بازدید 20770

فشار برای بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی شایعه نبود!

:مشخص شد که همه فشارها به دولت برای بازکردن اماکن مذهبی زیارتی و بازگشایی نماز جمعه نه تنها درست بوده بلکه بالاخره نتیجه هم داده است
کد خبر: ۹۷۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 02 May 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه شرق نوشت: مشخص شد که همه فشارها به دولت برای بازکردن اماکن مذهبی زیارتی و بازگشایی نماز جمعه نه تنها درست بوده بلکه بالاخره نتیجه هم داده است؛ از سخنان چهره‌ها و مقام‌های مسئول و رسانه‌های متعلق به طیف اصولگرا تا سخنان متناقض و تأیید و تکذیب‌های ارسالی از حوزه علمیه قم که در نهایت منجر به اعلام وضعیت سفید در برخی شهرها و دستور به تهیه پروتکل‌هایی برای برگزاری نماز جمعه یا حضور در مساجد شده است.

در حالی که رئیس حوزه علمیه قم هفته پیش تأکید کرده که حوزه علمیه صدا و موضع واحدی در ماجرای کرونا داشته است اما روز چهارشنبه نامه تند سخنگوی حوزه علمیه خطاب به روحانی منتشر شد که چرا جلوی برگزاری مراسم مذهبی را گرفته است. همان روز محمود واعظی رئیس دفتر روحانی با اشاره به اینکه برای ۱۲۷ شهر سفید هیچ محدودیتی برای انجام مراسم مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگذاشته‌ایم، گفت: «در تلاش هستیم بررسی مجدد کنیم که چگونه می‌توان برای شب‌های احیا، شهرهای زرد را به سفید تبدیل کرد. نظر قطعی وزارت بهداشت این است که تا زمانی که شهرهای قرمز وجود دارند، قطعا نباید این کار انجام شود. باید صبر کنیم ببینیم تا آن زمان، وضعیت چگونه خواهد شد».

نمکی وزیر بهداشت هم گفته بود: «افرادی که در نماز جمعه و جماعت شرکت می‌کنند، اکثرا افراد بیشتر از ۶۰ سال و افرادی هستند که در سن ریسک قرار دارند گرچه جوانان نیز در این اجتماعات حضور دارند اما ما بیشترین گرفتاری را با جمعیت آسیب‌پذیری داریم که ممکن است به این بیماری گرفتار شوند. تا زمانی که اطمینان و ایمان کامل پیدا نکنیم که یک زائر این اماکن دچار مشکل نمی‌شود به خودمان اجازه نمی‌دهیم که درِ آنها را به روی مردم بگشاییم». با این حال، او هم در تأیید سخن واعظی گفته بود که «همکاران ما بسیج شده‌اند و دستورالعمل‌هایی را در این زمینه تهیه کرده‌اند و در شهرهایی که در منطقه سفید قرار دارند، نماز جمعه و نماز جماعت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌برگزار کنند».

از سازمان تبلیغات اسلامی تا کیهان

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دیروز گفت که پس از بازگشایی مراکز تجاری و تفریحی، متدین از عدم بازگشایی مساجد و حرم‌ها گلایه دارند. در هفته گذشته روزنامه کیهان هم حداقل دو بار، یکی در ستون خوانندگان خود و دو، سه روز بعد هم در مطلبی جداگانه خواستار بازشدن اماکن مذهبی زیارتی شده بودند. این روزنامه نوشته بود: «با رسیدن ماه مبارک رمضان بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است. تاکنون زمزمه‌هایی از بسته‌ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل 15 اردیبهشت به گوش می‌رسد اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلامانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟

علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد هم خواستار بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه شده بود. او که همان دو ماه پیش هم مخالفت شخصی خود را با تعطیلی نماز جمعه اعلام کرده بود، جمعه هفته پیش هم در هشتمین پیام جمعه که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شد، گفته بود: «شیوع ویروس کرونا باعث به‌هم‌خوردن تعادل و نظم زندگی‌ها شده است و افراد از فرصت و نعمت عبادت در مساجد و عتبات عالیات اهل بیت(ع) محروم شده‌اند.

درهای معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان‌ که ماه خداست، به روی بندگان خدا بسته ‌شده و مردم نمی‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی مسئولان، در مقابله با این ویروس و بلیه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان برای انس‌ با خدا در حال روزه‌داری، فراهم شود. ویروس کرونا در کشور ما به برکت دین و گرایش‌های دینی به لطف خدا بهتر از سایر نقاط دنیا مهار و مدیریت شد و از برکت اسلام این نعمت را داشتیم که ضرر و آسیب کرونا نسبت به‌ جاهای دیگر در ایران کمتر شد، پس بیاییم در ماه برکت خدا، از برکتی که در مساجد و معابد خدا هست، محروم نشویم».

امام‌جمعه مشهد افزود: «مردم ما در اوج انسانیت، عواطف و ارتباطات انسانی هستند که وابستگی آنان به خدا، باعث شده به نقطه کمال انسانی برسند. در نظریه‌ای که فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرده است، اثر و نقش بازگشایی مساجد، معابد و عتبات عالیات در توسعه و شیوع این بیماری خیلی کمتر است و پسندیده نیست که همه مکان‌ها در حال فعالیت باشند، ولی مساجد و عتبات تعطیل باشند».

تأیید و تکذیب حوزه

شایعه فشار بر دولت البته وقتی قوت گرفت که حسن روحانی با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از اماکن مقدس، گفته بود: «قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه، شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدس رعایت شود؛ اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارد، درخواست کرد که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این اماکن بررسی کنیم». اما آیت‌الله اعرافی رئیس حوزه علمیه هفته پیش به طور قطعی هرگونه فشار از ناحیه این نهاد بر دولت را تکذیب کرد و گفت: «نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم». او با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند، گفته بود: «این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند، ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد». رئیس حوزه علمیه قم در انتها هم بر لزوم شنیده‌شدن صدای یکدست از حوزه در همین ارتباط تأکید کرده و گفته بود: «‌در ایام کرونا یک موضع یکدست و یک‌صدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و استادان و فضلا در یک مسیر قرار گرفته‌اند و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند ادامه داشته باشد».

اما اتفاقی که روز چهارشنبه افتاد نشان می‌داد نه تنها چنین صدای یکدستی وجود ندارد، بلکه حوزه علمیه امکان کنترل آن را هم ندارد چراکه ناگهان سخنگوی حوزه روز چهارشنبه نامه تندی به روحانی نوشت که در آن آمده بود: «جناب آقای رئیس‌جمهوری، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه ‌کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیش‌بینی قبلی آنها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسی‌های دقیق کارشناسی به این واقعیت دست‌ یافته‌اند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد می‌باشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به یک درصد نمی‌رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به یک درصد نمی‌رسد. طبعا مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده ‌دارید نسبت به بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدیدنظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید اما متأسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته‌ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تأکید می‌ورزید درحالی‌که برخی‌ از مکان‌ها که بیش‌ از ۲۶ درصد تأثیرگذار در شیوع ویروس بوده‌اند را تعطیل نکرده‌اید!».

اما شب نشده سخنگوی حوزه مجبور شد تغییراتی در نامه خود بدهد. او اصل اعتراض را تکذیب نکرد اما گفت که نظر شخصی‌اش بوده نه موضع سخنگوی حوزه. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس رفعتی‌نائینی در واکنش به انعکاس نامه سرگشاده‌اش به رئیس‌جمهوری و مطالبه عذرخواهی از مردم و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری نمازهای جمعه، گفت که به استحضار می‌رساند این نامه کاملا موضع شخصی بوده و ربطی به (سمت) سخنگویی مدیریت حوزه‌های علمیه ندارد، لذا از همه عزیزان خواستارم عناوین حقوقی و مسئولیتی را در نشر این خبر حذف نمایید و مجددا تأکید دارم این نامه موضع شخص حقیقی این‌جانب می‌باشد. تناقض بین گفته او سخن رئیس حوزه در خوشبینانه‌ترین وضعیت حامل یک اختلاف یا دودستگی در حوزه در ارتباط با پیروی از دستورات ستاد ملی مقابله با کروناست و در بدبینانه‌ترین حالت می‌توان این‌گونه برداشت کرد که حوزه هم با ادامه وضع فعلی موافق نیست اما تمایل ندارد مخالفتش را با ستاد علنی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۰
به عنوان یک فرد مسجدی و عاشق مسجد و حضور مستر در مسجد یک پیشنهاد دارم ، چنانچه صلاح باشد مساجد با روش های منطقی و مورد تایید مسئولین بهداشت کشور بازگشایی شد ، فقط به نماز جماعت تند و تیز و افطار ساده و خداحافظ ( مثل سالهای قبل ) اکتفا نشود بلکه با برنامه ریزی صحیح و منطقی و مردمی بگذارید مردم مثل قدیمترها در منزل افطار کنند و با صبر و حوصله برای نماز جماعت و استفاده از مراسم دعای افتتاح و منبر و سخنرانی و بیان احکام و شرعیات و تفسیر قرآن کریم و روضه و ... توسط کارشناسان مذهبی استفاده کنند ( مثلاً به عنوان نمونه مسجدالمهدی مجیدیه تهران توسط آیه الله حبیبی که متاسفانه در اواخر سال قبل مرحوم شدند و رحمت خدا بر آن روحانی جلیل القدر باشد ) ، برنامه سال قبل اکثر مساجد تهران نماز جماعت با سرعت بدون مقدمات و تعقیبات کامل ، افطار ساده و تند و سپس خداحافظی مردم با مسجد شده بود . آلآن در این دوره اکثر مردم برای خودشان برنامه ریزی کرده اند در منزل افطار می کنند سپس با انجام مقدمات کامل نماز می خوانند سپس تعقیبات و قرائت قرآن و دعا و حتی روضه های دو سه نفره خانگی و حتی استفاده از برنامه های مذهبی تلویزیون ، کاری کنید که این حداقلها از بین نرود ( البته به این نکته نیز اشاره می شود که نماز جماعت آن هم در مسجد و اول وقت دارای همه ثوابهای اصلی خواهد بود و خیلی هم نمی توان به آن ایراد گرفت .
هرگاه حوزه بازگشایی شد مساجد هم بازگشایی شود
مدیونید اگه فکر کنید که توی جاهایی که باز هستند مثل بازار تهران و برخی پاساژها و فروشگاههای زنجیره ای قوانین فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمیشه.
در ضمن مدیونید اگه فکر کنید که یک راه حل هم برای باز کردن مراکز مذهبی وجود داره.
اصلا خودم تحقیق کردم و دیدم که اماکن مذهبی دلیل حدود 127% از موارد شیوع ویروس کروناست
همین هایی که فشار میارن مثل قضیه قرنطینه قم اگه دوباره پیکی اتقاق بیفته میگن ما اصلا چیزی نگفتیم
چرا این همه دروغ!!؟
اينهائي كه دم از حق الناس ميزنن و داعيه پيشرو در اصول اسلام هستند بايد بدانند اگر اين عمل به انتشار ويروس و مرگ و مير كمك كند بدانند در دادگاه خداوندي مورد بخشش قرار نميگيرند.
البته كه اگر اعتقاد واقعي به آنچه ميگويند داشته باشند.
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
در همه اقشار و مراکز فشار هست برای بازگشایی ولی چرا شما فقط روی اماکن مذهبی زوم کردین؟
چرا پارک ها باز شدن ولی مساجد بسته؟
چرا بازار در کالاهای غیر اساسی باز شدن ولی مساجد هنوز بسته؟
جمعش کنید لطفا و تابناک لطف کن دنباله رو این ورشکسته ها نرو که همین طوری سقوط کردی
بعد با اين اوضاع توقع داريم مشكلات كشور ايران حل شود!؟
بنده از ارادتمندان بسیاری از این افراد بوده و هستم ولی در اینجا فقط می گویم بسیار متاسفم. متاسفم از این که آنها را در چنین سطحی از فهم می بینم. واجب شرعی حفظ نفوس بشری است و زیارت و مسجد مستحب است. ترک واجب کرده ای سنت به جا آورده ای!. این واجب ایجاب می کند که به بازگشایی مراکز تفریحی اشکال کنید نه آن که بازگشایی مراکز تفریحی را مبنای تخریب واجب کنید. واقعا چنین سطحی از تحلیل و درک می تواند در خیلی از مواقع خطیر، برای مردم و برای دین مشکل زا باشد. فقط پناه می بریم به خدا، از اینکه این گونه افراد با اظهارات خود جان و سرنوشت خانواده ها را به بازی گیرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر