ایرانی هایی که قاچاق کشورهای دیگر می روند بابت تحصیل فرزندشان پول می دهند همه جا رایگان هست.
یکی وجدان هست و یکی منافع به نظرم در هر دو صورت صادق بودن و رو راست بودن بهتر هست مثل هواپیما نشه یه وقت
اری دیکر ایران به قول دکتر زیبا کلام از هر نظر از تمام دنیا طلبکار است و اگر این اتفاق برای ایرانیها در امریکا می افتاد زود اعتراض می کرد ولی نوبت افغانیها که رسید باید سکوت کنند و زود یادشون بیاید که ایران به افغانها پناه داده و لی پناه دادن امریکا به ایرانیها و اجازه اقامت کار و تحصیل در حدی که سران ایران همه تحصیل کرده آمریکا وغربن و خونواده های آنها نیز یا در غرب زندگی میکنند یا تحصیل کرده اند حق مسلم ایرانیها است ولی صدها کشته افغانی در جنگ ایران وعراق وجنگ سوریه برای خدا بوده است ونباید هیچ ایرانیها احساس دین کنند به نظر شما ایا ایرانیهای ساکن امریکا حاضر می شوند که به صورت داوططلبانه درجنگ به نفع آمریکا شرکت کننند .........
تابناک جان فکر کنم روز قیامت نمی توانی دفاع از منافع ملی ایران را بهانه برای انتشار اخبار یک جانبه قرار دهی ....
نمیدونم این اتفاق صورت گرفته یا خیر ؟ ولی ایکاش دولت ایران شرایطی رو فراهم می‌کرد این عزیزان افغان به کشور خودشون برمی‌گشتند برای آبادانی سرزمین و کشورشان تلاش می‌کردند، ابران چهل سال میزبان افغان ها بوده امروز خودمان مشکلات فراوانی داریم بیکاری و توروم و تحریم و شرایط اقتصادی خراب فعلی ایران ...
"جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده و این مهاجران توانسته‌اند در ایران کار و از تمام مزیت‌های زندگی از جمله رفتن به مدرسه و دانشگاه‌ها برخوردار شوند" این دلیل نمی شود که بزنیم بندگان خدا را شل و پل کنیم.
روزانه دهها نفر ازافغانیعای محروم توسط دولتهای دبگه وطالبان والقاعده و.. کشته میشن وبرلی خودشونوبصورت بی ضلبطه وقاچاق میان ومیرن
چرااون وقتها صداشون درنمیاد
اصلا اگه ایران وایرانی ورفتار ماموران ما درست نیست میتونن برای همیشه به این مهمانی ناخواسته پایان بدن وبرن
به دلایل بسیار ایران-پاکستان -تاجیکستان و هندوستان باید به توسعه افغانستان همانند توسعه یکی از استانها ( ولایتها) ی خود بپردازند و حتی برای آن بودجه پیش بینی کنند.
وقتی توکشورخودمون مردم توفقرهستن کارندارن چراافغانهارومیارن کشور؟اینهای که غرق شدن تواستخرحیاطشون ربطی به ایران نداره اتهامات بی دلیل هست.
والله این افغانیا این قدر که از ایران توقع دارن ازدولت خودشون توقع ندارن و نمک نشناس هم هستند.
برید کشور خودتون ، چی ازجون ما میخواین؟ هربار یه فیلمی یه آفتی ازشما یقه مارو میگیره، اینبار تهمت زدین مرزبانهای ایران کشتنتون!!!! برید دست ازسرمون بردارید
بله درسته ای کاش کشورم ارام میشد و همه برمیگشتن به کشورشون ولی اینو یادتون نره که اگه شما شبیه امریکا هستین باید اسم اسلامی رو از روی کشورتون بردارین
دولت ایران چهل ساله ازسازمانهای بشری پول میگیرد بخاطراینک افاغنه توی ایران است. مفت که توی ایران نیستند
اینکا خیلی منطقی وعاقلانه است تامشخص شود که چی جانی پوشت کاراست ودست شان انشاءالله بخوشکت .امروزمردم ازکشورهای های غربی شکایت داردکه بامهاجران رفتار خوب ندارد بااینکه آنها دینش غیردین ماست رفتارش ده برابر بهترازاین دولت اسلامی است .
نکته دیگراینکه ان عزیزگفته برگردت بکشورحرف خوب است شماباید تمام خونبهای مردم مارابدین که دردفاع ازمنافع تان هرروز ده هانفردرسوریه کوشته شدن اگرمردین خودتان برین چراازجان بقیه مایه میزارین ؟وقته حرف حمله عراق بودشعارتان این بوداسلام مرزندارد تاازدست عراقی هانجات پیداکدین سلیمانی تان را افغانهاباشجاعت وغیرتش قهرمان درست کرد حالا نوبت بشماشدکاروحشیانه میکنید وچارچیزمیگوید زنده بادانسانیت زنده بادشرافت ووجدان بیدار انشاءالله شاعرین دولت اسلامی هم کمی التماس تفکروتعقل اگرچیزبنام عقل دارید
مهاجران باید برگردند به کشورشون چه افغانی و چه عراقی
هزینه 40 سال حضور افغانی ها در ایران، اگر سالی 8 میلیارد دلار باشد، عدد 320 میلیارد دلار می باشد
اگر کسی در سوریه جنگیده به مردم ایران چه ربطی داره!!!
طرف یک افغانی بوده و تو سوریه جنگیده، به مردم ایران چه ربطی داره!!!
اگر خدمت کردند به ایران، در مقابلش پول گرفتند و بدتر این که بسیاری از این پول ها رو از ایران خارج کردند
خوبه این هییت تشکیل داده ایران که نسبت به کشته شدن هموطنانمان بدست دیکتاتور ترکیه چنان توجیه کرده که انگار باید پول بمب های ترکیه را هم بپردازیم.
باید مرز افغانستان کامل بسته شود و مانع ورود حتی یک افغانی بشویم
مگه هموطن ما میتونه راحت از مرز عراق برای بدست آوردن روزی بره اونور
تازه بعضی افغانها باعث خیلی از جرمها تو ایران راحت میان ایران هر غلطی میکنن بعد فرار میکنن ب افغانستان اونم بدون هویت !!
درسته بهتره که برن تا ببینیم کدوم ایرانی میره چاه کنی یا کی بیل و کلنگ دست میگیره مزد کارگر روزی چند بشه ویا چقدر به قیمت خانه ها افزوده بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر