بازدید 6281
۱
روایتی از ماده ۱۵۰ قانون کار

ساعات کار در ماه رمضان بایدکاهش یابد

اگرچه به موجب ماده ۱۵۰ قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند تا با همکاری نهادهای کارگری برای ماه رمضان ساعت و شرایط کار را تغییر دهند، اما بعضاشاهد عدم اجرای این قانون در برخی از بنگاه ها هستیم.
کد خبر: ۹۷۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 25 April 2020

اگرچه به موجب ماده ۱۵۰ قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند تا با همکاری نهادهای کارگری برای ماه رمضان ساعت و شرایط کار را تغییر دهند، اما بعضاشاهد عدم اجرای این قانون در برخی از بنگاه ها هستیم.

به گزارش مهر، با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و لزوم ایجاد تسهیل در فرایند کار، ماده ۱۵۰ قانون کار کلیه کارفرمایان مشمول این قانون را مکلف کرده است که «در کارگاه، محل مناسب برای ادای فریضه نماز ایجاد کنند و نیز در ایام ماه مبارک رمضان برای تعظیم شعائر مذهبی و رعایت حال روزه داران باید شرایط و ساعات کار را با همکاری انجمن اسلامی و شورای اسلامی کار و یا سایر نمایندگان قانونی کارگران طوری تنظیم نمایند که اوقات کار مانع فریضه روزه نباشد. همچنین مدتی از اوقات کار را برای ادای فریضه نماز و صرف افطار یا سحری، اختصاص دهند.»

این در حالی است که کاهش ساعت کار کارگران طی سالهای گذشته فراگیر نبوده و اجرای این مساله بستگی به نظر کارفرما داشته است. در واقع با توجه به اینکه بسیاری از کارفرماها مستقل هستند تغییر ساعات کار کارگران نه بر اساس قانون که بر اساس خواست کارفرما تعیین می‌شود.

در این رابطه ناصر چمنی فعال کارگری در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اگرچه در برخی از بنگاه‌ها شاهد کاهش ساعت کارگران در ماه رمضان بوده ایم اما برخی از بنگاه‌ها نیز بدون توجه به این موضوع، تغییری در ساعت کار کارگران خود ایجاد نمی‌کنند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: کسانی که باید مجری قانون و نظاره گر اجرای صحیح قانون باشند، باید به قدری به این مباحث حساس باشند که جلوی اجرای ضعیف قانون را بگیرند. اما برخی کم کاری‌ها موجب شده که برخی از کارفرماها کاهش ساعت کاری را چندان جدی نگیرند.

چمنی افزود: طی سال‌های گذشته به قدری به وضعیت اشتغال کارگران بی توجهی شده که اگر کارفرمایی در ماه مبارک رمضان، شرایط و ساعت کاری را تغییر ندهد، اتفاقی عادی تلقی می‌شود.

گفتنی است، در کشور نزدیک به ۱۴ میلیون نیروی کار مشمول قانون کار مشغول فعالیت هستند که بخشی از این افراد، هر ساله با مشکل عدم توجه به وضعیت ساعت کاری و تأمین سبد معیشت در ماه مبارک رمضان مواجه می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ترابخدابخاطرکروناوماه رمضان هم که شده ساعت کاررابه 8تا1تقلیل دهید.طرح یکسوم نیرومرخصی که فقط درحدحرف مانده بدادمان برسید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار