بازدید 5522

ایران در بازرسی‌های هسته‌ای آژانس رکورد زد

یک خبرگزاری آمریکایی خبر داد که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران طی سال گذشته رکورد زده است.
کد خبر: ۹۷۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 05 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، تعداد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران طی سال گذشته رکورد زد.

بر اساس سندی که خبرگزاری بلومبرگ رؤیت کرده، گزارش سال ۲۰۱۹ اجرای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که بازرسی‌های سال گذشته با توجه به دستیابی به دسترسی گسترده به سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه داشته است.

در گزارش ۱۲۹ صفحه‌ای که برای دیپلمات‌ها درباره اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده شده، آمده است: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی و بازرسی تعهدات مرتبط هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد.»

بر اساس گزارش بلومبرگ، بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران به بیشترین میزان طی ۱۰ سال گذشته رسیده است.

فهرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحلیل‌ها و نظارت‌هایی که بر ایران تمرکز دارد، نشان دهنده رکورد جدیدی در بازرسی‌هاست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هزار و ۱۰۳ نفر- روز در خاک ایران به بازرسی از سایت‌های غنی سازی اورانیوم و سایت تولید برق هسته‌ای پرداخته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده تحت این توافق و همچنین عدم توانایی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای، ایران طی ۵ گام تعهدات خود تحت برجام را کاهش داد.

ایران در پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات خود اعلام کرد که دیگر هیچگونه محدودیتی برای برنامه هسته‌ای خود قائل نیست، اما همچنان اجازه خواهد داد تحت توافق برجام بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای این کشور ادامه یابد.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها ادعا‌های کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان