بازدید 7852

دستور جهانگیری درباره مسکن ملی فرهنگیان

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شرایط کرونایی مسئولیت سنگینی برای توجه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بر دوش تک تک ماست.
کد خبر: ۹۷۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 04 May 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، با صدور فرمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور عملیات اجرایی احداث پروژه‌های مسکن فرهنگیان در ۱۱ استان کشور آغاز شد. معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان‌های تهران،‌ فارس،‌ اصفهان، خوزستان،‌ آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد، فرمان آغاز به کار برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن فرهنگیان در ۱۱ استان کشور را صادر کرد.

جهانگیری در این مراسم با تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم کشور گفت: ماه میهمانی خدا فرصتی برای راز و نیاز است تا برای رفع گرفتاری های دنیا و خصوصا جهان اسلام دعا کنیم و از خداوند بخواهیم شر بیماری کرونا را از سر ملت ایران و سایر ملت ها برطرف کند و مردم بتوانند به روال عادی زندگی باز گردند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از تسنیم بخوانید؛

* هفته بزرگداشت معلم به همه معلمین و جامعه فرهنگی کشور را تبریک می گویم،‌ ابتکار وزارتخانه های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی تفاهم نامه فیمابین برای تولید و عرضه مسکن به فرهنگیان را ابتکاری ارزشمند بوده و امیدوارم نتیجه اجرای این برنامه رفع دغدغه معلمین و فرهنگیان نسبت به تامین مسکن مناسب باشد.

* همه جامعه و مسئولین کشور به نوعی مدیون معلمین هستند، همانطور که امروز فرزندان ما تحت آموزش معلمین و نظام تعلیم و تربیت قرار دارند،‌ خودمان نیز زمانی تحت تعلیم و آموزش جامعه فرهنگی و معلمین بوده ایم و نتیجه تعلیم و تربیت و آموزش معلمین کشور است که امروز جامعه روند توسعه و پیشرفت را طی می کند.

* توسعه کشور چه آن زمان که در حال پیشرفت است و چه آن زمان که با قدری توقف در سرمایه های انسانی،‌ فیزیکی و طبیعی مواجه است،‌ تحت تاثیر کارکرد آموزش و پرورش قرار دارد و به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش به سرعت تاثیر خود را بر همه بخش ها نمایان می کند.

* وضعیت زندگی معلمان را یکی از مهمترین عوامل موفقیت نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است. اگر به دنبال اصلاح و بهبود نظام تعلیم و تربیت در کشور هستیم باید به زندگی و وضعیت معیشتی معلمین کشور به عنوان تعیین کننده ترین بخش در آموزش و پرورش توجه داشته باشیم.

* وضعیت معیشتی معلمین همواره یکی از دغدغه ها و موضوعات مورد توجه در کشور بوده است، دولت تدبیر و امید تلاش کرده است در حد بضاعت به وضعیت معیشتی معلمین توجه کند که نمونه آن رتبه بندی معلمان بود که در این دولت پایه گذاری و اجرا شد و نمونه دیگر پرداخت فوق العاده شغل به دستگاه های اجرایی است که تاکید شد این پرداخت ها باید در وزارت آموزش و پرورش نیز اجرایی شود.

* البته این موارد به معنای بالا بودن حقوق معلمان نیست و به دلیل گستردی نیروی انسانی در این بخش،‌ ارتقاء وضعیت معیشتی همچنان یک مطالبه به حق این قشر زحمت کش از دولت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*{ با اشاره به شرایط کرونایی در کشور}: در این شرایط مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش تک تک ما قرار دارد تا به اقشار آسیب پذیر جامعه بیش از پیش توجه کنیم چرا که در این گونه شرایط به دلیل الزامات و پروتکل های بهداشتی نظیر درخانه ماندن که البته بسیار لازم و ضروری است و مرم نیز به خوبی در این زمینه همکاری کردند،‌ وضعیت معیشتی و درآمدی اقشار آسیب پذیر بیش از سایرین با مشکل مواجه می شود.

 

* شرایط کرونایی در دنیا نشان داد که رویکرد و سیاست برخی کشورها و نظام های اقتصادی که معتقد به اقتصاد و بازار آزاد هستند و برنامه ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر ندارند چندان مطلوب نیست و در دوران پسا کرونا این فرآیندها باید اصلاح شود.

* بر اینکه مسئولین آموزش و پرورش کشور باید برای دوران پسا کرونا برنامه جدی داشته باشند،‌تاکید می کنم، آموزش و فراگیری علم و دانش در هیچ مقطعی نباید متوقف شود و معلمان و جامعه فرهنگی کشور نیز در مقطع فعلی که با شرایط کرونایی مواجه هستیم،‌ کار مهمی انجام دادند و با استفاده از فضای مجازی به تدریس فرزندان کشور پرداختند.

* از برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت های صدا و سیما در جهت تدریس به دانش آموزان قدردانی می کنم. آموزش و پرورش در این مقطع توانست از فرصت هایی که صدا و سیما در اختیار قرار داد،‌ به بهترین شکل ممکن برای آموزش دانش آموزان استفاده کرده و نظام تعلیم و تربیت را فعال نگه دارد.

*{ با اشاره به اقدام زیبا و شایسته برخی معلمان در مناطق محروم کشور}: در این مقطع شاهد اقدامات زیبای برخی معلمان در مناطق محروم کشور بودیم که برای تدریس به دانش آموزانی که به فضای مجازی و اینترنت دسترسی ندارند، به خانه این دانش آموزان مراجعه و به آنها تدریس کردند. حتی برخی از این معلمین از تخت بیمارستان با استفاده از فضای مجازی اجازه ندادند که دانش آموزان از درس و مدرسه عقب بمانند که این اقدامات در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود.

* بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به وضعیت معیشتی جامعه و به خصوص اقشار آسیب پذیر تاکید می کنم، اگر روزی بتوانیم برای همه مردم کشور مسکن قابل قبول و سرپناه مطمئن فراهم کنیم، کار بزرگی انجام شده و منجر به رضایتمندی جامعه خواهد شد.

* از انعقاد تفاهم نامه میان وزارتخانه های راه و شهرسازی و آموزش و پرورش برای اجرای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن فرهنگیان، قدردانی می کنم. وزارت راه و شهرسازی برنامه احداث مسکن را در کشور در دستور کار خود دارد و می تواند مشابه این تفاهم نامه را با سایر دستگاه های اجرایی و برای اقشار مختلف جامعه اجرایی کند.

*{ با اشاره به اینکه امروز کشور تحت تاثیر شرایط کرونایی قرار دارد و بخش های مختلف تولید با افت مواجه شده اند}: به همین دلیل مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهش تولید نامگذاری کرده اند و همه مسئولین باید تمرکز ویژه ای برای تحقق این شعار معطوف کنند.

* بخش های پیشران اقتصاد می توانند ده ها فعالیت اقتصادی دیگر را به حرکت وادار کنند،‌ مهمترین بخش اقتصادی کشور در سال جاری بخش مسکن است زیرا اگر در این بخش جهش ایجاد شود، ۱۲۰ رشته و فعالیت اقتصادی را به حرکت وادار می کند که این امر می تواند نقش موثری در خارج شدن از رکود و جهش تولید و اقتصاد داشته باشد.

*وزارت راه و شهرسازی عزم و اراده ای جدی برای رونق بخش مسکن و جهش تولید در این بخش دارد و برنامه ای برای احداث یک میلیون واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داده است و همه دستگاه ها،‌ نظام بانکی و ستاد اقتصادی دولت نیز اگر به دنبال تحقق جهش تولید هستند باید از این وزارتخانه حمایت کنند چرا که برنامه هایی دقیق و آماده ی اجرا برای جهش تولید در بخش مسکن در این وزارتخانه تدوین شده است.

* خوشبختانه صد در صد نیازهای احداث مسکن در داخل کشور تامین می شود و پیمانکاران ساختمانی نیز از توانمندی خوبی در کشور برخوردار هستند و اگر در بخش مسکن جهش ایجاد شود، در سایر بخش های زیرمجموعه آن نظیر کارخانه های فولاد،‌ سیمان و دیگر صنایع و مصالح ساختمانی جهش ایجاد خواهد شد.

*{ با اشاره به اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی از سوی بانک ملی ایران برای اجرای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن فرهنگیان}: همه دستگاه ها باید برای اجرای مناسب این برنامه همکاری و همراهی کنند و وزارت آموزش و پرورش نیز با جدیت این طرح را پیگیری کند تا اعتبارات و منابع مالی به موقع برای اجرای این طرح پرداخت شود.

* از وزارت راه و شهرسازی می خواهم موضوع کیفیت،‌ قیمت و کاهش هزینه ها را در احداث واحدهای مسکونی مورد توجه قرار دهد، چرا که برای کمک به اقشار ضعیف جامعه لازم است واحدهای مسکونی با کمترین هزینه و در عین حال با کیفیت مناسب احداث شوند.

* نقش استانداران را در اجرای این برنامه اقدام ملی پراهمیت است و استانداران رسالت بسیار مهمی در مقطع پسا کرونا دارند تا چرخ اقتصاد و اشتغال کشور را به حرکت درآورند و اجازه ندهند که نرخ بیکاری در کشور افزایش پیدا کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان