بازدید 49120

سهام عدالت خود را به صورت وکالتی بفروشیم؟

در 9 اردیبهشت ماه سال جاری بود که رهبر انقلاب طی ابلاغیه ای با آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. پس از این ابلاغیه دو روش پیش پای مردم جهت تعیین تکلیف سهام عدالت گذاشته شد که عبارت بودند از روش مستقیم و غیرمستقیم. این روش ها مردم را با ابهاماتی رو به رو کرد. همچنین در این روزها برخی ها به دنبال خرید وکالتی سهام عدالت دیگران هستند.
کد خبر: ۹۷۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 09 May 2020

طبق آخرین آمارهای رسمی ذکر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت، مشمولان دریافت این سهام 49 میلیون و 152 هزار و 742 نفر می­ باشند که از این تعداد حدود 2 میلیون و 585 هزار و 392 نفر فوت شده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، تا تاریخ 6 اردیبهشت ماه سال جاری، 49 شرکت در پرتفوی سهام عدالت حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۶ هزار و 636 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است که به دلیل وجود تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی به 370 هزار و 182 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافته است. بنابراین تقریبا ارزش کل پرتفوی سهام عدالت بیش از 14 برابر شده است.

از 49 شرکت حاضر در سبد سهام عدالت تعداد 36 شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۲ هزار و 782 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده و هم اکنون ارزش آنها به 366 هزار و 586 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین در این پرتفوی، 13 شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها 3 هزار و ۵69 میلیارد و 500 میلیون تومان و ارزش روز آنها نیز همین مبلغ برآورد شده است.

آزادسازی سهام عدالت با ابلاغیه رهبر انقلاب

در مورخه 9 اردیبهشت ماه 1399 رهبر انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

روش مستقیم یا غیرمستقیم؟

بعد از این ابلاغیه بود که سهام عدالت دوباره به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد و سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که هر یک از سهامداران محترم سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سایت  WWW.Samanese.irبا انتخاب یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم نسبت به تعیین نحوه مدیریت سهام عدالت متعلق به خود تصمیم‌گیری نمایند.

بعد از این ماجرا، پرسش اصلی برای بسیاری از مردم این بود که کدام روش برای آزادسازی سهام عدالت مناسب تر است؟ روش مستقیم یا غیرمستقیم؟ بعد از افزایش پرسش ها و ابهامات، مسئولین سعی کردند در سامانه سهام عدالت تغییراتی را ایجاد کنند و گزینه روش غیرمستقیم به نوعی به صورت پیش فرض فعال گردد و تنها کسانی که تمایل به مدیریت سهام عدالت خود دارند روش مستقیم را انتخاب کنند.

رئیس جمهور با یک پیامک مشکل مردم را حل کنید

این کار هم نتوانست ابهامات را برای مردم برطرف کند تا اینکه رئیس جمهور در جلسه هیات دولت در مورخه 17 اردیبهشت ماه سال جاری از وزارت اقتصاد خواست که سهام عدالت را به سادگی برای مردم توضیح دهد. رییس‌جمهور در تشریح روش‌های مشخص شدن فروش یا نگهداشت سهام عدالت گفت: مردم باید بدانند دو تا راه دارند؛  اگر می‌خواهند سهام‌ شان را بفروشند و امروز به پول برسند و نیاز به پول دارند، آماده است و می توانند اعلام کنند که ما سهام خود را می خواهیم بفروشیم. سازوکار آن به راحتی آماده می‌شود که چگونه و چه روزی این سهام فروخته و پول آن به حساب‌شان واریز شود. عده‌ای هم ممکن است اعلام کنند که هم اکنون نیازی به پول ندارند و می خواهند سهام خود را نگهداری کنند و قصد فروش آن را ندارند و سالانه سود آن را دریافت کنند و اگر نیاز بود در آینده آن را بفروشند. این مسئله را به سادگی به مردم توضیح دهید. کسانی که خواهان فروش سهام عدالت هستند، بنویسند من خواهان فروش هستم و کسانی که خواهان عدم فروش هستند، بنویسند من خواهان فروش نیستم. وی ادامه داد: من خواهش می کنم وزارت اقتصاد و شورای بورس، خیلی روان و ساده و با یک شکل کاملا روشن به عنوان نمونه با یک پیامک به این 50 میلیون نفر خطاب کنند که عزیزان شما صاحبان این سهام هستید اگر نیاز به پول دارید و دلتان می خواهد بفروشید، گزینه آری و اگر نه، گزینه خیر را ارسال کنید. پاسخ یک آری یا نه است.

آیا سهام عدالت خود را به صورت وکالتی بفروشیم؟

به هر حال با این صحبت های رئیس جمهور حالا باید منتظر ماند و دید که وزارت اقتصاد با یک پیامک می تواند مشکل مردم را در این زمینه حل کند یا خیر؟

اما نکته بعدی این است که این روزها عده ای به دنبال خرید سهام عدالت دیگران هستند و این در حالی است که هنوز ساز و کار و نحوه فروش سهام عدالت توسط شورای عالی بورس تعیین نشده است. پرسش این است که آیا باید این سهام را به صورت وکالتی به این افراد بفروشیم؟

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی طی گفتگویی در 17 اردیبهشت ماه سال جاری در این باره گفت: از هفته گذشته خبرهایی به دست این سازمان رسیده که با اینکه هنوز سهام عدالت در مرحله‌ای نیست که امکان خرید و فروش داشته باشد اما عده‌ای سودجو در حال خرید این سهام از مالکانشان به صورت وکالتی با قیمت‌های پایین هستند که ما از همین جا به مردم اعلام می‌کنیم که این کار قطعاً کلاهبرداری است که مشکلاتی را برای خریدار و فروشنده به وجود خواهد آورد و چنین معاملاتی مطلقاً اعتبار ندارد و از مشمولان خواهشمندیم تا برای فروش سهام خود تا آزاد سازی کامل سهام دست نگهدارند.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در دیدار خود با معاونین و مدیران ارشد وزارت کار در مورخه 18 اردیبهشت ماه 1399، با اشاره به تلاش برخی سودجویان و دلال‌ها برای تصاحب سهام عدالت مردم، گفت: فروش سهام عدالت به‌صورت وکالتی قانونی نیست و نباید اجازه دهیم که عده‌ای دلال و سودجو از سهام عدالت مردم سوء‌استفاده کنند و مردم نیز جز از مسیر و روش‌هایی که دولت اعلام می‌کند برای آزادسازی و فروش سهام عدالت خود اقدام نکنند.

به هر صورت در پایان اشاره به این نکته ضروری است که به توصیه کارشناسان اولا اگر اطلاعات کافی و تجربه فعالیت در بازار سرمایه را دارید بهتر است روش مستقیم را انتخاب کنید و در غیر این صورت روش غیرمستقیم بهترین گزینه است و ثانیا هنوز ساز و کار فروش سهام عدالت تعیین نشده است و خرید و فروش این سهام به صورت وکالتی غیرقانونی است و برای خریدار و فروشنده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۱
سلام من نیازپول دارم میهوام سهمامو بفروشم
سلام بنده وهمسرم سهام داریم که به علت نیازمالی میخام بفروشم مجبورم
یه کارکنیدمردم سهام خودشون روراحت به بانک بفروشن ومشکل شون حل بشه
سلام بنده سعام دارم ميخوام بفروشم نياز مالي دارم
سلام من سهاممو میخوام بفروشم کسی خریدارهست
سلام منم میخوام سهام خودم و خوانواده ام را بفروشم لطفا هرچه از سریعتر دولت سازوکار و روشش را برایمان مشخص کند ممنون
من هم احتیاج دارم باید خونه رهن کنم میخواهم سهامم را بفروشم برای رهن منزل و سر پناه بچه هام لطفاً راهنماییم کنید
سلام من نیاز شدید برای پول دارم سهام عدالت خود را میفروشم لطفا راه فروش این کارو به من نشان دهید ممنونم
با سلام
شده یه کاری با برنامه ریزی و کامل انجام بشه بعد به مردم اعلام کنن؟؟؟! بخدا کوچکترین برنامه ریز یا مهندس صنایع پتروشیمی با یه سال سابقه میتونه این رو برنامه ریزی کنه و ابرادات کار رو در بیاره!!!
من وهمسرم نیاز خیلی واجب برای بیمارستان و خرجش به پول داریم میخواهیم سهام مون رو بفروشیم.
منم همین که اونا گفتن
میفروشم سهامو
این بازیا چیه سر مردم درمياريد ازاین ورميگيد آزاده بفروشید ازبه طرف میگید بدید به خودمون.
سلام من وهمسرم نیاز به فروش سهام عدالت مستقیم ازادسازی خودرا برای ودیعه مسکن احتیاج داریم
فروش فوری کامل سهام عدالت۱۵میلیون‌تومان‌میفروشم
سلام من میخواهم سهام عدالت کلی بفروشم ۱۵۰۰۰۰۰۰ میلیون کسی هست
با۳۰درصد سهام عدالت دردی دعوا نمیشه ما بقیشم میخوام بفروشم لازم دارم بخدا
سلام من میخوام کل سهامم رو بفروشم واقعا نیاز دارم ب پولش سهامم ۱۰۰۰۰۰۰میلیونی هستش.ممنون
سلام منم میخام سهاممو بفروشم سهامم۸۰۰تومنی هست .خریدار کسی هست؟
من سهامموو میفروشم532هزارتومنی هستش در صورتتت تمایل تماس بگیرید
من سهاممو میفروشم 70 درصد مونده هرکی خریداره 7 میلیون میفروشمش از ارومیه؟
میخواهم سهامم را بفروشم زیر قیمت ۱۴۰۰۰۰۰۰ تومان
من 70درصدمانده سهامم رابه قیمت مناسب میفروشم هرکس خریداره بهم اطلاع بده
سلام ۷۰ درصد سهام رو ۹ میلیون میفروشم.
سلام.من سهامموکامل میفروشم هرکی خواست تماس بگیره
درود. ما5 نفر هستیم سهاممون 532تومنی هست میخایم کل سهام رو بفروشیم هر کسی خریدار هست. بگه
سلام وقت بخیر خسته نباشید بنده نیز به علت نیاز شدید مالی سهام عدالتم رو کامل میفروشم
من سهام یک میلیونی خودم را میفروشم به قیمت روز ۳۸۰۰۰۰۰۰تومان
سلام من سهام میفروشم یک سوم قیمت
سلام، من ۷۰ درصد سهام عدالت یک میلیونی خودمو حاضرم به ۲۵ میلیون یکجا بفروشم، اگه کسی خواست در خدمتم
سلام من وهمسرم نیازشدیدب پول داریم .سهامم 1میلیون تومن 70درصدش میفروشم قیمت مناسب کسی هست بخره؟؟؟؟
کله سهام ۵۳۲ تومنیو میدم ۱۹
کل سهامم رو میفروشم 600تومنه
زیر قیمت .بعلت مشکل مالی
فوری؟؟؟؟
سلام کرج هستم
سهام خودمو پدر بدای فروش هست
به 11 میلیون هر سهام و میفروشم
من سه تا پک سهام عدالت دارم میفروشم برای من ۵۳۰ هزارتومانی هستش
سلام من و خانمم سهام خودمونو میفروشیم ۵۳۲هزارتومانی...ویسی شهر کرمانشاه
سهام عدالتم رابه ۱۰۰۰۰۰۰۰تومان می فروشم
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
دوتا سهام 532جهت فروش دارم
سلام من ۷۰درصد سهام عدالت ۵۳۲هزار تومنی خودم رو میفروشم به قیمت روز خریدار پیام بده نیتز مالی دارم مرسی
از این طرف میگن ازاد کردیم هرکی میخواد بفروشه بفروشه از اون طرف میگن حق ندارید خودتون بخرید فقط باید بفروشید اونهم فقط به خودمون یعنی فقط خودشون میخرن دیکه کسی حق خرید نداره ..اغا من نمیفروشم میخوام بخرم چرا حق خرید ندارم
سلام سهام 1 میلیونی بفروش میرسد35 میلیون مشکل مالی دارم
سلام من میخوام ۶۰ درصد سهامم را بفروشم اگر کسی هست در خدمتم نیاز شدید مالی دارم برای درمان خودم میخوام
سلام نیاز شدید سهام را 30درصد شو فروختم بانک هنوز پولی واریز نکردن بقیعه اشو یکجا میفروشم 35ملیون
من سهام 532هزار تومنی خود را ب نصف قیمت ميفروشم فقط فوری ....مشهد
سلام . من دوتا سهام خودم و همسرم و به مبلغ ۵۳۲ میفروشم به صورت یکجا. نیاز مالی دارم
سلام 4تاسهام عدالت1ملیون تومنی بهزیستی دارم برای فروش کامل میفروشم اگرکسی خاست بگه به دلیل نیازمادی شدیدمیفروشم بامشتری کنارمیام
سلام سهام عدالت ۵۳۸تومنی دارم زیر قیمت میفروشم اگه خواستید زنگ بزنید.
سهاممو میفروشم کسی خواست در خدمتم یک ملیونی
سلام بنده سهامم چهارصد و خورده ای هستش یکجا میفروشم میخوام برای بچم سیسمونی بخرم
سلام اخرای آذر ماهیم بنده سهام عدالت دارم یک ملیون تومن وکالتی میفروشم ولی نقدی هرکی خاست درخدمتیم
پول لازم دارم اجاره هستم چرا وکالتی نمی زارم بفروشیم از کجا پول بیاریم
سلام دوتا سهام عدالت درارومیه دارم به قیمت روز میفروشم
سهام عدالت غیرمستقیم ومستیم میفروشم
من احتیاج ب پول دارم سهام عدالت خودرا هر قیمت ک هس با خریدار واقعی راه میام هر چه سریعتر
من سهامم850تومنیه وواقعادستم آنکه وبیماردارم توخرج بیمارستان خانومم موندم آن کسی از نقددی نصفش بقیشم قسطی میدم ممنون میشم مشتری پیدابشه وجون همسرمونجات بده خواهش میکنم
سلام سهام عدالت ۱ملیونی دارم زیرقیمت میفروشمش
من احتیاج ب پول جهت مداوای دردم دارم
چ خاکی ب سرم بریزم تادرمان بشم
بعد فوت من سهام ب چ درد میخوره
سلام من سهامم 532 هزارتومنی به سه ملیون همشو میفروشم
فروش فوری فوری فوری اگه واقعیه بسم الله
من سهام رومیفروشم کسی خواست زنگ بزنه
پول لازمم سهاممو میفروشم کسی هست بخره؟
من سهام یه میلیونی دارم تو را خدا یکی پیدا بشه بخره
باسلام خدمت دوستان من سهام پونصد تومنی دارم ..یکجا میفروشم.. آزادسازی کردم غیرمستقیم .
سهام را یکجا میفروشم
سلام سهام عدالتم را میخوام بفروشم کسی خریدار هست
سلام
سهام 532 تومنی دارم تا الان هم چیزی ازش نفروختم
کاملش رو به قیمت 6 میلیون میفروشم
فروشنده واقعی هستم
کمتر از نصف قیمت دارم میفروشم
به علت بیماری پدر ومادرم ی جا سهام شونو وکالت دارم .برا هزینه وگرفتاری میفروشم.
سلام سهام یک میلیونی دارم همش میفروشم مشتری بیاد پای معامله خیلی باهاش راه میام
سلام درکل 2تومن سهام خودمو میفروشم
میخوام همه سهام عدالت بفروشم5ملیون بخاطر عمل بچم
سلام سهاممومیخواهم بفروشم شیروان هست ۸۳۴ هزاری هست نیاز دارم شیروان قیمت ۱۷
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار