بازدید 14789
۸

مزیت‌های تومان به ریال در چیست؟

مدت هاست که حذف صفر از پول ملی، برای مردم سوالات بسیار زیادی را مطرح کرده و مسئولان در قبال این سوالات پاسخ‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.
کد خبر: ۹۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ 06 May 2020

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبری که این روزها بازار مالی و همچنین مردم را متوجه خود کرده است، حذف چهار صفر از پول ملی است. موضوعی که به نظر می‌رسد با حساب های بانکی عموم سر و کار دارد و هر روز محاسبات مردم را نشانه می‌گیرد.

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت امروز چهارشنبه (۱۷ اردیبهشت) از وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس درخواست کرد که با زبانی ساده و روان مسائل بورس را بیان کنند. رئیس جمهور همچنین حذف چهار صفر از پول ملی را کنترل نقدینگی و تسهیل در محاسبات عنوان کرد.

 

دولت باید تصدی گری‌های خود را کاهش دهد

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در موضوع جهش تولید عنوان کرد: دولت به این نتیجه رسیده است که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآور خود را در بورس عرضه کند، این کار در یک نوبت انجام شد و در نوبت‌های دیگر هم در ماه‌های آینده انجام خواهد شد. اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، دولت باید تصدی گری‌هایی که نیاز ندارد را کنار بگذارد. باید اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم واگذار کنیم. نقدینگی در کشور ما زیاد است و یکی از راه‌های جلوگیری از مهار تورم وکاهش نقدینگی، حضور مردم در صحنه بورس است.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر مردم در بورس حضور پیدا کنند صاحب سهام می‌شوند و از طرف دیگر بنگاه‌های تولیدی شفاف می‌شوند، برای ما مهم است که شستا شفاف باشد، سهام شرکت‌های دیگر دولتی به بورس بیایند، مبارزه با رانت و فساد در راستای شفافیت است و تا پایان سال اقدامات دیگری را در این زمینه انجام خواهد داد.

او بیان کرد: حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و این سهام عدالت مالکیت آن برای مردم است که شامل روستائیان، عشایر، بازنشستگان، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد، رانندگان و مددجویان می‌شوند، در سال‌های گذشته مالکیت سهام عدالت خیلی روشن نبود، اما دولت یازدهم تلاش کرد تا مردم مالک این سهام شوند.

روحانی ضمن اشاره به پرداخت سه نوبت از سود سهام عدالت، تصریح کرد: در حال حاضر زمانی فرارسیده است که این سهام در اختیار خود مردم باشد. زیرا تا کنون این کار نیابتی انجام می‌شد و از حالا با اجازه رهبری مردم صاحب و مالک سهام عدالت می‌شوند.

رئیس جمهور افزود: مردم هم می‌توانند سهام خود را بفروشند و هم اینکه سهام را نگهداشته و سود آن را دریافت کنند از وزارت اقتصاد و بورس می‌خواهم به روشنی برای مردم این مسائل را توضیح دهند و ساز و کاری ساده، روشن و در زمان کوتاهی تهیه شود باید ساز و کار فروش سهام هم به سرعت تهیه شده و اگر کسی مایل به فروش بود پول آن به حسابش واریز شود. این سهام در شرایط تحریم کشور و شیوع بیماری کرونا می‌تواند کمکی به خانواده‌ها باشد.

روحانی بیان کرد: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. هم مردم و کارمند بانک دچار اشتباه می‌شود، واحد رسمی پول ملی ما ریال است، اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد. برای اینکه ما ذهن مردم را از محاسبه بی اساس خلاص کنیم و مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم در زندگی راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می‌شود. به طور واقعی ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کنیم و محاسبات مردم را تسهیل شود.

رئیس جمهور در پایان اضافه کرد: رقم را کوچک کردیم، تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است. برخی کشور‌های آسیای مرکزی هم واحد پولی جدیدی را برای خود ایجاد کردند یا ترکیه چند صفر از پول خود را حذف کرد.

او ضمن بعید دانستن اثر حذف چهار صفر بر تورم و رشد اقتصادی گفت: این اقدام بیشتر کمکی برای تسهیل حسابگری است و مردم را از یک محاسبه اضافی دور می‌کند و گفتار و نوشتار مردم یکسان می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۸
اصلی ترین مزیت آن سرکارگذاشتن مردم و ایجاد خوراک ذهنی برای دور همی ها هست تا به جای موارد دیگر در مورد ریال و تومان صحبت کنند
اینکه پول از ریال به تومان تبدیل شود و کار مردم راحت شود بسیار خوب است اما تولید سکه های دو تومانی یک کم غیر قابل هضم است چون بنابر نظر اکثر کارشناسان باعث کاهش ارزش پول ملی خواهد شد اگر کسی بیشتر می دونه توضیح بدین لطفا ... ممنووون
بزرگترین تفاتش کمتر شدن صفرهای اختلاسهای نجومی مسئولین است ....
خوب بود ممنون
ازتومان ما تا تومان روحانی فاصله است از اینجا تا چرخ گردون
هيچگونه مزيتي ندارد اين بار هم عده اي با اين ترفند مي خواهند هزينه اي بر کشور و ملت تحميل و خودشان به رانت و چپاول دست يازند .... هشدار هشدار هشدار!!!!
یکی از بزرگترین مزیتهاش اینه که رقم اختلاس خیلی کم دیده میشه و زیاد به چشم نمیاد و دست اختلاس گرها بازتر میشه!!!
فقط پولمون بی ارزش تر شده همین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار